• Home
  • محمدحسین حیدری

    List of Articles محمدحسین حیدری


  • Article

    1 - بررسی تطبیقی دیدگاه مونته سوری و لوریس مالاگاتسی درزمینة تربیت اوان کودکی
    Research in Curriculum Planning , Issue 4 , Year , Autumn 2019
    هدف این پژوهش، مطالعه تطبیقی آموزه‌های مونته سوری و لوریس مالاگاتسی درزمینة تربیت اوان کودکی است. پژوهش حاضر با رویکرد کیفی و با روش تحلیل فرارونده انجام شد. حیطه مطالعه، تمامی منابع نوشتاری و غیر نوشتاری ملی و بین‌المللی در حوزه موضوع پژوهش است. برای انتخاب نمونه از بی More
    هدف این پژوهش، مطالعه تطبیقی آموزه‌های مونته سوری و لوریس مالاگاتسی درزمینة تربیت اوان کودکی است. پژوهش حاضر با رویکرد کیفی و با روش تحلیل فرارونده انجام شد. حیطه مطالعه، تمامی منابع نوشتاری و غیر نوشتاری ملی و بین‌المللی در حوزه موضوع پژوهش است. برای انتخاب نمونه از بین منابع و اسناد موجود از روش نمونه‌برداری نظری استفاده شد. در گردآوری داده‌ها نیز از روش فیش‌برداری الکترونیکی استفاده شد. تحلیل داده‌ها با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی از نوع نظام مقوله‌ای قیاسی و در سه مرحله کدگذاری باز، محوری و گزینشی انجام شد. نتایج تحقیق بیانگر وجود تشابهات زیاد بین دیدگاه مونته سوری و مالاگاتسی است. تأکید بر رشد همه‌جانبه کودکان، سازمان‌دهی تلفیقی برنامه درسی، استفاده از فعالیت‌های یادگیری متعدد، توجه به تفاوت‌های فردی کودکان، استفاده از روش‌های تدریس فعال و استفاده از روش‌های سنجش جایگزین یا اصیل از مهم‌ترین تشابهات بین این دو دیدگاه است. بااین‌حال بین دیدگاه مونته سوری و مالاگاتسی درباره عناصر برنامه درسی ازجمله هدف، روش‌های تدریس، نقش معلم و روش‌های سنجش تفاوت‌هایی نیز وجود دارد. در نهایت مهم‌ترین تلویحات دیدگاه مونته سوری و مالاگاتسی برای آموزش‌وپرورش پیش از دبستان ایران ارائه شد. Manuscript profile

  • Article

    2 - بررسی تطبیقی دیدگاه اسلام و دیوید ویکارت در زمینه تربیت اوان کودکی
    Educational Administration Research , Issue 5 , Year , Winter 2020
    افزایش روزافزون متقاضیان آموزش‌های دوره اوان کودکی، نیاز والدین شاغل و جامعه، و حل مسائل حاکم بر سر راه آموزش اوان کودکی، ضرورت تهیه برنامه‌های کیفی و غنی را در این دوره نشان می‌دهد. به این خاطر هدف این پژوهش، بررسی تطبیقی آموزه‌های اسلام و دیوید ویکارت در زمینه تربیت ا More
    افزایش روزافزون متقاضیان آموزش‌های دوره اوان کودکی، نیاز والدین شاغل و جامعه، و حل مسائل حاکم بر سر راه آموزش اوان کودکی، ضرورت تهیه برنامه‌های کیفی و غنی را در این دوره نشان می‌دهد. به این خاطر هدف این پژوهش، بررسی تطبیقی آموزه‌های اسلام و دیوید ویکارت در زمینه تربیت اوان کودکی است. پژوهش حاضر با رویکرد کیفی و با روش تحلیل فرارونده انجام شد. در بخش یافته‌ها، ابتدا از طریق کدگذاری به تحلیل محتوای آثار ویکارت پرداخته شد که طی آن مفاهیمی همچون آموزش و یادگیری مبتنی بر رشد، یادگیری فعال، بکار گیری روش حل مسئله، رشد همه‌جانبه، سنجش مشاهده‌ای و ارتباط بین خانه و مدرسه شناسایی گردید. در آموزه‌هایی اسلامی نیز در باب تعلیم و تربیت کودکان پیش‌دبستان، برخی مقوله‌ها همچون تربیت مبتنی بر دین اسلام، پرورش مهارت‌های تفکر، تعامل خانه، جامعه و مراکز پیش‌دبستان، سنجش جایگزین (واقعی)، کودک محوری، پرورش هویت ملی کودکان، توجه به تفاوت‌ها ، برنامه درسی غیرمتمرکز و تربیت همه‌جانبه شناسایی و معرفی شد. با بررسی مقوله‌های کدگذاری شده، تشابهت ها و تفاوت دیدگاه‌های اسلام و ویکارت در زمینه تربیت اوان کودکی نمایان گشت. درنتیجه طبق یافته‌ها، انتظار می‌رود در راستای اثربخشی برنامه‌های تربیتی پیش از دبستان و رشد و بالندگی کودکان از یافته‌های این تحقیق در جهت بصیرت به اهداف، محتوا، اصول، روش‌ها و نحوه ارزشیابی از تعلیم و تربیت کودکان پیش از دبستان استفاده به عمل آورد. Manuscript profile

  • Article

    3 - واکاوی صلاحیت های حرفه‌ای معلمی از منظر رویکرد پست مدرن به منظور ارائة الگو
    Educational Administration Research , Issue 4 , Year , Winter 2021
    پژوهش حاضر با هدف واکاوی صلاحیت های حرفه‌ای معلمان از منظر رویکرد پست مدرن به منظور ارائة الگویی برای صلاحیت های حرفه‌ای معلمی انجام شده است. این پژوهش با رویکرد کیفی و با بهره‌گیری از روش تحلیل فرارونده در دو گام توصیف و تبیین شروط لازم انجام گرفت. یافته‌های پژوهش نشان More
    پژوهش حاضر با هدف واکاوی صلاحیت های حرفه‌ای معلمان از منظر رویکرد پست مدرن به منظور ارائة الگویی برای صلاحیت های حرفه‌ای معلمی انجام شده است. این پژوهش با رویکرد کیفی و با بهره‌گیری از روش تحلیل فرارونده در دو گام توصیف و تبیین شروط لازم انجام گرفت. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد که پست مدرنیست به جای قرار دادن معلمان در چارچوب محدود و غیرقابل انعطاف صلاحیت های فنی و تخصصی، معلمان را به عنوان اندیشمندانی دگرگون آفرین در نظر می‌گیرد. در این پژوهش صلاحیت های لازم برای حرفة معلمی در سه حیطه صلاحیت های معطوف به آگاهی، صلاحیت های معطوف به توانایی و صلاحیت های معطوف به نگرش مورد بررسی قرار گرفت. مبتنی بر آراء ژیرو مولفه های صلاحیت های حرفه ای شامل نقد دانش موجود، خلق صور جدید دانش، ساختارشکنی متون، توجه به ابعاد سیاسی تدریس، عدم اقتدارگرایی، داشتن روابط دموکراتیک، تعامل و همکاری با همکاران و تکریم تفاوت ها است. یافته‌ها برای سوال دوم پژوهش نشان می‌دهد که ژیرو برای معلمان مرزنورد نقش‌هایی چون: روشنفکر حرفه‌ای، اندیشمند تحول آفرین، تسهیل گر فرایند یادگیری، آموزش چگونه یادگرفتن و کارگزار فرهنگی قائل است. Manuscript profile