• Home
  • حمید رضائی

    List of Articles حمید رضائی


  • Article

    1 - طراحی الگوی توسعه پایدار کارآفرینی روستایی با تاکید بر گردشگری الکترونیکی با استفاده از تکنیک دلفی فازی و معادلات ساختاری
    فصلنامه علمی و پژوهشی نگرش های نو در جغرافیای انسانی , Issue 4 , Year , Autumn 1400
    هدف پژوهش حاضر طراحی الگوی توسعه پایدار کارآفرینی روستایی با تاکید بر گردشگری الکترونیکی در استان گلستان می‌باشد. تحقیق حاضر کاربردی و توسعه‌ای و از نوع تحقیقات توصیفی-پیمایشی و همبستگی است. جامعه آماری در مرحله کیفی شامل خبرگان دانشگاهی، به تعداد 50 نفر و در مرحله کمی، More
    هدف پژوهش حاضر طراحی الگوی توسعه پایدار کارآفرینی روستایی با تاکید بر گردشگری الکترونیکی در استان گلستان می‌باشد. تحقیق حاضر کاربردی و توسعه‌ای و از نوع تحقیقات توصیفی-پیمایشی و همبستگی است. جامعه آماری در مرحله کیفی شامل خبرگان دانشگاهی، به تعداد 50 نفر و در مرحله کمی، مدیران شرکت‌های گردشگری و دفاتر آی‌سی‌تی روستایی به تعداد 400 نفر می‌باشند. برای تعیین حجم نمونه خبرگان از روش سرشماری و نمونه گیری گلوله برفی استفاده شد لذا حجم نمونه 50 نفر شد و برای مدیران از جدول کرجسی و مورگان لذا حجم نمونه مدیران، 196 نفر تعیین شد و روش نمونه گیری، تصادفی ساده بود. بدین منظور ابتدا با استفاده از روش دلفی‌فازی و برخورداری از نظر خبرگان، 20 شاخص گردشگری الکترونیکی شناسایی و با استفاده تحلیل عاملی تأییدی به شش دسته کلی (خدمات اینترنتی، توسعه و آموزش نیروی انسانی، توسعه فرهنگ جامعه، حمایت‌های دولتی، امنیت و استفاده از اینترنت در سایر امور مرتبط با مردم) تقسیم گردید و در ادامه با استفاده از روش معادلات ساختاری، روابط بین متغیرهای تحقیق مشخص شد. شایان ذکر است جهت تجزیه و تحلیل داده‌ها از نرم افزارهایی نظیرExcel ، Spss ، Lisrel استفاده شده است و نهایتاً بر اساس تحلیل‌های انجام گرفته الگو برازش و ارائه گردید. Manuscript profile

  • Article

    2 - طراحی الگوی توسعه پایدار کارآفرینی روستایی با تاکید بر گردشگری الکترونیکی با استفاده از تکنیک دلفی فازی و معادلات ساختاری
    فصلنامه علمی و پژوهشی نگرش های نو در جغرافیای انسانی , Issue 4 , Year , Autumn 1400
    هدف پژوهش حاضر طراحی الگوی توسعه پایدار کارآفرینی روستایی با تاکید بر گردشگری الکترونیکی در استان گلستان می‌باشد. تحقیق حاضر کاربردی و توسعه‌ای و از نوع تحقیقات توصیفی-پیمایشی و همبستگی است. جامعه آماری در مرحله کیفی شامل خبرگان دانشگاهی، به تعداد 50 نفر و در مرحله کمی، More
    هدف پژوهش حاضر طراحی الگوی توسعه پایدار کارآفرینی روستایی با تاکید بر گردشگری الکترونیکی در استان گلستان می‌باشد. تحقیق حاضر کاربردی و توسعه‌ای و از نوع تحقیقات توصیفی-پیمایشی و همبستگی است. جامعه آماری در مرحله کیفی شامل خبرگان دانشگاهی، به تعداد 50 نفر و در مرحله کمی، مدیران شرکت‌های گردشگری و دفاتر آی‌سی‌تی روستایی به تعداد 400 نفر می‌باشند. برای تعیین حجم نمونه خبرگان از روش سرشماری و نمونه گیری گلوله برفی استفاده شد لذا حجم نمونه 50 نفر شد و برای مدیران از جدول کرجسی و مورگان لذا حجم نمونه مدیران، 196 نفر تعیین شد و روش نمونه گیری، تصادفی ساده بود. بدین منظور ابتدا با استفاده از روش دلفی‌فازی و برخورداری از نظر خبرگان، 20 شاخص گردشگری الکترونیکی شناسایی و با استفاده تحلیل عاملی تأییدی به شش دسته کلی (خدمات اینترنتی، توسعه و آموزش نیروی انسانی، توسعه فرهنگ جامعه، حمایت‌های دولتی، امنیت و استفاده از اینترنت در سایر امور مرتبط با مردم) تقسیم گردید و در ادامه با استفاده از روش معادلات ساختاری، روابط بین متغیرهای تحقیق مشخص شد. شایان ذکر است جهت تجزیه و تحلیل داده‌ها از نرم افزارهایی نظیرExcel ، Spss ، Lisrel استفاده شده است و نهایتاً بر اساس تحلیل‌های انجام گرفته الگو برازش و ارائه گردید. Manuscript profile

