هدف از پژوهش حاضر بررسی برنامه فلسفه برای کودکان از طریق حلقههای کندوکاو بر خلاقیت، سازگاری اجتماعی و پیشرفت تحصیلی درس علوم دانشآموزان پسر پایه سوم ابتدایی است. این پژوهش از نوع تحقیقات شبه آزمایشی بود. بدین منظور، ابتدا برنامه لیپمن و چگونگی توفیق، توسعه و پیدایش بر More
هدف از پژوهش حاضر بررسی برنامه فلسفه برای کودکان از طریق حلقههای کندوکاو بر خلاقیت، سازگاری اجتماعی و پیشرفت تحصیلی درس علوم دانشآموزان پسر پایه سوم ابتدایی است. این پژوهش از نوع تحقیقات شبه آزمایشی بود. بدین منظور، ابتدا برنامه لیپمن و چگونگی توفیق، توسعه و پیدایش برنامه (p4c) مدنظر قرار گرفت. بدینصورت که (p4c) برگرفته از آرای لیپمن است که در این پژوهش از سبک حلقههای کندوکاو استفاده گردید. جامعه آماری این پژوهش کلیه دانشآموزان پایه سوم ابتدایی پسرانه شهر قاین در سال تحصیلی (94-93) میباشند که از طریق روش نمونهگیری خوشهای، ابتدا از میان دبستانهای پسرانه شهر قاین بهطور تصادفی یک دبستان انتخاب و در مرحله بعد دو کلاس (20 نفری) پایه سوم از مدارس مذکور برگزیده و پرسشنامه خلاقیت عابدی (1372) و پرسشنامه سازگاری اجتماعی کالیفرنیا (1953) و پرسشنامه محقق ساخته پیشرفت تحصیلی درس علوم قبل و بعد از اجرای برنامه فلسفه برای کودکان در این درس اجرا و اطلاعات بهدستآمده جمعآوری و به کمک نرمافزار spss مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. در مرحله نهایی دادههای حاصل با استفاده از آمار توصیفی و آزمون T نمونه مستقل و تحلیل کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفته است. در پایان نتایج نشان داد که اجرای برنامه فلسفه برای کودکان از طریق حلقههای کندوکاو بر افزایش سازگاری اجتماعی، خلاقیت و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان پایه سوم ابتدایی تأثیر دارد، لذا میتوان نتیجه گرفت که استفاده از برنامه فلسفه برای کودکان از طریق حلقههای کندوکاو باعث میگردد که سازگاری اجتماعی، خلاقیت و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان افزایش یابد.
Manuscript profile
هدف از پژوهش حاضر بررسی برنامه فلسفه برای کودکان از طریق حلقه های کند و کاو بر خلاقیت، سازگاری اجتماعی و پیشرفت تحصیلی درس علوم دانش آموزان پسر پایه سوم ابتدایی است. این پژوهش از نوع تحقیقات شبه آزمایشی بود. بدین منظور، ابتدا برنامه لیپمن و چگونگی توفیق، توسعه و پیدایش More
هدف از پژوهش حاضر بررسی برنامه فلسفه برای کودکان از طریق حلقه های کند و کاو بر خلاقیت، سازگاری اجتماعی و پیشرفت تحصیلی درس علوم دانش آموزان پسر پایه سوم ابتدایی است. این پژوهش از نوع تحقیقات شبه آزمایشی بود. بدین منظور، ابتدا برنامه لیپمن و چگونگی توفیق، توسعه و پیدایش برنامه (p4c) مدنظر قرار گرفت. بدینصورت که p4c)) بر گرفته از آرای لیپمن است که در این پژوهش از سبک حلقه های کندوکاو استفاده گردید. جامعه آماری این پژوهش کلیه دانشآموزان پایه سوم ابتدایی پسرانه شهر قاین در سال تحصیلی (94-93) میباشند که از طریق روش نمونه گیری خوشهای، ابتدا از میان دبستان های پسرانه شهر قاین بهطور تصادفی یک دبستان انتخاب و در مرحله بعد دو کلاس (20 نفری) پایه سوم از مدارس مذکور برگزیده و پرسشنامه خلاقیت تورنس(1965) و پرسشنامه سازگاری اجتماعی کالیفرنیا(1953) و پرسشنامه محقق ساخته پیشرفت تحصیلی درس علوم قبل و بعد از اجرای برنامه فلسفه برای کودکان در این درس اجرا و اطلاعات به دست آمده جمعآوری و به کمک نرمافزار spss مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. در مرحله نهایی دادههای حاصل با استفاده از آمار توصیفی و آزمون T نمونه مستقل و تحلیل کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفته است. در پایان نتایج نشان داد که اجرای برنامه فلسفه برای کودکان از طریق حلقه های کندوکاو بر افزایش سازگاری اجتماعی، خلاقیت و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان پایه سوم ابتدایی تأثیر دارد، لذا می توان نتیجه گرفت که استفاده از برنامه فلسفه برای کودکان از طریق حلقه های کندوکاو باعث می گردد که سازگاری اجتماعی، خلاقیت و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان افزایش یابد.
Manuscript profile
بنفشه معطر با نام علمیL. Viola odorata گیاهی چند ساله متعلق به خانواده Violaceae است که نه تنها به عنوان گیاه دارویی و زینتی شناخته شده است بلکه به صورت گسترده در صنایع آرایشی کاربرد دارد. به منظور بررسی تأثیر غلظت های مختلف اسید جیبرلیک بر خصوصیات کمی و کیفی گل این گیا More
بنفشه معطر با نام علمیL. Viola odorata گیاهی چند ساله متعلق به خانواده Violaceae است که نه تنها به عنوان گیاه دارویی و زینتی شناخته شده است بلکه به صورت گسترده در صنایع آرایشی کاربرد دارد. به منظور بررسی تأثیر غلظت های مختلف اسید جیبرلیک بر خصوصیات کمی و کیفی گل این گیاه، آزمایشی در قالب طرح بلوک های کامل تصادفی در سه تکرار در دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان (اصفهان) اجرا شد. تیمارها شامل سطوح مختلف اسید جیبرلیک با سه غلظت صفر (شاهد)، 200 و 400 میلی گرم در لیتر بودند. نتایج نشان داد که کاربرد اسید جیبرلیک با غلظت 400 میلی گرم در لیتر در مقایسه با شاهد، باعث افزایش معنی دار تعداد گل، قطر گل، طول دوره گلدهی، محتوای آنتوسیانین، محتوای فلاونوئید، غلظت کلروفیل و جذب اشعه ماوراء بنفش در گل ها شد، در صورتی که تیمار 200 میلی گرم در لیتر اسید جیبرلیک، از نظر میزان آنتوسیانین، کلروفیل b و کاروتنوئید در مقایسه با شاهد، تفاوت معنی داری نداشت. قطر گل، تعداد گل، طول دوره گلدهی و محتوای آنتوسیانین گل ها در دو غلظت هورمون (200 و 400 میلی گرم در لیتر) نتایج مشابهی را نشان دادند. با توجه به کاربرد دارویی گل بنفشه معطر، استفاده از تیمارهای هورمونی جهت افزایش تعداد گل و نیز متابولیت های ثانویه این گیاه، توصیه می شود
Manuscript profile
Sanad
Sanad is a platform for managing Azad University publications