• Home
  • Ali Asghar Mirakzadeh

    List of Articles Ali Asghar Mirakzadeh


  • Article

    1 - تحلیل راهکارهای فنی و مدیریتی بهبود بهره وری سوخت در صنایع تبدیلی و تکمیلی کشاورزی استان کرمانشاه
    Agricultural Extension and Education Research , Issue 5 , Year , Summer 2023
    صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی یکی از مهم‌ترین صنایع روستایی به شمار می‌روند. هدف این تحقیق شناسایی راهکارهای فنی و مدیریتی بهبود بهره‌وری سوخت در صنایع تبدیلی و تکمیلی استان کرمانشاه بود. در این مطالعه از روش توصیفی-پیمایشی استفاده شد. برای گردآوری داده‌ها از پرسشنا More
    صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی یکی از مهم‌ترین صنایع روستایی به شمار می‌روند. هدف این تحقیق شناسایی راهکارهای فنی و مدیریتی بهبود بهره‌وری سوخت در صنایع تبدیلی و تکمیلی استان کرمانشاه بود. در این مطالعه از روش توصیفی-پیمایشی استفاده شد. برای گردآوری داده‌ها از پرسشنامه استفاده شد. روایی پرسشنامه توسط گروهی از اعضای هیئت‌علمی و کارشناسان مرتبط تأیید شد. برای اطمینان از پایایی از پیش-آزمون و محاسبه ضریب کرونباخ آلفا استفاده شده است که مقدار آن برای بخش‌های مختلف بین 71/0 تا 94/0 به دست آمد. جامعه آماری تحقیق شامل مدیران واحدهای صنایع تبدیلی و تکمیلی کشاورزی استان کرمانشاه بودند که تعداد کل آنها 69 واحد بود که با استفاده از رابطه کوکران 46 نفر از آنها به‌عنوان نمونه و با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای با انتصاب متناسب با حجم انتخاب شدند. بر اساس نتایج تحلیل عاملی اکتشافی راهکارهای فنی بهبود بهره‌وری سوخت در صنایع تبدیلی و تکمیلی کشاورزی استان کرمانشاه به ترتیب در شش عامل روزآمدسازی مداوم تجهیزات، تقویت استفاده از تجهیزات کاهش اتلاف انرژی، خودکارسازی تجهیزات تهویه، مدیریت فنی سیستم‌ها، جایگزینی سوخت با گاز و سرویس دوره‌ای تجهیزات خلاصه شدند که این عوامل 14/76 درصد از کل واریانس عوامل فنی را تبیین کردند. راهکارهای مدیریتی بهبود بهره‌وری سوخت نیز در چهار عامل اولویت به سرمایه‌گذاری در بهینه‌سازی و نوسازی، آموزش و اطلاع‌رسانی، مداخله‌های هدفمند دولتی با رویکرد بهینه‌سازی و اصلاح سیاست‌های قیمتی انرژی خلاصه شدند که این عوامل 52/75 درصد از کل واریانس عوامل مدیریتی را تبیین کردند. Manuscript profile

  • Article

    2 - دیدگاه دانشجویان رشته کشاورزی نسبت به یادگیری خدماتی مطالعه موردی: دانشجویان ترویج کشاورزی دانشگاه رازی
    Research in Curriculum Planning , Issue 4 , Year , Autumn 2014
    یادگیری خدماتی نوعی استراتژی تدریس به شمار می رود که سبب غنی سازی تجربه یادگیری و تقویت مهارت‌های ارتباطی در دانشجویان می‌شود. هدف اصلی این پژوهش، دیدگاه دانشجویان رشته کشاورزی نسبت به یادگیری خدماتی بوده است. تحقیق حاضر به لحاظ پارادایمیک کمی، از جنبه هدف کاربردی و از More
    یادگیری خدماتی نوعی استراتژی تدریس به شمار می رود که سبب غنی سازی تجربه یادگیری و تقویت مهارت‌های ارتباطی در دانشجویان می‌شود. هدف اصلی این پژوهش، دیدگاه دانشجویان رشته کشاورزی نسبت به یادگیری خدماتی بوده است. تحقیق حاضر به لحاظ پارادایمیک کمی، از جنبه هدف کاربردی و از بعد دستیابی به حقایق و داده پردازی داده‌ها توصیفی ـ پیمایشی بوده است. جامعه آماری تحقیق را دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد رشته ترویج و آموزش کشاورزی، دانشگاه رازی (170=تعداد جامعه) تشکیل داده اند. با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی ساده تعداد 143 نفر نمونه از جدول کرجسی ـ مورگان انتخاب شد. گردآوری داده ها توسط پرسشنامه محقق ساخته انجام گرفت. روایی پرسشنامه توسط منابع موجود و نظرات اساتید دانشگاه رازی و پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ برابر با 78/0 به دست آمد. نتایج به حاصل از این پژوهش نشان داد که دانشجوبان نگرش نسبتاً مثبتی نسبت به استفاده از یادگیری خدماتی در آموزش کشاورزی دارند و بیان داشتند که برای اجرای این پروژه، مسؤولیت تک تک افراد باید کاملاً مشخص شود. همچنین نتایج آزمون t مشخص کرد که افرادی که سابقه شرکت در فعالیت‌های گروهی نداشتند، دیدگاه مثبت تری نسبت به یادگیری خدماتی داشتند. نتایج حاصل از این تحقیق می تواند منجر به بهبود کیفیت آموزش و افزایش کارایی یادگیری و توسعه کشاورزی شود. Manuscript profile

