• Home
  • غلامرضا معمارزاده طهران

    List of Articles غلامرضا معمارزاده طهران


  • Article

    1 - اولویت‌بندی شاخص‌های حکمرانی خوب در سازمانهای کارا (مطالعه موردی: شعب بانک رفاه استان قزوین)
    Public Policy In Administration , Issue 21 , Year , Autumn 2016
    حکمرانی خوب از جمله مباحث تازه ایست که در دو دهه اخیر توجه محافل علمی و بین المللی جهان را به خود معطوف نموده است.برای تحقق حکمرانی خوب مشخصه‌هایی عنوان شده اند.بی شک وزن و اهمیت هر یک از مشخصه‌ها برای دست یافتن به حاکمیت مطلوب با هم تفاوت دارند.سوال اصلی این تحقیق این More
    حکمرانی خوب از جمله مباحث تازه ایست که در دو دهه اخیر توجه محافل علمی و بین المللی جهان را به خود معطوف نموده است.برای تحقق حکمرانی خوب مشخصه‌هایی عنوان شده اند.بی شک وزن و اهمیت هر یک از مشخصه‌ها برای دست یافتن به حاکمیت مطلوب با هم تفاوت دارند.سوال اصلی این تحقیق این است که درجه اهمیت هر شاخص برای رسیدن به کارایی واحدها و سازمانها به چه ترتیب بوده و اولویت بندی شاخص‌ها چگونه است؟ در این مقاله که به دست آمده از تحقیقات میدانی است سعی شده شاخص‌های حکمرانی خوب، به صورت ریشه ای مطالعه شوند، سپس با استفاده از تکنیک تحلیل پوششی داده‌ها (DEA) واحد‌های کارا را از بین واحد‌های دیگر مشخص نموده و در نهایت با استفاده از تکنیک فرایند تحلیل سلسله مراتبی (AHP) اولویت بندی بین شاخص‌ها در سازمان‌های کارا انجام شود.جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه کاکنان شعب بانک رفاه استان قزوین (N=41) می‌باشد.در پایان نتایج مطالعه حاکی از آن است که از میان 6 شاخص مطرح شده حکمرانی خوب، به ترتیب: پاسخگویی، قانون گرایی و ارزش گرایی در اولویت‌های اول تا سوم قرار می‌گیرند. Manuscript profile

  • Article

    2 - طراحی مدل سه بعدی اجرای حاکمیتی خط‌مشی‌های عمومی
    Public Policy In Administration , Issue 26 , Year , Autumn 2017
    زمینه: اجرای ایده آل خط‌مشی‌ها حاصل وجود هماهنگی و تناسب بین شکل حاکمیت دولت و خط‌مشی است. اجرای قانون مدیریت خدمات کشوری نیاز به ایجاد بستر و اصلاحات ساختاری هر بخش دارد.در نتیجه شکل حاکمیت دولتی در کنار شیوه اجرای خط‌مشی در هر یک از بخشهای قانون باید کاملا روشن و واضح More
    زمینه: اجرای ایده آل خط‌مشی‌ها حاصل وجود هماهنگی و تناسب بین شکل حاکمیت دولت و خط‌مشی است. اجرای قانون مدیریت خدمات کشوری نیاز به ایجاد بستر و اصلاحات ساختاری هر بخش دارد.در نتیجه شکل حاکمیت دولتی در کنار شیوه اجرای خط‌مشی در هر یک از بخشهای قانون باید کاملا روشن و واضح مشخص و تعریف شود، تا بتوانیم بهترین اجرا را از قانون مدیریت خدمات کشوری داشته باشیم. هدف: ارائه مدلی جامع که بتواند شکل اجرای قانون خدمات کشوری را سامان دهد، تا از این طریق بتوان قانون مدیریت خدمات کشوری را به شکل موثر‌تری اجرا نمود. روش‌ها: در این پژوهش در سه سطح به بررسی و آنالیز داده‌ها پرداخته شده، در سطح اول تحلیل توصیفی داده‌ها صورت گرفته است. در سطح دوم نیز به بررسی تحلیل استنباطی داده‌ها اقدام گردید و در نهایت به منظور ارائه مدل اصلی با بهره گیری از منطق فازی مدل نهایی و سه بعدی شکل گرفته است. یافته‌ها: در این پژوهش یک مدل ارائه گردیده است که به تعیین مناسب‌ترین نوع حاکمیت در هر سه حوزه (جذب و استخدام، نگهداری و آموزش) خط‌مشی قانون خدمات کشوری پرداخته است. نتیجه گیری: در نظام جذب و استخدام بهتر است دولت از قدرت و نفوذ خود برای بهینه‌تر شدن و قانونمند شدن این حوزه بهره ببرد. در حوزه آموزش و بهسازی، دولت حاکمیت خود را از طریق بخش خصوصی تحقق بخشد. در حوزه نگهداری لازم است دولت در این زمینه به ائتلافات سازمانی و گروههای شکل گرفته سازمانی ذی نفوذ اعتماد کرده و تنها از طریق ترغیب آنها، شکل حاکمیتی خود را حفظ نماید. Manuscript profile

