• Home
  • اعظم شکری

    List of Articles اعظم شکری


  • Article

    1 - شناسایی و اولویت‌بندی شاخص‌های کلیدی ارزیابی فناوری مالی در صنعت بانکی ایران مبتنی بر رویکرد ترکیبی تکنیک دنپ
    Journal of Investment Knowledge , Issue 4 , Year , Autumn 2024
    هدف این پژوهش شناسایی و اولویت‌بندی شاخص‌های کلیدی ارزیابی فناوری مالی در صنعت بانکی ایران مبتنی بر تکنیک دنپ ، است. این پژوهش، ازنظر نحوه گردآوری داده‌‌ها، اکتشافی-توصیفی و ازنظر هدف، توسعه‌‌ای-کاربردی است و با رویکرد آمیخته ( کیفی و کمی ) انجام پذیرفته است، جهت دستیاب More
    هدف این پژوهش شناسایی و اولویت‌بندی شاخص‌های کلیدی ارزیابی فناوری مالی در صنعت بانکی ایران مبتنی بر تکنیک دنپ ، است. این پژوهش، ازنظر نحوه گردآوری داده‌‌ها، اکتشافی-توصیفی و ازنظر هدف، توسعه‌‌ای-کاربردی است و با رویکرد آمیخته ( کیفی و کمی ) انجام پذیرفته است، جهت دستیابی به اهداف تحقیق با استفاده از روش گلوله برفی، ازنظرات 12 نفر از خبرگان بانکی و اساتید دانشگاه ، تا مرحلة اشباع نظری، استفاده شده است . فرایند تجزیه و تحلیل داده‌ها در دو مرحله انجام شده است. در مرحله اول شناسایی شاخص‌های کلیدی ارزیابی فناوری مالی در صنعت بانکی ایران از طریق مصاحبه و با استفاده از روش تحلیل مضمون انجام شده است و در مرحله دوم تعیین اثرگذاری، اثرپذیری و نیز درجه اهمیت مولفه ‌ها از طریق پرسشنامه و استفاده از روش دنپ انجام گرفته است. نتایج تحقیق نشان داد، شاخص‌های کلیدی ارزیابی فناوری مالی در صنعت بانکی ایران از شش شاخص اصلی و نیز 20 شاخص فرعی تشکیل شده است . شاخص های اصلی به ترتیب شاملِ خدمات فناوری‌های مالی ، تعامل فنآوری های مالی با مشتری ، مدلهای درآمد جدید، با رتبه بالا بوده و نوآوری تکنولوژیکی، نوآوری سازمانی و نیز شرکای تجاری جدید در اولویت بعدی قرار دارند. نتایج این پژوهش میتواند در ارزیابی عملکرد فناوری مالی در صنعت بانکی مورد توجه قرار گرفته و به کار رود Manuscript profile

  • Article

    2 - تأثیر راهبرهای انگیزشی بر جامعه‌پذیری حرفه‌ای دانشجویان حسابداری مقاطع تحصیلات تکمیلی
    Financial Accounting and Auditing Research , Issue 1 , Year , Summer 2023
    چکیده هدف اولیه این مقاله بررسی جامعه‌پذیری حرفه‌ای دانشجویان دوره‌های تحصیلات تکمیلی رشته حسابداری دانشگاه آزاد اسلامی است. هدف بعدی آن مطالعه تأثیر راهبردهای انگیزشی برجامعه‌پذیری حرفه‌ای دانشجویان مذکور است. نمونه آماری پژوهش شامل 505 نفر از دانشجویان دوره‌های تحصیل More
    چکیده هدف اولیه این مقاله بررسی جامعه‌پذیری حرفه‌ای دانشجویان دوره‌های تحصیلات تکمیلی رشته حسابداری دانشگاه آزاد اسلامی است. هدف بعدی آن مطالعه تأثیر راهبردهای انگیزشی برجامعه‌پذیری حرفه‌ای دانشجویان مذکور است. نمونه آماری پژوهش شامل 505 نفر از دانشجویان دوره‌های تحصیلات تکمیلی (کارشناسی ارشد – دکتری) رشته حسابداری دانشگاه آزاد اسلامی سراسر کشور است که با استفاده از روش نمونه‌گیری غیر احتمالی انجام گردیده است. برای آزمون فرضیه‌ها از مدل رگرسیون چند متغیره با استفاده از نرم‌افزار اس پی اس اس شماره 22 استفاده شده است. یافته‌ها نشان می‌دهد انگیزش درونی، تأثیر مثبت و معنی‌داری بر جامعه‌پذیری حرفه‌ای دارد. اما انگیزش بیرونی تأثیر معنی‌داری بر جامعه‌پذیری حرفه‌ای ندارد. همچنین، جنسیت و مقطع تحصیلی تأثیر معنی‌داری بر جامعه‌پذیری حرفه‌ای دارد، اما سن دانشجویان مورد مطالعه تأثیر معنی‌داری بر جامعه‌پذیری حرفه‌ای آن‌ها ندارد. Manuscript profile

