• Home
  • محمود ابوالقاسمی

    List of Articles محمود ابوالقاسمی


  • Article

    1 - شناسایی مولفه های مدیریت کارآفرینانه مدارس با رویکرد کیفی
    Journal of Innovation and Creativity in Human Science , Issue 2 , Year , Autumn 2023
    زمینه و هدف: این پژوهش با هدف شناسایی مؤلفه‌های مؤثر در مدیریت کارآفرینانه مدارس انجام شد. روش: پژوهش حاضر از نوع کیفی بوده و به لحاظ هدف کاربردی است. با گردآوری و تحلیل محتوای داده‌های کیفی، مضمون‌های سازمان دهنده و مضمون‌های پایه شناسایی شده ا ند. در این پژوهش با خب More
    زمینه و هدف: این پژوهش با هدف شناسایی مؤلفه‌های مؤثر در مدیریت کارآفرینانه مدارس انجام شد. روش: پژوهش حاضر از نوع کیفی بوده و به لحاظ هدف کاربردی است. با گردآوری و تحلیل محتوای داده‌های کیفی، مضمون‌های سازمان دهنده و مضمون‌های پایه شناسایی شده ا ند. در این پژوهش با خبرگان نظری و تجربی شامل اساتید کارآفرینی و مدیریت آموزشی و همچنین مدیران مدارس کارآفرین در مجموع 18 نفر مصاحبه انجام شد. این افراد به‌صورت گلوله برفی انتخاب شده و مصاحبه تا رسیدن به مرحله اشباع نظری ادامه یافته است. تجزیه و تحلیل داده‌ها براساس تحلیل مضمون بوده و برای اعتباریابی داده‌ها از روش کدگذاری بین دو آزمون استفاده شد. یافته‌ها: براساس نتایج این پژوهش مؤلفه‌های مؤثر در مدیریت کارآفرینانه مدارس در 6 مضمون سازمان دهنده شامل برنامه ریزی کارآفرینانه، تأمین منابع کارآفرینانه، سازماندهی کارآفرینانه، نظام انگیزش کارآفرینانه، رهبری کارآفرینانه، سیستم ارزشیابی کارآفرینانه طبقه بندی شده است. نتیجه گیری: لازمه اجرای مدیریت کارآفرینانه مدارس، در بکارگیری صحیح این مولفه ها توسط مدیران است. آنها باید در نحوه مدیریت خود تجدید نظر اساسی داشته و بدانند که با مدیریت سنتی نمی توانند کارآفرینی را در مدارس گسترش دهند. Manuscript profile

  • Article

    2 - تبیین رابطه بین عدالت سازمانی و سکوت سازمانی در آموزش و پرورش
    The Journal of Modern Thoughts in Education , Issue 5 , Year , Winter 2015
    پژوهش حاضر به بررسی رابطه بین عدالت سازمانی و سکوت معلمان می‌پردازد. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی معلمان مدارس دولتی و غیر انتفاعی متوسطه ناحیه 5 تبریز در سال تحصیلی 1392-1391 به تعداد 242 نفر می‌باشد که با استفاده از جدول مورگان و روش نمونه‌گیری تصادفی ساده، تعداد 150 More
    پژوهش حاضر به بررسی رابطه بین عدالت سازمانی و سکوت معلمان می‌پردازد. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی معلمان مدارس دولتی و غیر انتفاعی متوسطه ناحیه 5 تبریز در سال تحصیلی 1392-1391 به تعداد 242 نفر می‌باشد که با استفاده از جدول مورگان و روش نمونه‌گیری تصادفی ساده، تعداد 150 نفر به‌عنوان اعضای نمونه انتخاب شدند.این پژوهش از نظر هدف، توصیفی از نوع همبستگی و از نظر نوع استفاده، تحقیقی کاربردی است. ابزار سنجش پژوهش شامل دو پرسش نامة استاندارد عدالت سازمانی نیه‌هوف و مورمن (1993) و پرسش نامه سکوت سازمانی برگرفته از مدل ون‌داین و همکاران (2003) می‌باشد. روایی پرسش نامه‌ها توسط اساتید مدیریت آموزشی و پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ به مقدار92 درصد و 84 درصد تایید شدند. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل داده‌ها با کمک آزمون همبستگی پیرسون و ضریب رگرسیون نشان داد که بین تمامی ابعاد عدالت سازمانی و مولفه‌های سکوت سازمانی به جز عدالت رویه ای و سکوت انفعالی و عدالت توزیعی و سکوت فرااجتماعی رابطة معکوس و معناداری وجوددارد. Manuscript profile