• Home
  • ایرج نوری

    List of Articles ایرج نوری


  • Article

    1 - ارائه الگوی زنجیره تأمین مالی در صنعت مونتاژ با رویکرد کیفی تحلیل مضمون (مطالعه موردی: صنعت لوازم خانگی)
    Journal of Industrial Strategic Management , Issue 2 , Year , Autumn 2023
    در شرایط کنونی کشور، تحریم‌ها و پیامدهای ناشی از آن علیه اقتصاد کشور (دشوار شدن واردات مواد اولیه، افزایش نرخ ارز، افزایش قیمت‌ها، تورم، رکود اقتصادی و افزایش هزینه‌های تولید)، سبب گردیده تا تولیدکنندگان برای توسعه کمّی و کیفی تولیدات خود و به ویژه در زمینه‌ی تأمین مالی More
    در شرایط کنونی کشور، تحریم‌ها و پیامدهای ناشی از آن علیه اقتصاد کشور (دشوار شدن واردات مواد اولیه، افزایش نرخ ارز، افزایش قیمت‌ها، تورم، رکود اقتصادی و افزایش هزینه‌های تولید)، سبب گردیده تا تولیدکنندگان برای توسعه کمّی و کیفی تولیدات خود و به ویژه در زمینه‌ی تأمین مالی زنجیره تأمین محصولات خود با مشکلات عدیده‌ای مواجه باشند. از این ‌رو پژوهش حاضر با هدف طراحی الگوی زنجیره تأمین مالی در صنایع مونتاژ لوازم خانگی انجام شد. این مطالعه از حیث هدف از انواع توسعه‌ای و گونه‌ی پژوهش‌های اکتشافی است که به شیوه‌ی کیفی و با بهره گیری از روش تحلیل مضمون انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش متشکل از منابعی است‌ که برای تحلیل مضمون استفاده شدند. و به‌ منظور تقویت روایی پژوهش، از نظرات خبرگان و اساتید زنجیره تأمین در ارزیابی یافته‌ها استفاده گردید. شیوه‌ی نمونه‌گیری بصورت هدفمند می‌باشد. بر این اساس پس از جستجوی پایگاه های اطلاعاتی 147 منبع اعم از کتاب و مقاله، شناسایی و دانلود شدند که در مجموع 51 منبع حاوی کدهای مرتبط بودند که به عنوان نمونه منتخب پژوهش در نظر گرفته شدند. نتایج تحلیل مضمون شناسایی 151 مضمون پایه، 43 مضمون سازمان دهنده و 13 مضمون فراگیر بود که در چارچوب الگوی زنجیره تأمین مالی صنایع مونتاژ ارائه شدند. Manuscript profile


  • Article

    3 - مطالعات کمی در مدیریت صنعت بانکداری به منظور افزایش رضایتمندی و سودآوری مشتریان (مطالعه موردی: بانک ملت)
    Quarterly Journal of Quantitative Researches in Management , Issue 2 , Year , Summer 2024
    مؤسسات اعتباری برای در اختیار قرار دادن انواع تسهیلات اعطایی به مشتریان خود، نیاز به انجام بررسی‌های کاملی به منظور شناخت متقاضیان از ابعاد کیفی و کمّی دارند تا از این راه، ارزیابی کاملی از سنجش توان بازپرداخت و محاسبه احتمال عدم بازپرداخت تسهیلات و خدمات تأمین مالی از More
    مؤسسات اعتباری برای در اختیار قرار دادن انواع تسهیلات اعطایی به مشتریان خود، نیاز به انجام بررسی‌های کاملی به منظور شناخت متقاضیان از ابعاد کیفی و کمّی دارند تا از این راه، ارزیابی کاملی از سنجش توان بازپرداخت و محاسبه احتمال عدم بازپرداخت تسهیلات و خدمات تأمین مالی از سوی آنان به عمل آید، این بررسی‌ها را به طور عام اعتبارسنجی گویند. هدف از انجام این تحقیق رتبه‌بندی گروه‌های مشتریان و تعیین بخش‌های برتر از آنها می‌باشد تا با استفاده از آن شرکت کارگزاری بتواند عملیات تخصیص اعتبار را به نحوی مکانیزه انجام دهد. برای این منظور پس از پیش پردازش اولیه از داده‌ها، آنها به شکل مدل RFM ١ پردازش می‌شوند. سپس با استفاده از شبکه عصبی SOM ٢ به عنوان یکی از الگوریتم‌های خوشه بندی، مشتریان به ١٠ خوشه تبدیل خواهند شد. در ادامه با استفاده از مدل پیشنهادی، خوشه‌ها رتبه‌بندی می‌شوند. خوشه‌های برتر شناسایی و عملیات اعطای تسهیلات برای اعضای این خوشه‌ها انجام می‌شود. در نهایت سه خوشه ٥، ١ و ٧ به عنوان خوشه‌های برتر تعیین شدند که به عنوان مشتریان هدف می‌باشند. ضریب تسهیلات اعطایی به این سه خوشه برتر به ترتیب 271/0، 173/0 و 556/0 می‌باشد. Manuscript profile