Journal of Instruction and Evaluation
,
Issue2,Year,
Autumn
2019
هدف از پژوهش حاضر تعیین میزان خودکارآمدی، اضطراب اجتماعی و سرسختی روان شناختی در دانشآموزان دبیرستانی با سطوح شادکامی بالا و پایین بود. روش پژوهش این مطالعه از نوع علی– مقایسهای میباشد. جامعه آماری پژوهش شامل دانشآموزان دبیرستانی شهر مهاباد بود، بدین منظور به More
هدف از پژوهش حاضر تعیین میزان خودکارآمدی، اضطراب اجتماعی و سرسختی روان شناختی در دانشآموزان دبیرستانی با سطوح شادکامی بالا و پایین بود. روش پژوهش این مطالعه از نوع علی– مقایسهای میباشد. جامعه آماری پژوهش شامل دانشآموزان دبیرستانی شهر مهاباد بود، بدین منظور به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای و بر اساس جدول مورگان، 313 دانشآموز از بین دبیرستانهای متوسطه پسرانه شهر مهاباد انتخاب شدند. پس از جلب رضایت دانشآموزان از آنان خواسته شد پرسشنامههای شادکامی آکسفورد، سرسختی روانشناختی لانگ و گولت، خود کارآمدی شرر و اضطراب اجتماعی کانور را تکمیل کنند. دادهها با استفاده از روشهای آماری تحلیل واریانس چند متغیری و آزمون تی گروههای مستقل در 2 گروه شادکامی بالا و پایین تحلیل شد. یافتهها نشان داد بین دانشآموزان دارای شادکامی بالا و پایین، از لحاظ میزان خودکارآمدی، اضطراب اجتماعی(مؤلفه ی ناراحتی فیزیولوژیک) و سرسختی روان شناختی(مؤلفه ی کنترل) تفاوت معنادار وجود دارد. بین آزمودنیهای دارای شادکامی بالا، از لحاظ سرسختی روان شناختی (مؤلفهی کنترل) تفاوت بیشتری را نسبت به گروه دارای شادکامی پایین گزارش میکنند همچنین اضطراب اجتماعی کمتری را نسبت به گروه دارای شادکامی پایین نشان میدهند که این تفاوت از نظر آماری معنادار بوده است. در سایر مؤلفهها این تفاوتها معنادار نبودهاند. براساس نتایج می توان گفت شادکامی نقشی تعیین کننده و اثرگذار بر سایر ویژگیها و رفتارها دارد به طوریکه افرادی با شادکامی بالاتر از خودکارآمدی و سرسختی روانشناختی بالاتری برخوردارند؛ و به تبع آن میزان اضطراب اجتماعی در آنان کاهش مییابد
Manuscript profile
Journal of Instruction and Evaluation
,
Issue5,Year,
Winter
2017
مقاله حاضر با هدف اثربخشی آموزش راهبردهای یادگیری خود تنظیمی بر یادگیری درس ریاضی و اضطراب دانشآموزان دختر دورهی اول متوسطه شهرستان بستانآباد در سالتحصیلی 95-1394 انجام شد. روش تحقیق نیمه تجربی میباشد بدینگونه که ابتدا 40 نفر از دانشآموزان جامعه آماری که به طور تص More
مقاله حاضر با هدف اثربخشی آموزش راهبردهای یادگیری خود تنظیمی بر یادگیری درس ریاضی و اضطراب دانشآموزان دختر دورهی اول متوسطه شهرستان بستانآباد در سالتحصیلی 95-1394 انجام شد. روش تحقیق نیمه تجربی میباشد بدینگونه که ابتدا 40 نفر از دانشآموزان جامعه آماری که به طور تصادفی خوشهای از آزمودنیهایی که دارای اضطراب بالا بودند انتخاب شده و سپس به دو گروه 20 نفری آزمایش و کنترل تقسیم شدند. برای هر دو گروه پرسشنامه اضطراب بک و آزمون یادگیری درس ریاضی اجرا شد و بعد از آن فقط برای گروه آزمایش 8 جلسه کلاسهای راهبردهای یادگیری خود تنظیمی اجرا شد و برای گروه کنترل هیچگونه آموزشی ارائه نشد،سپس مجدداً پرسشنامههای پس آزمون برای هر دو گروه اجرا شد. جهت سنجش روایی پرسشنامهها از اعتبار صوری و جهت سنجش پایایی از آلفای کرون باخ استفاده شد که برای هر دو متغیر مورد تأیید قرار گرفت. نتایج با استفاده از نرمافزار spssو آزمون ANCOVA انجام شده نشان داد: آموزش راهبردهای یادگیری خود تنظیمی بر بهبود یادگیری درس ریاضی اثربخش بوده است. همچنین آموزش راهبردهای یادگیری خود تنظیمی موجب کاهش اضطراب دانشآموزان شد.
