Public Policy In Administration
,
Issue4,Year,
Winter
2017
زمینه: توانمندسازی یکی از راههای بسیار مهم و کارآمد برای ارتقای عملکرد کارکنان در سازمان محسوب میشود.
هدف: هدف از پژوهش حاضر مطالعه و بررسی تاثیر مدیریت دانش بر توانمندسازی با در نظر گرفتن نقش میانجی یادگیری سازمانی است.
روش: این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر شی More
زمینه: توانمندسازی یکی از راههای بسیار مهم و کارآمد برای ارتقای عملکرد کارکنان در سازمان محسوب میشود.
هدف: هدف از پژوهش حاضر مطالعه و بررسی تاثیر مدیریت دانش بر توانمندسازی با در نظر گرفتن نقش میانجی یادگیری سازمانی است.
روش: این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر شیوه ی گردآوری داده ها، توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری این پژوهش، کارکنان اداره کل آموزش و پرورش استان مرکزی به تعداد 250 نفر میباشد. حجم نمونه به وسیله فرمول کوکران 82 تعیین شد. به منظور جمع آوری دادهها از پرسشنامه مدیریت دانش لاوسون (2003) ؛ یادگیری سازمانی گومژ و همکاران (2005) و توانمندسازی اسپریتزر و میشرا ( 1992) استفاده شده است. برای بررسی روایی ابزار سنجش از روایی سازه و برای بررسی پایایی آن از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شده است. تجزیه و تحلیل دادهها از طریق مدلیابی معادلات ساختاری با کمک نرم افزار Smart-PLS انجام شد.
یافتهها: یافتههای حاصل از تجزیه و تحلیل دادهها نشان داد که مدیریت دانش تاثیری مستقیم بر توانمندسازی و یادگیری سازمانی دارد. همچنین یافتهها نشان داد که مدیریت دانش تاثیری غیرمستقیم بر توانمندسازی از طریق یادگیری سازمانی دارد.
نتیجه گیری: بر اساس یافتههای پژوهش، مدیران میتوانند از طریق مدیریت دانش و یادگیری سازمانی، زمینه توانمندسازی کارکنان را فراهم آورند.
Manuscript profile
Journal of Development & Evolution Mnagement
,
Issue4,Year,
Winter
2015
امروزه بسیاری از سازمان ها دستخوش تغییراند. رهبری یک سازمان برای انطباق با تغییرات و به منظور بقا و رشد در محیط های جدید، ویژگی های خاصی را می طلبد که عموماً مدیران برای پاسخ به آنها با مشکلات بسیاری مواجه می شوند. یکی از مهمترین خصیصهها که می تواند به رهبران و مدیران More
امروزه بسیاری از سازمان ها دستخوش تغییراند. رهبری یک سازمان برای انطباق با تغییرات و به منظور بقا و رشد در محیط های جدید، ویژگی های خاصی را می طلبد که عموماً مدیران برای پاسخ به آنها با مشکلات بسیاری مواجه می شوند. یکی از مهمترین خصیصهها که می تواند به رهبران و مدیران در پاسخ به این تغییرات کمک کند، هوش هیجانی و هوش اجتماعی است. بنا به اهمیت موضوع، در این پژوهش به بررسی تأثیر هوش هیجانی و هوش اجتماعی بر سبک رهبری مدیران پرداخته شده است. روش تحقیق مورد استفاده توصیفی – کاربردی است. برای سنجش هوش هیجانی از پرسشنامه استاندارد شرینگ سال1996، برای سنجش هوش اجتماعی از پرسشنامه سیلورا سال 2001 و برای سنجش سبکهای رهبری چندگانه نیز از پرسشنامه MLQ استفاده شده است. جامعه آماری تحقیق حاضر 140 نفر از مدیران استانداری استان کرمانشاه هستند. با استفاده از فرمول آماری کوکران تعداد 100 نفر به عنوان نمونه انتخاب گردیدند. نتایج نشان داد که هوش اجتماعی و هوش هیجانی بر سبک رهبری مدیران اثر مستقیم و مثبت دارند.
