مقدمه: با افزایش روز افزون رقابت در بازارهای جهانی گردشگری، مقاصد گردشگری ساحلی نیز می¬توانند با افزایش تعداد بازدیدهای مجّددگردشگران ساحلی به یک مزیت رقابتی پایدار دست یابند. بررسی انگیزه و تأثیر بازدیدهای قبلی، تعداد بازدیدهای قبلی و رضایت گردشگران ساحلی بهمراه اقداما More
مقدمه: با افزایش روز افزون رقابت در بازارهای جهانی گردشگری، مقاصد گردشگری ساحلی نیز می¬توانند با افزایش تعداد بازدیدهای مجّددگردشگران ساحلی به یک مزیت رقابتی پایدار دست یابند. بررسی انگیزه و تأثیر بازدیدهای قبلی، تعداد بازدیدهای قبلی و رضایت گردشگران ساحلی بهمراه اقدامات قرنطینه¬ای سخت که به عنوان پاسخی به بیماری همه گیر کووید19 می باشد بر بازگشت مجّددشان موثر است.
هدف پژوهش: هدف این پژوهش این است که یک مبنای علمی برای درک مسائل کلیدی مدیریت گردشگری ساحل در این زمینه فراهم کند. این موضوعات شامل درک ریسک، ملاحظات زیست محیطی که مستقیماً مرتبط با سواحل هستند و استراتژی¬های مدیریت طراحی شده برای کاهش خطر ابتلا به کووید 19 است.
روش¬شناسی تحقیق: پژوهش حاضر ازنقطه نظر هدف، از نوع تحقیق کاربردي است و براي انجام آن از شیوه پیمایشی استفاده شده است. نوع و ماهیت تحقیق، توصیفی- تحلیلی است و ازلحاظ روش گردآوري اطلاعات از نوع میدانی است. این پژوهش به توصیف رابطه بین کیفیت خدمات ارائه شده در مقصد بر تصویر مقصد، رضایتمندی و وفاداری گردشگران ساحلی و بازگشت مجدد آنان با توجه به نقش کووید 19 صورت گرفته است. جامعه آماری این پژوهش گردشگرانی هستند که حداقل یکشب در چهار ماه نخست سال 1400 در شهرستان نور اقامت داشتهاند و با استفاده از پرسشنامه محقق ساخت با 45 سؤال صورت گرفته است. حجم نمونه با استفاده از فرمول تعیین حجم نمونه کوکران384 است و پرسشنامه بهصورت حضوري و همچنین آنلاین از مسافران در شهرستان نور بهصورت تصادفی ساده در دسترس پر شده است. تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS و PLS انجامگرفته است.
قلمروجغرافیایی پژوهش: پژوهش حاضر از لحاظ قلمرو مکانی در شهرستان نور انجامگرفته است. این شهرستان با برخورداری از ظرفیتهای طبیعی، تاریخی و فرهنگی امروزه بهعنوان یکی از مقاصد گردشگری داخلی به شمار میرود.
یافته¬ها و بحث: یافته¬های پژوهش بیان می¬کند، بین متغیر کیفیت خدمات ارائه شده در مقصد، تصویر مقصد ارائه شده و رضایت گردشگران ساحلی از اقدامات صورت گرفته بهداشتی در مقصد با وفاداری و بازگشت مجددشان رابطه معنی¬داری وجود دارد.
نتایج: براساس نتایج، مقاصدی که سطح بالایی از امکانات، خدمات و سایر عوامل مورد سنجش را دارند، میانگین رضایت گردشگران از آن مقاصد نسبت به مقاصد دیگر بالاتر است و متولیان امر باید در جهت توسعه بیشتر این مقصد گردشگری برای جذب بیشترگردشگرساحلی و اطمینان بخشی از سفر دوباره آنها و همچنین پیشنهاد سفر به این مقاصد به دیگران، توجه بیشتری داشته باشند.
