• Home
  • سیده محبوبه جعفری

    List of Articles سیده محبوبه جعفری


  • Article

    1 - بررسی اثر شکاف قیمتی و گزینش نادرست به عنوان معیارهای عدم تقارن اطلاعاتی بر سطح نگهداشت وجه نقد
    Journal of Investment Knowledge , Issue 4 , Year , Autumn 2018
    در بازارهای ناکارا به راحتی نمی‌توان منابع داخلی و خارجی را جایگزین یکدیگر نمود، زیرا برای تأمین مالی خارج از شرکت باید هزینه اضافی پرداخت نمود و این هزینه به دلیل عدم تقارن اطلاعاتی می‌باشد، به همین دلیل مدیران از طریق نگهداری وجه نقد تلاش می‌نمایند تا هزینه‌های تأمین More
    در بازارهای ناکارا به راحتی نمی‌توان منابع داخلی و خارجی را جایگزین یکدیگر نمود، زیرا برای تأمین مالی خارج از شرکت باید هزینه اضافی پرداخت نمود و این هزینه به دلیل عدم تقارن اطلاعاتی می‌باشد، به همین دلیل مدیران از طریق نگهداری وجه نقد تلاش می‌نمایند تا هزینه‌های تأمین مالی را کاهش دهند، لذا هدف از تحقیق حاضر تعیین اثر شکاف قیمتی و گزینش نادرست به عنوان معیارهای عدم تقارن اطلاعاتی بر سطح نگهداشت وجه نقد در شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران می‌باشد. در این تحقیق اطلاعات مالی 94 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در طی بازه زمانی 1389 تا 1394 بررسی شده است و برای انجام این تحقیق از روش رگرسیون چند متغیره و با استفاده از داده‌های تابلویی استفاده شده است. نتایج تحقیق نشان می‌دهد که هر دو معیار عدم تقارن اطلاعاتی یعنی شکاف قیمتی و گزینش نادرست، اثر مثبت و معناداری بر سطح نگهداشت وجه نقد دارد، بنابراین زمانی‌که عدم تقارن اطلاعاتی با هریک از معیارهای شکاف قیمتی و گزینش نادرست سنجیده شده است، افزایش می‌یابد، میزان نگهداشت وجه نقد توسط شرکت‌ها نیز افزایش می یابد و این نتایج منطبق با تئوری سلسله مراتبی می‌باشد. Manuscript profile

  • Article

    2 - مدیریت سود و ساختار مالکیت: شواهدی از شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس اوراق بهادار تهران
    , Issue 5 , Year , Summer 2016
    در چهارچوب نظریۀ نمایندگی، تعارض منافع بین مدیران و سهام‌داران، ناشی از آن است که اهداف این دو گروه الزاماً همسو نیستند. مدیریت سود ازطریق اقلام تعهدی حسابداری، نمونه‌ای از انحراف مدیران از منافع سهام‌داران است که ممکن است، اعتبار گزارش‌های مالی را تضعیف کند و از این طر More
    در چهارچوب نظریۀ نمایندگی، تعارض منافع بین مدیران و سهام‌داران، ناشی از آن است که اهداف این دو گروه الزاماً همسو نیستند. مدیریت سود ازطریق اقلام تعهدی حسابداری، نمونه‌ای از انحراف مدیران از منافع سهام‌داران است که ممکن است، اعتبار گزارش‌های مالی را تضعیف کند و از این طریق، منافع سهام‌داران را به خطر بیندازد؛ و حتی باعث اخلال در بازار اوراق بهادار شود. ساختار مالکیت از سویی می‌تواند برای مدیریت سود انگیزه ایجاد کند و از سوی دیگر، می‌تواند مدیریت سود را محدود کند. در این مقاله، درپی پاسخ‌ به این پرسش هستیم که آیا تفاوت در ساختار مالکیت و به بیان مشخص‌تر، تمرکز مالکیت، میزان مدیریت سود را دستخوش تغییر می‌کند؟ برای این منظور، به‌طور تجربی و با استفاده از یک مدل رگرسیونی، رابطۀ بین تمرکز مالکیت و مدیریت سود را در نمونه‌ای از شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس اوراق بهادار تهران، طی سال‌های 1391 و 1392 بررسی می‌کنیم. در این بررسی، نشان داده می‌شود که بین مدیریت سود و برخی از معیارهای تمرکز مالکیت، رابطه‌ای معنادار و غیرخطی وجود دارد. از مهم‌ترین یافته‌های بررسی حاضر که نتایج سیاستی قابل‌توجهی دارد، این است که بین درصد سهام شناور آزاد شرکت و اقلام تعهدی اختیاری شرکتی رابطۀ غیرخطی به‌شکل حرف یو انگلیسی برعکس وجود دارد. یعنی، ابتدا با افزایش درصد سهام شناور آزاد شرکت، اقلام تعهدی اختیاری افزایش پیدا می‌کند. پس از آنکه درصد سهام شناور آزاد شرکت سطح بیشینه‌ای را رد کرد، با افزایش این متغیر، اقلام تعهدی اختیاری کاهش می‌یابد. این موضوعی است که باید چرایی آن به‌صورت نظری تبیین شود. Manuscript profile

