Journal of Development & Evolution Mnagement
,
Issue5,Year,
Winter
2023
مقدمه: سازمان ها از طریق ساختاردهی منظم و مداوم رفتار کارکنان باعث همسو سازی و سازگاری نگرش ها، ارزش ها و رفتار های فردی با ارزش ها، هنجارها و رفتارهای مطلوب سازمانی می شوند. سازمان ها باید فرصت های مناسب جهت آشناسازی کارکنان با مأموریت، اهداف، وظایف شغلی و ارزش های مطل More
مقدمه: سازمان ها از طریق ساختاردهی منظم و مداوم رفتار کارکنان باعث همسو سازی و سازگاری نگرش ها، ارزش ها و رفتار های فردی با ارزش ها، هنجارها و رفتارهای مطلوب سازمانی می شوند. سازمان ها باید فرصت های مناسب جهت آشناسازی کارکنان با مأموریت، اهداف، وظایف شغلی و ارزش های مطلوب سازمان در راستای افزایش کارایی و اثربخشی و دست یابی به مزیت رقابتی فراهم نمایند. این تحقیق با هدف شناسایی و اولویت بندی تاکتیک های جامعه پذیری نهادی با رویکرد تلفیقی کیفی- کمی صورت گرفته است.روش پژوهش: روش این پژوهش توصیفی با هدف کاربردی می باشد. جامعه آماری تحقیق 10 نفر از خبرگان مدیران ارشد سازمان های دولتی زیرمجموعه وزارت نفت در حوزه مورد مطالعه می باشد که پرسشنامه های دلفی، مقایسات زوجی و دیمتل در میان آنها پخش شد با استفاده از رویکرد تحلیل داده ها انجام گرفته است، همچنین یافتهها بر اساس نتایج به دست آمده اثبات شد.یافته ها: بر اساس نتایج تحقیق اثبات شد، معیار " جمعی" با وزن نهائی 0.205 در اولویت اول میان معیارها بوده، معیار متوالی بیشترین تأثیرگذاری و تعامل را دارا می باشد، معیار دایمی از بیشترین تاثیرپذیری برخوردار است و زیرمعیار " آموزش های شغلی مؤثر برای افراد تازه وارد" با وزن نهائی 0.0507 در اولویت اول میان زیرمعیارها قرار دارد.
Manuscript profile
Behavioral Studies in Management
,
Issue2,Year,
Summer
2027
رفتارهای پیشگیرانه می تواند نقش یا محیط افراد تازهکار را در جهت بهتر شدن و سازگاری با سازمان تغییر دهد. این پژوهش با هدف طراحی مدل رفتارهای پیشگیرانه در جامعهپذیری سازمانی مدیران در سازمان های دولتی انجام شده است. روش تحقیق این پژوهش حاضر از نوع ترکیبی (کیفی و کمی) با More
رفتارهای پیشگیرانه می تواند نقش یا محیط افراد تازهکار را در جهت بهتر شدن و سازگاری با سازمان تغییر دهد. این پژوهش با هدف طراحی مدل رفتارهای پیشگیرانه در جامعهپذیری سازمانی مدیران در سازمان های دولتی انجام شده است. روش تحقیق این پژوهش حاضر از نوع ترکیبی (کیفی و کمی) با استفاده از روش گراندد تئوری است. ابزار جمع-آوری اطلاعات در بخش کیفی مصاحبه عمیق و نیمه ساختاریافته و در بخش کمی، پرسشنامه است. جامعه آماری نیز در بخش کیفی پژوهش، خبرگان و صاحبنظران و مدیران و و در بخش کمی، کارشناسان سازمانهای دولتی زیرمجموعه وزارت نفت است. روش نمونهگیری این تحقیق هدفمند، با تکنیک گلوله برفی است. یافتههای بدست آمده حاصل از پرسشنامه شامل چهار بعد و 106 گویه بوده، که از طیف 5 درجهای لیکرت تنظیم شده است. بخش اول مربوط به ویژگی های جمعیت شناختی، بخش دوم به اثر هر یک از مولفهها و شاخصها با توجه به ابعاد و مؤلفهها شامل بعد تاکتیکهای جامعهپذیری نهادی (9 گویه جمعی، 16 گویه رسمی، 7 گویه تفویضی، 6 گویه دائمی، 5 گویه متوالی، 7 گویه ثابت)، سپس پیآمدهای جامعهپذیری(4 گویه تسلط بر وظیفه، 3 گویه شفافیت نقش، 9 گویه انسجام اجتماعی، 12 گویه ماندگاری در سازمان)، تاکتیک های پیشگیرانه (6 گویه بازخورد جویی، 4 گویه اطلاعات جویی، 3 گویه اجتماعیسازی عمومی،2 گویه رابطه سازی با رئیس)، پیامدهای پیشگیرانه(3 گویه بازخورد، 3 گویه اطلاعات، 3 گویه روابط با همکاران، 4 گویه رابطه با رئیس) تدوین شد. و در بخش کمی با استفاد از نرم افزار لیزرل مدل مورد آزمون قرار گرفت و تایید شد و در نهایت پیشنهادهایی مطرح شده است.
Manuscript profile
Curriculum Development and Educational Planning Research
,
Issue1,Year,
Winter
2022
حکمرانی شرکتی خوب به مثابه یک الگوی توسعه پایدار منابع انسانی با بازیگرانی از هر سه بخش دولتی، خصوصی و جامعه مدنی، جایگاه ویژه ای در بسیاری از نظرورزی های علمی اخیر پیرامون مفهوم حاکمیت دارد. با این وجود و علی رغم اهمیت و جایگاه مفهوم حکمرانی شرکت خوب، خلاء نظری در این More
حکمرانی شرکتی خوب به مثابه یک الگوی توسعه پایدار منابع انسانی با بازیگرانی از هر سه بخش دولتی، خصوصی و جامعه مدنی، جایگاه ویژه ای در بسیاری از نظرورزی های علمی اخیر پیرامون مفهوم حاکمیت دارد. با این وجود و علی رغم اهمیت و جایگاه مفهوم حکمرانی شرکت خوب، خلاء نظری در این زمینه آشکار است. یک دلیل این امر شاید پیچیدگی های مربوط به پرداختن به آن به مثابه یک مقوله ی میان رشته ای است. برای پرداختن به این خلاء و با نگاهی میان رشته ای، پژوهش حاضر، با استفاده از روش کیفی تحلیل مضمون به کشف عناصر سازنده ی حکمرانی شرکتی خوب پرداخته است. نتایج این تحقیق در نهایت منجر به شناسایی هشت مضمون اصلی و بیست و سه مضمون فرعی گردید. ۱. شعور حاکمیتی، ۲. فرهنگ سازمانی، ۳.افشای اطلاعات، ۴. پاسخگویی، ۵. شبکه ای از روابط، ۶. اندازه هیأت مدیره، ۷. عدالت و انصاف و ۸. ساختار مالیکت، عناصر اصلی سازنده ی حکمرانی شرکتی خوب شناخته شده اند. نتایج این پژوهش مبانی نظری لازم برای پرداختن به حکمرانی شرکتی خوب و ارزیابی آن را فراهم می آورد.
Manuscript profile
Sanad
Sanad is a platform for managing Azad University publications