Knowledge & Research in Applied Psychology
,
Issue5,Year,
Winter
2012
هدف این پژوهش تعیین اثربخشی آموزش راهبردی برنامهریزی عصبیـ کلامی (ان.ال.پی) بر میزان سازگاری زناشویی زوجهای مراجعهکننده به مراکز مشاورۀ شهر اصفهان در سال 1388 بود. برای انجام این هدف، از میان زوجهای مراجعهکننده به مراکز مشاورۀ شهر اصفهان، 30 زوج که تمایل به شرکت More
هدف این پژوهش تعیین اثربخشی آموزش راهبردی برنامهریزی عصبیـ کلامی (ان.ال.پی) بر میزان سازگاری زناشویی زوجهای مراجعهکننده به مراکز مشاورۀ شهر اصفهان در سال 1388 بود. برای انجام این هدف، از میان زوجهای مراجعهکننده به مراکز مشاورۀ شهر اصفهان، 30 زوج که تمایل به شرکت در جلسات آموزشی داشتند، بهعنوان نمونه انتخاب شدند و آزمون مقیاس سازگاری زناشویی اسپاینر (1976) را تکمیل کردند. پس از اجرای پیشآزمون، 15 زوج در گروه آزمایش و 15 زوج در گروه گواه بهصورت تصادفی جایگزین شدند. گروه آزمایش به مدت 8 جلسه آموزش راهبردی برنامهریزی عصبیـ کلامی دریافت کرد. مداخلات، ترکیبی از الگوهای «ان.ال.پی» شامل هدفگذاری، اصول ارتباط، جایگاههای ادراکی، الگوی متا، سطوح منطقی عصبیـ زبانی و اصول سازگاری بود. پس از اتمام مداخلات، آزمودنیهای هر دو گروه دوباره با مقیاس اسپاینر مورد آزمون قرار گرفتند. دادههای بهدست آمده با استفاده از نرمافزار SPSS 15 و روش تحلیل کوواریانس بررسی شد. یافتههای پژوهش تفاوت معناداری را بین نمرۀ سازگاری زناشویی پیشآزمون و پسآزمون در گروه آزمایش نشان داد (01/0 P < ). اما بین سازگاری زناشویی زنان و مردان در پسآزمون تفاوت معناداری مشاهده نشد.
Manuscript profile
Knowledge & Research in Applied Psychology
,
Issue5,Year,
Winter
2014
چکیده پژوهش حاضر با هدف اثربخشی درمان مبتنی بر رویکرد دلبستگی کودک محور بر کاهش علائم افسردگی دانش آموزان پسر مقطع ابتدایی انجام شده است. پژوهش از نوع شبه آزمایشی و با گروه آزمایش وکنترل است. جامعه آماری شامل کلیه پسران مقطع چهارم و پنجم شهر اصفهان در سال 1390 بود. نمون More
چکیده پژوهش حاضر با هدف اثربخشی درمان مبتنی بر رویکرد دلبستگی کودک محور بر کاهش علائم افسردگی دانش آموزان پسر مقطع ابتدایی انجام شده است. پژوهش از نوع شبه آزمایشی و با گروه آزمایش وکنترل است. جامعه آماری شامل کلیه پسران مقطع چهارم و پنجم شهر اصفهان در سال 1390 بود. نمونه مورد بررسی در این پژوهش 30 نفر از دانش آموزان پسر افسرده مقطع چهارم و پنجم دبستان بودند که بر اساس نمونه گیری تصادفی چند مرحلهای انتخاب و به صورت تصادفی در گروههای آزمایش و کنترل گمارده شدند. به منظور سنجش میزان افسردگی کودکان از پرسشنامه افسردگی کودکان (CDI) (کواکس، 1981) و به منظور سنجش میزان دلبستگی کودکان، از پرسشنامه کیفیت دلبستگی به والدین و همسالان فرم تجدید نظر شده برای کودکان (IPPA-R) (گالون و رابینسون، 2005) استفاده شد. مداخلات شامل 6 جلسه بود که بر اساس درمان مبتنی بر دلبستگی کودک محور تدوین شده بود و بر روی کودکان گروه آزمایش اجرا شد در حالی که گروه کنترل هیچ مداخله ای را دریافت نکردند. دادههای به دست آمده از طریق آمار توصیفی و تحلیل کوواریانس چند متغیره (مانکووا) مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان داد، درمان دلبستگی کودک محور به طور معناداری موجب کاهش افسردگی و ابعاد آن (05/0P < ) و همچنین افزایش کیفیت دلبستگی و ابعاد آن (05/0P < ) در گروه آزمایش می گردد.
