The Journal of Modern Thoughts in Education
,
Issue5,Year,
Summer
2022
پژوهش حاضر به دنبال شناسایی مؤلفههای مدرسه پژوهشمحور و ارائه الگویی جامع برای آموزشوپرورش دولتی بود. روش تحقیق از نوع آمیخته و استراتژی پژوهش، اکتشافی- متوالی بود. روش تحقیق بخش کیفی، نظریه زمینهای و روش تحقیق بخش کمی، پیمایش بود. حجم نمونه در بخش کیفی، 23 نفر از ک More
پژوهش حاضر به دنبال شناسایی مؤلفههای مدرسه پژوهشمحور و ارائه الگویی جامع برای آموزشوپرورش دولتی بود. روش تحقیق از نوع آمیخته و استراتژی پژوهش، اکتشافی- متوالی بود. روش تحقیق بخش کیفی، نظریه زمینهای و روش تحقیق بخش کمی، پیمایش بود. حجم نمونه در بخش کیفی، 23 نفر از کارشناسان آموزشوپرورش و معلمان دارای سابقه کار بالا در شهر اصفهان و در بخش کمی 300 نفر از مدیران مدارس اول و دوم متوسطه کشور بود. برای تحلیل دادهها در مرحله کیفی از شیوه کدگذاری و در مرحله کمی از رویکرد مدلسازی معادله ساختاری واریانسمحور استفاده شد. نتایج پژوهش در بخش کیفی بیانگر این است که عوامل علی (ناکارآمدی ساختار آموزشمحور، نگرش توسعهگرایانه، ضرورت قانونی، و توسعه تفکر آیندهنگرانه)، عوامل زمینهای (تغییر سیاستهای یادگیری، بسترسازی چندوجهی و حمایتگری نهادی)، و عوامل مداخلهگر (عوامل خرد و عوامل کلان) بر راهبردهای مدرسه پژوهشمحور (احیای رسالت مدرسه و بازآرایی عناصر آموزشی) تأثیرگذار هستند. این راهبردها دارای پیامدهایی در سطح فردی و اجتماعی – سازمانی هستند. نتایج بخش کمی نشان میدهد که راهبرد احیای رسالت مدرسه میتواند با واسطهگری خویش، 58 درصد از تغییرات در پیامدهای فردی، و 55 درصد از تغییرات در پیامدهای سازمانی – اجتماعی را تبیین نماید. همچنین، راهبرد بازآرایی عناصر آموزشی با واسطهگری خویش، 71 درصد از تغییرات در پیامدهای فردی، و 67 درصد از تغییرات در پیامدهای سازمانی – اجتماعی را تبیین نماید که مقدار بالایی از قدرتِ تبیینکنندگی است.
Manuscript profile
Journal of New Approaches in Educational Administration
,
Issue1,Year,
Autumn
2017
نیروی انسانی در نقش یکی از ارکان اساسی شرکتهای بیمه، نقش مهمی در بهبود بهرهوری دارد، لذا شناسایی عوامل مؤثر بر بهرهوری این نهاد، میتواند نقش مؤثری در افزایش بهرهوری شرکتهای بیمه ایفا نماید و در هدفمند نمودن برنامههای مختلف توسعه نقش بس More
نیروی انسانی در نقش یکی از ارکان اساسی شرکتهای بیمه، نقش مهمی در بهبود بهرهوری دارد، لذا شناسایی عوامل مؤثر بر بهرهوری این نهاد، میتواند نقش مؤثری در افزایش بهرهوری شرکتهای بیمه ایفا نماید و در هدفمند نمودن برنامههای مختلف توسعه نقش بسزایی داشته باشد .