  • Article

    3 - طراحی الگوی توسعه پایدار کارآفرینی روستایی با استفاده از تکنیک دلفی فازی
    Social Research , Issue 1 , Year , Summer 2018
    هدف از انجام این تحقیق طراحی الگوی توسعه پایدار کارآفرینی روستایی به روش دلفی فازی در استان گلستان می‌باشد. این پژوهش با توجه به ماهیت آن؛ توصیفی و با توجه به هدف تعریف شده، از نوع کاربردی است و بر اساس شیوه انجام آن، پیمایشی است. جامعه این تحقیق را خبرگان و اساتید دانش More
    هدف از انجام این تحقیق طراحی الگوی توسعه پایدار کارآفرینی روستایی به روش دلفی فازی در استان گلستان می‌باشد. این پژوهش با توجه به ماهیت آن؛ توصیفی و با توجه به هدف تعریف شده، از نوع کاربردی است و بر اساس شیوه انجام آن، پیمایشی است. جامعه این تحقیق را خبرگان و اساتید دانشگاهی منتخب و متخصص در راستای توسعه کارآفرینی در روستاها تشکیل می‌دهند. ابزار گردآوری داده ها، مصاحبه و پرسشنامه می‌باشد و از تکنیک دلفی فازی استفاده شده است. در مجموع پرسشنامه ای برای 50 نفر از خبرگان و اساتید دانشگاهی که شناسایی شده ، ارسال شد. برای تعیین حجم نمونه از روش سرشماری بهره گرفته شد لذا تعداد حجم نمونه 50 نفر تعیین شد و روش نمونه گیری تحقیق ، نمونه گیری قضاوتی و نمونه گیری گلوله برفی است. تحقق اهداف تحقیق ، با بهره گیری از روش دلفی فازی در شناسایی 29 عامل اصلی موثر بر توسعه پایدار کارآفرینی روستایی، وزن دهی عوامل یا معیار مدل پیشنهادی و طبقه بندی آنها در 4 گروه کلی: اقتصادی،اجتماعی،محیطی و نهادی، میسر شده است Manuscript profile

  • Article

    4 - بررسی رابطه بین قابلیت های دانش و گرایش به کارآفرینی با توجه به نقش میانجی سرمایه اجتماعی در کمیته امداد امام خمینی(ره) استان گلستان
    Social Research , Issue 5 , Year , Winter 2021
    هدف از پژوهش حاضر، بررسی رابطه بین قابلیت های دانش و گرایش به کارآفرینی با توجه به نقش میانجی سرمایه اجتماعی بود. این پژوهش از نوع توصیفی _ همبستگی است که به صورت پیمایشی انجام شد. جامعه آماری شامل کارکنان کمیته امداد امام خمینی(ره) استان گلستان با حجم 750 نفر و روش نمو More
    هدف از پژوهش حاضر، بررسی رابطه بین قابلیت های دانش و گرایش به کارآفرینی با توجه به نقش میانجی سرمایه اجتماعی بود. این پژوهش از نوع توصیفی _ همبستگی است که به صورت پیمایشی انجام شد. جامعه آماری شامل کارکنان کمیته امداد امام خمینی(ره) استان گلستان با حجم 750 نفر و روش نمونه گیری،تصادفی ساده بود، حجم نمونه بر اساس جدول کرجسی _ مورگان، 256 نفر تعیین شد. روش جمع آوری داده ها به دو صروت کتابخانه ای و میدانی بود و از پرسشنامه های قابلیت های دانش پاتریک و سونیا(2009)، گرایش به کارآفرینی آنتونیک و هیسریچ (2003) و سرمایه اجتماعی ناهاپیت و گوشال (1998) جهت گردآوری داده ها استفاده شد. روایی محتوایی پرسشنامه بر اساس نظر متخصصان و روایی سازه نیز بر اساس تحلیل عاملی تأییدی و پایایی نیز از طریق آزمون آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی تأیید شد. سپس، داده های گردآوری شده به کمک نرم افزار اسمارت پی ال اس و از طریق ماتریس همبستگی، آزمون معادلات ساختاری و برازش مدل تحلیل شدند. نتایج نشان داد بین اکتساب دانش و سرمایه اجتماعی رابطه معنی داری وجود دارد. بین ایجاد دانش و سرمایه اجتماعی رابطه معنی داری وجود دارد. بین ذخیره کردن دانش و سرمایه اجتماعی رابطه معنی داری وجود دارد. بین توزیع دانش و سرمایه اجتماعی رابطه معنی داری وجود دارد. بین نگهداری از دانش و سرمایه اجتماعی رابطه معنی داری وجود دارد. بین سرمایه اجتماعی و گرایش به کارآفرینی رابطه معنی داری وجود دارد. بنابراین توجه ویژه به قابلیتهای دانش و سرمایه اجتماعی به عنوان یک مزیت رقابتی در قرن 21 ، سازمان را جهت رسیدن به اهداف خود و سوق دادن به سمت افزایش ظرفیت های کارآفرینی بیش از پیش موفق خواهد نمود. Manuscript profile