• Home
  • محمد سلیمانی

    List of Articles محمد سلیمانی


  • Article

    1 - بررسی راهکارهای استراتژیک تجاری و خدمات بازرگانی جهت توسعه صادرات محصولات مزیت¬دار استان آذربایجان غربی در بازارهای هدف منتخب
    Public Services Marketing , Issue 2 , Year , Summer 2023
    هدف تحقیق حاضر بررسی راهکارهای استراژیک جهت توسعه صادرات محصولات مزیت دار استان در بازارهای هدف بود. جامعه آماری را کلیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان و کارشناسان سازمان صنعت و معدن تجارت و جهاد کشاورزی، و اتاق بازرگانی و گمرکات استان آذربایجان غربی تشکیل دادند.حجم نمونه ج More
    هدف تحقیق حاضر بررسی راهکارهای استراژیک جهت توسعه صادرات محصولات مزیت دار استان در بازارهای هدف بود. جامعه آماری را کلیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان و کارشناسان سازمان صنعت و معدن تجارت و جهاد کشاورزی، و اتاق بازرگانی و گمرکات استان آذربایجان غربی تشکیل دادند.حجم نمونه جهت تعیین محصولات مزیت دار استان در دو مرحله انجام شد. در مرحله اول 15 نفر برای 33 محصول و در مرحله دوم برای 16 محصول بر اساس شاخص های مدل واریو، محصولات مزیت دار مشخص گردید.جهت 6 محصول مزیت دار به تفکیک 7 نفر خبره بر اساس روش نمونه گیری وضعی و گلوله برفی انتخاب گردید. در پرسشنامه سوم بر اساس مدل عوامل داخلی و خارجی که در آن جهت عوامل داخلی 9 معیار اصلی و 102 زیر معیار و جهت عوامل خارجی 7 معیار اصلی و 81 زیرمعیار نسبت به جمع آوری اقدام گردید. نتایج تجزیه و تحلیل وضعیت موجود عوامل داخلی و خارجی به تفکیک برای هر محصول مزیت دار نشان داد که ضعف موجود در نمک معدنی به ترتیب در فناوری و توسعه و تهدید موجود در عوامل خارجی به ترتیب در عوامل قانونی و سیاسی میباشد و در نمک طعام ضعف موجود به ترتیب در عوامل مدیریتی و منابع انسانی و و تهدید موجود در عوامل اقتصادی و اجتماعی میباشد.در کنسانتره ضعف موجود در عوامل اجتماعی و بازاریابی و تهدید موجود در عوامل اقتصادی و عوامل قانونی میباشد. ضعف موجوددر محصولات آبمیوه به ترتیب در بازاریابی و توسعه و تهدید موجود در عوامل سیاسی و اقتصادی میباشد. ضعف موجود در محصول کشمش در عوامل فرهنگی و توسعه و تهدید موجود در عوامل سیاسی و قانونی میباشد.درمحصول انگورضعف موجود در عوامل مدیریتی و توسعه و تهدید موجود عوامل اجتماعی و فرهنگی میباشد که راهکارها بر اساس ضعف و تهدید برای محصولات مزیت دار تعیین گردید. Manuscript profile

