Journal of Industrial Strategic Management
,
Issue1,Year,
Summer
2023
تتولیدکنندگان، بمنظور توسعهی تامینکنندگان استراتژیک خود، آنها را بخشبندی میکنند. بخشبندی تامینکننده موجب ایجاد ارزش و هم افزایی در ارتباط با تامینکننده میشود. هدف این مقاله، ارتباط توسعهی تامینکننده و بخشبندی تامینکننده با استفاده از سیستم استنتاج عصبی-فازی More
تتولیدکنندگان، بمنظور توسعهی تامینکنندگان استراتژیک خود، آنها را بخشبندی میکنند. بخشبندی تامینکننده موجب ایجاد ارزش و هم افزایی در ارتباط با تامینکننده میشود. هدف این مقاله، ارتباط توسعهی تامینکننده و بخشبندی تامینکننده با استفاده از سیستم استنتاج عصبی-فازی انطباقی در صنعت خودروسازی ایران است. برای تحقق این هدف، ابتدا برای مقولههای توسعهی تامینکننده، با استفاده از سه روش، سه سیستم عصبی-فازی طراحی میشوند. سپس با استفاده از دو روش کلاسیک و چهار الگوریتم تکاملی، آنها را بهینهسازی و مناسبترین سیستم عصبی-فازی انتخاب میشود. در مرحله بعد نمرهی توسعه برای 53 تامینکننده از تامینکنندگان استراتژیک صنعت خودرو در چهار مقوله پیشبینی میشود، براساس نمرههای بدست آمده، تامینکنندگان بخشبندی میشوند. در نهایت، فعالیتهای لازم برای توسعهی هرکدام از تامینکنندگان پیشنهاد میشوند. نتایج نشان میدهدکه صنعت خودروسازی ایران در توسعهی مقولههای ناملموس و محیطی، عملکرد قابل قبولی داشته اما، در توسعه-ی مقولههای ملموس و روابط ضعیف عمل کرده است. بر این اساس، تولیدکنندگان صنعت خودروسازی ایران، باید بترتیب اولویت بکارگیری فعالیتهای مرتبط با توسعهی روابط، قابلیتهای ملموس، قابلیتهای ناملموس و قابلیتهای محیطی را رعایت کنند. با توجه به اینکه در این حوزه، مطالعات اندکی صورت گرفته است، در پایان، ضمن مقایسهی این مطالعه با یکی از مطالعات خارجی انجام گرفته، پیشنهاداتی برای صنعت خودروسازی ایران و همچنین پژوهشهای آینده ارائه میشود.
Manuscript profile
The Journal of Productivity Management
,
Issue67,Year,
Winter
2023
استفاده از مدل تحلیل پوششی دادهها-برای ارزیابی عملکرد و رتبه بندی سازمانها- در حال گسترش است. یکی از چالشهای مهم این مدل، کاهش قدرت تفکیک پذیری واحدهای تصمیمگیر در مواجهه با تعداد زیاد ورودی و خروجی است؛ بنابراین هدف پژوهش، توسعۀ مدل جامع ارزیابی عملکرد همراه با بهب More
استفاده از مدل تحلیل پوششی دادهها-برای ارزیابی عملکرد و رتبه بندی سازمانها- در حال گسترش است. یکی از چالشهای مهم این مدل، کاهش قدرت تفکیک پذیری واحدهای تصمیمگیر در مواجهه با تعداد زیاد ورودی و خروجی است؛ بنابراین هدف پژوهش، توسعۀ مدل جامع ارزیابی عملکرد همراه با بهبود قدرت تفکیک پذیری واحدهای تصمیمگیر است. در این راستا از کارت امتیازی متوازن برای شناسایی شاخصهای جامع استفاده شد. برای اولین بار-بهطور همزمان-از دو رویکرد عینی و ذهنی مبتنی بر تحلیل عاملی و سیستم استنتاج فازی برای کاهش شاخصها و بهبود قدرت تفکیک پذیری واحدهای تصمیمگیر استفاده شد. پژوهش از حیث روش، توصیفی-تبیینی و از لحاظ جهت گیری تحقیق، کاربردی-توسعه ای است. جامعۀ آماری-برای شناسایی شاخصهای ارزیابی عملکرد و تدوین قوانین استنتاج فازی-خبرگان مؤسسات آموزش عالی شهرستان سمنان بوده است. همچنین بیست و چهار مؤسسه آموزش عالی شهرستان سمنان برای تست مدل انتخاب شدند. ابزارگردآوری دادهها دو پرسشنامه محقق ساخته است. روایی پرسشنامهها به ترتیب توسط روایی محتوا و سازه مورد تأیید قرارگرفت. همچنین پایایی پرسشنامهها به ترتیب به استناد مقدارآلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی بیشتر از 0.7مورد تایید است. دستاورد پژوهش را میتوان طراحی مدل تلفیقی با رویکردهای عینی و ذهنی برای بهبود قدرت تفکیک پذیری واحدهای تصمیمگیر دانست. در این خصوص 26 شاخص شناسایی شد و توسط تحلیل عاملی به 8 سازه تقلیل یافت. همچنین با اتکا به سیستم استنتاج فازی طراحی شده،سازهها نمره دهی شدند. نتایج نشان داد:قدرت تفکیک پذیری واحدهای تصمیمگیر توسط مدل پیشنهادی در مقایسه با دیگر مدلهای مرسوم مبتنی بر رویکردهای عینی و ذهنی بیشتر بوده به طوریکه تعداد واحدهای کارا در مدل پیشنهادی به 10 مورد کاهش یافته است. همچنین منتج از نتایج آزمون کروسکال- والیس و محاسبه انحراف معیارنمرۀ کارایی؛ مدل پیشنهادی به ترتیب با کسب میانگین رتبه 48.29 و کسب پراکندگی 0.221دارای رتبه کارایی کمتر و پراکندگی نمره کارایی بیشتر نسبت به سایر مدلها است که تأییدی بر بهبود قدرت تفکیک پذیری مدل پیشنهادی می باشد.
