Knowledge & Research in Applied Psychology
,
Issue4,Year,
Autumn
2018
هدف از این پژوهش مقایسه سبک دلبستگی، ناگویی هیجانی و عملکرد جنسی در بیماران مرد مبتلا به سردرد تنشی با افراد سالم بود. روش پژوهش توصیفی از نوع مقایسهای بود. جامعه آماری کل بیماران مرد مبتلا به سردرد تنشی بودند که در سال 1393 طی پنج ماه به کلینیک نورولوژی شهرستان کرج مر More
هدف از این پژوهش مقایسه سبک دلبستگی، ناگویی هیجانی و عملکرد جنسی در بیماران مرد مبتلا به سردرد تنشی با افراد سالم بود. روش پژوهش توصیفی از نوع مقایسهای بود. جامعه آماری کل بیماران مرد مبتلا به سردرد تنشی بودند که در سال 1393 طی پنج ماه به کلینیک نورولوژی شهرستان کرج مراجعه کرده بودند و نیز بستگان غیر بیمار آنها بودند. با استفاده از نمونهگیری در دسترس تعداد 62 بیمار سردرد تنشی و 62 نفر گروه کنترل مشخص شدند و به پرسشنامههای ناگویی هیجانی (تورنتو، 1994)، سبکهای دلبستگی (کولینزورید،1990) و شاخص بینالمللی عملکرد نعوظ (روسن، ریلی، واگنر، استرلو، کرک پاتریک و میشرا، 1997) پاسخ دادند. دادهها با استفاده از تحلیل واریانس تک متغیره تحلیل شدند. یافتهها نشان داد که تفاوت معنیداری در مؤلفههای سبکهای دلبستگی (ایمن و اجتنابی)، ناگویی هیجانی (ضعف در بیان احساسات و تفکر عینی) و عملکرد جنسی (عملکرد نعوظی، عملکرد ارگاسمیک، میل جنسی) بین بیماران مبتلا به سردرد تنشی و گروه سالم وجود داشت (01/0p≤).
Manuscript profile
Knowledge & Research in Applied Psychology
,
Issue94,Year,
Winter
2024
هدف پژوهش واکاوی مدل های رفتار مبتنی برکار در پلیس پیشگیری بود. روش پژوهش کیفی با رویکرد تحلیل مضامین به روش استقرایی بود. جامعه مورد مطالعه کارکنان پلیس پیشگیری تهران بود که با روش نمونه گیری هدفمند با توجه به ملاک های ورودی انتخاب شدند. تجارب افراد با ابزار مصاحبه عمی More
هدف پژوهش واکاوی مدل های رفتار مبتنی برکار در پلیس پیشگیری بود. روش پژوهش کیفی با رویکرد تحلیل مضامین به روش استقرایی بود. جامعه مورد مطالعه کارکنان پلیس پیشگیری تهران بود که با روش نمونه گیری هدفمند با توجه به ملاک های ورودی انتخاب شدند. تجارب افراد با ابزار مصاحبه عمیق و نیمه ساختار یافته مورد بررسی قرار گرفت و داده ها با 31 مصاحبه به اشباع رسید. از تحلیل مصاحبه های جمع آوری شده کدکذاری و طبقه بندی انجام شد و مفهوم اصلی "مدل های رفتار کار " اکتشاف شد که در مرحله اول کدگذاری197 مضمون از متن مصاحبه ها استخراج شد. در مرحله دوم براساس سنخیت مفاهیم به دست آمده تعداد 67 مضمون انتزاع شد. در مرحله سوم 8 مضمون مدل رفتار کار بهباشی، سلامت ، اضطرابی / اجتنابی ، جاه طلب/ مسلط، افسرده، فرسوده و وابسته از آن استخراج شد. اعتبار سنجی داده ها با روش بازخورد مشارکت کنندگان و روش کدگذاران مستقل صورت گرفت. اعتباریابی مضامین با استفاده از روش گروه خبرگان انجام شد و معیارهایتعیین دقت و استحکام داده ها مورد بررسی وتایید قرار گرفت. نتایج نشان می دهد برخی از مدل های رفتاری مرتبط با کار در پلیس پیشگیری وجود دارد که سالم و یا نوروتیک می باشد که می تواند سطح انطباق پذیری، آسیب های روانی ناشی از شغل و بهروری را تحت تاثیر قرار دهد. بنابراین توجه به این عامل در تدوین برنامه ها و مداخلات آموزشی پیشگیرانه می تواند مورد توجه قرار گیرد.
