Knowledge & Research in Applied Psychology
,
Issue92,Year,
Autumn
2024
این پژوهش با هدف مقایسۀ اثربخشی طرحوارۀ درمانی ذهنیتمدار و آموزش کنترل تکانه بر خودکنترلی و خودکارآمدی رفتاری- هیجانی کودکان اختلال بی نظمی خلق اخلالگر انجام شد. روش پژوهش نیمهآزمایشی از نوع پیشآزمون- پسآزمون و پیگیری (2 ماهه) با گروه کنترل بود. جامعۀ آماری این پژوه More
این پژوهش با هدف مقایسۀ اثربخشی طرحوارۀ درمانی ذهنیتمدار و آموزش کنترل تکانه بر خودکنترلی و خودکارآمدی رفتاری- هیجانی کودکان اختلال بی نظمی خلق اخلالگر انجام شد. روش پژوهش نیمهآزمایشی از نوع پیشآزمون- پسآزمون و پیگیری (2 ماهه) با گروه کنترل بود. جامعۀ آماری این پژوهش کلیۀ دانش آموزان پسر 10 تا 17 ساله شهر شیراز در سال تحصیلی 99-1398 بود. نمونۀ پژوهش 60 نفر از دانشآموزان پسر دارای اختلال بی نظمی خلق اخلالگر بودند که از میان دانش آموزان پسری که نمرهای زیادی در پرسشنامۀ غربالگری لاپورته و همکاران (2019) بود به روش نمونهگیری تصادفی خوشه ای چند مرحله ای انتخاب و در دو گروههای آزمایشی و گروه کنترل (20 نفر در هر گروه) گمارده شدند. ابزارهای پژوهش، مصاحبۀ بالینی ساختاریافته، پرسشنامۀ خودکارآمدی هیجانی نوجوانان (Dacre Pool & Qualter, 2012)، خودکارآمدی رفتاری (Choi, Fuqua & Griffin, 2001) و مقیاس خود کنترلی (Tangney, Baumeister & Boone, 2004) بود. دادههای جمعآوری شده با استفاده از تحلیل کواریانس اندازه گیری مکرر مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفتند. نتایج نشان داد که هر دو درمان طرحوارۀ درمانی ذهنیتمدار و آموزش کنترل تکانه بر افزایش خودکنترلی و خودکارآمدی رفتاری- هیجانی کودکان اختلال بی نظمی خلق اخلالگر تأثیر معناداری دارند (001/0≥P). نتایج آزمونهای تعقیبی بنفرونی نشان داد که بین آموزش کنترل تکانه و طرحوارۀ درمانی ذهنیتمدار در نمرات خودکارآمدی هیجانی تفاوت معناداری وجود دارد (001/0≥P)؛ ولی در خودکارآمدی رفتاری و خودکنترلی بین گروه های آزمایشی تفاوتی در مرحلۀ پسآزمون و پیگیری وجود نداشت.
Manuscript profile
Woman Cultural Psychology
,
Issue46,Year,
Winter
2020
هدف از این پژوهش تعیین میزان اثر بخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد براجتناب تجربه ای در مادران دارای کودکان اتیستیک شهر اهواز بود. جامعۀ آماری این پژوهش کلیه مادران دارای کودک اوتیسم شهراهواز بود که از جامعه مذکور 30 نفر از مادران دارای کودک اوتیسم به صورت روش هدفمند انت More
هدف از این پژوهش تعیین میزان اثر بخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد براجتناب تجربه ای در مادران دارای کودکان اتیستیک شهر اهواز بود. جامعۀ آماری این پژوهش کلیه مادران دارای کودک اوتیسم شهراهواز بود که از جامعه مذکور 30 نفر از مادران دارای کودک اوتیسم به صورت روش هدفمند انتخاب شدند. پس از انتخاب نمونه افراد بهصورت تصادفی در دوگروه آزمایش(15 نفر) و گواه (15 نفر) تقسیم شدند. طرح پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون – پسآزمون با گروه گواه ومرحله پیگیری بود. گروه آزمایش مداخله مبتنی بر پذیرش وتعهد را در 8 جلسه 90 دقیقه ای در هر هفته یک جلسه دریافت کردند؛ اما گروه گواه مداخله ای دریافت نکردند ودو ماه بعد مرحله پیگیری انجام شد. ابزار اندازه گیری پرسشنامه پذیرش و عمل- نسخۀ دوم بوند و همکاران (2011) بود. داده های پژوهش با استفاده از روش تحلیل کوواریانس یک متغییره تحلیل شد. نتایج نشان داد که بین نمرات گروه آزمایش و گواه در اجتناب تجربه ای تفاوت معنی دار وجود دارد و درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد برکاهش اجتناب تجربه ای در مادران دارای کودکان اتیستیک اثربخش است.