  • Article

    3 - تأثیر مالکیت شرکت‌های سرمایه گذاری بر نقدشوندگی سهام
    Financial Accounting and Auditing Research , Issue 2 , Year , Summer 1398
    تحقیقات تجربی نشان می‌دهد که هزینه معاملات در بازارهای سرمایه به لحاظ اقتصادی با اهمیت است. با افزایش نقدشوندگی، هزینه معاملات به شکل چشمگیری پایین می‌آید. نقدشوندگی همچنین نقش مهمی را در فرآیند کشف قیمت بازی می‌کند. مفهوم نقدشوندگی در بازارهای نوپایی مثل بازار ایران به More
    تحقیقات تجربی نشان می‌دهد که هزینه معاملات در بازارهای سرمایه به لحاظ اقتصادی با اهمیت است. با افزایش نقدشوندگی، هزینه معاملات به شکل چشمگیری پایین می‌آید. نقدشوندگی همچنین نقش مهمی را در فرآیند کشف قیمت بازی می‌کند. مفهوم نقدشوندگی در بازارهای نوپایی مثل بازار ایران به مراتب از اهمیت بیشتری برخوردار است. نتایج تحقیق‌هایی که در زمینه نقدشوندگی سهام در بازار اوراق بهادار ایران انجام شده است، نشان می‌دهد که سرمایه گذاران ریسک عدم نقدشوندگی را در تصمیمات خود به شدت لحاظ می‌کنند آمیهود (2002). از این رو، هدف این مقاله بررسی تأثیر مالکیت شرکت‌های سرمایه گذاری بر نقد شوندگی سهام شرکت‌های سرمایه پذیر می‌باشد. به منظور اندازه گیری نقدشوندگی سهام از معیار شکاف قیمت پیشنهادی خرید و فروش استفاده شده است. در راستا نمونه‌ای متشکل از 72 شرکت از بین شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران انتخاب و با استفاده از مدل رگرسیونی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته‌اند. در حالت کلی در سطح اطمینان 95% نتایج نشان می‌دهد که بین درصد مالکیت شرکت‌های سرمایه گذاری و دامنه تفاوت قیمت پیشنهادی خرید و فروش رابطه مثبت و معناداری وجود دارد، به عبارت دیگر، بین درصد مالکیت شرکت‌های سرمایه گذاری و نقدشوندگی سهام رابطه منفی و معناداری وجود دارد. Empirical research indicates the cost of transactions in capital markets is economically important. Transaction costs decrease dramatically as liquidity increase. Also, Liquidity plays an important role in the process of price discovery. The concept of liquidity in fledgling markets like Iran is more important. The results of papers in the field of stocks Liquidity in Iran Stock Exchange indicates investors consider the illiquidity risk in their decision. Hence, the purpose of this paper is to investigate the impact of investment Companies ownership on stock liquidity of investee companies. In order to measure stock liquidity Bid-Asked spread criteria is used. For this purpose a sample of 72 companies listed in Tehran Stock Exchange have been analyzed using panel data regression model (fixed effects). Generally, in 95% confidence level, the results show there is a significant positive relationship between the ownership percentage of investment companies and Bid-Asked spread. In other words, there is a significant negative relationship between the ownership percentage of investment companies and investee's stock liquidity. Keywords: Stock Liquidity, Bid-Asked Spread, Institutional Ownership, Investment Companies Ownership Manuscript profile

  • Article

    4 - ارتباط میان کارآیی مدیران در ایجاد جریان نقد عملیاتی و مدیریت سود واقعی
    Judgment and Decision Making in Accounting and Auditing , Issue 4 , Year , Autumn 2023
    چکیدهمدیریت واحد تجاری همواره باید به دنبال فرصت‌هایی باشد تا ارزش شرکت را افزایش دهد. بدون ایجاد وجوه نقد کافی، نمی‌توان محصولات جدید تولید نمود و به فروش رساند، از این رو، ارزش شرکت بدون ایجاد وجوه نقد عملیاتی کافی بهبود نمی‌یابد. بنابراین، هدف این پژوهش آن است تا در More
    چکیدهمدیریت واحد تجاری همواره باید به دنبال فرصت‌هایی باشد تا ارزش شرکت را افزایش دهد. بدون ایجاد وجوه نقد کافی، نمی‌توان محصولات جدید تولید نمود و به فروش رساند، از این رو، ارزش شرکت بدون ایجاد وجوه نقد عملیاتی کافی بهبود نمی‌یابد. بنابراین، هدف این پژوهش آن است تا در راستای اهداف گزارشگری مالی، کارایی مدیران در ایجاد جریان نقد عملیاتی را بر اساس تحلیل پوششی داده‌ها اندازه‌گیری نماید و سپس رابطه میان نمره کارایی را با مدیریت سود واقعی مورد بررسی قرار دهد. جامعه آماری تحقیق شامل 550 شرکت از شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران که از این تعداد 120 شرکت به عنوان نمونه تحقیق به روش حذف سیستماتیک انتخاب شده‌اند. مبانی نظری و داده‌های پژوهش طبق مطالعات کتابخانه‌ای جمع‌آوری شده است. برای تحلیل‌های آماری از رگرسیون خطی چندمتغیره استفاده شده است. نتایج این تحقیق نشان می‌دهد کارایی مدیران در ایجاد جریان نقد عملیاتی طی دوره پژوهش، روندی نزولی است. همچنین کارایی مدیران در ایجاد جریان نقد عملیاتی رابطه‌ای منفی و معنی‌دار با مدیریت سود واقعی دارد. Manuscript profile