Manuscript profile
Journal of Instruction and Evaluation
,
Issue1,Year,
Autumn
2010
مطالعه حاضر برای بررسی و تعیین رابطه هوش هیجانی و مهارتهای اجتماعی با پیشرفت تحصیلی دانشآموزان مقطع دوم متوسطه انجام شده است. مطالعه از نوع پیمایشی و همبستگی است. بدین منظور 385 دانشآموز دختر و پسر مقطع دوم دبیرستان که در سال تحصیلی 89-1388 در شهر تبریز مشغول به تحصی More
مطالعه حاضر برای بررسی و تعیین رابطه هوش هیجانی و مهارتهای اجتماعی با پیشرفت تحصیلی دانشآموزان مقطع دوم متوسطه انجام شده است. مطالعه از نوع پیمایشی و همبستگی است. بدین منظور 385 دانشآموز دختر و پسر مقطع دوم دبیرستان که در سال تحصیلی 89-1388 در شهر تبریز مشغول به تحصیل بودند به شیوه نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از 2 پرسشنامهی هوش هیجانی شات و همکاران(1998) و مهارتهای اجتماعی ماتسون(1983) استفاده شد. پیشرفت تحصیلی دانشآموزان نیز براساس معدل آنان برآورد گردید. دادهها با آزمونهای آماری ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج تحلیل نشان داد که بین هوشهیجانی و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان، همبستگی مستقیم معنیدار وجود داشت ولی بین مهارتهای اجتماعی و پیشرفت تحصیلی، همبستگی معنیدار نبود. در نهایت نتایج تحلیل رگرسیون به منظور تبیین سهم هر یک از متغیرهای هوش هیجانی، مهارتهای اجتماعی به تفکیک در پیشبینی پیشرفت تحصیلی نشـان داد کـه از بیـن دو متغیر مـورد مطالعه، متغیر هوش هیجانی بیشترین سهم را در تبیین
پیشرفت تحصیلی دانشآموزان داشت.
Manuscript profile
Journal of Instruction and Evaluation
,
Issue4,Year,
Autumn
2009
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه احساس خودکارآمدی و هوش هیجانی با فرسودگی شغلی دربین کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز انجام شده است. روش پژوهش از نوع همبستگی است. به همین منظور 260 نفر از کارکنان، با روش تصادفی طبقه ای انتخاب و آزمونهای فرسودگی شغلی مسلچ و جکسون، احس More
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه احساس خودکارآمدی و هوش هیجانی با فرسودگی شغلی دربین کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز انجام شده است. روش پژوهش از نوع همبستگی است. به همین منظور 260 نفر از کارکنان، با روش تصادفی طبقه ای انتخاب و آزمونهای فرسودگی شغلی مسلچ و جکسون، احساس خودکارآمدی و هوش هیجانی بار- آن توسط کارکنان پاسخ داده شد. آزمون فرضیه ها نشان داد که بین احساس خودکارآمدی و هوش هیجانی با مولفه احساس موفقیت فردی رابطه وجود دارد (01/0>P) و 6/43 درصد از تغییرات این مولفه ناشی از دو متغیر فوق است. ضرایب رگرسیون در متغیرهای پیش بین به ترتیب برای احساس خودکارآمدی و هوش هیجانی 451/0 و 274/0 به دست آمد (01/0>P). همچنین مشخص شد که بین احساس خودکارآمدی و هوش هیجانی با دو مولفه دیگر فرسودگی شغلی یعنی خستگی هیجانی و مسخ شخصیت رابطه وجود ندارد. از یافته های دیگر پژوهش این بود که بین احساس خودکارآمدی و هوش هیجانی با مولفه احساس موفقیت فردی به ترتیب 63/0 و 569/0 همبستگی وجود دار د(01/0>P). اما بین احساس خودکارآمدی و هوش هیجانی با دو مولفه دیگر فرسودگی شغلی، رابطه معنادار نبود.
