• Home
  • اشرف باباخانلو

    List of Articles اشرف باباخانلو


  • Article

    1 - ارائه مدل ساختاری خوردن هیجانی بر اساس اضطراب صفت-حالت با نقش میانجی پردازش هیجانی در افراد مبتلا به چاقی
    Scientific Journal of Social Psychology , Issue 1 , Year , Summer 2020
    پژوهش حاضر با هدف، ارائه مدل ساختاری خوردن هیجانی بر اساس اضطراب صفت-حالت با نقش میانجی پردازش هیجانی در افراد مبتلا به چاقی انجام گرفت. روش پژوهش مقطعی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش را کلیه افراد مبتلا به چاقی مراجعه کننده به خانه های سلامت و مراکز رژیم درم More
    پژوهش حاضر با هدف، ارائه مدل ساختاری خوردن هیجانی بر اساس اضطراب صفت-حالت با نقش میانجی پردازش هیجانی در افراد مبتلا به چاقی انجام گرفت. روش پژوهش مقطعی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش را کلیه افراد مبتلا به چاقی مراجعه کننده به خانه های سلامت و مراکز رژیم درمانی شهر تهران در سال 1398 تشکیل دادند، که از میان آن‌ها، تعداد 378 نفر با روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چند مرحله‌ای انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش عبارت بودند از: خوردن هیجانی داچ (1986)، اضطراب صفت-حالت اشپیل برگر (1970) و پرسشنامه پردازش هیجانی باکر و همکاران (2010). تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از نرم‌افزار SPSS-V23 و Lisrel-V8.8 استفاده گردید. به‌منظور پاسخگویی به فرضیه‌های پژوهش از مدل‌یابی معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج نشان داد که بین اضطراب صفت-حالت بر خوردن هیجانی اثر مستقیم و منفی معنادار وجود دارد. بین اضطراب صفت-حالت بر پردازش هیجانی اثر غیرمستقیم و منفی معنادار وجود دارد و همچنین بین خوردن هیجانی بر پردازش هیجانی اثر غیرمستقیم و منفی معنادار وجود دارد. بنابراین از نتایج می‌توان چنین استنباط کرد که مدل ساختاری اضطراب صفت-حالت بر خوردن هیجانی با نقش میانجی پردازش هیجانی در افراد مبتلا به چاقی از رابطه معناداری برخوردار است. یافته ها از وجود مکانیزم های روانشناختی زیربنایی در بروز چاقی حمایت می کند. لذا توجه به متغیرهای مذکور در پیشگیری و طراحی درمان‌های مناسب‌تر به پژوهشگران و درمانگران یاری می‌رساند. Manuscript profile

  • Article

    2 - پیش بینی کننده های مصرف تریاک در نوجوانان: عوامل فردی، خانوادگی و اجتماعی
    Scientific Journal of Social Psychology , Issue 2 , Year , Autumn 2020
    با توجه به مضرات مصرف تریاک در بین نوجوانان و لزوم شناخت مولفه‌ها و ابعاد این رفتار جهت طراحی مداخلات متناسب و اثربخش، پژوهش حاضر با هدف تعیین پیش‌بینی‌کننده‌های مصرف تریاک (فردی، خانوادگی و اجتماعی) در نوجوانان انجام شد. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری More
    با توجه به مضرات مصرف تریاک در بین نوجوانان و لزوم شناخت مولفه‌ها و ابعاد این رفتار جهت طراحی مداخلات متناسب و اثربخش، پژوهش حاضر با هدف تعیین پیش‌بینی‌کننده‌های مصرف تریاک (فردی، خانوادگی و اجتماعی) در نوجوانان انجام شد. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش کلیه دانش آموزان پسر مقطع متوسطه شهر اصفهان در سال 1397 بودند که با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای 201 نفر انتخاب و توسط نیمرخ مصرف مواد و پرسشنامه بررسی وضعیت مصرف مواد، مورد ارزیابی قرار گرفتند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه استاندارد نیمرخ مصرف مواد (محمدخانی، 1386) و پرسشنامه بررسی وضعیت مصرف مواد (محمدخانی، 1385) بودند. نتایج تحلیل داده ها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون گام به گام انجام شد. نتایج نشان داد که بین مصرف تریاک در طول عمر و مولفه‌‌های نگرش به مصرف مواد، ناامیدی، هیجان‌خواهی، تکانشگری، تعارضات خانوادگی، نگرش والدین به مواد، نظارت خانواده، بی‌نظمی محیط اجتماعی، احساس تعهد به مدرسه، فضای روانی- اجتماعی مدرسه نیمرخ خطرمصرف رابطه معنی-داری وجود دارد (05/0P<). نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که نگرش به مصرف مواد مولفه مصرف تریاک در طول عمر را با تبیین 47/0 از واریانس، مورد پیش‌بینی قرار می‌دهد. همچنین ناامیدی و نگرش به مصرف مواد مولفه کشیدن تریاک در 12 ماه گذشته را با تببین 17/0 و در یک ماه گذشته را با تببین 17/0 از واریانس مورد پیش‌بینی قرار داده‌اند. با توجه به نتایج این پژوهش می‌توان گفت مصرف تریاک در نوجوانان یک پدیده چندعاملی و چندسطحی بوده و عوامل تعیین‌کننده گر-ایش به آن ‌در سطوح متعدد فردی، اجتماعی و خانوادگی قرار دارد که باید در مداخلات پیشگیری، کنترل و ترک تریاک مدنظر قرار گیرد. Manuscript profile

