• Home
  • کیانوش هاشمیان

    List of Articles کیانوش هاشمیان


  • Article

    1 - پیش بینی جهت گیری مثبت نسبت به مدرسه بر اساس یادگیری اجتماعی- هیجانی و رابطه والد-فرزند با میانجیگری ساختار انگیزشی
    Journal of Excellence in counseling and psychotherapy , Issue 5 , Year , Winter 2020
    هدف: پژوهش حاضر با هدف پیش بینی جهت گیری مثبت نسبت به مدرسه بر اساس یادگیری اجتماعی- هیجانی، وضعیت اجتماعی اقتصادی و رابطه والد-فرزند با میانجیگری ساختار انگیزشی انجام شد. روش: روش پژوهش در مطالعه حاضر توصیفی-همبستگی با تاکید بر روابط علی ممکن بر پایه معادلات ساختاری ان More
    هدف: پژوهش حاضر با هدف پیش بینی جهت گیری مثبت نسبت به مدرسه بر اساس یادگیری اجتماعی- هیجانی، وضعیت اجتماعی اقتصادی و رابطه والد-فرزند با میانجیگری ساختار انگیزشی انجام شد. روش: روش پژوهش در مطالعه حاضر توصیفی-همبستگی با تاکید بر روابط علی ممکن بر پایه معادلات ساختاری انجام شد. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه شهر تهران در سال تحصیلی 1397-1396 بودند. در این پژوهش با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای حجم نمونه معادل 481 نفر براورد شد. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه های جهت گیری مثبت نسبت به مدرسه احمدی (1396)، یادگیری اجتماعی-هیجانی کسل (2008)، وضعیت اجتماعی-اقتصادی تیمز (2007)، رابطه والد-فرزند فاین، مورلند و شوبل (1983) و ساختار انگیزشی کاکس و کلینگر (2002) بودند. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از مدل معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار spss و Amos انجام شد. یافته ها: نتایج نشان داد که همه ضرایب مسیر به جز یادگیری اجتماعی-هیجانی به ساختار انگیزش انطباقی، یادگیری اجتماعی-هیجانی به نگرش مثبت به مدرسه و ساختار انگیزش غیر انطباقی به نگرش مثبت به مدرسه، در سطح 0/01 معنی دار بودند. نتیجه گیری: یادگیری اجتماعی-هیجانی و رابطه والد-فرزند با نقش میانجی ساختار انگیزشی تاثیر چشم گیری بر جهت گیری مثبت نسبت به مدرسه در دانش آموزان دارد. Manuscript profile

  • Article

    2 - تعیین سهم مؤلفه‌های ادراک‌محیط کلاس درس در پیش‌بینی درگیری تحصیلی دانش‌آموزان دختر مقطع متوسطه شهر تهران
    The Journal of Modern Thoughts in Education , Issue 2 , Year , Winter 2012
    چکیده هدف پژوهش حاضر پیش بینی درگیری تحصیلی (تلاش/ بعد رفتاری)، ارزش تکلیف/بعد عاطفی)، (راهبردهای شناختی و فراشناختی/بعد شناختی) دانش آموزان بر اساس مولفه های ادراکات محیطی کلاس درسی (علاقه، چالش، لذت و انتخاب ) است.روش این پژوهشاز نوع همبستگی است و در آن از بین دانش آ More
    چکیده هدف پژوهش حاضر پیش بینی درگیری تحصیلی (تلاش/ بعد رفتاری)، ارزش تکلیف/بعد عاطفی)، (راهبردهای شناختی و فراشناختی/بعد شناختی) دانش آموزان بر اساس مولفه های ادراکات محیطی کلاس درسی (علاقه، چالش، لذت و انتخاب ) است.روش این پژوهشاز نوع همبستگی است و در آن از بین دانش آموزان پایه سوم دبیرستان های مقطع متوسطه شهر تهران، نمونه ای به حجم ۴۰۰ آزمودنی با روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شد. پرسشنامه های ادراکات فعالیت های کلاسی و پرسشنامه‌ درگیری تحصیلی |پنتریچ و دیگروت (۱٩٩۴) توسط آزمودنی ها به صورت گروهی تکمیل شدند. برای تجزیه و تحلیل یافته های پژوهش از روش رگرسیون چندگانه به روش گام به گام استفاده شد. نتایج پژوهش به طور کلی نشان داد از بین چهار مولفه ادراک محیط کلاس درس (علاقه، چالش، لذت و انتخاب )، سه مولفه (انتخاب، علاقه و چالش) وارد معادله شدند که جمعا" ۵/۲۲ درصد از تغییرات درگیری تحصیلی در درس ریاضی را تبیین کردند. چون مولفه لذت سهم معناداری درپیش بینی نداشت، وارد معادله نشد (۱۰/۰≥P).ضرایب رگرسیون چندگانه درگیری تحصیلی و ادراک محیط کلاس نیز معنادار بود(۰۱/۰≥P ). پیش بینی نمره کلی درگیری تحصیلی بر اساس نمره کلی ادراک محیط کلاس درس نیز معنادار بود (۰۱/۰≥P ). Manuscript profile