  • Article

    3 - رتبه‌‌بندی اعتباری شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس اوراق بهادار تهران با استفاده از رویکرد امتیاز بازار نوظهور
    , Issue 1 , Year , Autumn 2016
    در نوشتار حاضر، قصد داریم با استفاده از رویکرد امتیاز بازار نوظهور، رتبۀ اعتباری 47 شرکت‌ پذیرفته‌شده در بورس اوراق بهادار تهران را طی سال‌های 1388 تا 1392 تعیین کنیم. این رویکرد، نسخۀ ارتقا‌یافتۀ مدل مشهور امتیازZ (آلتمن[1]، 1968) محسوب می‌شود. برخلاف مدل اولیۀ امتیاز More
    در نوشتار حاضر، قصد داریم با استفاده از رویکرد امتیاز بازار نوظهور، رتبۀ اعتباری 47 شرکت‌ پذیرفته‌شده در بورس اوراق بهادار تهران را طی سال‌های 1388 تا 1392 تعیین کنیم. این رویکرد، نسخۀ ارتقا‌یافتۀ مدل مشهور امتیازZ (آلتمن[1]، 1968) محسوب می‌شود. برخلاف مدل اولیۀ امتیاز Z، از رویکرد امتیاز بازار نوظهور می‌توان برای رتبه‌بندی اعتباری انواع شرکت‌ها، اعم از تولیدی، غیرتولیدی، سهامی خاص و سهامی عام در بازارهای توسعه‌‌یافته یا نوظهور استفاده کرد. رویکرد امتیاز بازار نوظهور، ویژگی‌های اعتباری شرکت‌های فعال در بازارهای نوظهور را لحاظ کرده است و ابزار مناسبی برای محاسبۀ رتبۀ اعتباری آنها خواهد بود. رویکرد مزبور، با تلفیق نتایج تحلیل اعتباری بنیادی و معیارهای دقیق، به یک رتبه تعدیل‌شده دست می‌یابد، سپس آن را با مقادیر محاسبه‌شده ازسوی بازار و مؤسسات رتبه‌بندی اعتباری مقایسه می‌کند. طبق بررسی‌های انجام‌شده و با استناد به اطلاعات مالی شرکت‌های مشمول مادۀ 141 اصلاحیۀ قانون تجارت، مشاهده شد که در طول دورۀ زمانی پژوهش، رویکرد مذکور، به‌طور متوسط، درماندگی مالی بیش از 96 درصد شرکت‌های ایرانی را با موفقیت پیش‌بینی کرده است. نتایج پژوهش پیش‌رو نشان داد که برخی از شرکت‌های منتخب، در منطقه تردید و یا درماندگی مالی قرار دارند و این موضوع می‌تواند توجه سرمایه-گذاران و اعتباردهندگان را به خود جلب کند. Manuscript profile