Manuscript profile
مهمترین و حیاتیترین دارایی هر سازمان و صنعتی نیروی انسانی است. از آن جا که انسان در توسعه نقش کلیدی دارد و تحقق توسعه به دست انسان صورت میپذیرد، توان مندی نیروی انسانی از اهمیت ویژهای برخوردار است. لذا هدف از این پژوهش، شناسایی عوامل موثر بر توان مندسازی کارگران در More
مهمترین و حیاتیترین دارایی هر سازمان و صنعتی نیروی انسانی است. از آن جا که انسان در توسعه نقش کلیدی دارد و تحقق توسعه به دست انسان صورت میپذیرد، توان مندی نیروی انسانی از اهمیت ویژهای برخوردار است. لذا هدف از این پژوهش، شناسایی عوامل موثر بر توان مندسازی کارگران در جهت توسعه سرمایه انسانی و سرمایه اجتماعی است. این پژوهشاز لحاظ هدف، از نوع تحقیقات کاربردی است و از لحاظ جمع آوری اطلاعات، میتوان این تحقیق را توصیفی از نوع پیمایشی- تحلیلی دانست. جامعه آماری پژوهش شامل کارگران صنایع بالای 1000 نفر در استان مرکزی میباشد. نمونه پژوهش 400 نفر از این جامعه بوده که به روش نمونه گیری طبقهای با استفاده از جدول مورگان به عنوان نمونه انتخاب شدند. از پرسشنامه محقق ساخته برای سنجش عوامل موثر بر توان مندسازی و پرسشنامههای استاندارد برای سنجش توان مندسازی، سرمایه اجتماعی و سرمایه انسانی استفاده شد که روایی پرسشنامه بر اساس روایی محتوا و سازه و پایایی آن از طریق آلفای کرونباخ مورد سنجش قرار گرفت. اطلاعات به دست آمده با استفاده از نرم افزار لیزرل تجزیه و تحلیل شد. پس از تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار، تمامی فرضیات مطرح شده در پژوهش پذیرفته شدند.
Manuscript profile
Journal of Modern Management Engineering
,
Issue5,Year,
Winter
1392
این تحقیق به منظور تعیین رابطه بین نوآوری گرایی و کارآفرینی گرایی با استراتژِهای رقابتی است. جامعه مورد مطالعه تعداد 85 نفر از مدیران و کارکنان کسب و کارهای کوچک در شهر اصفهان استکه به طور تصادفی 70 نفر از آنها انتخاب شدند. برای ابزار پژوهش پرسشنامه ای با 33 با ضریب پای More
این تحقیق به منظور تعیین رابطه بین نوآوری گرایی و کارآفرینی گرایی با استراتژِهای رقابتی است. جامعه مورد مطالعه تعداد 85 نفر از مدیران و کارکنان کسب و کارهای کوچک در شهر اصفهان استکه به طور تصادفی 70 نفر از آنها انتخاب شدند. برای ابزار پژوهش پرسشنامه ای با 33 با ضریب پایایی 904/0 طراحی شد. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها روش های آماری ضریب همبستگی ساده و چند گانه (تحلیل رگرسیون) استفاده شد. نتایج حاکی از آن بود که بین مؤلفه های نوآوری گرایی و مؤلفه های کارآفرینی گرایی با استراتژیهای رقابتی رابطه وجود دارد. نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه نیز حاکی از آن بود که هر یک از مؤلفه های نوآوری گرایی و کارآفرینی گرایی با استراتژیهای رقابتی همبستگی چند گانه معنی داری داشتند.
