• Home
  • مسلم چرابین

    List of Articles مسلم چرابین


  • Article

    1 - ارائه مدل عقلانیت در سیاست گذاری نظامِ آموزشِ دانشگاه آزاد اسلامی
    Public Policy In Administration , Issue 35 , Year , Winter 2019
    زمینه: با توجه به سهم بسیار بزرگ سیاستگذاری در اداره امور دولت در برابر پیچیدگی های محیطی، در نظر گرفتن یا مغفول ماندن شاخصهای یک سیاست می تواند آن را به بهترین شکل اجرا نماید یا اینکه آن را با شکست مواجه کند. هدف: پژوهش حاضر با هدف ارائه مدل عقلانیت در سیاستگذاری نظام More
    زمینه: با توجه به سهم بسیار بزرگ سیاستگذاری در اداره امور دولت در برابر پیچیدگی های محیطی، در نظر گرفتن یا مغفول ماندن شاخصهای یک سیاست می تواند آن را به بهترین شکل اجرا نماید یا اینکه آن را با شکست مواجه کند. هدف: پژوهش حاضر با هدف ارائه مدل عقلانیت در سیاستگذاری نظام آموزش دانشگاه آزاد اسلامی میباشد. روش پژوهش: روش پژوهش در این تحقیق، روش دلفی می باشد. جهت شناسایی مولفه های تحقیق از مبانی نظری پژوهش و مولفه های پیشنهادی خبرگان استفاده شده است. خبرگان تحقیق، هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی می باشند که به روش گلوله برفی انتخاب شدند. در تجزیه و تحلیل داده ها جهت رتبه بندی اهمیت مولفه ها، از تکنیک آنتروپی شانون استفاده شده است. یافته ها: یافته های تحقیق، 69 شاخص ، 13 مولفه و 3 مقوله در حوزه عقلانیت در سیاستگذاری میباشد. عقلانیت اقتصادی بعنوان بیشترین اهمیت و عقلانیت قانونی با کمترین ضریب اهمیت بدست آمده است. نتیجه گیری: مولفه های شناسایی شده برای سیاستگذاری در نظام آموزش میتواند مورد توجه قرار گیرد. Manuscript profile

  • Article

    2 - آسیب‌شناسی تعالی فردی معلمان، الگویی نوین در سیاست گذاری انتخاب معلم ممتاز
    Public Policy In Administration , Issue 40 , Year , Winter 2021
    زمینه: امروزه انتخاب معلم ممتاز طبق ضوابط خاص و یک فرآیند اداری موردتوجه واقع‌شده، اما در طول سالیان اخیر با انتقادهای زیادی همراه بوده است. مسئله مهمی که در ارزیابی معلمان مورد غفلت واقع‌شده، توجه به خود معلمان به‌عنوان افرادی که دارای ویژگی‌هایی منحصربه‌فرد هستند. یکی More
    زمینه: امروزه انتخاب معلم ممتاز طبق ضوابط خاص و یک فرآیند اداری موردتوجه واقع‌شده، اما در طول سالیان اخیر با انتقادهای زیادی همراه بوده است. مسئله مهمی که در ارزیابی معلمان مورد غفلت واقع‌شده، توجه به خود معلمان به‌عنوان افرادی که دارای ویژگی‌هایی منحصربه‌فرد هستند. یکی از مهم‌ترین این ویژگی‌ها تعالی فردی است. هدف: پژوهش حاضر با هدف آسیب‌شناسی تعالی فردی معلمان به عنوان الگویی در انتخاب معلم ممتاز انجام‌شده است. روش‌ها: پژوهش حاضر از نوع کیفی و به شیوه پدیدارشناسی توصیفی می‌باشد. بدین منظور با 19 نفر از اساتید رشته علوم تربیتی مدیران و معاونان با سابقه و موفق در استان خراسان رضوی که به‌صورت ملاک محور و به عنوان اطلاع‌رسان انتخاب‌شده‌اند، مصاحبه نیمه ساختاریافته، انجام شده است. داده‌ها مبتنی بر راهبرد هفت مرحله‌ای کُلایزی تحلیل گردیده است. یافته‌ها: تعالی فردی، پدیده‌ای است که می‌تواند در انتخاب معلم ممتاز موردتوجه قرار بگیرد. در راستای ارتقاء تعالی فردی معلمان، موانع، پیامدها و تسهیل‌کننده‌هایی شناسایی گردید. همچنین مصاحبه‌شوندگان به نقش مدیر مدرسه در ارتقاء تعالی فردی معلمان اشاره داشته‌اند. نتیجه‌گیری: تعالی فردی الگوی مناسبی در انتخاب معلم ممتاز است لذا ضرورت داد موانع آن رفع و تسهیل‌کننده‌های آن تقویت شود. Manuscript profile