Manuscript profile
Scientific Journal of Social Psychology
,
Issue1,Year,
Summer
2015
هدف از پژوهش حاضر تبیین مقایسه مشکلات هیجانی، نگرانی از قضاوت دیگران و تاب آوری در افراد عادی و مبتلا به MS می باشد. جامعه این پژوهش شامل کلیه بیمارانی است که با تشخیص قطعی بیماری MS عضو انجمن MS شهر شیراز در سال 1394می باشند. نمونه این تحقیق شامل 50 نفر از زنان و مردان More
هدف از پژوهش حاضر تبیین مقایسه مشکلات هیجانی، نگرانی از قضاوت دیگران و تاب آوری در افراد عادی و مبتلا به MS می باشد. جامعه این پژوهش شامل کلیه بیمارانی است که با تشخیص قطعی بیماری MS عضو انجمن MS شهر شیراز در سال 1394می باشند. نمونه این تحقیق شامل 50 نفر از زنان و مردان مبتلا به MS است که به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شده است. ابزار پژوهش شامل مقیاس نارسایی هیجانی (TAS-20) و مقیاس ترس از ارزیابی منفی و مقیاس تاب آوری می باشد. یافته های پژوهش نشان داد بین گروه بیمار و سالم شرکت کننده در پژوهش در ابعاد نارسایی هیجانی، نگرانی از قضاوت دیگران و تاب آوری تفاوت معناداری وجود ندارد.
Manuscript profile
Women and Family Studies
,
Issue4,Year,
Autumn
2020
هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر واقعیت درمانی مبتنی بر نظریه انتخاب بر انعطافپذیری زناشویی، دلزدگی زناشویی و تعهداجتماعی زوجین متقاضی طلاق بود.روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش را کلّیه ی زوجهای متقاضی طلاق شهر ملایر More
هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر واقعیت درمانی مبتنی بر نظریه انتخاب بر انعطافپذیری زناشویی، دلزدگی زناشویی و تعهداجتماعی زوجین متقاضی طلاق بود.روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش را کلّیه ی زوجهای متقاضی طلاق شهر ملایر درسال 1398 تشکیل میدادند که با روش نمونه گیری دردسترس 30 زوج انتخاب گردیده و به طور تصادفی در دوﮔﺮوه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه ها ی دلزدگی زناشویی پاینز (2003)، پرسشنامه ی انعطاف پذیری شناختی دنیس و وندروال (2010) و پرسشنامه تعهد اجتماعی آدامز و جونز (1997) استفاده شد. داده ها از طریق آزمون آماری کوواریانس چندمتغیری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج حاصل از یافته های توصیفی نشان داد که بین دو گروه آزمایش و کنترل در پیش آزمون و پس آزمون تفاوت معناداری وجود دارد و نتایج حاصل از یافته های استنباطی نیز نشان داد که در متغیر انعطافپذیری شناختی بین گروه کنترل و آزمایش تفاوت معناداری وجود دارد(05/0 p < ). در متغیر دلزدگی زناشویی نیز، در مرحله پسآزمون تفاوت معناداری بین گروه آزمایش و کنترل وجود دارد (05/0 p < )؛ در متغیر تعهد اجتماعی نیز مشاهده میشود که بین گروه آزمایش و کنترل در مرحله پسآزمون و پیگیری تعهد اجتماعی تفاوت معناداری وجود دارد (05/0 p < ). براین اساس می توان بیان نمود که مداخله واقعیت درمانی مبتنی بر نظریه انتخاب بر مولفه های انعطاف پذیری، دلزدگی و تعهد اجتماعی در زوجین متقاضی طلاق موثر بوده و می توان از این نوع مداخله در مشاوره و درمان زوجی به ویژه زوجین دارای تعارض استفاده نمود.
Manuscript profile
Sociological Studies of Youth
,
Issue1,Year,
Spring
2022
The purpose of this study was to investigate the effect of social and communication skills training on reducing high-risk behaviors in adolescents in Kerman in 2020-2021. The statistical population of this study consisted of adolescents of Kerman juvenile detention cent More
The purpose of this study was to investigate the effect of social and communication skills training on reducing high-risk behaviors in adolescents in Kerman in 2020-2021. The statistical population of this study consisted of adolescents of Kerman juvenile detention center, with the total number of 43 individuals, who were tested by all-counting sampling method using quasi-experimental research method. All subjects were pre-tested using a high-risk behaviors questionnaire and after teaching social and communication skills to the experimental group, which included 22 persons, the post-test was performed. Data were analyzed using MANCOVA index in the SPSS software, ver21. The results of the hypothesis test showed that social and communication skills training has been effective in reducing the suicidal tendency and attempt of adolescents in Kerman juvenile detention center. That is, the F-ratio is equal to 11.96, with 95% confidence.
Manuscript profile
Sanad
Sanad is a platform for managing Azad University publications