• Home
  • مصطفی قاسمی

    List of Articles مصطفی قاسمی


  • Article

    1 - Presenting a Model for the Role of Disclosure Quality in the Relationship between Innovation and Financial Performance
    Journal of System Management , Issue 1 , Year , Winter 2023
    This study aims to present a model for the role of disclosure quality in the relationship between innovation and financial performance. The present study seeks to determine whether disclosure quality improve the relationship between innovation and financial performance More
    This study aims to present a model for the role of disclosure quality in the relationship between innovation and financial performance. The present study seeks to determine whether disclosure quality improve the relationship between innovation and financial performance or not? This study is a correlation study. Data is analyzed using structural equation modeling. The statistical population comprised of companies listed on the Tehran Stock Exchange. Y exerting the systematic elimination 140 companies were selected from 2015 to 2022. Result of the first hypothesis showed a significant and positive relationship between Innovation criteria and financial performance indices. This means that innovation improves financial performance. The results of the second hypothesis showed a significant and positive relationship between innovation criteria and disclosure quality indices. This means that innovation enhances the quality of disclosure. The third hypothesis's results showed a significant and positive relationship between financial performance criteria and disclosure quality indices. This means that financial performance improves disclosure quality. The results of the fourth hypothesis showed that disclosure quality indicators have a moderating role between Innovation criteria and financial performance indicators. This means that disclosure quality causes innovation to improve financial performance in the Tehran Stock Exchange and provide these companies with better disclosure quality. Manuscript profile

  • Article

    2 - ارائه چارچوب توسعه ذهن آگاهی حسابرسان
    Financial Accounting and Auditing Research , Upcoming Articles

    هدف از انجام پژوهش حاضر، ارائه چارچوبی برای توسعه ذهن‌آگاهی حسابرسان با استفاده از یک رویکرد آمیخته (کمی و کیفی) است. در رویکرد کیفی، به منظور شناسایی فاکتورهای مؤثر بر ذهن آگاهی حسابرس، از روش فراترکیب استفاده شد و با مروری نظام‌مند بر روی مطالعات داخلی و More

    هدف از انجام پژوهش حاضر، ارائه چارچوبی برای توسعه ذهن‌آگاهی حسابرسان با استفاده از یک رویکرد آمیخته (کمی و کیفی) است. در رویکرد کیفی، به منظور شناسایی فاکتورهای مؤثر بر ذهن آگاهی حسابرس، از روش فراترکیب استفاده شد و با مروری نظام‌مند بر روی مطالعات داخلی و خارجی، تعداد 35 شاخص استخراج گردید. به منظور سنجش روایی، پرسشنامه‌ای بر مبنای رویکرد دلفی فازی طراحی و در اختیار تعداد 38 نفر از اساتید با حداقل 5 سال سابقه کاری در حوزه حسابرسی و تحصیلات دکتری که در حوزه علوم مالی رفتاری مقالاتی منتشر کردند، قرار داده شد. به منظور سنجش پایایی شاخص‌ها از آلفای کرونباخ و به منظور طبقه بندی شاخص‌ها از تحلیل عاملی اکتشافی با تکیه بر دیدگاه 270 نفر از کارشناسان حوزه حسابرسی با حداقل سه سال سابقه کاری فعال در موسسات حسابرسی معتمد سازمان بورس اوراق بهادار و مقیم تهران، استفاده شد. در نهایت تعداد 27 شاخص در 7 دسته تمرکز در لحظه، حفظ اخلاقیات، دانش فراشناختی، عدم واکنش نامعقول، فعالیت آگاهانه، کنترل توجه و مهارت فراشناختی قرار گرفتند. با توجه به نتایج به دست آمده از مطالعه، ذهن آگاهی، ناشی از تخصص و شناخت حسابرس است و لذا بر این موارد در راستای افزایش کیفیت حسابرسی باید تمرکز شود. در نهایت، الگوی ذهن‌آگاهی استخراج و تدوین شده در پژوهش حاضر می‌تواند به عنوان ابزاری موثر در راستای ارزیابی حسابرس با امید به تنظیم مطلوب و قابل اتکاتر گزارش‌های حسابرسی بکار گرفته شود.

    Manuscript profile

  • Article

    3 - تدوین الگویی جهت بهبود رتبه اعتباری شرکت‌ها مبتنی بر گزارشگری مالی و مسئولیت‌های اجتماعی
    Advances in Finance and Investment , Issue 1 , Year , Summer 2023
    هدف: هدف از این پژوهش بررسی عوامل مؤثر جهت بهبود رتبه اعتباری شرکت‌‌ها مبتنی بر گزارشگری مالی و مسئولیت‌های اجتماعی می‌باشد.روش‌شناسی پژوهش: این پژوهش یک پژوهش بنیادی است، چرا که از طریق طراحی مدلی تدوین الگویی جهت بهبود رتبه اعتباری شرکت‌ها مبتنی بر گزارشگری مالی و مسئ More
    هدف: هدف از این پژوهش بررسی عوامل مؤثر جهت بهبود رتبه اعتباری شرکت‌‌ها مبتنی بر گزارشگری مالی و مسئولیت‌های اجتماعی می‌باشد.روش‌شناسی پژوهش: این پژوهش یک پژوهش بنیادی است، چرا که از طریق طراحی مدلی تدوین الگویی جهت بهبود رتبه اعتباری شرکت‌ها مبتنی بر گزارشگری مالی و مسئولیت‌های اجتماعی راهگشای سایر مطالعات و برخی مشکلات اعتباری می‌باشد. بعلاوه در این پژوهش از رویکرد کمی نیز استفاده شده است. حجم نمونة آماری باتوجه‌به جدول مورگان 384 نفر برآورد شد. عوامل تعیین‌کننده رتبه اعتباری شرکت‌ها مبتنی بر گزارشگری مالی و مسئولیت‌های اجتماعی از طریق داده بنیاد (Grounded Theory) انجام شده است.یافته‌ها: حاصل این فرآیند شش مقوله اصلی (شرایط علّی، پدیده محوری، شرایط مداخله‌گر، شرایط زمینه‌ای، راهبردها و پیامدها) الگوی پارادایمی تدوین الگو، 20 مصاحبه صورت پذیرفت که بر اساس آن 16 مقوله بنیادی، مقوله سازمانی، مقوله محیطی، مقوله تخصصی، مقوله تعهد سازمانی، مقوله اهداف سازمانی، مقوله راهبردی (مدیریتی)، مقوله ساختاری، مقوله انسانی، مقوله دانش مقوله الزامات، مقوله محیط حرفه‌ای، مقوله پیشرفت، مقوله حمایتی، مقوله مبنایی و مقوله کارایی به‌عنوان ابعاد الگوی بهبود رتبه اعتباری شرکت‌ها مبتنی بر گزارشگری مالی و مسئولیت‌های اجتماعی به دست آمد.اصالت / ارزش‌افزوده علمی: نتایج حاصل از معادلات ساختاری نشان داد بین عوامل علی و عوامل پدیده محوری، بین عوامل پدیده محوری و عوامل راهبردی، بین عوامل زمینه‌ای و عوامل راهبردی، بین عوامل مداخله‌گر و عوامل راهبردی و بین عوامل راهبردی و پیامدها رابطه معناداری وجود دارد. Manuscript profile