Manuscript profile
Journal of Human Capital Empowerment
,
Issue5,Year,
Winter
2019
هدف این پژوهش بررسی میزان اهمیت و اولویت بندی عوامل موثر بر توانمندسازی کارگران است. پژوهش حاضر بر اساس نحوه گردآوری اطلاعات، تحقیق توصیفی از نوع پیمایشی می باشد. جامعه آماری این تحقیق کارگران صنایع بالای 1000 نفر در استان مرکزی می باشند که تعداد این افراد بیشتر از 10هز More
هدف این پژوهش بررسی میزان اهمیت و اولویت بندی عوامل موثر بر توانمندسازی کارگران است. پژوهش حاضر بر اساس نحوه گردآوری اطلاعات، تحقیق توصیفی از نوع پیمایشی می باشد. جامعه آماری این تحقیق کارگران صنایع بالای 1000 نفر در استان مرکزی می باشند که تعداد این افراد بیشتر از 10هزار نفر است. با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده و با استفاده از جدول مورگان تعداد 400 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها شامل پرسشنامه ی محقق ساخته می باشد. ضریب آلفای کرونباخ پرسشنامه مذکور 0.931 محاسبه گردید که از پایایی برخوردار بوده است. از آزمون T و آزمون فریدمن توسط نرم افزار SPSS جهت بررسی اهمیت و اولویت بندی عوامل موثر بر توانمندسازی استفاده گردید. نتایج نشان داد که در بین عوامل موثر بر توانمندسازی، عامل فردی به عنوان اولویت اول و عوامل گروهی و عوامل سازمانی به ترتیب اولویت دوم و سوم را کسب کرده اند. همچنین در بین عوامل فردی، عامل عزت نفس به عنوان اولویت اول و عاملهای تعهد سازمانی، نگرش، انگیزش و هوش هیجانی به ترتیب اولویت دوم تا پنجم را کسب کرده اند. در بین عوامل گروهی، عامل مشارکت، کار تیمی و ارتباطات به ترتیب رتبه اول تا سوم را کسب کرده اند. و نهایتاً در بین عوامل سازمانی، بهترین رتبه مربوط به عامل دسترسی به اطلاعات و پایین رتبه مربوط به غنی سازی شغلی می باشد.
Manuscript profile
در سال های اخیر رفتار شهروندی سازمانی و رفتار انحرافی کاری که به عنوان رفتارهای داوطلبانه و غیر وظیفه ای کارکنان در نظر گرفته شده است، توجه بسیاری از محققان را جلب کرده است. یکی از عوامل تأثیرگذار بر این نوع رفتارها رهبری می باشد. هدف این پژوهش بررسی تأثیر رهبری اخلاقی More
در سال های اخیر رفتار شهروندی سازمانی و رفتار انحرافی کاری که به عنوان رفتارهای داوطلبانه و غیر وظیفه ای کارکنان در نظر گرفته شده است، توجه بسیاری از محققان را جلب کرده است. یکی از عوامل تأثیرگذار بر این نوع رفتارها رهبری می باشد. هدف این پژوهش بررسی تأثیر رهبری اخلاقی بر رفتار شهروندی سازمان و رفتارهای انحرافی کاری می باشد. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش، کارکنان جهاد کشاورزی استان اصفهان به تعداد 361 نفر می باشد. حجم نمونه به وسیله فرمول تعیینحجم نمونه 98 تعیین شد. ابزار جمع آوری داده ها سه پرسشنامه استاندارد رهبری اخلاقی براون و همکاران 2005 ) و رفتار شهروندی سازمانی لی و آلن ( 2002 ) و رفتار انحرافی کاری رابینسون و بنت ( 2000 ) بود. اطلاعات بدست آمده با استفاده از نرم افزار 2.0 Smart-PLS تجزیه و تحلیل شد. نتایج پژوهش نشان داد رهبری اخلاقی بر رفتار شهروندی سازمانی اثر مستقیم و مثبت دارد و مقدار آن برابر 0,650 می باشد. و بر رفتار انحرافی محیط کار اثر مستقیم و معکوس دارد و مقدار آن برابر 0/520 می باشد.
Manuscript profile
Sanad
Sanad is a platform for managing Azad University publications