• Home
  • محمد جواد اصفهانی

    List of Articles محمد جواد اصفهانی


  • Article

    1 - بررسی رابطه بین اعتماد سازمانی و خلاقیت سازمانی
    Journal of Innovation and Creativity in Human Science , Issue 5 , Year , Winter 2014
    زمینه: بسیاری از مقالات در زمینه خلاقیت و نوآوری با این عبارت کلی و عمومی آغاز می‌شوند که شرکت‌ها باید نوآور باشند وگرنه از بین خواهند رفت. هدف: تحقیق حاضر، به بررسی رابطة بین اعتماد سازمانی و خلاقیت سازمانی در شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران در شهر کرمانشا More
    زمینه: بسیاری از مقالات در زمینه خلاقیت و نوآوری با این عبارت کلی و عمومی آغاز می‌شوند که شرکت‌ها باید نوآور باشند وگرنه از بین خواهند رفت. هدف: تحقیق حاضر، به بررسی رابطة بین اعتماد سازمانی و خلاقیت سازمانی در شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران در شهر کرمانشاه می‌پردازد . روش: این پژوهش بر اساس نحوه گردآوری داده‌ها از نوع توصیفی و از شاخۀ پیمایشی است و ابزار جمع آوری اطلاعات پرسش‌نامه می‌باشد. به منظور سنجش اعتماد سازمانی، پرسش‌نامة الونن و دیگران (2008)، و برای سنجش خلاقیت سازمانی، پرسش‌نامة رندسیپ (1979) استفاده گردیده است. پایایی پرسش‌نامة اعتماد سازمانی 81/0 و پایایی پرسش‌نامة خلاقیت سازمانی، 78/0 به دست آمد و چون آلفای کرونباخ هر دو پرسش‌نامه بیشاز70/0 می‌باشد، بنابراین هر دو پرسش‌نامه از پایایی لازم برخوردار هستند. حجم جامعه آماری مورد نظر 300 نفر از کارکنان شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران ـ کرمانشاه می‌باشد. بر اساس روش نمونه گیری تصادفی طبقه‌ای، از بین آنها تعدادی به عنوان نمونۀ آماری انتخاب شدند و در نهایت، 148پرسش‌نامه جمع‌آوری گردید. یافته‌ها: جهت تعیین نرمال بودن داده‌های به‌دست آمده، از آزمون کولموگروف- اسمیرنوف استفاده شد و نتایج آزمون، نرمال بودن داده‌ها را تأیید کرد. فرضیات تحقیق با انجام آزمون همبستگی پیرسون به بوتۀ آزمون قرار داده شدند. نتایج، حاکی از همبستگی مثبت و معنادار بین اعتماد و خلاقیت می‌باشد؛ یعنی هر چه اعتماد کارکنان به سازمانشان افزایش یابد، خلاقیت بیشتری از خود بروز می‌دهند. نتیجه حاصل از رگرسیون خطی چندگانه نیز نشان داد که تنها دو متغیر مستقل اعتماد نهادی و اعتماد عمودی با متغیر وابسته خلاقیت رابطه دارند. اعتماد نهادی با ضریب تعیین 79/0 بیشترین سهم را در تبیین واریانس متغیر وابسته خلاقیت ایفا می‌کند. نتیجه‌گیری: اعتماد، یک عنصر سازمانی مهم برای موفقیت سازمان است. نتایج نشان می‌دهد که سطوح پایین اعتماد، سبب کاهش بهره‌وری و فقدان نوآوری و خلاقیت می‌شود. از سوی دیگر، سطوح بالای اعتماد، سبب افزایش روحیۀ کارکنان، افزایش خلاقیت و نوآوری سازمانی و کمک به مدیریت تغییر مؤثر می‌گردد. Manuscript profile