  • Article

    3 - خوردن هیجانی و خودشفقت ورزی در افراد فربه: نقش واسطه ای پردازش هیجانی
    Journal of Developmental Psychology Iranian Psychologists , Issue 5 , Year , Winter 2021
    این پژوهش با هدف تدوینمدل ساختاری خوردن هیجانی و خودشفقت‌ورزی در افراد فربه با نقش واسطه‌ای پردازش هیجانیانجام شد. روش پژوهش مقطعی از نوع همبستگی بود. تعداد 378 نفر (136 مرد، 242 زن) از افراد مبتلا به فربهی با روش نمونه‌برداری مرحله‌ای انتخاب شدند و پرسشنامه خوردن هیجان More
    این پژوهش با هدف تدوینمدل ساختاری خوردن هیجانی و خودشفقت‌ورزی در افراد فربه با نقش واسطه‌ای پردازش هیجانیانجام شد. روش پژوهش مقطعی از نوع همبستگی بود. تعداد 378 نفر (136 مرد، 242 زن) از افراد مبتلا به فربهی با روش نمونه‌برداری مرحله‌ای انتخاب شدند و پرسشنامه خوردن هیجانی (داچ، 1986)، پرسشنامه خودشفقت‌ورزی (ریس و نف، 2011) و پرسشنامه پردازش هیجانی (باکر، توماس، گورور، سانتوناستازو و ویتلزی، 2010) را تکمیل کردند.به‌منظور پاسخ به فرضیه‌های پژوهش از مدل‌یابی معادلات ساختاری استفاده شد.نتایج نشان دادبین خودشفقت‌ورزی با خوردن هیجانی اثر مستقیم منفی معنادار، بین خودشفقت‌ورزی با پردازش هیجانی اثر غیرمستقیم مثبت معنادار و بین پردازش هیجانی با خوردن هیجانی اثر غیرمستقیم منفی معنادار وجود دارد. از نتایج می‌توان چنین استنباط کرد که خودشفقت‌ورزی بر خوردن هیجانی با نقش واسطه‌ای پردازش هیجانی در افراد مبتلا به فربهی تأثیر دارد. بنابراین، این پژوهش اهمیت خودشفقت‌ورزی و پردازش هیجانی در خوردن هیجانی را در افراد مبتلا به فربهی برجسته می‌سازد. Manuscript profile