Manuscript profile
Woman Cultural Psychology
,
Issue29,Year,
Autumn
2016
این پژوهش با هدف تعیین مدل یابی معادلات ساختاری عملکرد جنسی بر اساس ناگویی خلقی،سیستم های اجتنابی- فعالسازی رفتاری و صفات شخصیت در زنان انجام گرفت. جامعه آماری زنان همسردارمراجعه کننده به فرهنگسراهای شهر اصفهان بودندکه226 نفر به روش در دسترسانتخاب شدند.پژوهش توصیفی از ن More
این پژوهش با هدف تعیین مدل یابی معادلات ساختاری عملکرد جنسی بر اساس ناگویی خلقی،سیستم های اجتنابی- فعالسازی رفتاری و صفات شخصیت در زنان انجام گرفت. جامعه آماری زنان همسردارمراجعه کننده به فرهنگسراهای شهر اصفهان بودندکه226 نفر به روش در دسترسانتخاب شدند.پژوهش توصیفی از نوع معادلات ساختاری بود. جهت جمع آوری داده ها از فرم کوتاه پنج عاملی شخصیت نئومک کری و کاستا(1989)، پرســشنامه تجــارب جنــسی آریزونــا(2008)، پرسشنامه ناگویی هیجانی تورنتو(1994) و مقیاس سیستم های بازداری– فعال سازی رفتاری کارورو وایت(1994) استفاده شد. داده ها با استفاده ازروش همبستگی پیرسون و روش تحلیل مسیرانجام شد.نتایج نشان داد که، بین ناگویی خلقی و بازداری رفتاری با عملکرد جنسی رابطه منفی معنی دار وجود دارد(001/0 P≤).بین فعال سازی رفتاری و عملکرد جنسی رابطه مثبت معنی دار وجود دارد و صفت روان نژندی به واسطه ناگویی هیجانی و بازداری رفتاری بر عملکرد جنسی تاثیر منفی دارد(001/0p≤).صفت برونگرایی و توافق پذیری به واسطه فعال سازی رفتاری بر عملکرد جنسی تاثیر مثبت دارد(001/0 p≤). برازش مدل مفهومی عملکردجنسی از طریق ناگویی خلقی، سیستم بازداری- فعال سازی رفتاری و صفات شخصیت مورد تایید قرار گرفت (97/0CFI=).
Manuscript profile
Woman Cultural Psychology
,
Issue37,Year,
Winter
2018
هدف از پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش معنویت بر تاب آوری، عزت نفس و خوداتکایی زنان سرپرست خانوار مطلقه تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) در شهرستان نایین بود. از جامعه مذکور نمونه ای به حجم 30 نفر به روش تصادفی ساده انتخاب و در دو گروه آزمایش(15 نفر) و کنترل(15 نفر) More
هدف از پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش معنویت بر تاب آوری، عزت نفس و خوداتکایی زنان سرپرست خانوار مطلقه تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) در شهرستان نایین بود. از جامعه مذکور نمونه ای به حجم 30 نفر به روش تصادفی ساده انتخاب و در دو گروه آزمایش(15 نفر) و کنترل(15 نفر) جایگزین شدند. طرح پژوهش نیمه آزمایشی با پیش آزمون – پس آزمون با گروه کنترل بود. ابزار پژوهش مقیاس تاب آوری کونور و دیویدسون (2003)، مقیاس عزت نفس روزنبرگ (1965) و پرسشنامه خوداتکایی محقق ساخته مبتنی بر زمینه یاب ارزشی شوارتز(2004) بود. گروه آزمایش به مدت 8 جلسه 90 دقیقه ای تحت مداخله آموزش معنویت قرار گرفتند. داده ها با استفاده ازآزمون تحلیل کواریانس چند متغیری تجزیه و تحلیل شد. یافته ها نشان داد معنویت بر تاب آوری، عزت نفس و خوداتکایی زنان سرپرست خانوار مطلقه اثربخش است.
