• Home
  • سمیه سادات موسوی

    List of Articles سمیه سادات موسوی


  • Article

    1 - حس ‌تعلق ‌محله‌ای و نقش آن در مشارکت ‌اجتماعی (مورد مطالعه: تهران، محله ارامنه الف)
    Journal of Iranian Social Development Studies , Issue 5 , Year , Winter 2008
    احساس ‌تعلق و عضویت افراد در محله و احساس تأثیرگذاری و نفوذ آن‌ها بر محیط ‌اجتماعی که در آن زندگی می‌کنند، میزان مشارکت را افزایش خواهد داد. در واقع با افزایش احساس‌ تعلق ‌مکانی در افراد و به دنبال آن مشارکت؛ اجرای برنامه‌های مختلف‌ اجتماعی، اقتصادی در اجتماع‌ محلی با ت More
    احساس ‌تعلق و عضویت افراد در محله و احساس تأثیرگذاری و نفوذ آن‌ها بر محیط ‌اجتماعی که در آن زندگی می‌کنند، میزان مشارکت را افزایش خواهد داد. در واقع با افزایش احساس‌ تعلق ‌مکانی در افراد و به دنبال آن مشارکت؛ اجرای برنامه‌های مختلف‌ اجتماعی، اقتصادی در اجتماع‌ محلی با توفیق چشمگیر همراه خواهد شد و سطح‌ کیفیت ‌زندگی افراد بهبود می‌یابد. پژوهش حاضر با هدف تحلیل نقش حس تعلق محله‌ای در میزان مشارکت افراد، از لحاظ ماهیت، توصیفی- تحلیلی و از نظر هدف کاربردی است. جامعه ‌آماری آن را 120 نفر از ساکنین محله‌ ارامنه‌ الف، ناحیه 5، منطقه‌ هفت شهرداری‌تهران، تشکیل می‌دهند، که از طریق نمونه‌گیری‌ خوشه‌ای بصورت تصادفی انتخاب شده‌اند. داده‌ها به صورت میدانی و کتابخانه‌ای جمع-آوری و با استفاده از نرم ‌افزار SPSS و آزمون‌های ‌استنباطی کلموگراف- اسمیرنوف یا KS (جهت تعیین نرمالیت‌ داده‌ها)، آزمون همبستگی اسپیرمن و پیرسون (برای بررسی رابطه بین متغیرها)، و رگرسیون‌ چندگانه برای تبیین اثرگذاری متغیرهای ‌مستقل بر وابسته، تحلیل شده‌اند. در راستای پایایی و روایی ابزار جمع‌آوری داده‌ها از آماره آلفای‌ کرونباخ (987/0) و روش اعتبار محتوا (قضاوت ‌داوران و متخصصین) استفاده شده است. نتایج حاصل از یافته-های پژوهش بیانگر آن است که؛ از خصوصیات‌ دموگرافیک ساکنین، سن و نوع‌ مسکن ساکنین از لحاظ شخصی و استیجاری بودن، و از خصوصیات‌ اجتماعی‌ محله به ترتیب؛ مشارکت‌، شناخت، و بهره‌وری ‌محله‌ای با حس‌ تعلق ‌محله‌ای آن‌ها ارتباطی معنادار، مثبت و قوی دارند. حس‌تعلق ‌محله‌ای بر مشارکت ‌اجتماعی ساکنین (آمادگی‌ داوطلبانه، کار گروهی و همکاری با نهادهای‌ محله‌ای) تأثیر بسیار زیادی دارد. Manuscript profile