Manuscript profile
Knowledge & Research in Applied Psychology
,
Issue5,Year,
Winter
2010
هدف از این پژوهش، بررسی تأثیر آموزش مبتنی بر افزایش آگاهی از آسیبهای ناشی از روابط آسیبزای دختر و پسر بر نگرش دانشآموزان دختر مدارس دوره متوسطه شاهینشهر بود. پژوهش در قالب طرح پژوهشی نیمهآزمایشی از نوع دو گروهی همراه با پیشآزمون، پسآزمون و پیگیریِ یکماهه انجام گرف More
هدف از این پژوهش، بررسی تأثیر آموزش مبتنی بر افزایش آگاهی از آسیبهای ناشی از روابط آسیبزای دختر و پسر بر نگرش دانشآموزان دختر مدارس دوره متوسطه شاهینشهر بود. پژوهش در قالب طرح پژوهشی نیمهآزمایشی از نوع دو گروهی همراه با پیشآزمون، پسآزمون و پیگیریِ یکماهه انجام گرفت. جامعه آماری کلیه دانشآموزان دختر پایه اول و دوم متوسطه شاخه نظری بودند و نمونهگیری به شیوه تصادفی خوشهای بر مبنای کلاس انجام گرفت. آزمودنیها بهطور تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه قرار گرفتند. آزمودنیهای گروه آزمایش طی یک دوره شش جلسهای 90 دقیقهای مداخلات آموزشی را دریافت کردند و گروه گواه هیچ مداخلهای دریافت نکرد. ابزار مورد استفاده، پرسشنامه محققساخته «نگرش نسبت به روابط دختر و پسر» با پنج خردهمقیاس و 41 گویه بود که به بررسی نگرش دانشآموزان دختر نسبت به روابط دختر و پسر میپرداخت. نتایج حاصل از تحلیل کوواریانس چند متغیره با کنترل نمرات پیشآزمون نشان داد در مجموع آموزش پیشگیری از روابط آسیبزا باعث ایجاد تغییر نگرش در دانشآموزان در مرحله پسآزمون و پیگیری شده است. همچنین نتایج نشان داد این آموزشها در دانشآموزان دختر باعث بهبود نگرش آنها در حیطههای «آسیب به زندگی مشترک آینده» و «آسیب به روابط خانوادگی» شده است (05/0P < ). این تغییر در حیطه «آسیبهای اجتماعی» فقط در مرحله پسآزمون ایجاد شد. همچنین این مداخله بر نگرش آنان در حیطههای «آسیبهای عاطفی، روانی» و «مشکلات تحصیلی» تأثیر معناداری نداشت.
Manuscript profile
Knowledge & Research in Applied Psychology
,
Issue1,Year,
Summer
2016
پژوهش حاضر اجمالاً با هدف تدوین مدل آموزشی مبتنی بر هوش چندگانه به روش همبستگی انجام شد. جامعه آماری همۀ دانشآموزان پسر دبستانی پایۀ چهارم و پنجم ابتدایی شهر قزوین در سال تحصیلی 93ـ1392 بودند. نمونه شامل 359 دانشآموز که به روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب شد More
پژوهش حاضر اجمالاً با هدف تدوین مدل آموزشی مبتنی بر هوش چندگانه به روش همبستگی انجام شد. جامعه آماری همۀ دانشآموزان پسر دبستانی پایۀ چهارم و پنجم ابتدایی شهر قزوین در سال تحصیلی 93ـ1392 بودند. نمونه شامل 359 دانشآموز که به روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامۀ مقیاس عزّت نفس (روزنبرگ، 1965)، آزمون خودپنداره (تنسی، 1964) و مقیاس سنجش هوشهای چندگانه (عابدی، 1387) بود. معیار عملکرد تحصیلی از میانگین نمرات دروس بهدست آمد. نتایج حاصل از تحلیل معادلات ساختاری و تحلیل رگرسیون چندگانه نشان دادند، مسیرهای مستقیم هوش درونفردی، هوش موسیقایی، هوش منطقی ـ ریاضی، خودپنداره و عزتنفس با عملکرد تحصیلی معنیدار است. مسیرهای مستقیم هوش طبیعتگرا، هوش درونفردی، هوش میانفردی، هوش موسیقایی، هوش فضایی، هوش زبانی و خودپنداره با عزتنفس معنیدار است. اثر مستقیم و غیرمستقیم هوش درونفردی بر عملکرد تحصیلی و عزّتنفس معنادار بود (به ترتیب 003/0P=، 02/0P= و 04/0P=، 001/0P=). اثرمستقیم هوش درونفردی بر خودپنداره نیز معنادار بود (001/0P=). این اطلاعات میتواند برای طراحی برنامههای آموزشی بر مبنای هوش چندگانه و بهمنظور بالا بردن عملکرد تحصیلی دانشآموزان استفاده میشود.