  • Article

    2 - تبیین عوامل مکانی مؤثر بر جذب کارکنان دانشگر در بخش دولتی ایران
    Public Policy In Administration , Issue 25 , Year , Summer 2017
    زمینه و هدف: جذب کارکنان دانشگر در این زمانه که عصر دانش و دانایی است، از جمله مسائلی است که بی‌توجهی به آن از یک‌سو موجبات شکست سازمان را فراهم می‌آورد و از سوی دیگر سرعت رشد و توسعه کشور را با کندی می‌گرداند. هدف از پژوهش حاضر، شناسایی عوامل مکانی مؤثر بر جذب کارکنان More
    زمینه و هدف: جذب کارکنان دانشگر در این زمانه که عصر دانش و دانایی است، از جمله مسائلی است که بی‌توجهی به آن از یک‌سو موجبات شکست سازمان را فراهم می‌آورد و از سوی دیگر سرعت رشد و توسعه کشور را با کندی می‌گرداند. هدف از پژوهش حاضر، شناسایی عوامل مکانی مؤثر بر جذب کارکنان دانشگر در بخش دولتی ایران است. روش: این پژوهش از نوع پژوهش‌های توصیفی- همبستگی می‌باشد که به روش پیمایشی انجام شده است. هم چنین این پژوهش از نظر هدف، توسعه‌ای- کاربردی است. جامعه آماری پژوهش، آن دسته از کارکنان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری هستند که دارای مدرک تحصیلی دانشگاهی می‌باشند که تعداد آن‌ها 417 نفر بوده و همه آن‌ها به عنوان حجم نمونه انتخاب شده‌اند.ابزار گردآوری داده‌ها پرسشنامه ‌های سنجش وضعیت دانشگری، عوامل مکانی مؤثر بر جذب کارکنان دانشگر و جذب کارکنان دانشگر هستند. یافته‌ها: یافته‌های ضمن تأیید معنادار بودن الگوی پیشنهادی پژوهش، نشان داد که وجود زیرساخت‌های فنی، امکانات رفاهی و سرگرمی‌ها، امنیت اجتماعی و اقتصادی، خدمات اجتماعی، برابری اجتماعی، تنوع جمعیتی، آزادی‌های فردی، کیفیت معماری و زیست محیطی شهری، هزینه‌ زندگی، وضعیت مسکن و وضعیت بازار کار از جمله عوامل مکانی مؤثر بر جذب کارکنان دانشگر در بخش دولتی ایران هستند و از بین این عوامل، برابری اجتماعی بیشترین تأثیر را بر جذب کارکنان دانشگر داشته است. نتیجه‌گیری: با توجه به اینکه عوامل مکانی مؤثر بر جذب کارکنان دانشگر در بخش دولتی ایران شامل وجود زیرساخت‌های فنی، امکانات رفاهی و سرگرمی‌ها، امنیت اجتماعی و اقتصادی، خدمات اجتماعی، برابری اجتماعی، تنوع جمعیتی، آزادی‌های فردی، کیفیت معماری و زیست محیطی شهری، هزینه‌ زندگی، وضعیت مسکن و وضعیت بازار کار هستند، بنابراین مسئولین و دست‌اندرکاران اجرایى کشور باید با تدوین و اجرای برنامه‌ها و سیاست‌های مناسب موجبات تحقق هر یک از عوامل مکانی مؤثر بر جذب کارکنان دانشگر را فراهم آورند. Manuscript profile

  • Article

    3 - بررسی میزان تأثیر مدیریت دانش بر نوآوری (در میان مدیران و کارکنان شرکت‏های فناور مستقر در پارک علم و فناوری دانشگاه ارومیه)
    Journal of Innovation and Creativity in Human Science , Issue 5 , Year , Winter 2012
    دانش به عنوان اساس و مهم ترین عامل رقابت مطرح شده است و در کنار دانش، نوآوری نیز به عنوان مهم ترین عامل جهت بقای شرکت های فناور و دانش بنیان شناخته شده است. فرایند دانش آفرینی، همان تولید دانش و در نهایت تبدیل آن به محصولات و خدمات از طریق مفهوم نوآوری است. تحقیقات مربو More
    دانش به عنوان اساس و مهم ترین عامل رقابت مطرح شده است و در کنار دانش، نوآوری نیز به عنوان مهم ترین عامل جهت بقای شرکت های فناور و دانش بنیان شناخته شده است. فرایند دانش آفرینی، همان تولید دانش و در نهایت تبدیل آن به محصولات و خدمات از طریق مفهوم نوآوری است. تحقیقات مربوط به نوآوری بیان می کند که شرکت ها در تبدیل تکنولوژی جدید به موفقیت تجاری، نیازمند دارایی های مکمل از جمله خلاقیت و نوآوری می باشند. شرکت هایی با ابداع گری های بزرگتر، در پاسخ به محیط های متغیر و در توسعه توانایی های جدیدی که به آنها اجازه رسیدن به عملکرد بهتر را می دهد، موفق تر خواهند بود. هدف از این تحقیق بررسی میزان تأثیر مدیریت دانش بر نوآوری در شرکت های فناور مستقر در پارک علم و فناوری دانشگاه ارومیه می باشد. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت از نوع توصیفی و همبستگی می باشد. یافته های پژوهش نشان دهنده وجود رابطه معنا دار بین مدیریت دانش و نوآوری (محصول، فرایند، تدریجی و بنیادی) می باشد بنابراین توجه بیشتر شرکت ها به مدیریت دانش، باعث افزایش نوآوری در آنها خواهد گردید. Manuscript profile