• Home
  • سعید قنبری

    List of Articles سعید قنبری


  • Article

    1 - وارسی کیفی عوامل مؤثر بر حرمت خود کودکان ایرانی
    Journal of Developmental Psychology Iranian Psychologists , Issue 1 , Year , Summer 2021
    هدف این پژوهش وارسی کیفی مؤلفه‌های مؤثر بر حرمت خود در کودکان ایرانی بود. به منظور دستیابی به این هدف از دو گروه نمونه متخصصان روان شناس کودک و والدین استفاده شد. این دو گروه به‌صورت جداگانه مورد مصاحبه نیمه‌ساختاریافته قرار گرفته و پس از مکتوب ساختن این مصاحبه ها، با ا More
    هدف این پژوهش وارسی کیفی مؤلفه‌های مؤثر بر حرمت خود در کودکان ایرانی بود. به منظور دستیابی به این هدف از دو گروه نمونه متخصصان روان شناس کودک و والدین استفاده شد. این دو گروه به‌صورت جداگانه مورد مصاحبه نیمه‌ساختاریافته قرار گرفته و پس از مکتوب ساختن این مصاحبه ها، با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی، کدهای باز، طبقات و درون مایه های مورد نظر استخراج شد. درنهایت به‌منظور سنجش استحکام این داده ها روایی محتوایی آن ها به روش دلفی محاسبه شد و نسبت روایی محتوایی برای هر طبقه به دست آمد. نتایج نشان داد عوامل مؤثر بر حرمت خود کودکان در سه درون مایه میراث خویشتن، میراث رابطه و میراث نظام جای می‌گیرد. منظور از میراث خویشتن، عوامل شخصیتی و سرشتی، منظور از رابطه، ابعاد ارتباط والد کودک و منظور از نظام، عوامل محیطی است که نظام کودک را در برمی‌گیرد. تمام طبقات این سه درون مایه به‌جز طبقه اختلال‌های همراه در درون مایه میراث خویشتن توانستند حداقل روایی محتوایی مورد نظر را کسب کنند. فهم عوامل مؤثر بر سازه حرمت خود می‌تواند امکان مداخله مؤثرتر بر این سازه فراتشخیصی را فراهم و بهبود سلامت روانی کودکان را میسر سازد. Manuscript profile

  • Article

    2 - ساخت بسته جامع توانمندسازی روانی و اثربخشی آن بر رفتارهای سبک زندگی تحصیلی سلامت-محور دانشجویان
    Journal of Developmental Psychology Iranian Psychologists , Issue 1 , Year , Summer 2023
    ایـن پژوهـش بـا هـدف سـاخت بسـته جامـع توانمندسـازی روانـی دانشـجویان و تعییـن اثربخشـی آن بـر رفتارهـای سـبک زندگـی تحصیلـی سـلامت‌محور انجـام شـد. در یـک مطالعـه شـبه‌تجربی بـا طـرح پیش‌آزمـون ـ پس‌آزمـون بـا گـروه گـواه غیرمعـادل و همـراه بـا پیگیـری دو ماهـه، 36 More
    ایـن پژوهـش بـا هـدف سـاخت بسـته جامـع توانمندسـازی روانـی دانشـجویان و تعییـن اثربخشـی آن بـر رفتارهـای سـبک زندگـی تحصیلـی سـلامت‌محور انجـام شـد. در یـک مطالعـه شـبه‌تجربی بـا طـرح پیش‌آزمـون ـ پس‌آزمـون بـا گـروه گـواه غیرمعـادل و همـراه بـا پیگیـری دو ماهـه، 36 دانشـجو در دو گـروه آزمایـش (۱۸ نفـر) و گـواه (۱۸ نفـر) قبـل و بعـد از آمـوزش بـه پرسشـنامه رفتارهـای تسـهیلگر/بازدارنده سـبک زندگـی تحصیلـی سـلامت‌محور (صالـح‌زاده، شـکری و فتح‌آبـادی، ۲۰۱۷ الـف) پاسـخ دادنـد. از طریـق ۱۰ جلسـه و هـر جلسـه دو سـاعت، بسـته توانمندسـازی روانـی بـه شـیوه گروهـی بـرای گـروه آزمایـش اجـرا شـد. نتایـج نشـان داد بسـته توانمندسـازی روانـی در افزایـش رفتارهایـی ماننـد خوش‌بینـی تحصیلـی، مشـغولیت تحصیلـی و تـاب‌آوری تحصیلـی و در کاهـش رفتارهایـی ماننـد درماندگـی آموخته‌شـده، اجتنـاب از کمک‌طلبـی، پرخاشـگری منفعانـه و خودناتوان‌سـازی مؤثـر اسـت. براسـاس نتایـج ایـن پژوهـش می‌تـوان دریافـت کـه تـلاش بـرای پربارسـازی مهارت‌هـای رابطـه بین‌فـردی مشـارکت‌کنندگان از طریـق بسـط سـرمایه روان‌شـناختی و منابـع روانـی ـ اجتماعـی آنهـا ماننـد خوش‌بینـی، رفتارهـای مقابلـه‌ای، تـاب‌آوری، مهـار روان‌شـناختی، حرمـت خـود، تحمـل ابهـام و حمایـت اجتماعـی و متعاقـب آن توانمندسـازی افـراد بـرای کاسـتن از تجـارب تنیدگـی‌زا، سـازش‌یافتگی بـا رویدادهـا و واقعیـات منفـی و تـداوم روابـط رضایت‌بخـش بـا دیگـران، مصونیـت روانـی دانشـجویان را موجـب می‌شـود. Manuscript profile