Manuscript profile
The Journal of Productivity Management
,
Issue44,Year,
Spring
2018
تحقیقات نشان دادهاند که توانایی و قابلیت سازمانهای یک جامعه در مدیریت بحرانها و چالشها، تأثیر قابلتوجهی بر توانایی آن جامعه در مواجهه با بحرانها و کیفیت بازیابی از چالشها دارد. سازمانها با خدمات ضروری که در زمانهای بحران ارائه میکنند، نقش بسیار مهمی در سرعت با More
تحقیقات نشان دادهاند که توانایی و قابلیت سازمانهای یک جامعه در مدیریت بحرانها و چالشها، تأثیر قابلتوجهی بر توانایی آن جامعه در مواجهه با بحرانها و کیفیت بازیابی از چالشها دارد. سازمانها با خدمات ضروری که در زمانهای بحران ارائه میکنند، نقش بسیار مهمی در سرعت بازگشت جامعه به شرایط عادی ایفا میکنند. از این رو تابآوری سازمانی به معنای ظرفیت سازمان در پیشبینی بحران، کاهش اثرات و مقاومت در برابر آسیبهای آن، پاسخ و واکنش مناسب و نهایتاً بازیابی از شرایط بحرانی، اخیراً تبدیل به یک موضوع مهم در تحقیقات سازمانی شده است. در این راستا، این مقاله میکوشد، با شناسایی شاخصها و ابعاد تابآوری سازمانی و نهایتاً طراحی مدلی برای آن، به سازمانها در دستیابی به تابآوری کمک کند. روش تحقیق مورد استفاده در این پژوهش برای طراحی مدل، کیفی از نوع مرور سیستماتیک و مصاحبه با خبرگان است. مدل طراحی شده پس از تحلیل عاملی تأییدی، نهایتاً برای ارزیابی تابآوری سه سازمان فعال در صنعت چرم کشور مورد استفاده قرار گرفته است. نتایج حاصل حاکی از وضعیت نامناسب سازمانهای مورد بررسی در شاخص تابآوری سازمانی و نیاز به برنامهریزی جدی و دقیق برای ارتقای آن در این سازمانها دارد. مدل ارائه شده قادر است پس از ارزیابی وضعیت تابآوری در سازمانها، نقاط قوت و ضعف آنها در این شاخص را شناسایی و پیشنهادهایی کاربردی برای کمک به تابآور شدن آنها (و یا بهبود و ارتقای آن) ارائه کند.
Manuscript profile
International Journal of Agricultural Management and Development
,
Issue1,Year,
Winter
2020
The present study aimed to investigate the organic agricultural products supply chain in Iran and provide a processes maturity framework for this chain based on the Iranian Standard of the organic products. Accordingly, the model proposed in this research, has provided More
The present study aimed to investigate the organic agricultural products supply chain in Iran and provide a processes maturity framework for this chain based on the Iranian Standard of the organic products. Accordingly, the model proposed in this research, has provided an improvement tool that addresses the integration of company's internal processes at low levels, and the integration of the processes with external partners at higher levels of maturity given the maturity levels definition. This model is designed based on the main components of maturity models, i.e. maturity levels with a five-level structure and the relevant questionnaire (confirmed by CVI index). Based on the results of the implementation of the proposed maturity model in two case studies, it was found that the two processes of customer service management and customer relationship management need the most attention and improvement, which is consistent with theoretical findings. In Company A, lack of direct communication or online communication platform to communicate with customers are among the weaknesses and good quality of products is among the strengths, and in Company B, lack of procedure for collecting and documenting information is among the weaknesses and close relationships with key partners is among the strengths, identified based on the evaluation by the proposed maturity model. Finally, improvement strategies were presented for each of these processes using the ANP method, which can be used as a roadmap by managers and practitioners in this field.
Manuscript profile
Sanad
Sanad is a platform for managing Azad University publications