Manuscript profile
Journal of Instruction and Evaluation
,
Issue1,Year,
Spring
2008
هدف پژوهش حاضر بررسی اعتبار[1]، روایی[2] و هنجاریابی[3] پرسشنامه حمایت اجتماعی ادراک شده بر مقایسه پسران و دختران در میزان حمایت اجتماعی بود. جامعه آماری این پژوهش همه دانش آموزان مقطع متوسطه تهران بود که به تعداد 535 نفر (285 دختر و 277 پسر) به روش نمونه گیری خوشه ای چ More
هدف پژوهش حاضر بررسی اعتبار[1]، روایی[2] و هنجاریابی[3] پرسشنامه حمایت اجتماعی ادراک شده بر مقایسه پسران و دختران در میزان حمایت اجتماعی بود. جامعه آماری این پژوهش همه دانش آموزان مقطع متوسطه تهران بود که به تعداد 535 نفر (285 دختر و 277 پسر) به روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای پرسشنامه حمایت اجتماعی ادراک شده را تکمیل کردند. مقیاس حمایت اجتماعی ادراک شده در این تحقیق عبارت بود از مقیاس فلمینگ و همکاران (1982) که دارای 25 ماده و در برگیرنده پنج زیر مقیاس فرعی حمایت از سوی خانواده، از سوی نزدیکان، از سوی همسالان، حمایت کلی و بالاخره عقیده درباره حمایت است. اعتبار مقیاس با به کارگیری روش آلفای کرونباخ محاسبه شد و ضریب مطلوبی معادل 82% بدست آمد. برای بررسی روایی مقیاس یاد شده از روش تحلیل عوامل استفاده شد علاوه بر این نتایج تحقیق نشانگر آن بود که پرسشها دارای هماهنگی درونی بوده وسوالات پرسشنامه از یک عامل کلی اشباع و در نمره کل مقیاس بین پسران و دختران تفاوت معنی داری وجود ندارد.
[1] . Reliability
[2] . Validity
[3] . Standardization
Manuscript profile
Journal of Instruction and Evaluation
,
Issue4,Year,
Autumn
2008
در تحقیق حاضراثر حمایت اجتماعی ادراک شده بر سازگاری فردی واجتماعی معلولین جسمی _حرکتی و نابینایان مورد بررسی قرارگرفته است. نمونه مورد تحقیق شامل 372 دانش اموز دبیرستانی ( 182 معلول جسمی - حرکتی و 190 معلول بینایی ) است. در این تحقیق جهت بررسی اثر متغییر حمایت اجتماعی ا More
در تحقیق حاضراثر حمایت اجتماعی ادراک شده بر سازگاری فردی واجتماعی معلولین جسمی _حرکتی و نابینایان مورد بررسی قرارگرفته است. نمونه مورد تحقیق شامل 372 دانش اموز دبیرستانی ( 182 معلول جسمی - حرکتی و 190 معلول بینایی ) است. در این تحقیق جهت بررسی اثر متغییر حمایت اجتماعی ادراک شده در دو سطح بالا و پایین بر سازگاری فردی واجتماعی معلولین از طرح دو عاملی 2*2 استفاده شده است.نتایج تحقیق نشانگر تفاوت معنی دار بین اقراد با حمایت اجتماعی بالا و پایین در هر دو گروه معلولین است .علاوه بر این معلولین جسمی - حرکتی در مقایسه با نابینایان در مولفه سازگاری فردی دارای عملکرد بهتری بودند.
Manuscript profile
Journal of Instruction and Evaluation
,
Issue1,Year,
Spring
2009
هدف پژوهش حاضر، بررسی ارتباط هوش هیجانی و مهارتهای اجتماعی دانشآموزان دختر دبیرستانی تیز هوش و عادی شهرستان خوی در سال تحصیلی 89-1388 میباشد. این تحقیق از نظر روش توصیفی و از نوع همبستگی میباشد. جامعهی آماری پژوهش، کلیه دانشآموزان دختر تیز هوش و عادی پایهی دوم و س More
هدف پژوهش حاضر، بررسی ارتباط هوش هیجانی و مهارتهای اجتماعی دانشآموزان دختر دبیرستانی تیز هوش و عادی شهرستان خوی در سال تحصیلی 89-1388 میباشد. این تحقیق از نظر روش توصیفی و از نوع همبستگی میباشد. جامعهی آماری پژوهش، کلیه دانشآموزان دختر تیز هوش و عادی پایهی دوم و سوم متوسطه رشتههای علوم تجربی و ریاضی فیزیک (شاخه نظری) دبیرستانهای دولتی شهرستان خوی به تعداد 1892 نفر است که از این تعداد 1774 نفر دانش آموز عادی و 118 نفر دانشآموز تیز هوش میباشند تعداد نمونه آماری مطالعه حاضر با استفاده از فرمول کوکران به ترتیب 268 نفر و 51 نفر می باشدکه با روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند. ابزار جمعآوری دادهها، شامل دو پرسشنامه هوش هیجانی (شرینگ) و مهارتهای اجتماعی دانشآموزان (جرج هربرت( است.
نتایج مطالعه نشانگر ان بود که بین هوش هیجانی و مهارتهای اجتماعی دانش آموزان تیزهوش و عادی رابطه معنیداری وجود ندارداما میانگین نمرات هوش هیجانی و مهارتهای اجتماعی دانش آموزان تیز هوش بطور معنیداری بیشتر از دانش آموزان عادی است.
Manuscript profile
Sanad
Sanad is a platform for managing Azad University publications