• Home
  • رسول ثانوی فرد

    List of Articles رسول ثانوی فرد


  • Article

    1 - نقش منابع متمایز سازمانی بر تصمیم به صادرات در صنعت فولاد
    Journal of Industrial Strategic Management , Issue 2 , Year , Autumn 2020
    صنعت فولاد از اولویت‌های صادراتی کشور است. ﻫـﺪف اﯾﻦ ﻣﻘﺎﻟﻪ ارایه و ارزﯾﺎﺑﯽ ﯾﮏ ﻣﺪل ﻣﻔﻬﻮﻣﯽ از راﺑﻄﻪ ﺑﯿﻦ منابع متمایز شرکت و تصمیم به صادرات در صنعت فولاد ایران اﺳﺖ که ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﻣﺎﻫﯿﺖ آن، ﭘﮋوﻫﺸﯽ ﺗﻮﺻﯿﻔﯽ و ﭘﯿﻤﺎﯾﺸﯽ اﺳﺖ. جامعه آماری مدیران ارشد شرکت‌های فولاد خوزستان و فولاد م More
    صنعت فولاد از اولویت‌های صادراتی کشور است. ﻫـﺪف اﯾﻦ ﻣﻘﺎﻟﻪ ارایه و ارزﯾﺎﺑﯽ ﯾﮏ ﻣﺪل ﻣﻔﻬﻮﻣﯽ از راﺑﻄﻪ ﺑﯿﻦ منابع متمایز شرکت و تصمیم به صادرات در صنعت فولاد ایران اﺳﺖ که ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﻣﺎﻫﯿﺖ آن، ﭘﮋوﻫﺸﯽ ﺗﻮﺻﯿﻔﯽ و ﭘﯿﻤﺎﯾﺸﯽ اﺳﺖ. جامعه آماری مدیران ارشد شرکت‌های فولاد خوزستان و فولاد مبارکه بوده، نمونه‌گیری تصادفی ساده و حجم نمونه 168 می‌باشد. روایی صوری و محتوایی اولیه سازه با استفاده از نظر خبرگان و طی دو مرحله نمونه‌گیری تایید شد. به منظور تحلیل از روش معادلات ساختاری نرم افزارPLS استفاده گردید. در بخش اندازه‌گیری، پایایی سازه از طریق آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی، روایی همگرا با معیار AVE و روایی واگرا نیز با روش فورنل و لاکر اندازه‌گیری و مورد تایید واقع شدند. در بخش ساختاری وضعیت متغیرها از طریق خروجی ‌نرم‌افزار (نمودار در وضعیت استاندارد ضرایب) بررسی گردید. نتایج نشان داد منابع متمایز شرکت شامل منابع انسانی، سرمایه ارتباطی، توانایی جذب، منابع مالی، ویژگی‌های محصول بر جذابیت صادرات، جذابیت صادرات بر تعهد سازمانی به صادرات و همچنین تعهد سازمانی به صادرات بر تصمیم به صادرات تاثیر مستقیم، مثبت و معنی‌دار دارد. همچنین مقادیر به دست آمده معیارهای ضریب تعیین، استون و گیزر و نیکویی برازش برای تمامی متغیرها و کل مدل نشان داد که مدل علاوه بر برازش قوی از قدرت پیش‌بینی‌کنندگی بالایی برخوردار است. Manuscript profile

  • Article

    2 - بررسی تاثیر فعالیت‌های مسئولیت اجتماعی بانک‌ها بر عملکرد کارکنان و رضایت و وفاداری مشتریان (مورد مطالعه: یکی از بانک‌های خصوصی کشور)
    Journal of Modern Management Engineering , Issue 1 , Year , Spring 2028
    امروزه سازمان‌ها می‌بایست با مسئولیت اجتماعی به خوبی آشنا باشند تا ضمن بدست آوردن شهرت در بازار، تصویر مثبتی از خود در ذهن مشتریان، کارکنان و سایر ذینفعان و سهامداران ایجاد کنند. هدف اصلی از انجام این تحقیق بررسی تاثیر مسئولیت اجتماعی بانک‌ها‌ بر عملکرد کارکنان و رضایت More
    امروزه سازمان‌ها می‌بایست با مسئولیت اجتماعی به خوبی آشنا باشند تا ضمن بدست آوردن شهرت در بازار، تصویر مثبتی از خود در ذهن مشتریان، کارکنان و سایر ذینفعان و سهامداران ایجاد کنند. هدف اصلی از انجام این تحقیق بررسی تاثیر مسئولیت اجتماعی بانک‌ها‌ بر عملکرد کارکنان و رضایت و وفاداری مشتریان می‌باشد. در این پژوهش به دلیل حفظ محرمانگی اطلاعات از ذکر نام بانک مربوطه خودداری شده است. برای آزمون فرضیات پژوهش از روش میدانی و پرسشنامه‌های استاندارد دارای روایی و پایایی استفاده گردیده است. حجم نمونه متشکل از 189 نفر از مشتریان بانک است که از ‌روش تصادفی ساده انتخاب شده‌اند. برای تجزیه و تحلیل آماری از نرم افزار وارپPLS و روش مدل سازی معادلات ساختاری استفاده شده است. نتایج نشان می‌دهد مسئولیت اجتماعی بر روی عملکرد کارکنان و کیفیت ادراک شده خدمات تاثیر گذار است ولی بر روی رضایت مشتریان فاقد تاثیر مستقیم است. همچنین عملکرد کارکنان بر روی رضایت مشتریان تاثیر گذار است و رضایت مشتری نیز منجر به وفاداری نگرشی و رفتاری آنان می‌گردد. Manuscript profile

