• Home
  • حسین اسکندری

    List of Articles حسین اسکندری


  • Article

    1 - طراحی و ساخت بازی جدی موسیقیایی رایانه‌ای برای بهبود مولفه‌های توجه در دو وجه شنیداری و دیداری کودکان دارای اختلال نقص توجه- بیش فعالی: طرح آزمایشی موردی
    Knowledge & Research in Applied Psychology , Issue 93 , Year , Autumn 2024
    هدف این پژوهش طراحی و ساخت بازی جدی موسیقیایی رایانه ای برای بهبود مولفه های توجه در دو وجه شنیداری و دیداری کودکان دارای اختلال نقص توجه-بیش فعالی بود. ابتدا براساس پیشینه پژوهشی و نظر متخصصان، محتوای بازی طراحی، تدوین و اعتباریابی شد، سپس به منظور بررسی اثربخشی بازی، More
    هدف این پژوهش طراحی و ساخت بازی جدی موسیقیایی رایانه ای برای بهبود مولفه های توجه در دو وجه شنیداری و دیداری کودکان دارای اختلال نقص توجه-بیش فعالی بود. ابتدا براساس پیشینه پژوهشی و نظر متخصصان، محتوای بازی طراحی، تدوین و اعتباریابی شد، سپس به منظور بررسی اثربخشی بازی، از روش اکتشافی تک موردی استفاده شد. بدین منظور یک کودک واجد اختلال نقص توجه - بیش فعالی جهت انجام مداخله انتخاب شد و میزان توجه وی در 5 مولفه توجه انتخابی، توجه متمرکز، توجه مداوم، توجه متناوب و توجه تقسیم شده در دو وجه شنیداری و دیداری با استفاده از آزمون رایانه ای توجه (IVA-2)، قبل از مداخله و پس از مداخله (انجام بازی جدی طراحی شده به مدت 2 هفته یک ساعت در هرروز) مورد سنجش قرار گرفت. نتایج حاصل از بررسی اثربخشی بازی جدی ساخته شده نشان دهنده ی بهبود دو مؤلفه ی توجه انتخابی و توجه متمرکز در وجوه شنیداری و دیداری کودک دارای اختلال نقص توجه- بیش فعالی بود، اما بهبود مؤلفه های دیگر توجه از جمله توجه مداوم، توجه متناوب و توجه تقسیم شده فقط در وجه شنیداری نمایان شد. علاوه براین، یافته های این پژوهش نشان داد که بازی جدی ساخته شده بر مولفه های توجه شنیداری، نسبت به مؤلفه های توجه دیداری اثر معنادار و مثبت تری داشته است (05/0>P ). Manuscript profile

  • Article

    2 - اثربازگشتی آزمون ورودی مدارس تیزهوشان بر برنامه درسی دوره ابتدایی: یک مطالعه پدیدارشناسی
    Journal of Excellence in counseling and psychotherapy , Issue 5 , Year , Winter 2016
    هدف: موضوع آسیب‌شناسی مدارس تیزهوشان همچنان در جامعه تعلیم و تربیت ایران مطرح بوده و به نتیجه مشخصی نرسیده است. هدف پژوهش حاضر بررسی اثربازگشتی آزمون ورودی مدارس تیزهوشان بر ابعاد مختلف نظام آموزشی دوره ابتدایی است؛ شامل: اهداف و سیاست‌های مدارس، محتوا و موضوعات درسی، ر More
    هدف: موضوع آسیب‌شناسی مدارس تیزهوشان همچنان در جامعه تعلیم و تربیت ایران مطرح بوده و به نتیجه مشخصی نرسیده است. هدف پژوهش حاضر بررسی اثربازگشتی آزمون ورودی مدارس تیزهوشان بر ابعاد مختلف نظام آموزشی دوره ابتدایی است؛ شامل: اهداف و سیاست‌های مدارس، محتوا و موضوعات درسی، روش‌های تدریس و فعالیت‌های آموزشی، سبک یادگیری و سنجش و ارزشیابی.روش: پژوهش حاضر از نوع پدیدارشناسیِ توصیفی به شمار می‌رود. برای گردآوری داده‌ها با 55 نفر که از بین چهار گروه زیر انتخاب شدند، به طور نیمه‌ساختاریافته مصاحبه انجام گرفت: الف) مدیران و معاونان مدارس، ب) اساتید و صاحب‌نظران، ج) والدین و د) دانش‌آموزان راه‌یافته و راه‌نیافته به مدارس تیزهوشان. برای تحلیل و کدگذاری داده‌ها از روش کولایزی استفاده شد.یافته‌ها: در مرحله نخست، از بین مصاحبه‌ها 287 نکته کلیدی استخراج شد. این نکات در قالب 80 مضمون اولیه، 15 مضمون میانی و 12 مضمون نهایی طبقه‌بندی و خلاصه شدند. برخی مضامین نهایی عبارتند از: تداخل هدف، داروینیسم تربیتی، تبعیض محتوایی، روش‌ها و فعالیت‌های آزمون محور، سبک یادگیری فردی، کمّی‌گرایی و نتیجه‌گرایی، نگاه ابزاری به معلمان.نتیجه‌گیری: وجود مدارس تیزهوشان و نوع آزمون ورودی آن، آسیب‌های متعددی را برای برخی مدارس ابتدایی به همراه دارد. آن دسته از مدارس ابتدایی که تمرکزشان آماده‌سازی دانش‌آموزان برای پذیرش در آزمون مدارس تیزهوشان است، عملاً برخی از مهم‌ترین هدف‌های برنامه درسی رسمی و مؤلفه‌های تربیتی را به حاشیه رانده و یا در مواردی برخلاف آن عمل می‌کنند. Manuscript profile

