• Home
  • مریم فیض بخش واقف

    List of Articles مریم فیض بخش واقف


  • Article

    1 - نقش آموزش مهارتهای حل مسأله بر خود تعیین گری و شکوفایی در بین دانشجویان زن دانشگاه آزاد اسلامی
    Journal of Educational Psychology , Issue 5 , Year , Winter 2021
    هدف از انجام این پژوهش بررسی نقش آموزش مهارت‌های حل مسأله بر خود تعیین‌گری و شکوفایی در بین دانشجویان زن دانشگاه آزاد اسلامی شهر قدس تهران بود. این پژوهش به روش نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه کنترل انجام شد. جامعه آماری شامل تمامی دانشجویان زن کارشناسی More
    هدف از انجام این پژوهش بررسی نقش آموزش مهارت‌های حل مسأله بر خود تعیین‌گری و شکوفایی در بین دانشجویان زن دانشگاه آزاد اسلامی شهر قدس تهران بود. این پژوهش به روش نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه کنترل انجام شد. جامعه آماری شامل تمامی دانشجویان زن کارشناسی ارشد رشته روانشناسی عمومی دانشگاه آزاد اسلامی شهر قدس تهران در سال تحصیلی 1401-1400 به تعداد 71 نفر بود که از بین آن‌ها تعداد 30 نفر داوطلب واجد شرایط به روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در 2 گروه (آزمایش و کنترل) تقسیم شدند. برای جمع‌آوری داده‌های مورد نیاز در مراحل پیش‌آزمون و پس‌آزمون از پرسشنامه‌های خود تعیین‌گری لاگاردیا و همکاران (2000) و شکوفایی سلیمانی و همکاران (1394) استفاده شد. گروه آزمایش به مدت 10 جلسه (هر جلسه 60 دقیقه) و به مدت 5 هفته تحت مداخله آموزشی مهارت‌های حل مسأله دزوریلا و گلدفرید (1971) قرار گرفت. داده‌ها با استفاده از روش آماری تحلیل کوواریانس و بوسیله نرم‌افزارSPSS24 تجزیه و تحلیل شد. سطح معنی‌داری برای همه آزمون‌ها 05/0 لحاظ گردید. نتایج نشان داد آموزش حل مسأله گروهی در مرحله پس‌آزمون باعث افزایش نمره خود تعیین‌گری (001/0>P) و شکوفایی (001/0>P) دانشجویان در گروه آزمایش شد. بر اساس یافته‌های این پژوهش می‌توان نتیجه‌گیری کرد که مسؤولان و برنامه-ریزان سازمان دانشگاه آزاد اسلامی برای افزایش میزان خود تعیین‌گری و شکوفایی دانشجویان می‌توانند از آموزش مهارت-های حل مسأله استفاده کنند. Manuscript profile