  • Article

    3 - ارائه الگوئی اثربخش از عملکرد شوراهای اسلامی شهر (مطالعه موردی: شورای اسلامی شهر تبریز)
    The Journal of Productivity Management , Issue 9 , Year , Summer 2009
    مقاله حاضر الگوئی اثربخش از عملکرد بهینه شوراهای اسلامی شهر برمبنای تئوری مجموعه های فازی ارائه می کند. در این پایان نامه شوراهای اسلامی شهر بعنوان یک سیستم باز سازمانی در نظر گرفته شده اند که دارای چهار نوع فعالیت به شرح فعالیتهای درون سازمانی، میان سازمانی، برون سازما More
    مقاله حاضر الگوئی اثربخش از عملکرد بهینه شوراهای اسلامی شهر برمبنای تئوری مجموعه های فازی ارائه می کند. در این پایان نامه شوراهای اسلامی شهر بعنوان یک سیستم باز سازمانی در نظر گرفته شده اند که دارای چهار نوع فعالیت به شرح فعالیتهای درون سازمانی، میان سازمانی، برون سازمانی و فعالیتهای فردی هستند و مدل ارائه شده در واقع تناسب بهینه بین این فعالیتها است که رضایت ذینفعان شوراها (‌مشتری بعنوان گیرنده مستقیم خدمات و جامعه بعنوان گیرنده غیرمستقیم خدمات) را حداکثر می کند (البته فعالیت چهارم جز و محدودیتهای تحقیق منظور شده و مورد مطالعه قرار نگرفته است). در مدل ارائه شده ابتدا یک سیستم فازی برای بدست آوردن رضایت مطلوب ذینفعان شوراها (‌خروجی ها) ‌بر مبنای انواع فعالیتها و ترکیب این فعالیتها (ورودیها) ارائه گردیده است. سپس انواع فعالیتهای شوراهای اسلامی شهر بر مبنای چارچوب نظری موجود و منطبق بر انواع فعالیتهای اشاره شده احصاء شده، با استفاده از ابزارهای مختلف جمع آوری اطلاعات عملکرد شورای شهر تبریز بصورت میزان توجه و تمرکز بر روی فعالیتها و رضایت ذینفعان شورا برآورد گردیده است. در انتها براساس الگوی بهینه و عملکرد واقعی شورا شکاف میان وضع مطلوب و موجود مورد محاسبه قرار گرفته و پیشنهادات لازم برای بهبود وضعیت ارائه گردیده است. Manuscript profile

