Advances in Mathematical Finance and Applications
,
Issue7,Year,
Summer
2024
This paper addresses the absence of a suitable criterion for measuring information asymmetry between managers forecasting earnings and analysts forecasting earnings through statistical methods. Besides, this paper aims to provide a model of information asymmetry, emphas More
This paper addresses the absence of a suitable criterion for measuring information asymmetry between managers forecasting earnings and analysts forecasting earnings through statistical methods. Besides, this paper aims to provide a model of information asymmetry, emphasizing the role of financial and managerial criteria. This is applied qualitative and quantitative research (mixed method). The library method is used to prepare and formulate theoretical bases. In addition, the field method is used for collecting data to measure and identify indices and modeling. Factor analysis was used to analyze the data, following identifying the dimensions and variables of financial and managerial criteria of information symmetry to eliminate extraneous factors and classify. The following five main dimensions were determined, including corporate profit forecast, corporate governance, capital market, capital return, and management characteristics of the company. Then, the modeling was done using fuzzy mathematics through triangular numbers, Mamdani implication, and center of gravity methods. The final results of the study of the company listed on the Tehran Stock Exchange show that the level of information symmetry in the range of zero to 100 equals 55.1, to predict the company's profit is 48.54; corporate governance is 56.95; the capital market is 1/59; capital return is 61.07, and managerial characteristics of the company are 67.84. Finally, we examined the factors affecting the information asymmetry obtained from fuzzy neural networks. The findings show a higher prediction accuracy of fuzzy neural network methods than other related prediction methods.
Manuscript profile
Journal of Business Management
,
Issue5,Year,
Winter
2023
اگرچه میزان سرمایهگذاری شرکتها ناشی از عوامل متعددی میباشد. اما انتظار میرود عامل کنترل داخلی بر جریان وجوه نقد شرکت و مسئولیت اجتماعی شرکتها اثر داشته باشد است. بنابراین هدف این پژوهش پاسخ به این سوال است که اثر کنترلهای داخلی بر رابطه بین سطح مسئولیت اجتماعی و حس More
اگرچه میزان سرمایهگذاری شرکتها ناشی از عوامل متعددی میباشد. اما انتظار میرود عامل کنترل داخلی بر جریان وجوه نقد شرکت و مسئولیت اجتماعی شرکتها اثر داشته باشد است. بنابراین هدف این پژوهش پاسخ به این سوال است که اثر کنترلهای داخلی بر رابطه بین سطح مسئولیت اجتماعی و حساسیت سرمایهگذاری به جریان نقدی چیست.روش پژوهش توصیفی و از نظر ارتباط بین متغیرها ترکیبی از علی-همبستگی و از نظر هدف کاربردی میباشد. جامعه آماری پژوهش شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران و نمونه ، شامل 140 شرکت طی سالهای 1395 تا 1399 است. برای پردازش و آزمون فرضیهها از روش رگرسیونی و دادههای تابلویی و همچنین مدل اثرات ثابت استفاده شده است. همچنین از نرم افزار وس ویور برای جستجوی پراستنادترین نویسندگان استفاده شده است. یافتهها نشان داد سطح مسئولیت اجتماعی با حساسیت سرمایهگذاری جریان نقدی رابطه منفی و معناداری دارد و کنترلهای داخلی بر رابطه بین سطح مسئولیت اجتماعی و حساسیت سرمایهگذاری جریان نقدی تأثیر منفی و معناداری دارد. بنابراین میتوان استدلال نمود که افشای گزارشهای مسئولیتپذیری اجتماعی موجب افزایش کیفیت اطلاعات حسابداری و کاهش عدم تقارن اطلاعاتی خواهد شد همچنین کیفیت بالای اطلاعات حسابداری موجب کاهش ریسک سرمایهگذاری، هزینههای نمایندگی و حساسیت سرمایهگذاری به وجهنقد میشود.
Manuscript profile
Financial Engineering and Portfolio Management
,
Issue1,Year,
Spring
2021
درنظریه مالی- رفتاری،تجزیه و تحلیل تأثیر مؤلفههای روانشناسی سرمایهگذاران از جمله نگرش و رفتار آنهابرتصمیمگیریهای سرمایهگذاری میتواند منجربه توزیع عادلانه خدمت به فعالان بازار سرمایه شود. ایجاد چنین عدالتی مستلزم درک رفتارهای تصمیمگیری سرمایهگذاران است.در پژوهش More
درنظریه مالی- رفتاری،تجزیه و تحلیل تأثیر مؤلفههای روانشناسی سرمایهگذاران از جمله نگرش و رفتار آنهابرتصمیمگیریهای سرمایهگذاری میتواند منجربه توزیع عادلانه خدمت به فعالان بازار سرمایه شود. ایجاد چنین عدالتی مستلزم درک رفتارهای تصمیمگیری سرمایهگذاران است.در پژوهش حاضر سعی بر آن شده تا چگونگی شکلگیری روند حجم معاملات در بازار سرمایه ایران که تحت تاثیر باورهای سرمایهگذاران شکل میگیرد، آشکار گرددو مدل جامع شکلگیری روند حجم معاملات مبتنی بر مؤلفههای روانشناسی سرمایهگذاران در بورس اوراق بهادار تهران تدوین گردد.دورة پژوهش از سال 1392 تا1396 و نمونة آماری متشکل از 138 شرکت پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران است. مولفههای روانشناسی پژوهش شامل، منطقی بودن، خوشبینی،بدبینی سرمایهگذاران، زیانگریزی و مونتوم میباشند. یافتههای پژوهش حاکی از آن است که به ترتیب بین متغیرهای بدبینی، خوشبینی سرمایهگذاران با روند حجم معاملات رابطه منفی، مثبت معناداری وجود دارد؛ اما بین متغیرهای منطقی بودن سرمایهگذاران، زیانگریزی و مومنتوم با روند حجم معاملات رابطه معناداری وجود ندارد.به-عبارتی در مدل نهایی پژوهش دو مؤلفه بدبینی، خوشبینی سرمایهگذاران، تغییرات روند حجم معاملات در بازار بورس اوراق بهادار تهران را تبیین میکنند.
Manuscript profile
Sanad
Sanad is a platform for managing Azad University publications