Manuscript profile
فصلنامه علمی و پژوهشی نگرش های نو در جغرافیای انسانی
,
Issue4,Year,
Autumn
1398
چکیده
برنامه ریزی برای جذب گردشگر و ارائه خدمات مناسب به آنها از یک سو و برنامه ریزی برای حفظ محیط زسیت پیرامون این منابع از سوی دیگر از اهمیت قابل توجهی بر خوردار است .در مقاله حاضربه ظرفیت برد گردشگری در مجتمع های توریستی سی سنگان، آویدر، سیترا،وپارک نوید در شهرستان More
چکیده
برنامه ریزی برای جذب گردشگر و ارائه خدمات مناسب به آنها از یک سو و برنامه ریزی برای حفظ محیط زسیت پیرامون این منابع از سوی دیگر از اهمیت قابل توجهی بر خوردار است .در مقاله حاضربه ظرفیت برد گردشگری در مجتمع های توریستی سی سنگان، آویدر، سیترا،وپارک نوید در شهرستان نوشهر پرداخت شده است. دادهای مورد نیاز از طریق پرسشنامه و نیز آمارهای آب وهوایی شهرستان نوشهر جمع آوری گردید ظرفیت برد فیزیکی مجتمع های سیسنگان ،سیترا،آویدر وپارک نوید به ترتیب 44/209، 36/ 103، 2432 68/53 برآوردگردید .ظرفیت برد واقعی به ترتیب 103737 ،44087، 89334، 228966محاسبه شد و ظرفیت برد موثربه ترتیب 6.846 ، 12472/259/1، 468112، 298/193/1محاسبه گردید توانمندیهای مدیریتی نقش بسیاراساسی در ظرفیت برد گردشگری دارددرفصول پائیزوزمستان تعداد گردشگران کم است ودر ایام تعطیل غیر هفته میزان تقاضا از حد ظرفیت کم تر بوده ودر فصول بهار و تابستان وروزهای جمعه و تعطیلات غالبا بعد از غروب خورشید میزان تقاضا از حد ظرفیت برد فراتر می رود .بنابراین با توجه به اوج بازدید ،باید ظرفیت مجتمع ها و پارک این ظرفیت ها را تحمل کند تا از افزایش فشار بر منابع و تسهیلات مجنمع و پارک جلو گیری شودلذا این موضوع باید در طرح ریزی مجتمع ها و پارکها مورد توجه قرار گیرد
Manuscript profile
Urban Environmental Planning and Development
,
Issue12,Year,
Winter
2024
گردشگری اثرات مثبت و منفی زیادی در زمینههای اقتصادی، اجتماعی - فرهنگی و زیستمحیطی به همراه دارد. امروزه ساحل مقصد بسیاری از گردشگران بوده و به دلیل تقاضای بالای اجتماعی، این مناطق پیوسته در معرض تخریب قرار دارند. یکی از عوامل مؤثر جهت پیشگیری از این مسئله، رفتار زیست More
گردشگری اثرات مثبت و منفی زیادی در زمینههای اقتصادی، اجتماعی - فرهنگی و زیستمحیطی به همراه دارد. امروزه ساحل مقصد بسیاری از گردشگران بوده و به دلیل تقاضای بالای اجتماعی، این مناطق پیوسته در معرض تخریب قرار دارند. یکی از عوامل مؤثر جهت پیشگیری از این مسئله، رفتار زیستمحیطی افراد است. رفتار زیستمحیطی ساکنان مقصد ساحلی به شدت متأثر از فعالیتهای گردشگری است، زیرا اثرات مخرب آن را بهتر درک میکنند. این مطالعه به بررسی عوامل مؤثر بر رفتار مسئولانه زیستمحیطی ساکنان شهر ساحلی بابلسر میپردازد. پژوهش از نظر هدف، کاربردی و بر اساس ماهیت توصیفی - تحلیلی است که به منظور انجام آن 308 نفر از ساکنان بابلسر به عنوان نمونه آماری از طریق جدول مورگان انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه محققساخته بود که روایی و پایایی آن از طریق نرمافزار SMARTPLS3 بررسی شد. یافتهها نشان داد که منفعت درکشده با سطح معناداری 