  • Article

    3 - طراحی مدل اثربخشی تبلیغات بانکی با استفاده از روش تئوری داده بنیاد مورد مطالعه شعب بانک دی در شهر تهران
    Journal of Business Management , Issue 1 , Year , Spring 2023
    با توجه به این‌که صنعت تبلیغات راه حلی برای اقتصاد محسوب می‌شود، برای اثربخشی آن لازم است پیش‌بینی‌هایی انجام شود. در این راستا، این مساله بیان می‌شود که مدل اثربخشی تبلیغات بانکی کدام است گردآوری داده‌های کیفی با استفاده از نظریه برخاسته از داده‌ها و مطابق با رویکرد سی More
    با توجه به این‌که صنعت تبلیغات راه حلی برای اقتصاد محسوب می‌شود، برای اثربخشی آن لازم است پیش‌بینی‌هایی انجام شود. در این راستا، این مساله بیان می‌شود که مدل اثربخشی تبلیغات بانکی کدام است گردآوری داده‌های کیفی با استفاده از نظریه برخاسته از داده‌ها و مطابق با رویکرد سیستماتیک اشتراوس و کوربین انجام شد. جامعه آماری تحقیق شامل خبرگان دانشگاهی، مدیران سازمانی بود که با استفاده از تکنیک گلوله برفی، انتخاب و محقق بعد از انجام12 مصاحبه عمیق با آنها، به اشباع نظری رسید. نتایج تحقیق بیان‌کننده آن است که شرایط علی همانند جذابیت تبلیغات، اطلاع رسانی، ارتباط مخاطب با تبلیغ بر اثربخشی تبلیغات بانکی تاثیرگذار است. همچنین راهبرد لازم برای اثربخشی تبلیغات، تقویت محرک‌های محتوایی و ارتباطی، خلاقیت، برگزاری کمپین‌های تبلیغاتی، ارتقاء سطح کیفیت خدمات بانکی است که بستر (شامل عوامل ساختاری بانک‌ها، رسانه-ها) و شرایط مداخله‌گر(شامل مواردی همچون نگرش مشتریان، عوامل محیطی، رقبا) بر این راهبرد‌ها تاثیر‌گذارند و پیامدهایی مانند بهبود عملکرد مالی، رضایت‌مندی و حفظ و جذب مشتری، رشد اقتصادی جامعه، مزیت رقابتی، جایگاه‌یابی برند را به دنبال دارد. Manuscript profile

  • Article

    4 - بررسی رابطه بین اثربخشی تبلیغات بانکی و نگرش مخاطب (مورد مطالعه : مشتریان بانک دی در شهر تهران)
    Journal of Business Management , Issue 4 , Year , Autumn 2022
    سازمانها ، برای ایجاد نگرشهای مثبت با بهره گیری از ابزار تبلیغات قادر هستند تغییرات موردنظر خود را با انگیزش مناسب مخاطبان به دست آورند. هدف پژوهش حاضر بررسی ارتباط بین اثربخشی تبلیغات و نگرش مخاطب در صنعت بانکداری می باشد . جامعه آماری این تحقیق مشتریان بانک دی در شهر More
    سازمانها ، برای ایجاد نگرشهای مثبت با بهره گیری از ابزار تبلیغات قادر هستند تغییرات موردنظر خود را با انگیزش مناسب مخاطبان به دست آورند. هدف پژوهش حاضر بررسی ارتباط بین اثربخشی تبلیغات و نگرش مخاطب در صنعت بانکداری می باشد . جامعه آماری این تحقیق مشتریان بانک دی در شهر تهران است که به دلیل نامحدود بودن ، با استفاده از فرمول کوکران تعداد 402 نفر با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب و پرسشنامه در بین آنها توزیع شد. پرسش نامه از روایی صوری توسط خبرگان و اساتید دانشگاهی و روایی سازه برخوردار می باشد . جهت محاسبه پایایی، از ضریب آلفای کرونباخ استفاده گردید که تمامی مقادیر بالاتر از 0. 7 شد که نشان از پایایی بالای پرسش نامه می‌باشد. برای آزمون فرضیه های پژوهش از روش معادلات ساختاری و نرم افزار پی ال اس استفاده شد. نتایج حاکی از آن است که نگرش و هر یک از ابعاد آن بر اثربخشی تبلیغات تاثیر معنی داری دارند و همچنین نشان داده شد که از بین ابعاد نگرش ، تاثیر سرگرمی و لذت بخشی نسبت به سایر متغیرها بر اثربخشی تبلیغات بیشتر است . Manuscript profile