  • Article

    3 - تأثیر آموزش الگوی تلفیقی تعلیمی-مولوی بر روابط والد-فرزند دانش‌آموزان دختر
    Women and Family Studies , Issue 1 , Year , Spring 2021
    والدین و فرزندان‌شان در دوران نوجوانی روابط تازه‌ای با یکدیگر برقرار می‌کنند. هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر آموزش الگوی تلفیقی تعلیمی-مولوی بر روابط والد-فرزند بود. روش پژوهش نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل بود و جامعه آماری کلیه دانش‌آموزان دختر کل More
    والدین و فرزندان‌شان در دوران نوجوانی روابط تازه‌ای با یکدیگر برقرار می‌کنند. هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر آموزش الگوی تلفیقی تعلیمی-مولوی بر روابط والد-فرزند بود. روش پژوهش نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل بود و جامعه آماری کلیه دانش‌آموزان دختر کلاس دوازدهم هنرستان‌های شهر بیرجند در سال تحصیلی 96-95 بودند. از این جامعه تعداد 30 نفر که ویژگی‌های ورودی موردنظر را داشتند به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای انتخاب شدند. از پرسشنامه رابطه والد-فرزند فاین، مورلند و سئوبل (1983)، برای سنجش متغیر وابسته استفاده شد. برنامه آموزشی طی 8 جلسه 1 ساعته برای گروه آزمایش اجرا شد و گروه کنترل مداخله‌ای دریافت ننمود. تجزیه و تحلیل داده‌های پژوهش با استفاده از تحلیل کواریانس چندمتغیره انجام شد. نتایج نشان داد آموزش الگوی تلفیقی تعلیمی-مولوی موجب بهبود روابط والد–فرزند در مقابل گروه کنترل شد (05/0>P). با توجه به نتایج بدست آمده می‌توان گفت در اثر آموزش الگوی تلفیقی تعلیمی-مولوی کیفیت روابط والد–فرزند بهبود پیدا می‌کند. Manuscript profile

