Agricultural Extension and Education Research
,
Issue5,Year,
Winter
2020
مطالعه پیشرو از نوع پژوهشهای آمیخته است که در آن با استفاده از روش کیو، الگوهای ذهنی مدیران ترویج کشاورزی نسبت به توانمندسازی روانشناختی کارکنان شناسایی و تبیین شد. ایده اصلی روش کیو، کسب دیدگاهها، عقاید و نگرش افراد درباره پدیده مورد بررسی میباشد. این پژوهش با مشار More
مطالعه پیشرو از نوع پژوهشهای آمیخته است که در آن با استفاده از روش کیو، الگوهای ذهنی مدیران ترویج کشاورزی نسبت به توانمندسازی روانشناختی کارکنان شناسایی و تبیین شد. ایده اصلی روش کیو، کسب دیدگاهها، عقاید و نگرش افراد درباره پدیده مورد بررسی میباشد. این پژوهش با مشارکت 12 تن از مدیران ترویج کشاورزی که به شیوه نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند، انجام گرفت. ابزار اصلی جمعآوری دادهها مصاحبه عمیق بود. پس از ارزیابی و جمعبندی فضای گفتمان، از میان 60 عبارت، در نهایت 41 عبارت برای نمونه کیو انتخاب شد. پس از جمعآوری اطلاعات حاصل از مرتبسازی کیو، این اطلاعات با روش تحلیل عاملی کیو به شیوه چرخش واریماکس تحلیل شدند. نتایج حاصل از پژوهش نشان داد، میتوان چهار الگوی ذهنی متمایز در میان مدیران ترویج کشاورزی نسبت به توانمندسازی روانشناختی کارکنان شناسایی کرد که در مجموع 49/81 درصد واریانس کل را تبیین کردند. این چهار الگوی ذهنی به ترتیب شامل الگوهای ذهنی حامیان عوامل زمینهای توانمندساز، حامیان عوامل محیطی توانمندساز، حامیان عوامل ساختاری توانمندساز و حامیان عوامل فردی توانمندساز بودند. اهمیت و اولویتبندی عاملهای شناسایی شده بر اساس الگوهای ذهنی تعیین شد. با تفسیر هر یک از این الگوها، پیشنهادهایی برای پیادهسازی آنها ارائه شد.
Manuscript profile
Knowledge & Research in Applied Psychology
,
Issue2,Year,
Autumn
2021
این پژوهش به صورت آمیختۀ اکتشافی با هدف ارتقاء رفتارهای سازمانی مثبت کارشناسان ترویج کشاورزی از راه توانمندسازی روانشناختی آنها انجام شده است. مشارکت کنندگان در گام کیفی 16 نفر از کارشناسان ترویج کشاورزی بودند که با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند با آنها مصاحبه شد و ا More
این پژوهش به صورت آمیختۀ اکتشافی با هدف ارتقاء رفتارهای سازمانی مثبت کارشناسان ترویج کشاورزی از راه توانمندسازی روانشناختی آنها انجام شده است. مشارکت کنندگان در گام کیفی 16 نفر از کارشناسان ترویج کشاورزی بودند که با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند با آنها مصاحبه شد و از راه تحلیل محتوای مصاحبه ها با استفاده از نرمافزار MAXQDA12شاخص های توانمندسازی روانشناختی شامل احساس معناداری، شایستگی، مؤثر بودن، خودتعیین، اعتماد و رفتارهای سازمانی مثبت شامل رفتار تسهیم تجربۀ شغلی، رفتار شغلی نوآورانه، رفتار حفظ و توسعۀ ارزش های حرفه ای، رفتار بهبود کیفیت خدمات ترویج کشاورزی، رفتار بهبود چابکی ترویج کشاورزی و رفتار بهبود اعتماد عمومی به ترویج کشاورزی حاصل از آن در قالب الگوی مفهومی پژوهش احصا شد. در گام کمّی، جامعۀ آماری پژوهش شامل کارشناسان ترویج کشاورزی کشور در سال 1397 بود که از این بین 192 نفر با روش نمونه گیری طبقه ای متناسب انتخاب شدند. ابزار پرسشنامه های محقق ساخته توانمندسازی روانشناختی و رفتارهای سازمانی مثبت به شرکت کنندگان ارائه شد و در انتها تجزیه و تحلیل داده ها با نرمافزارهای SPSS و Smart PLS صورت گرفت. نتایج نشان داد توانمندسازی روانشناختی در ارتقاء رفتارهای سازمانی مثبت نقش دارد. در مجموع توانمندسازی روانشناختی قدرت تبیین 8/48 درصد از تغییرات رفتارهای سازمانی مثبت کارشناسان ترویج کشاورزی را دارد. مقدار Q2 برای سازۀ رفتارهای سازمانی مثبت 180/0 بود که این مقدار از تناسب پیش بین مدل در مورد سازۀ درون زای رفتارهای سازمانی مثبت کارشناسان ترویج کشاورزی حمایت می کند.