  • Article

    2 - حس تعلق محله ای و نقش آن در مشارکت اجتماعی (مورد مطالعه: تهران، محله ارامنه الف)
    Journal of Iranian Social Development Studies , Issue 5 , Year , Summer 2017
    احساس تعلق و عضویت افراد در محله و احساس تأثیرگذاری و نفوذ آن ها بر محیط اجتماعی که در آن زندگی می کنند، میزان مشارکت را افزایش خواهد داد. در واقع با افزایش احساس تعلق مکانی در افراد و به دنبال آن مشارکت؛ اجرای برنامه های مختلف اجتماعی، اقتصادی در اجتماع محلی با توفیق چ More
    احساس تعلق و عضویت افراد در محله و احساس تأثیرگذاری و نفوذ آن ها بر محیط اجتماعی که در آن زندگی می کنند، میزان مشارکت را افزایش خواهد داد. در واقع با افزایش احساس تعلق مکانی در افراد و به دنبال آن مشارکت؛ اجرای برنامه های مختلف اجتماعی، اقتصادی در اجتماع محلی با توفیق چشمگیر همراه خواهد شد و سطح کیفیت زندگی افراد بهبود می یابد. پژوهش حاضر با هدف تحلیل نقش حس تعلق محله ای در میزان مشارکت افراد، از لحاظ ماهیت، توصیفی- تحلیلی و از نظر هدف کاربردی است. جامعه آماری آن را 120 نفر از ساکنین محله ارامنه الف، ناحیه 5، منطقه هفت شهرداری تهران، تشکیل می دهند، که از طریق نمونه گیری خوشه ای بصورت تصادفی انتخاب شده اند. داده ها به صورت میدانی و کتابخانه ای جمع آوری و با استفاده از نرم افزار SPSS و آزمون های استنباطی کلموگراف- اسمیرنوف یا KS (جهت تعیین نرمالیت داده ها)، آزمون همبستگی اسپیرمن و پیرسون (برای بررسی رابطه بین متغیرها)، و رگرسیون چندگانه برای تبیین اثرگذاری متغیرهای مستقل بر وابسته، تحلیل شده اند. در راستای پایایی و روایی ابزار جمع آوری داده ها از آماره آلفای کرونباخ (987/0) و روش اعتبار محتوا (قضاوت داوران و متخصصین) استفاده شده است. نتایج حاصل از یافته های پژوهش بیانگر آن است که؛ از خصوصیات دموگرافیک ساکنین، سن و نوع مسکن ساکنین از لحاظ شخصی و استیجاری بودن، و از خصوصیات اجتماعی محله به ترتیب مشارکت، شناخت، و بهره وری محله ای با حس تعلق محله ای آنها ارتباطی معنادار، مثبت و قوی دارند. حس تعلق محله ای بر مشارکت جتماعی ساکنین (آمادگی داوطلبانه، کار گروهی و همکاری با نهادهای محله ای) تأثیر بسیار زیادی دارد. Manuscript profile

  • Article

    3 - تحلیل عوامل موثر بر فرآیند تصمیم گیری در پذیرش کارآفرینی در بین زنان روستایی (مطالعه موردی: دهستان سولقان)
    Journal of Studies of Human Settlements Planning , Issue 1 , Year , Summer 2020
    در محیط های روستایی علاوه بر این که از نیروی کار زنان در زمینه های اقتصادی و کشاورزی بهره می گیرند، نقش تصمیم گیری و تصمیم سازی آن ها می تواند عاملی بسیار مهم در حل مسائل مختلف اقتصادی و اجتماعی باشد؛ چراکه مشارکت زنان روستایی در تصمیم گیری ها به عنوان فرایندی فعال در More
    در محیط های روستایی علاوه بر این که از نیروی کار زنان در زمینه های اقتصادی و کشاورزی بهره می گیرند، نقش تصمیم گیری و تصمیم سازی آن ها می تواند عاملی بسیار مهم در حل مسائل مختلف اقتصادی و اجتماعی باشد؛ چراکه مشارکت زنان روستایی در تصمیم گیری ها به عنوان فرایندی فعال در مسیر توسعۀ روستایی از اهمیتی قابل توجه برخوردار است. پژوهش حاضر نیز با هدف تحلیل عوامل موثر بر تصمیم گیری زنان از لحاظ ماهیت توصیفی- تحلیلی و از نظر هدف کاربردی می باشد. جامعه آماری آن را پذیرندگان کارآفرینی و نوآوری (پرورش و فروش نهال و گل و متعلقات مربوطه)، ساکن در 4 روستا از دهستان سولقان (کشارعلیا، کشارسفلی، سولقان، کن)، که تعداد آن ها بالغ بر 82 خانوار یا به عبارتی 82 مرد پذیرنده و زنان آن ها (در کل 164 نفر) می باشد، تشکیل می دهد. داده ها به دو صورت میدانی و کتابخانه ای با ابزارهایی چون: پرسشنامه، مصاحبه، کتب و مقالات گوناگون، جمع آوری شده اند و جهت تعیین پایایی و روایی ابزار مورد استفاده از روش آلفای کرونباخ (799/0) (با مطالعه 20 نمونه) و روش اعتبار محتوا و قضاوت داوران و متخصصین استفاده شد. داده های به دست آمده با استفاده از نرم افزار SPSS و آزمون تحلیل عاملی، کلموگروف- اسمیرنوف و رگرسیون، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته اند. نتایج تحقیق حاکی از آن است که؛ از نظر مردان عوامل اجتماعی- خانوادگی و شخصیتی در وهله اول بیش ترین تاثیر را بر فرایند تصمیم گیری زنان و همچنین سرعت انتخاب آنان دارند و در درجه بعدی عوامل اقتصادی نقش تعیین کننده ای در این فرایند و پذیرش نوآوری توسط آنان دارا می باشد. و از نظر زنان به ترتیب عوامل اقتصادی، اجتماعی- خانوادگی و شخصیتی، بر فرایند تصمیم گیری آن ها نسبت به پذیرش کارآفرینی، موثرند. Manuscript profile