  • Article

    3 - Exploring the Role of Social Capital in Agricultural Entrepreneurial Opportunity Recognition: Application of Smart PLS
    International Journal of Agricultural Management and Development , Issue 5 , Year , Autumn 2017
    Although agriculture has a major role in economy, in general,and employment opportunities for unemployed population,in particular, limited ability of individuals to recognize entrepreneurialopportunities in agriculture has reduced the share ofagriculture in employment. More
    Although agriculture has a major role in economy, in general,and employment opportunities for unemployed population,in particular, limited ability of individuals to recognize entrepreneurialopportunities in agriculture has reduced the share ofagriculture in employment. Therefore, the enhancement of opportunityrecognition skills among individuals in the agriculturesector is believed to solve unemployment challenges. Socialcapital is a rich source of information that permits the individualsto identify different combinations of the means-ends in thecreation of new products or services for a particular market.Thus, this study sought to explore the role of social capitalcomponents in agricultural entrepreneurial opportunity recognitionin Kermanshah province. The statistical population of this studyconsisted of all agricultural entrepreneurs in Kermanshahprovince (N=136), 102 of them were selected as the sample ofthe study based on Krejcie and Morgan’s sampling table andthe use of a proportional stratified sampling method. The maininstrument in this study was a questionnaire whose validity wasconfirmed by a panel of experts; its average variance wasextracted, and its discriminant validity and reliability coefficientwas established by using a Cronbach's alpha as well as thecomposite reliability index. Data were analyzed by SPSSV23and Smart PLS3 softwares. The result of the Structural Equation Modeling (SEM) revealed that the social capital components(strong ties and weak ties) were the main predictors of opportunityrecognition among agricultural entrepreneurs in Kermanshahprovince. Findings of this study carry important implicationsfor agricultural policy makers and educators aiming to fostergreater inclusion and cohesion, and to increase transparencyand accountability, in order to develop the recognition and exploitationof entrepreneurial opportunities in the process ofpromoting agricultural entrepreneurship. Manuscript profile

  • Article

    4 - Determinants of the Social Health of Rural Women in Ghale-Shahin Rural District in Kermanshah Province, Iran
    International Journal of Agricultural Management and Development , Issue 1 , Year , Winter 2018
    Social health is essential to social development of rural communities, especially rural women, in order to promote their welfare as well as their human and social capital. The present research was applied in terms of objective, and it was implemented using different app More
    Social health is essential to social development of rural communities, especially rural women, in order to promote their welfare as well as their human and social capital. The present research was applied in terms of objective, and it was implemented using different approaches to examine the social health of rural women and its determinants in Kermanshah Province, Iran. The research method was descriptive-correlational conducted based on documentary and field method (questionnaire was used as the research instrument). The statistical society consisted of rural women (N=209) of Ghale Shahin County, which is located in the west of Kermanshah Province, out of which 209 women were selected by multistage sampling method. 209 questionnaires were distributed among the study population, and 187 complete questionnaires were analyzed. Return rate of the questionnaires was equal to 89%. The results showed that the majority of women had a moderate level of social health, communication skills, and social support. It was also found that there was a positive significant correlation between TV watching, the amount of leisure time, the level of communication, and social health of rural women. Results also showed that leisure time, TV watching, and communication skills altogether explained 49 percent of the social health variance of the rural women in the study area. As communication skills and social health of rural women were at the moderate level, and considering the results of the study, it is recommended that organizations in charge of social health of the rural women, such as rural women's social health bases, national youth organization, social affairs deputy of municipality and/or rural development agents as social worker, develop educational content of social health promotion courses with participation of rural women. Manuscript profile