154/0 بر رعایت رفتار مسئولانه زیستمحیطی هیچ تأثیری ندارد، اما بر ارتقای رفتار مسئولانه زیستمحیطی با سطح معناداری 011/0 تأثیر دارد. همچنین، هزینه درکشده با سطح معناداری 123/0 بر ارتقاء رفتار مسئولانه زیستمحیطی و نیز با سطح معناداری 719/0 بر رعایت رفتار مسئولانه زیستمحیطی هیچ تأثیری ندارد. وابستگی به مکان هم بر منفعت درکشده با سطح معناداری 000/0 و هم بر هزینه درکشده با سطح معناداری 001/0 تأثیر دارد. به علاوه، وابستگی به مکان بر رعایت رفتار مسئولانه زیستمحیطی با سطح معناداری 027/0 تأثیرگذار بوده و بالعکس با سطح معناداری 411/0 هیچ تأثیری بر ارتقای این رفتار ندارد. همچنین، هویت مکان با سطح معناداری 003/0 بر ارتقای رفتار مسئولانه زیستمحیطی تأثیر داشته و بالعکس با سطح معناداری 135/0 هیچ تأثیری بر رعایت این رفتار ندارد. هویت مکان از طریق وابستگی به مکان بر رعایت رفتار مسئولانه زیستمحیطی با سطح معناداری 028/0 تأثیرگذار است. بهعلاوه، وابستگی به مکان از طریق منفعت درکشده بر ارتقای رفتار مسئولانه زیستمحیطی با سطح معناداری 037/0 تأثیرگذار است. در نهایت نتایج نشان داد که تحصیلات، زادگاه اصلی، مدت زمان اقامت، سن و مشارکت اقتصادی فعلی و گذشته افراد باعث ایجاد ادراکات مختلف در آنها میشود.
Manuscript profile
فصلنامه علمی و پژوهشی نگرش های نو در جغرافیای انسانی
,
Issue4,Year,
Autumn
1398
چکیده
برنامه ریزی برای جذب گردشگر و ارائه خدمات مناسب به آنها از یک سو و برنامه ریزی برای حفظ محیط زسیت پیرامون این منابع از سوی دیگر از اهمیت قابل توجهی بر خوردار است .در مقاله حاضربه ظرفیت برد گردشگری در مجتمع های توریستی سی سنگان، آویدر، سیترا،وپارک نوید در شهرستان More
چکیده
برنامه ریزی برای جذب گردشگر و ارائه خدمات مناسب به آنها از یک سو و برنامه ریزی برای حفظ محیط زسیت پیرامون این منابع از سوی دیگر از اهمیت قابل توجهی بر خوردار است .در مقاله حاضربه ظرفیت برد گردشگری در مجتمع های توریستی سی سنگان، آویدر، سیترا،وپارک نوید در شهرستان نوشهر پرداخت شده است. دادهای مورد نیاز از طریق پرسشنامه و نیز آمارهای آب وهوایی شهرستان نوشهر جمع آوری گردید ظرفیت برد فیزیکی مجتمع های سیسنگان ،سیترا،آویدر وپارک نوید به ترتیب 44/209، 36/ 103، 2432 68/53 برآوردگردید .ظرفیت برد واقعی به ترتیب 103737 ،44087، 89334، 228966محاسبه شد و ظرفیت برد موثربه ترتیب 6.846 ، 12472/259/1، 468112، 298/193/1محاسبه گردید توانمندیهای مدیریتی نقش بسیاراساسی در ظرفیت برد گردشگری دارددرفصول پائیزوزمستان تعداد گردشگران کم است ودر ایام تعطیل غیر هفته میزان تقاضا از حد ظرفیت کم تر بوده ودر فصول بهار و تابستان وروزهای جمعه و تعطیلات غالبا بعد از غروب خورشید میزان تقاضا از حد ظرفیت برد فراتر می رود .بنابراین با توجه به اوج بازدید ،باید ظرفیت مجتمع ها و پارک این ظرفیت ها را تحمل کند تا از افزایش فشار بر منابع و تسهیلات مجنمع و پارک جلو گیری شودلذا این موضوع باید در طرح ریزی مجتمع ها و پارکها مورد توجه قرار گیرد
Manuscript profile
Sanad
Sanad is a platform for managing Azad University publications