Agricultural Extension and Education Research
,
Issue2,Year,
Autumn
2023
این تحقیق کیفی با هدف کلی تبیین راهبردهای ترویج مدیریت پایدار جنگلهای بلوط حوزه زاگرس، انجام شد. در گام نخست عوامل داخلی و خارجی از طریق مصاحبههای عمیق با 30 نفر از متخصصان و صاحب نظران مرتبط به موضوع تحقیق که به صورت هدفمند انتخاب شدند، شناسایی شدند. دادهها با بهره More
این تحقیق کیفی با هدف کلی تبیین راهبردهای ترویج مدیریت پایدار جنگلهای بلوط حوزه زاگرس، انجام شد. در گام نخست عوامل داخلی و خارجی از طریق مصاحبههای عمیق با 30 نفر از متخصصان و صاحب نظران مرتبط به موضوع تحقیق که به صورت هدفمند انتخاب شدند، شناسایی شدند. دادهها با بهرهگیری از تکنیک دلفی کلاسیک جمعآوری و با روش تحلیل خط به خط در قالب تحلیل محتوای متعارف و با استفاده از نرمافزار MAXqda12 تحلیل شد. در گام دوم نیز پرسشنامه عوامل داخلی و خارجی تنظیم گردید. برمبنای یافتههای مندرج در ماتریس ارزیابی عوامل داخلی به منظور مدیریت پایدار جنگلهای بلوط حوزه زاگرس، اجرای طرح آمایش و پهنه بندی جنگلهای زاگرس براساس توان اکولوژیک برای فعالیتهای مختلف، مهمترین نقطه قوت و عدم به رسمیت شناخته شدن هویت و فرهنگ بومی جنگل نشینان در مدیریت جنگل مهمترین نقطه ضعف پیشروی مدیریت پایدار جنگلهای بلوط حوزه زاگرس محسوب میگردد. برمبنای یافتههای مندرج در ماتریس ارزیابی عوامل خارجی نیز مصوبات شورای عالی حفاظت از محیط زیست جهت تهیه گزارش ارزیابی طرحهای جنگل داری بر اساس مساحت از جمله مهمترین فرصت و فقدان قانون جامع منابع طبیعی و آبخیزداری(به طور خاص جنگل)، از با اهمیتترین تهدیدهای پیش روی مدیریت پایدار جنگلهای بلوط حوزه زاگرس محسوب میشود. درمجموع برمبنای یافتههای مندرج در ماتریس ارزیابی عوامل داخلی و خارجی الگوی تدافعی به منظور مدیریت پایدار جنگلهای زاگرس، نسبت به سایر الگوهای راهبردی از اولویت بالاتری برخورداراست. در گام سوم نیز راهبردهای شناسایی شده بر اساس ماتریس برنامه ریزی استراتژی کمی (QSPM)، اولویتبندی گردید.
Manuscript profile
Agricultural Extension and Education Research
,
Issue5,Year,
Winter
2019
تحقیق حاضر با هدف بررسی رفتار اطلاعیابی آموزشگران شرکت های خدمات مشاوره ای کشاورزی استان ایلام و شناسایی عوامل مرتبط با آن انجامشده است. تحقیق از نوع همبستگی و به روش پیمایشی انجام شد. جامعه آماری تحقیق، آموزشگران کشاورزی استان ایلام بودند (950=N). حجم نمونه با استفاد More
تحقیق حاضر با هدف بررسی رفتار اطلاعیابی آموزشگران شرکت های خدمات مشاوره ای کشاورزی استان ایلام و شناسایی عوامل مرتبط با آن انجامشده است. تحقیق از نوع همبستگی و به روش پیمایشی انجام شد. جامعه آماری تحقیق، آموزشگران کشاورزی استان ایلام بودند (950=N). حجم نمونه با استفاده از جدول کرجسی و مورگان 175 نفر برآورد گردید (175=n). نمونهگیری به روش طبقهای با انتساب متناسب انجام شد. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه بوده که روایی محتوایی آن با نظر جمعی از متخصصان ترویج و آموزش کشاورزی تائید شد. جهت سنجش میزان پایایی پرسشنامه، آلفای کرونباخ در مرحله پیشآزمون، برای بخشهای مختلف پرسشنامه، بالاتر از 79/0= α محاسبه شد. میانگین رفتار اطلاعیابی افراد 81/2 حاصل گردید که در نتیجه سطح رفتار اطلاعیابی افراد بهطور میانگین در حد ضعیف می باشد. معادله رگرسیونی نشان داد که میزان آشنایی به زبان انگلیسی، ساعات کار با کامپیوتر در شبانهروز، معدل آخرین مقطع تحصیلی و ساعات کار با اینترنت در شبانهروز حدود 29 درصد از تغییرات رفتار اطلاعیابی را تبیین نموده است.
Manuscript profile
Agricultural Extension and Education Research
,
Issue4,Year,
Winter
2019
استفادۀ بیشازحد از نهادههای شیمیایی در کشاورزی، محیطزیست و سلامت انسانها را به خطر میاندازد. کشت محصولات سالم و یا ارگانیک بهعنوان راهحلی برای این معضل موردتوجه قرار میگیرد. در این راستا پژوهش کمی حاضر به دنبال طراحی الگویی برای ترویج کشت محصول سالم در بین بهره More
استفادۀ بیشازحد از نهادههای شیمیایی در کشاورزی، محیطزیست و سلامت انسانها را به خطر میاندازد. کشت محصولات سالم و یا ارگانیک بهعنوان راهحلی برای این معضل موردتوجه قرار میگیرد. در این راستا پژوهش کمی حاضر به دنبال طراحی الگویی برای ترویج کشت محصول سالم در بین بهرهبرداران استان کرمانشاه است تا در جهت افزایش کشت این نوع محصول گامی به جلو بردارد. با بررسی ادبیات و پیشینۀ پژوهش و با استفاده از مدلهای رفتار برنامهریزیشده و اعتقاد بهداشتی و انتشار نوآوری، متغیرهای تحقیق شناسایی شدند. با استفاده از طرح توصیفی همبستگی و همبستگی از نوع مدلسازی معادلات ساختاری، اعتبارسنجی متغیرهای ترویج کشت محصول سالم انجام شد. جامعه آماری پژوهش شامل کل بهرهبرداران استان کرمانشاه به تعداد 80304 نفر بودند. تعداد 400 نفر از بهرهبرداران استان بهعنوان حجم نمونه انتخاب شدند. به روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای با انتساب متناسب چهارصد پرسشنامه محقق ساخته در بین بهرهبرداران هفت شهرستان استان توزیع شد. بازه زمانی گردآوری دادهها از سال 1396 تا 1397 بود. تجزیهوتحلیل دادهها در قسمت آمار توصیفی با استفاده از نرمافزار spss نسخه 23 و در بخش آمار استنباطی با استفاده از نرمافزار Smartpls نسخه سه انجام شد. نتایج حاصل از معادلات ساختاری نشان داد که متغیر نیت بیشترین تأثیر را بر رفتار دارد و متغیرهای مزیت نسبی، سازگاری، نگرش، کنترل رفتاری درک شده، منافع درک شده و تهدید تأثیر مثبت و معناداری بر نیت و رفتار کشت محصول سالم دارند.
Manuscript profile
Sanad
Sanad is a platform for managing Azad University publications