  • Article

    5 - بررسی عوامل موثر بر وضعیت اجتماعی-اقتصادی زنان روستایی
    Rural Economics Researches , Issue 5 , Year , Winter 2016
    ارتقایحضورزناندرفعالیت هایاجتماعی،اقتصادیوبرنامه ریزیجهتگسترشمشارکتآنان،بویژهدر زمینه هایاقتصادی،شرطیلازمبرایتوسعهپایدار است.اینامردرنواحیروستاییکهزناندر آن ازدیربازوبه‌طورسنتیدرکارها یاقتصادیخانوادهمشارکتداشته اند،ازضرورتبیشتریبرخورداراست، اما با وجود اینکهزنان روستایی More
    ارتقایحضورزناندرفعالیت هایاجتماعی،اقتصادیوبرنامه ریزیجهتگسترشمشارکتآنان،بویژهدر زمینه هایاقتصادی،شرطیلازمبرایتوسعهپایدار است.اینامردرنواحیروستاییکهزناندر آن ازدیربازوبه‌طورسنتیدرکارها یاقتصادیخانوادهمشارکتداشته اند،ازضرورتبیشتریبرخورداراست، اما با وجود اینکهزنان روستاییعلاوهبرامورخانه داری،همسرداریوتربیتفرزندان دربسیاری از فعالیت های اجتماعی و اقتصادی روستا نیز سهیم اند،از جایگاه ورتبه خاص اجتماعی و اقتصادی در جامعه ی روستایی برخوردار نیستند .همچنین مطالعات محدودی در مورد موقعیت اقتصادی – اجتماعی آنان صورت گرفته‌است. لذا با توجه به ضرورت پژوهش، این مطالعه توصیفی – تحلیلی در جهت تحلیل وضعیت اجتماعی – اقتصادی زنان روستایی صورت گرفت. نمونه آماری این تحقیق را تعداد 103 نفر از زنان روستای کهریز شهرستان کرمانشاه با استفاده از جدول کرجسی مورگان و با روش نمونه گیری ساده تصادفی تشکیل دادند (274N=). نتایج حاصل از پژوهش نشان داد که 2/96 درصد زنان روستایی از موقعیت اجتماعی – اقتصادی پایین و متوسطی برخوردار بوده و تنها 9/3 درصد زنان روستایی مورد مطالعه از وضعیت اجتماعی- اقتصادی بالایی برخوردار هستند. نتایج حاصل از رگرسیون لوجیت نیز نشان داد که از میان متغیرهای درنظر گرفته شده برای بهبود وضعیت اجتماعی- اقتصادی زنان، متغیرهای میزان تحصیلات، تحرک اجتماعی و نگرش برابری جنسیتی دارای تأثیر معناداری بر ارتقای ضعیت اجتماعی- اقتصادی زنان روستایی می‌باشند. Manuscript profile

  • Article

    6 - چالش‌های بازاریابی تولیدات عشایری شهرستان کرمانشاه
    Rural Economics Researches , Issue 5 , Year , Winter 2016
    از آنجایی که بازاریابی را می‌توان به‌عنوان عاملی در جهت بهبود شرایط زندگی خانوارهای مولد عشایری و خودکفا ساختن آنان در روند توسعه درنظرگرفت، لذا تاکید بر جایگاه بازاریابی تولیدات عشایری به‌عنوان محل تبلور تمامی‌فعالیت‌های این جامعه برای دریافت سود، ایجاد درآمد و اشتغال More
    از آنجایی که بازاریابی را می‌توان به‌عنوان عاملی در جهت بهبود شرایط زندگی خانوارهای مولد عشایری و خودکفا ساختن آنان در روند توسعه درنظرگرفت، لذا تاکید بر جایگاه بازاریابی تولیدات عشایری به‌عنوان محل تبلور تمامی‌فعالیت‌های این جامعه برای دریافت سود، ایجاد درآمد و اشتغال حائز اهمیت است. بازاریابی برای جامعه‌ی عشایری به یکی از ناامیدکننده ترین چالش‌های پیش روی تولیدات عشایری تبدیل شده است. بنابراین تحقیق حاضر به بررسی چالش ها و راهکارهای بازاریابی تولیدات عشایری شهرستان کرمانشاه(طایفه‌ی مرادپاشایی از ایل زنگنه) پرداخته است؛ این پژوهش کیفی –کمی‌براساس هدف کاربردی و از لحاظ روش باتوجه به اهداف موردنظر توصیفی می‌باشد. جامعه‌ی آماری این پژوهش سرپرستان خانوار عشایر طایفه‌ی مرادپاشایی از ایل زنگنه(180نفر) بود؛ که حجم نمونه در بخش کمی‌با توجه به جدول مورگان 123 نفر تعیین گردید و به روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند، در صورتی که روش نمونه گیری در بخش کیفی از نوع هدفمند بود. روایی پرسش نامه توسط اساتید دانشگاه رازی تائید شد و پایایی از طریق محاسبه‌ی ضریب آلفای کرونباخ در قسمت‌های مختلف پرسش نامه به دست آمد؛ برای تجزیه و تحلیل داده‌های بخش کیفی از تحلیل محتوا از نوع ادراکی و در بخش کمی‌از نرم افزار spss16 استفاده شده است. نتایج نشان داد وجود چالشهای بازاریابی در حیطه‌های مختلف از جمله زیرساختی، اقتصادی، آموزشی، ارتباطی، عدم دسترسی وحمایتی حاکی از پایین بودن دانش افراد موردمطالعه در زمینه‌ی بازاریابی است که این تلقی سطحی، بی تفاوتی وتوجه نکردن به مقوله بازار و مفاهیم مرتبط با آن موجب شده است تا همچنان موفق نبودن بازاریابی تولیدات عشایری تداوم یابد که به نوبه‌ی خود ازدست رفتن سود حاصله در قبال تحمل هزینه ها و زحمات متمادی تولید کنندگان،تولید و فروش یه روش سنتی، فروش کم وغفلت از روشهای درست و اصولی فروش تولیدات می‌شود. Manuscript profile