• Home
  • زهرا دیانتی دیلمی

    List of Articles زهرا دیانتی دیلمی


  • Article

    1 - ارزشیابی کیفیت درونی برنامه درسی حسابداری مدیریت در ایران: از دیدگاه اساتید و دانشجویان این رشته
    Management Accounting , Issue 2 , Year , Autumn 2022
    هدف پژوهش حاضر ارزشیابی کیفیت درونی برنامه درسی رشته حسابداری مدیریت در ایران با استفاده از عناصر 9 گانه برنامه درسی در الگوی فرانسیس کلاین (1991) است. نمونه آماری این تحقیق شامل 300 نفر از دانشجویان از ترم سوم تا فارغ التحصیلان رشته حسابداری مدیریت است که به روش انتساب More
    هدف پژوهش حاضر ارزشیابی کیفیت درونی برنامه درسی رشته حسابداری مدیریت در ایران با استفاده از عناصر 9 گانه برنامه درسی در الگوی فرانسیس کلاین (1991) است. نمونه آماری این تحقیق شامل 300 نفر از دانشجویان از ترم سوم تا فارغ التحصیلان رشته حسابداری مدیریت است که به روش انتساب متناسب در نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب شده اند و46 نفر از مدرسین رشته حسابداری مدیریت که به روش هدفمند انتخاب شده اند. نتایج پژوهش نشان می دهد از دیدگاه اساتید، در برنامه درسی رشته حسابداری مدیریت عناصر هدف، فعالیت های یادگیری و گروه بندی در سطح نامطلوب؛ عناصر محتوا، راهبردهای تدریس، زمان، ارزشیابی و مواد و منابع آموزشی در سطح متوسط و عنصر مکان نیز در سطح مطلوب قرار دارد. از دید دانشجویان نیز عناصر گروه بندی، مواد و منابع آموزشی در سطح متوسط و مابقی عناصر در سطح مطلوب قرار دارند. Manuscript profile

  • Article

    2 - تأثیر آموزش حسابداری مدیریت به شیوه شبیه‌سازی ایفای نقش، بر یادگیری و یادداری دانشجویان
    Management Accounting , Issue 2 , Year , Autumn 2021
    در سال‌های اخیر، تعداد قابل‌توجهی از مراجع علمی و حرفه‌ای حسابداری IFAC)، CPA، AECC،(ICAA خواستار توسعه طیف گسترده ای از مهارت‌های لازم، در دانش‌آموختگان حسابداری و متنوع کردن رویکرد فراگیرمحور در آموزش بوده اند. پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر رویکرد آموزشی شبیه‌سازی ایف More
    در سال‌های اخیر، تعداد قابل‌توجهی از مراجع علمی و حرفه‌ای حسابداری IFAC)، CPA، AECC،(ICAA خواستار توسعه طیف گسترده ای از مهارت‌های لازم، در دانش‌آموختگان حسابداری و متنوع کردن رویکرد فراگیرمحور در آموزش بوده اند. پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر رویکرد آموزشی شبیه‌سازی ایفای نقش، به‌عنوان یک روش تدریس فراگیر محور، در کلاس درس حسابداری مدیریت انجام شده است. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل تمامی دانشجویان حسابداری مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه در سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ می‌باشد. نمونه آماری تحقیق شامل دو گروه حسابداری مدیریت جمعاً ۶۰ نفر (۳۱ نفر گروه آزمایش و ۲۹ نفر گروه کنترل) است که توسط یک استاد واحد آموزش‌دیده‌اند. یافته های پژوهش حاکی از یادگیری و یادداری بهتر دانشجویان گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل است. همچنین نتایج نظرسنجی از دانشجویان (از طریق پرسش‌نامه) نشان از اثربخشی این روش آموزشی در تقویت مهارت های کلامی و ارتباطی آنها، افزایش انگیزه و یادگیری بهتر مفاهیم بنیادی حسابداری مدیریت دارد. Manuscript profile

  • Article

    3 - بررسی میزان آشنایی دانشجویان دکتری حسابداری با روش‌شناسی تحقیق در ایران
    Financial Accounting and Auditing Research , Issue 1 , Year , Spring 1401
    چکیدهبا توجه به اهمیت اشراف پژوهشگران به روش‌شناسی پژوهش، جهت انجام پژوهش‌های بدیع و اثرگذار، پژوهش حاضر به دنبال بررسی میزان آشنایی دانشجویان دکتری با روش‌شناسی تحقیق در حسابداری است. این مقاله از نوع توصیفی پیمایشی و از حیث هدف از نوع کاربردی است. در راستای انجام این More
    چکیدهبا توجه به اهمیت اشراف پژوهشگران به روش‌شناسی پژوهش، جهت انجام پژوهش‌های بدیع و اثرگذار، پژوهش حاضر به دنبال بررسی میزان آشنایی دانشجویان دکتری با روش‌شناسی تحقیق در حسابداری است. این مقاله از نوع توصیفی پیمایشی و از حیث هدف از نوع کاربردی است. در راستای انجام این پژوهش، پرسشنامه‌ای 60 سؤالی در سال 1399 در خصوص میزان آشنایی 178 دانشجویان دکتری حسابداری ورودی 1396 دانشگاه‌های دولتی، آزاد و پردیس با روش‌شناسی استفاده شده است. روش نمونه‌گیری در مرحله اول به صورت نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای است که تعداد نمونه در هر طبقه (شامل سه طبقه دولتی، آزاد و پردیس) را مشخص می‌کند و در وهله دوم پرسشنامه با استفاده از نمونه‌گیری خوشه‌ای با رعایت نسبت‌ها در دانشگاه‌های انتخاب شده بین دانشجویان دکتری توزیع شده است. برای انجام این پژوهش از آزمون میانگین تک نمونه‌ای و آزمون تحلیل واریانس یک‌طرفه و آزمون تعقیبی شفه استفاده شده است. یافته‌های این تحقیق نشان می‌دهد که میزان شناخت دانشجویان دکتری حسابداری از روش‌شناسی پژوهش در سطح ضعیف و غیر مطلوبی می‌باشد و میزان آشنایی دانشجویان دکتری حسابداری دانشگاه‌های دولتی نسبت به دانشگاه آزاد و پردیس بیشتر است. یافته‌های این پژوهش لزوم تقویت بنیه پژوهشی دانشجویان حسابداری و توجه هرچه بیشتر به درس روش تحقیق در این رشته را مبین می‌سازد. Manuscript profile