Knowledge & Research in Applied Psychology
,
Issue93,Year,
Autumn
2024
هدف پژوهش مدلیابی روابط ساختاری سرزندگی تحصیلی بر خلاقیت با نقش واسطهای و سواد رایانهای دانشجویان میباشد. طرح پژوهش توصیفی و به شیوه مدل یابی معادلات ساختاری است. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی شهر تهران در رشتههای علوم انسانی بود. با استفاده ا More
هدف پژوهش مدلیابی روابط ساختاری سرزندگی تحصیلی بر خلاقیت با نقش واسطهای و سواد رایانهای دانشجویان میباشد. طرح پژوهش توصیفی و به شیوه مدل یابی معادلات ساختاری است. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی شهر تهران در رشتههای علوم انسانی بود. با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای تعداد ۳۸۴ نفر به عنوان نمونه جهت شرکت در این پژوهش انتخاب شدند و پرسشنامه های سرزندگی تحصیلی Dehghanizadeh & Hosseinchari (2012) خلاقیت شناختی Abedi (1993) و سواد رایانه ای Bagherpour, Abolmaali & Saif (2016) را تکمیل کردند. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از مدلیابی معادلات ساختاری به کمک نرمافزارهای SPSSV19 و LISRELV8.80 استفاده شد. یافته های پژوهش نشان داد که سرزندگی تحصیلی اثرمستقیم و معنی داری بر سواد رایانه ای (51/0) و خلاقیت شناختی (48/0) داشت همچنین سرزندگی تحصیلی به واسطه سواد رایانه ای اثر غیرمستقیم و معنی داری بر خلاقیت شناختی (63/0) داشت. نتایج نشان داد که مدل یابی روابط ساختاری سرزندگی تحصیلی بر خلاقیت شناختی با نقش واسطه گری سواد رایانه ای دانشجویان برازش دارد.
Manuscript profile
Journal of Innovation and Creativity in Human Science
,
Issue1,Year,
Summer
2022
مقدمه: توانایی خلاق بودن یکی از سه توانایی عمده انسان است که برای دستیابی به موفقیت اهمیت دارد. از این رو انجام پژوهش در این زمینه حائز اهمیت است.هدف: هدف پژوهش حاضر مدلیابی روابط ساختاری سرزندگی تحصیلی بر خلاقیت با نقش واسطهای خودکارآمدی تحصیلی دانشجویان میباشد.روش More
مقدمه: توانایی خلاق بودن یکی از سه توانایی عمده انسان است که برای دستیابی به موفقیت اهمیت دارد. از این رو انجام پژوهش در این زمینه حائز اهمیت است.هدف: هدف پژوهش حاضر مدلیابی روابط ساختاری سرزندگی تحصیلی بر خلاقیت با نقش واسطهای خودکارآمدی تحصیلی دانشجویان میباشد.روش: طرح پژوهش حاضر توصیفی و از نوع همبستگی به شیوه مدلیابی معادلات ساختاری است. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی شهر تهران در رشتههای علوم انسانی بود. با استفاده از روش نمونه-گیری تصادفی خوشهای تعداد ۳۸۴ نفر به عنوان نمونه جهت شرکت در این پژوهش انتخاب شدند و پرسشنامه-های سرزندگی تحصیلی دهقانیزاده و حسینچاری خلاقیت شناختی عابدی و خودکارآمدی ایلروی و باینتینگ را تکمیل کردند. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از روشهای همبستگی پیرسون و مدلیابی معادلات ساختاری به کمک نرمافزارهای SPSSV19 و LISRELV8.80 استفاده شد.یافتهها: نتایج نشان داد سرزندگی تحصیلی اثر مستقیم و معنیداری بر خودکارآمدی تحصیلی (42/0) و خلاقیت شناختی (48/0) داشت. همچنین سرزندگی تحصیلی به واسطه خودکارآمدی تحصیلی اثر غیرمستقیم و معنیداری بر خلاقیت شناختی (56/0) داشت.نتیجهگیری: در نهایت بر اساس نتایج این پژوهش میتوان گفت سرزندگی تحصیلی به واسطه خودکارآمدی تحصیلی بر خلاقیت شناختی اثر دارد، از این رو آگاهی روانشناسان، مشاوران و سایر متخصصان از این متغیرها جهت ارتقای خلاقیت شناختی دانشجویان میتواند کمککننده باشد.
Manuscript profile
Quarterly Journal of Health Psychology and Social Behavior
,
Issue13,Year,
Spring
2024
هدف : در تحقیق حاضر به بررسی نقش میانجی خودکار آمدی در رابطه بین فراشناخت و اضطراب رایانه ای دختران دانشجوپرداخته شده است روش پژوهش : توصیفی و از نوع همبستگی به شیوه معادلات ساختاری و مقطعی انجام شد . جامعه آماری شامل کلیه دختران دانشجوی مقطع کارشناسی دانشکده روانشنا More
هدف : در تحقیق حاضر به بررسی نقش میانجی خودکار آمدی در رابطه بین فراشناخت و اضطراب رایانه ای دختران دانشجوپرداخته شده است روش پژوهش : توصیفی و از نوع همبستگی به شیوه معادلات ساختاری و مقطعی انجام شد . جامعه آماری شامل کلیه دختران دانشجوی مقطع کارشناسی دانشکده روانشناسی واحد تهران مرکز در سال تحصیلی 1402-1401 بوده است و با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس تعداد ۲۲۵ دانشجوی دختر به عنوان نمونه انتخاب شده و به پرسشنامه های فرا شناخت ولز ، کاترایت و هاتن (۲۰۰۴) ، اضطراب رایانه ای هاینس ، گلاس و نایت (۱۹۸۷) و خودکارامدی شررو مادوکس (۱۹۸۲) پاسخ داده اند . تجزیه و تحلیل اطلاعات با بهره گیری از مدل معادلات ساختاری ونرم افزارهایspss18 وAmoss23 انجام پذیرفت . یافته ها : بررسی حاصل از داده های بدست آمده نشان داد که فراشناخت و خودکارامدی بر اضطراب رایانه ای اثری برابر ۲۶۲/. و ۲۴۹/. دارند و مسیرهای فراشناخت وخودکار امدی به طورمشخص ۸۰/. و ۷۲./. از واریانس مشترک اضطراب رایانه ای را تبیین وپیش بینی می کنند . نتیجه گیری: نتایج پژوهش نشان داد که مدل معادلات ساختاری پژوهش دارای برازش مناسبی میباشد و نتایج حاکی از آن بود که باورهای فراشناختی وخودکارامدی در اضطراب رایانه ای بسیار تاثیرگذار است بنابر این با در نظر گرفتن این عوامل و اقداماتی مناسب میتوان اضطراب رایانه ای را کاهش داد.