  • Article

    4 - تحول هویت نوجوانان پسر ایرانی در بستر ضد روایت زندگی: یک پژوهش کیفی
    Journal of Developmental Psychology Iranian Psychologists , Issue 1 , Year , Autumn 2022
    هـدف ایـن پژوهـش بررسـی تحـول هویـت نوجوانـان پسـر ایرانـی در بسـتر ضـد روایـت زندگـی آن‌هـا بـود. روش پژوهـش کیفـی و همبسـتگی بـود. جامعـۀ آمـاری پژوهـش در بخـش کیفـی شـامل نوجوانـان پسـر ۱۵ تـا ۲۰ سـاله و روان‌شناسـان و جامعه‌شناسـان شـهر تهـران در سـال ۱۳۹۹ بـود. More
    هـدف ایـن پژوهـش بررسـی تحـول هویـت نوجوانـان پسـر ایرانـی در بسـتر ضـد روایـت زندگـی آن‌هـا بـود. روش پژوهـش کیفـی و همبسـتگی بـود. جامعـۀ آمـاری پژوهـش در بخـش کیفـی شـامل نوجوانـان پسـر ۱۵ تـا ۲۰ سـاله و روان‌شناسـان و جامعه‌شناسـان شـهر تهـران در سـال ۱۳۹۹ بـود. نوجوانـان بـا نمونه‌بـرداری دردسـترس انتخـاب شـدند و نمونه بـرداری از آنـان تـا زمـان رسـیدن بـه اشـباع نظـری (۱۹ نفـر) ادامـه یافـت. از میـان متخصصـان نیـز ۶ نفـر بـا اسـتفاده از نمونه‌گیـری هدفمنـد انتخـاب شـدند. در بخـش کمـی، جامعـۀ آمـاری نوجوانـان پسـر ۱۵ تـا ۲۰ سـالۀ شـهر تهـران در سـال ۱۳۹۹ بـود و از بیـن آنهـا ۲۱۸ نفـر بـا اسـتفاده از نمونه‌گیـری دردسـترس انتخـاب شـدند. گـردآوری داده‌هـا در بخـش کیفـی از طریـق مصاحبـۀ داسـتان زندگـی (مک آدامـز، ۱۹۹۵) و در بخـش کمـی بـا اسـتفاده از پرسشـنامۀ محقق سـاخته انجـام و بـرای تحلیـل داده‌هـا در بخـش کیفـی از روش تحلیـل محتـوا و در بخـش کمـی از تحلیـل عاملـی تأییـدی اسـتفاده شـد. نتایـج تحلیـل محتـوا نشـان داد کـه مـدل ضـد روایـت نوجوانـان شـامل مؤلفه‌هایـی چـون سـبک زندگـی اختیـاری، حـس منحصربه فـرد بـودن، اسـتقلال‌خواهی و رقابت‌جویـی اسـت. نتایـج تحلیـل عاملـی مرتبـۀ اول حاکـی از برازندگـی مناسـب ایـن مـدل بـا داده‌هـا بـود. نتایـج تحلیـل عاملـی مرتبـۀ دوم نیـز نشـان داد کـه حـس منحصربه فـرد بـودن بیشـترین سـهم را در مـدل دارد. بـر اسـاس یافتـه‌هـای پژوهـش می‌تـوان نتیجـه گرفـت کـه ارزش‌هـای مـدرن و فردی‌نگـر نفـوذ چشـمگیر در سـاختار ضدروایـت هویـت نوجوانـان پسـر ایرانـی دارد. Manuscript profile

  • Article

    5 - مقایسه تمایلات حرکتی در کودکان ۶ تا ۹ ساله با سبک‌های دلبستگی ایمن و ناایمن
    Journal of Developmental Psychology Iranian Psychologists , Issue 2 , Year , Autumn 2021
    هدف این پژوهش مقایسه تمایلات حرکتی در کودکان 6 تا 9 سال با سبک دلبستگی ایمن و ناایمن بود. پژوهش حاضر از نوع توصیفی و علی مقایسه‌ای بود و نمونه‌ها شامل ۲۴ کودک ۶ تا ۹ سال دختر و پسر (۸ کودک دلبستة ایمن، ۸ کودک دلبستة ناایمن اضطرابی و ۸ کودک دلبستة ناایمن اجتنابی) بودند ک More
    هدف این پژوهش مقایسه تمایلات حرکتی در کودکان 6 تا 9 سال با سبک دلبستگی ایمن و ناایمن بود. پژوهش حاضر از نوع توصیفی و علی مقایسه‌ای بود و نمونه‌ها شامل ۲۴ کودک ۶ تا ۹ سال دختر و پسر (۸ کودک دلبستة ایمن، ۸ کودک دلبستة ناایمن اضطرابی و ۸ کودک دلبستة ناایمن اجتنابی) بودند که با استفاده از مقیاس دلبستگی کودکی میانه (رونقی، دلاور و مظاهری، ۱۳۹۱) به روش دردسترس و با در نظر گرفتن ملاک‌های ورود و خروج انتخاب و رفتار حرکتی هر کودک در حین انجام فعالیت تصویربرداری و در پایان، فیلم‌ها با نظارت ارزیاب متخصص و با استفاده از چک‌لیست مشاهده‌ای کیفیت‌های حرکتی محقق‌ساخته و چک‌لیست مشاهده‌ای ابعاد حرکتی (اساسه، ۱۳۹۳) نمره‌گذاری و داده‌ها با استفاده از آزمون‌های خی‌دو و تحلیل واریانس چندمتغیری بررسی شد. نتایج این پژوهش تفاوت معنادار در کیفیت‌های حرکات سه گروه را نشان داد. این کودکان در استفاده از ابعاد فضایی نیز تفاوت‌هایی داشتند؛ بدن کودکان اضطرابی بیش‌تر در بعد افقی و بدن کودکان اجتنابی در بعد عمودی شکل گرفته بود. این یافته‌ها نشان داد که تفاوت‌های فردی مشاهده‌شده در الگوهای حرکتی به‌گونه‌ای معنادار با جهت‌گیری‌های دلبستگی مرتبط است. Manuscript profile