  • Article

    3 - رابطه کنش تأملی مادران و مشکلات رفتاری کودکان: نقش واسطه‌ای نظم‌جویی هیجان
    Journal of Developmental Psychology Iranian Psychologists , Issue 2 , Year , Summer 2022
    هـدف ایـن پژوهـش تعییـن نقـش واسـطه‌ای نظم‌جویـی هیجـان در رابطـۀ بیـن کنـش تأملـی مـادران و مشـکلات درونی‌سـازی و برونی‌سـازی کـودکان بـود. شـرکت‌کنندگان ۲۸۹ مـادر و کـودک ۶ تـا ۱۲ سـاله بودنـد کـه بـا روش نمونه‌بـرداری داوطلـب از مناطـق مختلـف شـهر کـرج انتخـاب شـدن More
    هـدف ایـن پژوهـش تعییـن نقـش واسـطه‌ای نظم‌جویـی هیجـان در رابطـۀ بیـن کنـش تأملـی مـادران و مشـکلات درونی‌سـازی و برونی‌سـازی کـودکان بـود. شـرکت‌کنندگان ۲۸۹ مـادر و کـودک ۶ تـا ۱۲ سـاله بودنـد کـه بـا روش نمونه‌بـرداری داوطلـب از مناطـق مختلـف شـهر کـرج انتخـاب شـدند. مـادران پرسشـنامۀ کنـش تأملـی والدیـن (لویتـن و دیگـران، ۲۰۱۷)، فهرسـت نظم‌جویـی هیجـان (شـیلدز و سـیکته، ۱۹۹۵) و فهرسـت رفتـاری کـودک (آشـنباخ و رسـکورلا، ۲۰۰۱) را تکمیـل کردنـد. داده‌هـا بـا اسـتفادۀ از روش‌هـای همبسـتگی و مدل‌یابـی معادله‌هـای سـاختاری تحلیـل شـدند. نتایـج نشـان داد کـه بیـن تمـام زیرمقیاس‌هـای کنـش تأملـی بـا نظم‌جویـی هیجـان و مشـکلات برونی‌سـازی، و بیـن زیرمقیـاس حالـت پیش‌ذهنی‌سـازی بـا مشـکلات درونی‌سازی‌ همبسـتگی معنـاداری وجـود دارد. همچنیـن، نتایـج مدل‌یابـی معادله‌هـای سـاختاری نشـان داد کـه نظم‌جویـی هیجـان در رابطـۀ کنـش تأملـی مـادر و مشـکلات درونی‌سـازی و برونی‌سـازی کـودک نقـش واسـطه‌ای ایفـا می‌کنـد. در مجمـوع یافته‌هـای ایـن پژوهـش حاکـی از آن بـود کـه کنـش تأملـی پاییـن مـادران بـا مشـکلات هیجانـی و رفتـاری در کـودکان ارتبـاط دارد. Manuscript profile