Journal of Development & Evolution Mnagement
,
Issue5,Year,
Winter
2013
در عصر اطلاعات، سازمان‌های خلق کننده و برخوردار از دانش، دارای مزیت رقابتی و شانس بیشتری برای بقاء هستند. این سازمان‌ها از دانش موجود (شامل دانش و تجربیات داخلی منابع انسانی خود و تجربیات سایر سازمان‌ها)، نهایت بهره را برده و دانش جدید خلق می نمایند. بازا More
در عصر اطلاعات، سازمان‌های خلق کننده و برخوردار از دانش، دارای مزیت رقابتی و شانس بیشتری برای بقاء هستند. این سازمان‌ها از دانش موجود (شامل دانش و تجربیات داخلی منابع انسانی خود و تجربیات سایر سازمان‌ها)، نهایت بهره را برده و دانش جدید خلق می نمایند. بازاریابی درونی به عنوان یکی از عوامل تأثیرگذار بر فرآیند دانش سازمانی، محور اصلی مطالعه این پژوهش است. در این تحقیق تأثیر شاخص‌های متغیر بازاریابی درونی (حمایت مدیریت ارشد، حمایت فرآیند کسب و کار و هماهنگی‌های میان‌وظیفه‌ای) بر پیاده سازی مدیریت دانش با تأکید بر خلق دانش مورد بررسی قرار گرفته است.
تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر روش، توصیفی- پیمایشی می‌باشد. جامعه‌ آماری این تحقیق شامل 214 نفر از کارکنان واحد تحقیق، طراحی و تولید موتور ایران خودرو (ایپکو) است که با توجه به فرمول کوکران، 123 نفر به عنوان نمـونه آماری و جمع‌آوری اطلاعات انتخاب شـدند. نتایج داده ها به وسیله تکنیک های آزمون همبستگی پیرسون، ضریب همبستگی میان متغیرهای مستقل و وابسته مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج تحلیل ها نشان دهنده تأثیر مثبت و معنی‌دار سه شاخص اصلی بازاریابی درونی بر فرآیند پیاده‌سازی مدیریت دانش (با تأکید بر خلق دانش) می باشد. در این میان بیشترین تأثیر مربوط به شاخص هماهنگی‌های میان‌وظیفه‌ای می‌باشد. ضمناً نتایج آزمون تحلیل واریانس نشان داد که متغیرهای توصیفی تحقیق بر ارتباط میان متغیرهای مستقل و وابسته تأثیرگذار نمی‌باشند.
Manuscript profile
Journal of Development & Evolution Mnagement
,
Issue1,Year,
Winter
2011
شناخت و به کارگیری عوامل افزایش دهنده بهره وری از جمله اولویت های اصلی هر سازمان می باشد. توجه به توسعه نیروی انسانی (به عنوان اصلی ترین سرمایه سازمان و عامل ایجاد مزیت رقابتی)، یکی از این اولویت ها است. هدف این تحقیق مطالعه و بررسی عوامل تأثیرگذار بر ایجاد توانمندی در More
شناخت و به کارگیری عوامل افزایش دهنده بهره وری از جمله اولویت های اصلی هر سازمان می باشد. توجه به توسعه نیروی انسانی (به عنوان اصلی ترین سرمایه سازمان و عامل ایجاد مزیت رقابتی)، یکی از این اولویت ها است. هدف این تحقیق مطالعه و بررسی عوامل تأثیرگذار بر ایجاد توانمندی در کارکنان به عنوان یکی از مهم ترین رویکردهای توسعه منابع انسانی می باشد. در این تحقیق مدل اسپریتزر در خصوص توانمندسازی روانشناختی (که به نگرش و ادراک کارکنان از توانمندی توجه دارد)، ملاک ارزیابی توانمندی قرار گرفته تا به کمک آن، عوامل تأثیرگذار بر شکل گیری احساس توانمندی (در سه سطح عوامل فردی، گروهی و سازمانی) شناسایی و در قالب یک الگو جهت بهره برداری در جامعه تحقیق مورد استفاده قرار گیرد. بر این اساس جهت دستیابی به اهداف پژوهش و استخراج عوامل تأثیرگذار از روش توصیفی – پیمایشی و برای تحلیل میزان اثر این عوامل تحلیل رگرسیون مورد استفاده قرار گرفته است. این مطالعه در جامعه کارکنان شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران (منطقه تهران) اجرا تا به کمک نتایج آن، اولویت هر یک از این مؤلفه ها در جامعه آماری شناسایی و الگوی بومی عوامل مؤثر بر ایجاد احساس توانمندی روانشناختی، در سه سطح فردی، گروهی و سازمانی برای شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران (منطقه تهران) ارائه گردد.
Manuscript profile
Journal of Development & Evolution Mnagement
,
Issue5,Year,
Winter
2015
موضوع معنویت سازمانی از جمله مباحث نوپای سازمانی است که مطالعه و بررسی در خصوص آن و اثراتش بر عملکرد کارکنان مورد نظر محققین بودهاست. هدف این تحقیق شناسایی عواملی از معنویت سازمانی است که پیاده سازی آنها در سازمان، عملکرد کارکنان را افزایش دهد که با مولفه های،احساس لذت More
موضوع معنویت سازمانی از جمله مباحث نوپای سازمانی است که مطالعه و بررسی در خصوص آن و اثراتش بر عملکرد کارکنان مورد نظر محققین بودهاست. هدف این تحقیق شناسایی عواملی از معنویت سازمانی است که پیاده سازی آنها در سازمان، عملکرد کارکنان را افزایش دهد که با مولفه های،احساس لذت از کار، مشارکت اجتماعی، همبستگی تیمی، فرصت برای توجه به زندگی درونی، همسویی بین ارزش های فردی و سازمانی در استانداریقزوین و واحدهای تابعه با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای بررسی شد. همچنین شناسایی نوع رابطه بین عوامل معنویت سازمانی با عملکردکارکنان و حد بهینه آنها است که از آزمون رگرسیون خطی و غیرخطی و دستگاه معادلات برازش خطی و غیرخطی استفاده و با تخمین تابع ریاضی وروش مشتق گیری، اندازه گیری شد. نتایج حاصل نشان می دهد که برخی از عوامل معنویت سازمانی رابطه مستقیم و خطی با عملکرد دارند و برخی دیگررابطه غیرخطی، لذا مدیران و مسئولین باید در توسعه معنویت سازمانی در راستای حداکثر نمودن عملکرد کارکنان دقت لازم را داشته باشند.
Manuscript profile
Sanad
Sanad is a platform for managing Azad University publications