Normal0falsefalsefalseEN-USX-NONEAR-SA
/* Style Definitions */
table.MsoNormalTable
{mso-style-name:"Table Normal";
mso-tstyle-rowband-size:0;
mso-tstyle-colband-size:0;
mso-style-noshow:yes;
mso-style-priority:99;
mso-style-qformat:yes;
mso-style-parent:"";
mso-padding-alt:0in 5.4pt 0in 5.4pt;
mso-para-margin:0in;
mso-para-margin-bottom:.0001pt;
text-align:justify;
mso-pagination:widow-orphan;
font-size:11.0pt;
font-family:"Calibri","sans-serif";
mso-ascii-font-family:Calibri;
mso-ascii-theme-font:minor-latin;
mso-fareast-font-family:"Times New Roman";
mso-fareast-theme-font:minor-fareast;
mso-hansi-font-family:Calibri;
mso-hansi-theme-font:minor-latin;
mso-bidi-font-family:Arial;
mso-bidi-theme-font:minor-bidi;}
>نیایش و ستایش معبود یکی از روحانیترین لحظههای زندگی هر مؤمن است. در همة ادیان آسمانی متناسب با تلقّی و درک مؤمنان از دین، شیوهها و شکلهایی برای راز و نیاز با معبود فراهم شده است. شاعران هم به عنوان دارندگان روحهای لطیف و حسّاس، در لابهلای اشعار خود، مناجاتهایی نغز و دلنشین گنجاندهاند که از لطیفترین فرازهای آثارشان است. مناجاتهای عطّار که در لابهلای مثنویهایش (الهینامه، اسرارنامه، منطقالطّیر و مصیبتنامه) پراکنده است، گاه از زبان شاعر و گاه از زبان شخصیتهای داستانهایش نقل شدهاند. بیپروایی و جسارت و صمیمیّتی که در این مناجاتهای عارفانه وجود دارد، به آنها عمق خاصّی بخشیده است. نگاه برخاسته از عمق جان عطّار که انواع لایههای گفتوگوی صمیمانه و خالصانه را با معبود شامل میشود، رنگ آسمانی به نیایشهایش میدهد.بنا به اعتقاد عطّار، دعوت خداوند بزرگ برای دعا و نیایش، افتخاری بزرگ برای نوع بشر است و حتّی در این راه، شور و شوقِ دعاکردن را نیز خودِ خداوند در آدمیان ایجاد میکند و برای انجام آن توفیق میدهد. درونمایة نیایشهای عطّار، ستایش خداوند بزرگ، عجز و عشقِ او نسبت به خدا و بیان درخواستهاست. مهمترین دعا و خواستة وی، سلامت نفس و سعادت آخرت است. از مجموع نیایشهای عطّار آشکار میگردد که او مؤمنی است با اعتقاد راستین که در سیر و سلوک عارفانه، پای از جادة شریعت بیرون ننهاده و در تصوّف جانب اعتدال را اختیار کرده است.
Manuscript profile
Woman Cultural Psychology
,
Issue36,Year,
Summer
2018
هدف پژوهش حاضر بررسی تطبیقی شخصیّت پردازی زن در آثار فهیمه رحیمی و دانیل استیل با توجه به متفاوت بودن شرایط فرهنگی- مذهبی دو نویسنده بود. ادبیات داستانی به ویژه رمان نویسی یکی از زمینه های جالب توجه و مهم در عرصه پژوهش های تطبیقی است. شخصیت ها نه فقط به خاطر جاذبه ذاتی More
هدف پژوهش حاضر بررسی تطبیقی شخصیّت پردازی زن در آثار فهیمه رحیمی و دانیل استیل با توجه به متفاوت بودن شرایط فرهنگی- مذهبی دو نویسنده بود. ادبیات داستانی به ویژه رمان نویسی یکی از زمینه های جالب توجه و مهم در عرصه پژوهش های تطبیقی است. شخصیت ها نه فقط به خاطر جاذبه ذاتی شان، بلکه به این دلیل انتخاب می شوند که معرف طبقات خاصی از افراد یک فرهنگ هستند. فهیمه رحیمی نویسنده ایرانی و دانیل استیل نویسنده آمریکایی از جمله ادیبانی هستند که در رمان هایشان به بیان احساسات زنان و مسائل و مشکلات آنان پرداختند و اندیشه های خود را منعکس نمودند. این پژوهش بر آن است که به روش توصیفی- تحلیلی، وجوهی از شخصیّت زن در رمان پنجره نوشته ی فهیمه رحیمی و رمان طلوع عشق نوشته ی دانیل استیل را بررسی نماید. یافته ها نشان داد که داستان پنجره، رئالیستی و داستان طلوع عشق، ناتورالیستی می باشد. هم چنین رمان پنجره فهیمه عامه پسند بوده که یک داستان ایرانی خالی از هر گونه تصاویر غربی که در بستر یک زندگی اجتماعی با فرهنگ ایرانی شکل گرفته است. در رمان طلوع عشق، کلیشه های جنسیتی در شخصیت های مرد و زن آن دیده می شود و توانایی هایی متفاوت مردان و زنان را مطرح می سازد. شخصیت های اول در رمان پنجره، شخصیتی ایستاست ولی در رمان طلوع عشق شخصیت اول زن، شخصیتی پویا است.
Manuscript profile
چکیده
فانتزی آگاهیگر یا هشدار دهنده از گونه فانتزیهایی است که اساسیترین مشکلات جامعة بشری را در قالبی تخیّلی ارائه میکند. این گونه از فانتزی دربارۀ یکی از مهمّترین جنبههای وجودی کودک، یعنی هویّت، شناخت خود و دیگری در لابهلای روایت داستانی اطلاعرسانی میکند. ما More
چکیده
فانتزی آگاهیگر یا هشدار دهنده از گونه فانتزیهایی است که اساسیترین مشکلات جامعة بشری را در قالبی تخیّلی ارائه میکند. این گونه از فانتزی دربارۀ یکی از مهمّترین جنبههای وجودی کودک، یعنی هویّت، شناخت خود و دیگری در لابهلای روایت داستانی اطلاعرسانی میکند. ما در این مقاله که به شیوۀ توصیفی _تحلیلی فراهم آمده است، شیوههای هویّتیابی، تفکّر انتقادی و شناخت را در داستانهای فانتزی کودکان بررسی کردهایم. ما اساس کار خود را کتابِ کودکان به قضّه نیاز دارند از برونو بتلهایم قرار دادهایم تا به درکی بهتر از ذهنیّت و ساختار ذهنی داستان کودک و نوجوان نائل آییم. بررسی ما نشان داد اغلب داستانهای فانتزی بررسی شده، به حفظ محیط زیست، نوعدوستی و هویّتیابی و بازی به مثابه تفکّر تأکید دارند. نویسندگان این آثار به گونهای غیرمستقیم مشکلات و مصائب شخصیّتهای داستانی را برای مخاطبانش برمیشمارند و بدون آنکه روایتی آموزگارمآبانه داشته باشند توصیههای خود را در قالب داستانی فانتزی به مخاطبان میرسانند. از سویی دیگر مهمّترین نوع تفکّر در داستانهای فانتزی تفکّر تصویری است. مهمّترین بازدهی این نوع تفکّر، خلاقیّت است که پدیدهای مهمّ و مغتنم در رشد و تحّول خلاق کودک است و باید جایگاه ویژهای برای آن در زندگی کودک قائل شد.
Manuscript profile
Sanad
Sanad is a platform for managing Azad University publications