  • Article

    4 - طراحی مدل بهینه برند منابع انسانی در سازمان های دولتی (در راستای بهره وری منابع انسانی)
    The Journal of Productivity Management , Issue 47 , Year , Winter 2018
    برندسازی منابع انسانی رویکرد نسبتاً جدید برگرفته از حوزه بازاریابی است و به منزله روح بازاریابی منابع انسانی است. این عرصه در حال ظهور، فرصت بزرگی برای توسعه مفروضات منابع انسانی و تثبیت موقعیت سازمان های دولتی به عنوان برند، فراهم می کند. هدف این پژوهش طراحی مدل بهینه More
    برندسازی منابع انسانی رویکرد نسبتاً جدید برگرفته از حوزه بازاریابی است و به منزله روح بازاریابی منابع انسانی است. این عرصه در حال ظهور، فرصت بزرگی برای توسعه مفروضات منابع انسانی و تثبیت موقعیت سازمان های دولتی به عنوان برند، فراهم می کند. هدف این پژوهش طراحی مدل بهینه برند منابع انسانی در سازمان های دولتی به روش استنتاج فازی می‌باشد. پژوهش حاضر به روش ترکیبی (کیفی-کمّی) انجام‌شده است. بر این اساس در بخش اول تحقیق به‌منظور ارائه مدلی جامع از برندسازی منابع انسانی، از روش پژوهشی کیفی فراترکیب استفاده‌شد. بدین ترتیب که بعد از شناسایی مقولات، مفاهیم و کدهای برند منابع انسانی، مدل مفهومی اولیه تحقیق شکل گرفت. در بخش دوم پژوهش برای ارائه ترکیب مطلوب مؤلفه های مدل به‌گونه‌ای که بتوان برند منابع انسانی را بهینه نمود از روش مدل‌سازی ریاضی (سیستم خبره فازی) استفاده گردید. نتایج تحقیق نشان می دهد که اگر کارکنان سازمان های دولتی؛ 3/13 درصد به بعد ارزش های سازمانی، 3/87 درصد به بعد ارزش های فرهنگی، 2/44 درصد به بعد ارزش های اجتماعی، 3/76 درصد به بعد ارزش های فرهنگ ایرانی-اسلامی، 9/29 درصد به بعد شایستگی های فردی، 6/88 درصد به بعد شایستگی های تخصصی و 3/29 درصد به بعد برند کارفرما توجه و تمرکز نمایند، آنگاه برند منابع انسانی آنها به میزان 5/49 درصد بهینه می شود. Manuscript profile

  • Article

    5 - طراحی مدل توسعه اخلاق حرفه‌ای درسازمانهای فعال در بخش عمومی دولتی
    Journal of Training and Improvement of Human Resources , Issue 15 , Year , Summer 2024

    این پژوهش، با هدف طراحی مدل توسعه اخلاق حرفه‌ای در بخش عمومی در سازمان‌های دولتی فعال در خدمات بخش عمومی به ویژه شهرداری است. روش انجام این پژوهش آمیخته کمی و کیفی( تحلیل مضمون) یا (تحلیل تم)(Theme analysis) است که از نظر هدف‌‌، توصیفی- نظری است. More