Manuscript profile
Knowledge & Research in Applied Psychology
,
Issue2,Year,
Autumn
2014
هدف از این پژوهش، مقایسۀ ویژگیهای شخصیت و سبکهای اسنادی در زوجهای عادی و متقاضی طلاق بود. حجم نمونه، شامل100 زن و مرد 23 تا 55 ساله (25 زوج عادی از میان کارکنان دادگستری و 25 زوج متقاضی طلاق، مراجعهکننده به دادگستری شهر کرمانشاه در سال 90ـ1389) بود که به روش نمونهگ More
هدف از این پژوهش، مقایسۀ ویژگیهای شخصیت و سبکهای اسنادی در زوجهای عادی و متقاضی طلاق بود. حجم نمونه، شامل100 زن و مرد 23 تا 55 ساله (25 زوج عادی از میان کارکنان دادگستری و 25 زوج متقاضی طلاق، مراجعهکننده به دادگستری شهر کرمانشاه در سال 90ـ1389) بود که به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از فرم کوتاه پرسشنامۀ پنجعاملی شخصیت (کوستا و مکگری، 2004) (NEO-FFI) و پرسشنامۀ سبکهای اسنادی پترسون و همکاران (1982) (ASQ) استفاده شد. پژوهش حاضر پیمایشی و از نوع علّی ـ مقایسهای است. با استفاده از روش تحلیل کوواریانس نشان داده شد که متقاضیان طلاق از سبک اسنادی موقت و کلی و زوجهای عادی از سبک اسنادی پایدار و اختصاصی استفاده میکنند، اما دو گروه از نظر سبک اسناد درونی ـ بیرونی تفاوت معناداری با یکدیگر ندارند. همچنین یافتهها نشان داد که بین عامل نورزگرایی و رضایت زناشویی رابطهای منفی (01/0P < )، و بین مقبولیت و رضایت زناشویی (03/0P < )، و گشودگی و رضایت زناشویی رابطه مثبت وجود دارد (02/0P < ). بین دو گروه زوجهای عادی و متقاضی طلاق از نظر استفاده از سبکهای اسنادی و ویژگیهای شخصیت تفاوت معناداری وجود داشت (01/0P < ).
Manuscript profile
Knowledge & Research in Applied Psychology
,
Issue5,Year,
Winter
2014
تحقیق حاضر، بهمنظور بررسی رابطۀ سبک زندگی اسلامی با نگرشهای ناکارآمد در میان دانشجویان دانشگاه اصفهان صورت گرفته است. روش این پژوهش، همبستگی بود. جامعۀ آماری این پژوهش، همۀ دانشجویان دانشگاه اصفهان بودند که از میان آنان 100 دانشجو (54 دختر و 46 پسر)، به روش نمونهگیری More
تحقیق حاضر، بهمنظور بررسی رابطۀ سبک زندگی اسلامی با نگرشهای ناکارآمد در میان دانشجویان دانشگاه اصفهان صورت گرفته است. روش این پژوهش، همبستگی بود. جامعۀ آماری این پژوهش، همۀ دانشجویان دانشگاه اصفهان بودند که از میان آنان 100 دانشجو (54 دختر و 46 پسر)، به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند و به پرسشنامههای سبک زندگی اسلامی (کاویانی، 1388) و مقیاس نگرشهای ناکارآمد (وایزمن و بک، 1978) پاسخ دادند. تحلیل دادهها، با استفاده از آزمونهای آماری ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندمتغیری انجام گرفت. نتایج نشان داد که بین سبک زندگی اسلامی و نگرشهای ناکارآمد، رابطۀ منفی و معناداری (55/0 r =- ، 01/0 P< ) وجود دارد. نتایج تحلیل رگرسیون، نشان داد که در مجموع 5 متغیر پیشبین اخلاق، اقتصاد (مالی)، سلامت، اجتماعی و خانواده، 3/44 درصد از واریانس نگرشهای ناکارآمد را تبیین میکنند (05/0 P < ) . از آنجایی که سبک زندگی بهطور کلی، و سبک زندگی اسلامی بهطور خاص، با جنبههای مختلف زندگی فرد در ارتباط است؛ متخصصانی که به نحوی با مسائل درمانی و پیشگیری در ارتباط هستند باید در مداخلاتشان، اصلاح سبک زندگی اسلامی افراد را نیز مد نظر قرار دهند.
Manuscript profile
Sanad
Sanad is a platform for managing Azad University publications