  • Article

    4 - ارائه مدل ساختاری خوردن هیجانی با توجه به پیش‌بینی کنندگی اضطراب صفت-حالت با نقش میانجی پردازش هیجانی در افراد مبتلا به چاقی
    فصلنامه تحقیقات روانشناختی , Issue 1 , Year , Summer 2020
    چاقی یکی از عوامل اصلی بیماری های غیرمسری است که روند رو به رشدی دارد. پژوهش حاضر با هدف ارائه مدل ساختاری خوردن هیجانی با توجه به پیش‌بینی کنندگی اضطراب صفت-حالت با نقش میانجی پردازش هیجانی در افراد مبتلا به چاقی انجام گرفت. روش پژوهش همبستگی با استفاده از مدل‌سازی معا More
    چاقی یکی از عوامل اصلی بیماری های غیرمسری است که روند رو به رشدی دارد. پژوهش حاضر با هدف ارائه مدل ساختاری خوردن هیجانی با توجه به پیش‌بینی کنندگی اضطراب صفت-حالت با نقش میانجی پردازش هیجانی در افراد مبتلا به چاقی انجام گرفت. روش پژوهش همبستگی با استفاده از مدل‌سازی معادلات ساختاری است. جامعه آماری این پژوهش را کلیه افراد مبتلا به چاقی شهر تهران در سال 1397 تشکیل دادند که از میان آن‌ها، تعداد 378 نفر با روش نمونه‌گیری مرحله‌ای انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش عبارت بودند از: خوردن هیجانی داچ (1986)، اضطراب صفت-حالت اشپیل برگر (1970) و پرسشنامه پردازش هیجانی باکر و همکاران (2010) که همگی از اعتبار و پایایی قابل قبولی برخوردار بودند. به منظور تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از نرم‌افزار SPSS-V23 و Lisrel-V8.8 استفاده گردید. یافته ها نشان داد که بین اضطراب صفت-حالت با خوردن هیجانی رابطه منفی وجود دارد. بین اضطراب صفت-حالت با پردازش هیجانی رابطه منفی وجود دارد و بین خوردن هیجانی با پردازش هیجانی رابطه منفی وجود دارد. بنابراین از نتایج می‌توان چنین استنباط کرد که اضطراب صفت-حالت بر خوردن هیجانی با نقش میانجی پردازش هیجانی در افراد مبتلا به چاقی تأثیر دارد. لذا توجه به متغیرهای مذکور در پیشگیری و طراحی درمان‌های مناسب‌تر به پژوهشگران و درمانگران یاری می‌رساند. Manuscript profile

  • Article

    5 - رتبه بندی عوامل موثر بر آموزش کارآفرینی برای ایجاد کسب وکارهای دانش بنیان در شتاب دهنده های مستقر در مراکز رشد دانشگاهی
    Educational Administration Research , Issue 4 , Year , Winter 2019
    تحقیق حاضر از لحاظ هدف از نوع تحقیقات کاربردی و توسعه ای است و از حیث روش اجرا از نوع تحقیقات توصیفی-پیمایشی و جزءپژوهش های کیفی محسوب می شود. جامعه آماری شامل اساتید دانشگاهی و خبرگان حوزه آموزش و کارآفرینی کشور بودند. از بین این افراد 32 نفر با استفاده از روش نمونه گی More
    تحقیق حاضر از لحاظ هدف از نوع تحقیقات کاربردی و توسعه ای است و از حیث روش اجرا از نوع تحقیقات توصیفی-پیمایشی و جزءپژوهش های کیفی محسوب می شود. جامعه آماری شامل اساتید دانشگاهی و خبرگان حوزه آموزش و کارآفرینی کشور بودند. از بین این افراد 32 نفر با استفاده از روش نمونه گیری غیرتصادفی و هدفمند انتخاب شدند. این پژوهش در سال 1398 انجام شد و گردآوری داده ها در این پژوهش به روش کتابخانه ای و میدانی انجام گرفت. در بخش میدانی از ابزار مصاحبه نیمه ساختار یافته استفاده شد، تجزیه و تحلیل داده ها در پژوهش به روش دلفی فازی انجام شد و شاخص های آموزش کارآفرینی با روش تحلیل عاملی مورد تایید قرار گرفت. برای رتبه بندی عوامل موثر بر آموزش کارآفرینی از روش سلسله مراتبی استفاده شده است. نتایج تحقیق نشان داد شاخص های ارتباط با صنعت، امکانات و تجهیزات، محتوای دروس آموزشی، دوره های آموزشی، فرایندها و روش ها، عوامل ساختاری، عوامل توسعه ای، نظام مالی، عوامل رفتاری، نظام پژوهشی و فعالیت دانش آموختگان به ترتیب در آموزش کارآفرینی برای ایجاد کسب وکارهای دانش بنیان درشتاب دهنده های مراکز رشد دانشگاهی دارای اولویت هستند و براساس یافته های تحقیق می توان نتیجه گرفت برای آموزش کارآفرینی مناسب نیازمند تدوین رویکرد مناسب ارتباط دانشگاه باصنعت، سیاست های حمایتی برای دانشجویان فعال شرکت های نوپا، تجیهزات به روز شده، رویکرد کارآفرینانه دربحث آموزش وپژوهش، ایجاد فرهنگ و روحیه کارآفرینی می باشد و شتابدهنده های مراکز رشد باید ساختار خود را براساس نیاز و عدم قطعیت های محیطی تغییر دهند. Manuscript profile