    این پژوهش، با هدف طراحی مدل توسعه اخلاق حرفه‌ای در بخش عمومی در سازمان‌های دولتی فعال در خدمات بخش عمومی به ویژه شهرداری است. روش انجام این پژوهش آمیخته کمی و کیفی( تحلیل مضمون) یا (تحلیل تم)(Theme analysis) است که از نظر هدف‌‌، توصیفی- نظری است. در بخش کیفی، به منظور جمع آوری داده ها و اطلاعات برای تجزیه و تحلیل از مصاحبه نیمه ساختاریافته استفاده گردیده است و نمونه گیری تصادفی ساده (گوله برفی) است و در بخش کمی، به منظور جمع آوری داده ها و اطلاعات برای تجزیه و تحلیل از پرسشنامه محقق ساخته استفاده گردیده است و نمونه گیری نظری است. برای بومی‌‌‌‌‌‌‌‌سازی مؤلفه‌های پژوهش از طیف هفت گزینه ای لیکرت بهره‌‌‌‌‌‌‌گیری شد. مدل مفهومی پژوهش دربرگیرنده اجزایی از قبیل"جذب و پذیرش اخلاق حرفه‌ای"و"تجربه حل مسئله در اخلاق حرفه‌ای" و"خط‌مشی‌‌گذاری اخلاق حرفه‌ای" جهت توسعه اخلاق حرفه‌ای است. حجم نمونه این پژوهش برابر است با 300 نفر از خبرگان دانشگاهی؛ متخصصان و اساتید و دانشجویان رشته‌های علوم تربیتی؛ مدیریت دولتی و مدیریت آموزشی، با ترکیبی از دو روش نمونه‌گیری غیراحتمالی هدفمند (قضاوتی) و نمونه‌گیری گوله برفی شدند. نتایج پژوهش عبارت است از اینکه، الگوی توسعه اخلاق حرفه‌ای در بخش عمومی دربرگیرنده شاخص‌‌‌‌ها و متغیرهای ذیل است: متغیر "خط‌مشی‌‌گذاری اخلاق حرفه‌ای" - متغیر "جذب و پذیرش اخلاق حرفه‌ای" - متغیر " تجربه حل مسئله در اخلاق حرفه‌ای"

    Manuscript profile

  • Article

    6 - الگوی ظرفیت سازی توسعه اخلاق حرفه‌ای درسازمان‌های دولتی فعال در بخش خدمات عمومی
    Strategic Management Researches , Issue 5 , Year , Winter 2024
    این پژوهش، با هدف توسعه اخلاق حرفه‌ای در بخش عمومی در سازمان‌های دولتی فعال در خدمات بخش عمومی بویژه شهرداری با استفاده از متدلوژی ترکیبی کیفی و کمّی (تحلیل تم و مدل‌سازی معادلات ساختاری)، انجام شد. مدل مفهومی پژوهش دربرگیرنده کامپوننت‌هایی از قبیل "جذب و پذیرش اخلاق حر More
    این پژوهش، با هدف توسعه اخلاق حرفه‌ای در بخش عمومی در سازمان‌های دولتی فعال در خدمات بخش عمومی بویژه شهرداری با استفاده از متدلوژی ترکیبی کیفی و کمّی (تحلیل تم و مدل‌سازی معادلات ساختاری)، انجام شد. مدل مفهومی پژوهش دربرگیرنده کامپوننت‌هایی از قبیل "جذب و پذیرش اخلاق حرفه‌ای" و "تجربه حل مسئله در اخلاق حرفه‌ای" و "خط‌مشی‌‌گذاری اخلاق حرفه‌ای" جهت توسعه اخلاق حرفه‌ای در بخش عمومی، است. در نهایت پس از توزیع 312 پرسشنامه، حجم نمونه این پژوهش برابر است با 300 نفر از خبرگان دانشگاهی؛ متخصصان سازمان‌های دولتی فعال در خدمات بخش عمومی به ویژه شهرداری و اساتید و دانشجویان رشته‌های علوم تربیتی؛ مدیریت دولتی و مدیریت آموزشی، با ترکیبی از دو روش نمونه‌گیری غیراحتمالی هدفمند (قضاوتی) و نمونه‌گیری گلوله برفی شدند. نتایج پژوهش عبارت است از اینکه، الگوی توسعه اخلاق حرفه‌ای در بخش عمومی دربرگیرنده شاخص‌‌‌‌ها و متغیرهای ذیل است: متغیر "خط‌مشی‌‌گذاری اخلاق حرفه‌ای" متغیر "جذب و پذیرش اخلاق حرفه‌ای" متغیر " تجربه حل مسئله در اخلاق حرفه‌ای" Manuscript profile