Manuscript profile
Journal of Innovation and Creativity in Human Science
,
Issue4,Year,
Winter
2018
زمینه: به دنبال پیچیدگی تغییرات جوامع، بالتبع سازمانها در آیندهای نهچندان دور تنها زمانی قادر به ادامه حیات خود خواهند بود که قادر باشند از قابلیتها، تعهد و ظرفیت نیروی انسانی خود در تمامی سطوح سازمان بهره لازم را ببرند. هدف: تحقیق حاضر با هدف ارائه مدلی برای توسعه More
زمینه: به دنبال پیچیدگی تغییرات جوامع، بالتبع سازمانها در آیندهای نهچندان دور تنها زمانی قادر به ادامه حیات خود خواهند بود که قادر باشند از قابلیتها، تعهد و ظرفیت نیروی انسانی خود در تمامی سطوح سازمان بهره لازم را ببرند. هدف: تحقیق حاضر با هدف ارائه مدلی برای توسعه خلاقیت فردی و سازمانی بر مبنای نقش پیوند شبکه اجتماعی و تعهد سازمانی کارشناسان ترویج کشاورزی استان اصفهان انجام شدروش: تحقیق حاضر از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ گردآوری دادهها، از نوع پیمایشی است. جامعه آماری تحقیق حاضر را 170 نفر از کارشناسان میدانی ترویج کشاورزی استان اصفهان تشکیل میدهند که از بین آنها 130 نفر به صورت تصادفی ساده و با استفاده از فرمول کوکران انتخاب شدند. ابزار تحقیق پرسشنامهای بود که روایی آن به روش صوری و تشخیصی و پایایی آن به کمک ضریب تتای ترتیبی تأیید شد. روش غالب آماری مدلسازی معادلات ساختاری به روش حداقل مربعات جزیی بود.یافتهها: یافتههای این تحقیق نشان میدهد تاثیر پیوند شبکه اجتماعی و تعهد سازمانی بر خلاقیت فردی و سازمانی مثبت و معنیدار میباشند. همچنین مشخص شد ارائه مدلی برای توسعه خلاقیت فردی و سازمانی بر اساس تأثیر پیوند شبکه اجتماعی بر متغیر میانجی تعهد سازمانی با ضریب مسیر 153/0 بر خلاقیت فردی و ضریب 236/0 نیز بر خلاقیت سازمانی دارای تأثیر غیرمستقیم در جامعه موردبررسی میباشد. بنابراین میتوان گفت که پیوند شبکه اجتماعی با تعهد سازمانی دارای رابطهی مثبت و معنیدار است و بهواسطه تعهد سازمانی نتیجه مثبتی بر بروز رفتار خلاقانه در جامعه موردمطالعه دارد.
Manuscript profile
Sanad
Sanad is a platform for managing Azad University publications