  • Article

    4 - الگوبندی عوامل مؤثر بر محافظه‌کاری در شرکت‌ها
    Financial Accounting and Auditing Research , Issue 4 , Year , Autumn 1399
    هدف این پژوهش تبیین و الگوبندی عوامل مؤثر بر محافظه‌کاری با مطالعه ادبیات و استخراج عوامل مؤثر در شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهراناست. برای این پژوهش از صورت‌های مالی 154 شرکت گردآوری شده است. برای آزمون فرضیه‌ها از رگرسیون چندمتغیره باداده‌های تابلویی اس More
    هدف این پژوهش تبیین و الگوبندی عوامل مؤثر بر محافظه‌کاری با مطالعه ادبیات و استخراج عوامل مؤثر در شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهراناست. برای این پژوهش از صورت‌های مالی 154 شرکت گردآوری شده است. برای آزمون فرضیه‌ها از رگرسیون چندمتغیره باداده‌های تابلویی استفاده شده است. در راستای اهداف پژوهش متغیر محافظه‌کاری با استفاده از معیار گیولی و هاین (2000) استفاده گردید. عوامل مؤثر بر محافظه‌کاری با مراجعه به پژوهش‌های پیشین و استفاده از مبانی نظری شناسایی و انتخاب ‌شدند. یافته‌های حاصل از پژوهش بیان‌گر آن است که معیارهای جریان‌های نقدی آزاد، اهرم مالی، مدیریت سود، هزینه سرمایه، استقلال هیئت‌مدیره، بیش‌اطمینانی مدیریت، پاداش هیئت‌مدیره، اندازه شرکت و کیفیت افشا به ترتیب اولویت از عوامل تأثیرگذار بر معیار محافظه‌کاری حسابداری هستند. به عبارتی ویژگی‌های شرکتی و تفکرات مدیریتی حاکم بر رویه‌های اتخاذ شده در شرکت از تأثیرگذاری بیشتری نسبت به سایر عوامل برخوردار هستند. همچنین نتایج حاصله تأییدی بر مرتبط بودن محافظه‌کاری با تئوری قراردادها است. The purpose of this research is to explain the conservatism pattern and prioritize the effective factors in companies admitted to the Tehran Stock Exchange. The information necessary for this research was compiled from financial statements of 154 companies. To test the hypotheses, multiple regression has been used with panel data. In line with the research objectives, conservative variables were calculated using Givoly and Hein (2000). Effective factors on conservatism were identified and selected by referring to previous studies and using theoretical foundations. The results of the research show that the criteria of free cash flow, financial leverage, earnings management, cost of capital, board of independence, over confidence management, CEO compensation, size and disclosure quality in the order of priority of factors influencing the criterion accounting conservatism. In other words, corporate characteristics and managerial thinking are more influential than other factors in the practices adopted in the company. The results also confirm that conservatism is related to contract theory. Manuscript profile

  • Article

    5 - مقایسه توانایی الگوریتم‌های یادگیری ماشین آدابوست و طبقه‌بندی احتمالی بیزین در پیش‌بینی بیش‌اطمینانی مدیران شرکت‌های بازار سرمایه ایران
    Financial Engineering and Portfolio Management , Issue 2 , Year , Autumn 2019
    بیش‎اطمینانی که یکی از ویژگی‎های شخصیتی افراد می‌باشد، که ممکن است بر تصمیم‌گیری‌های مدیران شرکت‌ها تأثیر داشته باشد، مدیریت با رفتار غیرمنطقی می‌تواند بر عملکرد شرکت در بلند‌مدت تأثیرگذار باشد. هدف اصلی از پژوهش کاربردی حاضر مقایسه توانایی الگوریتم‌های یادگیری More
    بیش‎اطمینانی که یکی از ویژگی‎های شخصیتی افراد می‌باشد، که ممکن است بر تصمیم‌گیری‌های مدیران شرکت‌ها تأثیر داشته باشد، مدیریت با رفتار غیرمنطقی می‌تواند بر عملکرد شرکت در بلند‌مدت تأثیرگذار باشد. هدف اصلی از پژوهش کاربردی حاضر مقایسه توانایی الگوریتم‌های یادگیری ماشین آدابوست و طبقه‌بندی احتمالی بیزین در پیش‌بینی بیش‌اطمینانی مدیران شرکت‌های بازار سرمایه ایران طی سال‌های 1387 تا 1395 می‌باشد که در این راستا الگوریتم هوش مصنوعی آدابوست و احتمالی بیزین به‌منظور ارائه مدل جهت پیش‌بینی بیش‌اطمینانی مدیریت در شرکت‌های پذیرفته شده بورس اوراق بهادار تهران، برای سال جاری و یک سال آتی اعتبار‌سنجی شدند. درمجموع، تعداد 34 صنعت مختلف به‌عنوان نمونه آماری انتخاب شد (اطلاعات مالی تعداد 3145 شرکت-سال در مجموع). روش گردآوری اطلاعات در بخش مبانی نظری از روش کتابخانه‌ای و برای انجام محاسبات و طبقه‌بندی آماری داده‌های مالی، از نرم‌افزارهای Excel و برای آزمون فرضیه‌های پژوهش از نرم‌افزار matlab 2017 استفاده شده است. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد که، مدل‌های غیرخطی پیش‌بینی الگوریتم آدابوست و الگوریتم احتمالی بیزین به دست آمده، هر دو توانایی پیش‌بینی ‌بیش‌اطمینانی ‌مدیریت برای سال جاری و یک سال بعد را دارند؛ اما مدل پیش‌بینی آدابوست در مقایسه با مدل پیش‌بینی بیزین نتایج بهتری را برای پیش‌بینی اعتماد به نفس کاذب مدیریت دارد که نشان‌دهنده قدرت بیشتر در یادگیری و کارآیی بهتر این مدل به‌منظور پیش‌بینی ‌بیش‌اطمینانی مدیریت می‌باشد. Manuscript profile