  • Article

    5 - شناسایی عوامل موثر بر انتخاب مقصدهای صادراتی محصولات دارویی ایران با رویکرد آمیخته
    Journal of Business Management , Issue 5 , Year , Winter 2022
    هدف تحقیق حاضر، شناسایی عوامل موثر بر انتخاب مقصد صادراتی در صنعت دارو است. در بخش کیفی از روش دلفی جهت استخراج مدل مفهومی بهره برده‌شد. داده های این بخش به واسطه نظرسنجی از 15خبره دانشگاهی و خبره حوزه صادرات و از طریق روش نمونه‌گیری قضاوتی و گلوله برفی انجام پذیرفت. در More
    هدف تحقیق حاضر، شناسایی عوامل موثر بر انتخاب مقصد صادراتی در صنعت دارو است. در بخش کیفی از روش دلفی جهت استخراج مدل مفهومی بهره برده‌شد. داده های این بخش به واسطه نظرسنجی از 15خبره دانشگاهی و خبره حوزه صادرات و از طریق روش نمونه‌گیری قضاوتی و گلوله برفی انجام پذیرفت. در بخش کمی، ابزار گردآوری داده‌ها شامل پرسشنامه بوده و نمونه آماری را 283 تن از مدیران، معاونین، کارشناسان و خبرگان حوزه صادرات و کارشناسان سازمان‌های مرتبط با تجارت و اساتید حوزه دانشگاه تشکیل می‌دهند که از طریق روش نمونه‌گیری خوشه‌ای تک‌مرحله ای انتخاب شده-اند. جهت تحلیل داده‌ها از روش مدلیابی معادلات ساختاری و نرم‌افزار لیزرل بهره برده شده است. نتایج پژوهش نشان می‌دهد ریسک تجارت، توسعه اقتصادی، جذابیت ویژگی‌های بازار، ویژگی‌های فنی محصول، منابع و قابلیت ها، اعتبار شرکت، ویژگی‌های فناوری، عضویت در پیمان‌ها و موانع تعرفه‌ای و محدودیت‌های ناشی از تصمیم‌های دولتی بر انتخاب مقصد صادراتی دارو تاثیرگذار هستند. Manuscript profile

  • Article

    6 - طراحی مدل مدیریت ریسک کیفیت در زنجیره تامین صنعت خودرو با رویکرد آمیخته
    Journal of Business Management , Issue 500 , Year 1 , Spring 2050
    هدف پژوهش حاضر،طراحی مدل مدیریت ریسک کیفیت در زنجیره تامین صنعت خودرو است که با رویکرد آمیخته انجام شده است.در بخش کیفی، به منظور شناسایی عوامل موثر و استخراج مدل مفهومی از روش دلفی استفاده شد.در بخش کمی نیز به منظور اولویت‌بندی شاخص‌ها از تحلیل سلسله‌مراتبی داده‌ها بهر More
    هدف پژوهش حاضر،طراحی مدل مدیریت ریسک کیفیت در زنجیره تامین صنعت خودرو است که با رویکرد آمیخته انجام شده است.در بخش کیفی، به منظور شناسایی عوامل موثر و استخراج مدل مفهومی از روش دلفی استفاده شد.در بخش کمی نیز به منظور اولویت‌بندی شاخص‌ها از تحلیل سلسله‌مراتبی داده‌ها بهره گرفته‌شد.نمونه آماری شامل 16 نفر از خبرگان دانشگاهی و صنعت خودروسازی بودند که به صورت قضاوتی و گلوله‌برفی انتخاب گردیدند.گردآوری داده‌ها از طریق پرسشنامه صورت پذیرفت.طبق نتایج بخش دلفی، 70 شاخص فرعی نهایی شده در تحقیق، در 14 سرشاخه و 3 زمینه اصلی شامل ریسک کیفیت بر اساس:قابلیت‌های زنجیره تامین،بخش‌های مختلف زنجیره تامین و مراحل کار تقسیم‌بندی می‌شوند.بعد از انجام فرآیند تحلیل سلسله‌مراتبی داده‌ها در سه سطح، 14 شاخص اول پژوهش که بیشترین اوزان را به دست آوردندبه عنوان بااهمیت‌ترین شاخص‌ها شناسایی شدند.بدین ترتیب،بهره‌مندی از دانش لازم برای توسعه بیشتر شایستگی‌های تکنولوژیکی بر اساس نیازهای متغیر،عدم بروزرسانی فرآیندهای کاری و توسعه قابلیت‌های منابع انسانی و نیروی کار بی‌تجربه و آموزش‌ندیده مهمترین شاخص‌های ریسک کیفی زنجیره تامین خودرو به حساب می‌‌آیند.این تحقیق با شناسایی انواع ریسک های کیفیت درطول فرآیند و زنجیره تامین در صنعت خودرو به متولیان صنعت خودرو درتدوین استراتژی های صحیح مدیریت ریسک ومدیریت کیفیت زنجیره تامین یاری می رساند. Manuscript profile