در این رابطه پژوهش حاضر به بررسی عوامل موثر بر بهرهوری نیروهای انسانی(کارشناسان)شرکت سهامی بیمه معلم پرداخته است. پژوهش حاضر با توجه به هدف، از نوع تحقیقات کاربردی بوده و با توجه به گردآوری دادهها توصیفی و از نوع پیمایشی میباشد. جامعهآماری پژوهش شامل کلیه کارشناسان شرکت بیمه معلم شهر تهران یعنی300 نفر، در سال1393 است که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده50 نفر از آنها انتخاب شدند برای سنجش عوامل موثر بر بهرهوری نیروهای انسانی(کارشناسان) از ابزار محقق ساخته، استفاده شده است که این ابزار شامل 64 سوال که از این میان عوامل فردی 14سوال، عوامل شغلی 13سوال و عوامل سازمانی 23 سوال بود. عمدهترین یافتههای پژوهش عبارتند از: آزمون فریدمن که اولویتبندی عوامل فردی مورد بررسی را به ترتیب شامل؛ رضایت شغلی، شایستگی، توان و مهارت نشان داد. نتایج آزمون حاکی از معناداری رتبهبندی مذکور میباشد. آزمون فریدمن ضمن معنادار نشاندادن اظهارات پاسخگویان، اولویتبندی عوامل سازمانی مورد بررسی را به ترتیب شامل؛ آموزش، مدیریت، مشارکت، تکنولوژی، انگیزش، ارتباطات و بازخورد عملکرد نشان داد. رتبهبندی اظهارات پاسخگویان در خصوص عوامل شغلی موثر بر بهرهوری کارشناسان به ترتیب شامل؛ کار با معنی و چالش برانگیز، آزادی، استقلال عمل و وضوح نقش میباشد. نتایج آزمون حاکی از معناداری رتبهبندی مذکور میباشد. در آخر با استفاده از آزمون فریدمن به رتبهبندی عوامل کلی موثر بر بهرهوری پرداخته شد که آزمون فریدمن ضمن معنادار نشاندادن اظهارات پاسخگویان، اولویتبندی عوامل موثر بر بهرهوری نیروهای انسانی(کارشناسان) شرکت بیمه معلم را به ترتیب شامل؛ عوامل فردی، شغلی و سازمانی نشان داد.
Manuscript profile
Journal of New Approaches in Educational Administration
,
Issue1,Year,
Autumn
2010
این پژوهش با توجه به نظریهی شغلی – شخصیتی جان هالند و استفاده از پرسشنامه ی
سیاههی شغلی وی، در میان 850 نفر از دانش آموزان پایهی اول مقطع متوسطهی شهر سیرجان
با هدف بررسی ویژگیهای شخصیتی و شغلی و رابطهی میان شخصیت افراد با مشاغل موجود
کشور، با در نظر گرفتن عامله More
این پژوهش با توجه به نظریهی شغلی – شخصیتی جان هالند و استفاده از پرسشنامه ی
سیاههی شغلی وی، در میان 850 نفر از دانش آموزان پایهی اول مقطع متوسطهی شهر سیرجان
با هدف بررسی ویژگیهای شخصیتی و شغلی و رابطهی میان شخصیت افراد با مشاغل موجود
کشور، با در نظر گرفتن عاملهای موثر در انتخاب رشتهی تحصیلی و شغلی آنان انجام گردید،
روش پژوهش توصیفی، از نوع پیمایشی و کاربردی است و دادههای اولیه از راه پرسشنامه و
مصاحبه بدست آمد، با بررسی پرسشنامهها و نظرات افراد، تغییراتی در پرسشنامهی جان هالند
اعمال شد که منجر به ایجاد پرسشنامهای هوشمندانهتر گردید. جان هالند، پاسخهای کاربر را فقط
با بله و خیر میسنجید که در بسیاری از موردها افراد نمیتوانستند نظر خود را نسبت به یک
شغل، فقط به صورت بله و خیر مطرح کنند. با تغییر جوابها به صورت کاملا، تا حدی، کمی و
اصلا پاسخ به پرسشنامه راحتتر شد. نتایج بدست آمده از این پژوهش به پیاده سازی نرم افزاری
منجر شد و مشخص کرد که هر یک از کاربرانی که پرسشنامه را پر میکنند، دارای چه درصدی از
6 تیپ شخصیتی طبقه بندی هالند هستند
Manuscript profile
Sanad
Sanad is a platform for managing Azad University publications