Manuscript profile
Woman Cultural Psychology
,
Issue34,Year,
Winter
2017
این پژوهش با هدف تعیین اثربخشی راهبردهای مدیریت فرایندی هیجان در تنظیم شناختی هیجان نوجوانان دختر مبتلا به اختلال نافرمانی مقابله ای انجام شد. تعداد سه نفر به شیوه نمونه گیری هدفمند از بین کلیه دختران نوجوان 18-14 سال مبتلا به اختلال نافرمانی مقابله ای که در سال تحصیلی More
این پژوهش با هدف تعیین اثربخشی راهبردهای مدیریت فرایندی هیجان در تنظیم شناختی هیجان نوجوانان دختر مبتلا به اختلال نافرمانی مقابله ای انجام شد. تعداد سه نفر به شیوه نمونه گیری هدفمند از بین کلیه دختران نوجوان 18-14 سال مبتلا به اختلال نافرمانی مقابله ای که در سال تحصیلی 95-94 در مدارس شهرستان نجف آباد مشغول به تحصیل بودند انتخاب شدند. پژوهش حاضردر چارچوب طرح های تجربی تک آزمودنی با استفاده از طرح خطوط پایه چندگانه ای پلکانی اجرا شد. در این روش پژوهشی بعد از موقعیت خط پایه، مداخله آغاز شد و طی هشت جلسه مداخله ی انفرادی، آموزش راهبرد های مدیریت فرایندی هیجان مبتنی بر مدل گراس به آزمودنی ها ارایه گردید و سه آزمودنی یک ماه بعد، طی سه ماه متوالی مورد پیگیری قرار گرفتند. ابزار مورد استفاده پژوهش شاملپرسشنامه تنظیم شناختی گارنفسکی (2001) بود که همه آزمودنی ها 11 بار (4 بار خط پایه، 4 بار مداخله و 3 بار پیگیری) موردارزیابی قرار گرفتند. برای تجزیه و تحلیل یافته ها از شاخص های تغییرات روند، شیب، اندازه اثر و شاخص کوهن و تفسیر فراز و فرود استفاده شد. یافته ها نشان داد مداخله مورد نظر به آزمودنی ها موجب کاهش چشمگیر نمرات راهبردهای ناسازگار تنظیم شناختی و نیز افزایش راهبردهای سازگار تنظیم شناختی هیجان گردید به طوری که نمرات در طی هشت جلسه مداخله آموزشی، تغییرات قابل توجهی نسبت به نمرات خط پایه داشتند. بازبینی نمودارهای اثر بخشی و اندازه ضریب تاثیر نیز بیانگر اثر بخشی معنادارو قابل توجه شدت مداخله ی مورد نظر برای هر سه آزمودنی در متغیر های مورد بررسی بود؛ به عبارتی راهبردهای مدیریت فرایندی هیجان در تنظیم شناختی نوجوانان دختر مبتلا به اختلال نافرمانی مقابله ای موثر بود.
Manuscript profile
Woman Cultural Psychology
,
Issue59,Year,
Spring
2024
هدف پژوهش بررسی اثربخشی آموزش پیش از ازدواج طرحواره محور مبتنی بر فرهنگ برباورهاي همسرگزينيو ترساز شکست در ازدواج دردختران مجرد با طرحواره رهاشدگی دارای والدين مطلقه بود. روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون-ﭘﺲآزﻣﻮن و پیگیری با گروه کنترل بود. ج More
هدف پژوهش بررسی اثربخشی آموزش پیش از ازدواج طرحواره محور مبتنی بر فرهنگ برباورهاي همسرگزينيو ترساز شکست در ازدواج دردختران مجرد با طرحواره رهاشدگی دارای والدين مطلقه بود. روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون-ﭘﺲآزﻣﻮن و پیگیری با گروه کنترل بود. جامعه آماری دختران مجرد دارای طرحواره رهاشدگی با والدین مطلقه درشهر اصفهان بودند که با روش نمونه گیری هدفمند 30 نفرانتخاب شدند و در دو گروه آزمایش(15 نفر) وکنترل(15 نفر) به طور تصادفی جایگزین شدند. ابزارهای اندازه گیری شامل پرسشنامه طرحواره های ناسازگار یانگ (1998)، نگرشهای مربوط به انتخاب همسرکاب و همکاران (2003) و پرسشنامه ترس از شکست در ازدواج اسماعیل پور و نورمحمدی (1398) بود.گروه آزمایش در 8 جلسه 90 دقیقه ای با استفاده از برنامه آموزش پیش از ازدواج متمرکز بر طرحواره مورد مداخله قرار گرفتند ولی برای گروه کنترل مداخلهای صورت نگرفت. دادهها با آزمون تحلیل واریانسبا اندازه گیری مکررانجام شد. نتایج نشان داد آموزش پیش از ازدواج متمرکز بر طرحواره مبتنی بر باورهای فرهنگی بر طرحواره طرد و رهاشدگی، باورهاي همسر¬گزيني شامل عشق باوری، تجربه محوری، ایده آلگرایی، متضاد جویی و آسان بینی و متغیر ترس از ازدواج در مرحله پس آزمون تاثیر معنی داری دارد. براساس یافته های پژوهش آموزش پیش از ازدواج طرحواره محور مبتنی بر فرهنگ¬، بر باورهاي ناكارآمد همسرگزينيو ترس از ازدواج دختران مجردی که طرحواره طرد و رهاشدگی و دارای والدين مطلقه هستند اثربخش بود.
Manuscript profile
Sanad
Sanad is a platform for managing Azad University publications