• Home
  • زهرا رحیمی

    List of Articles زهرا رحیمی


  • Article

    1 - بررسی میزان تحقق رویکرد زمینه‌محور در درس علوم پایه ششم: از منظر محتوا و اجرا
    Research in Curriculum Planning , Issue 75 , Year , Winter 2023
    هدف این مطالعه تحلیل محتوای کتاب علوم پایه ششم و بررسی میزان موفقیت این کتاب در پرداختن به رویکرد زمینه محور و نیز میزان اجرایی شدن آن از منظر معلمان این پایه است. در بخش نخست از تحلیل محتوای آنتروپی شانون برای تحلیل کتاب علوم ششم سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۱، به کمک چک‌لیست اس More
    هدف این مطالعه تحلیل محتوای کتاب علوم پایه ششم و بررسی میزان موفقیت این کتاب در پرداختن به رویکرد زمینه محور و نیز میزان اجرایی شدن آن از منظر معلمان این پایه است. در بخش نخست از تحلیل محتوای آنتروپی شانون برای تحلیل کتاب علوم ششم سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۱، به کمک چک‌لیست استفاده شد. ‌‌‌‌‌جامعه آماری بخش دوم، شامل معلمانی است که در سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ در پایه ششم ابتدایی مناطق ۶ و ۱۸ شهر تهران مشغول تدریس بودند. محاسبه حجم نمونه با استفاده از جدول نمونه گیری کرجسی-مورگان، ۱۰۳ نفر برآورد شد. برای گردآوری داده‌ها از پرسشنامه استفاده شد. طبق یافته ها ضریب اهمیت مؤلفه‌های پژوهش محوری، یادگیری مشارکتی و ارتباط تئوری و عمل بیشتر و مسئله محوری و کاربردی سازی کمتر از بقیه است. به علاوه به‌جز مؤلفه ارتباط تئوری و عمل و کاربردی سازی، سایر مؤلفه ها حین آموزش توسط معلمان مورد توجه قرار می گیرند. Manuscript profile

  • Article

    2 - تبیین ضرورت برنامه درسی آموزش مجازی ریاضی دوره ابتدایی
    Educational researches , Issue 1 , Year , Summer 2024
    هدف از انجام پژوهش حاضر تحلیل و تبیین ضرورت برنامه درسی آموزش مجازی ریاضیات دوره ابتدایی بود. روش پژوهش تحلیل مضمون و جامعه آماری شامل پژوهش‌ها و اسنادی بوده‌ که با ملاک‌های پژوهش حاضر هماهنگی داشته است. نمونه مورد مطالعه تعداد 36 مقاله بوده که با استفاده از روش نمونه‌گ More
    هدف از انجام پژوهش حاضر تحلیل و تبیین ضرورت برنامه درسی آموزش مجازی ریاضیات دوره ابتدایی بود. روش پژوهش تحلیل مضمون و جامعه آماری شامل پژوهش‌ها و اسنادی بوده‌ که با ملاک‌های پژوهش حاضر هماهنگی داشته است. نمونه مورد مطالعه تعداد 36 مقاله بوده که با استفاده از روش نمونه‌گیری هدفمند مورد بررسی قرار گرفته‌اند. در این پژوهش با استفاده از رویکرد کیفی تلاش شده تحلیل داده‌ها با توجه به روش تحلیل مضمون در قالب مضامین پایه، مضامین سازمان‌دهنده و مضامین فراگیر نمایش داده شود؛ به این صورت که همه نکات کلیدی و ایده‌های مهم مرتبط با برنامه درسی آموزش مجازی ریاضی دوره ابتدایی در سه حوزه مهم؛ فناوری، معلم و دانش‌آموز، به عنوان مضامین پایه شناسایی شدند، سپس با تجزیه و تحلیل داده‌های اولیه، کدهای هم‌گروه با مفاهیم مشابه ترکیب گردید و مضامین سازمان‌دهنده آشکار شد. در مرحله بعد این مضامین در چهار مؤلفه؛ هدف، محتوا، روش‌های تدریس و شیوه‌های ارزشیابی به عنوان مضامین فراگیر برنامه درسی آموزش مجازی ریاضیات ابتدایی شناسایی و مشخص گردیدند. در نهایت تلاش شد بر مبنای مضامین سازمان‌دهنده و مضامین فراگیر شناسایی‌شده، شبکه مضامین در ارتباط با موضوع آموزش مجازی ریاضی رسم گردد. بر اساس یافته‌های پژوهش حاضر، توجه و تمرکز بر شبکه مضامین ترسیم شده، کمک مهمی در شناسایی عوامل مؤثر در برنامه درسی آموزش مجازی ریاضی و راهگشای ابعاد مجهول آن می‌باشد و می‌تواند پایه مطالعاتی در زمینه بسیاری از پژوهش‌ها و تحقیقات در این حوزه قرار بگیرد. Manuscript profile