Public Policy In Administration
,
Issue2,Year,
Autumn
2017
زمینه و هدف: در محیط به سرعت در حال تغییر امروز، شناخت و ارزیابی فرهنگ سازمانی، به عنوان بستر مناسب ایجاد تغییرات سازمانی، نقشی کلیدی در اجرای موفقتآمیز برنامههای بهبود سازمانی، ایفا میکند. هدف پژوهش، ارئه یک رویکرد کمی-کیفی جهت آسیبشناسی فرهنگ سازمانی میباشد. روش More
زمینه و هدف: در محیط به سرعت در حال تغییر امروز، شناخت و ارزیابی فرهنگ سازمانی، به عنوان بستر مناسب ایجاد تغییرات سازمانی، نقشی کلیدی در اجرای موفقتآمیز برنامههای بهبود سازمانی، ایفا میکند. هدف پژوهش، ارئه یک رویکرد کمی-کیفی جهت آسیبشناسی فرهنگ سازمانی میباشد. روششناسی: روش پژوهش، آمیخته (کمی و کیفی) میباشد. جامعه آماری پژوهش شامل کارکنان و خبرگان یک موسسه تحقیقاتی فعال در حوزه دفاعی میباشد. به منظور تعیین شکاف بین وضعیت موجود و مطلوب فرهنگ سازمانی، از ابزار ارزیابی فرهنگ سازمانی(OCAI) (بخش کمی) و به منظور تعیین علل شکافها از مصاحبه و تحلیل تم و نرم افزار SQR NVivo10 استفاده شد(بخش کیفی).یافتهها و نتیجهگیری: نتایج نشان داد که بیشترین شکاف مربوط به دو ربع قبیلهای و سلسلهمراتبی است. جهت تعیین علل وجود شکافها در هر ربع فرهنگی ، از روش کیفی و مصاحبه استفاده شدو آسیبهای مرتبط با هر ربع فرهنگی شناسایی و پیشنهادات لازم ارائه گردید. پیشنهاد میشود به منظور بهبود برنامهریزی جهت ایجاد تغییرات مناسب در فرهنگ سازمانی، ابتدا باید با استفاده از روش کمی و ابزار ارزیابی فرهنگ سازمانی، شکاف فرهنگی مشخص و سپس به منظور شناسایی علل این شکافهای فرهنگی، از روشهای کیفی همچون تحلیل تم استفاده شود.
Manuscript profile
Public Policy In Administration
,
Issue37,Year,
Autumn
2020
جامعه امروز، جامعه سازمانی است. استفاده بهینه از منابع موجود (بهخصوص نیروی انسانی) و سیاست نیز در یک سازمان، وجه اشتراک دیدگاه کلیه صاحبنظران علم مدیریت میباشد. همچنین در شرایط کنونی، خلاقیت نه یک ضرورت، بلکه شرط بقاست.از سوی دیگر، پویایی یک سازمان وابسته به عوامل More
جامعه امروز، جامعه سازمانی است. استفاده بهینه از منابع موجود (بهخصوص نیروی انسانی) و سیاست نیز در یک سازمان، وجه اشتراک دیدگاه کلیه صاحبنظران علم مدیریت میباشد. همچنین در شرایط کنونی، خلاقیت نه یک ضرورت، بلکه شرط بقاست.از سوی دیگر، پویایی یک سازمان وابسته به عوامل مختلفی از جمله داشتن کارمندانی خشنود، برخوردار از تعهد است.لذا هدف ازپژوهش بررسی رابطه بین سیاستهای سازمانی بیمه ایران در شهر تهران بر خلاقیت کارکنان آن، با اعمال نقش میانجیگری تعهد است. روش تحقیق حاضر توصیفی- تحلیلی بوده که در آن پرسشنامه های استاندارد سیاست های سازمانی،خلاقیت کارکنان و تعهد حرفه ای میان 234 نفر از کارشناسان شرکت بیمه ایران (با توجه به جامعه آماری 600 نفری) در دفتر مرکزی تهران توزیع شد. دادههای این پرسشنامه جمعآوری و با رگرسیون واستفاده از نرم افزار SPSS تحلیل گردید. یافته های پژوهش نشان داد که سیاست های سازمانی برخلاقیت کارکنان باتوجه به ضریب مسیر0.63- و تعهد حرفه ای با ضریب مسیر0.57- به صورت معکوس تاثیر میگذارد.همچنین تعهد حرفه ای با توجه به ضریب مسیر 0.11+ تاثیر مثبتی بر خلاقیت کارکنان دارد. لذا پژوهش نتیجه می گیرد که تعهد حرفه ای به عنوان تعدیلگر در تاثیر رابطه سیاست سازمانی بر خلاقیت کارکنان عمل کرده و رابطه معکوس این دو مولفه را کمرنگ تر میکند.
Manuscript profile
Behavioral Studies in Management
,
Issue5,Year,
Winter
2023
پژوهش حاضر با هدف طراحی مدل اشتیاق کارآفرینانه ی مدیران سازمان های دولتی استان اصفهان به شیوه ی کیفی و به روش تحلیل تم انجام شده است. داده های تحقیق از مرور مقالات داخلی و خارجی معتبر و مصاحبه با خبرگان استخراج شده است. 20 خبره ی منتخب، بصورت نمونه گیری غیرتصادفی هدفمند More
پژوهش حاضر با هدف طراحی مدل اشتیاق کارآفرینانه ی مدیران سازمان های دولتی استان اصفهان به شیوه ی کیفی و به روش تحلیل تم انجام شده است. داده های تحقیق از مرور مقالات داخلی و خارجی معتبر و مصاحبه با خبرگان استخراج شده است. 20 خبره ی منتخب، بصورت نمونه گیری غیرتصادفی هدفمند از بین مدیران سازمان های دولتی در اصفهان(15نفر) و اساتید دانشگاه متخصص(5 نفر) برای مصاحبه انتخاب شدند. در وهله ی اول ادبیات تحقیق و پیشینه های داخلی و خارجی موضوع بررسی شد. از 36 مقاله ی منتخب 19 کد باز شناسایی شد، که در 4 دسته ی منابع، عوامل، راهبرد و پیامد دسته بندی شدند و پس از مصاحبه با خبرگان دانشگاهی و مدیران سازمان های دولتی 23 کد از متن مصاحبه استخراج گردید. پس از تلفیق دو مرحله، نهایتاً 34 کد باز در 4 دسته ی مذکور شکل گرفت. جهت تایید نهایی، از خبرگان خواسته شد نظرات خود را در مورد عوامل نهایی بیان نمایند. نتیجه ی نهایی، تایید تمامی عوامل را با استفاده از آزمون تی تک نمونه ای نشان داد. پس از آن روایی عوامل با استفاده از شاخص CVR بررسی و توسط خبرگان تایید شد. در مرحله ی بعدی برای ترسیم مدل از روش ISM استفاده شد و روابط بین عوامل مشخص گردید و مدل تحقیق ارائه شد.
Manuscript profile
Behavioral Studies in Management
,
Issue4,Year,
Autumn
2014
یکی از متغیرهای کلیدی در سازمانهای خدماتی، مسیر شغلی کارکنان است که در پژوهش حاضر به دنبال شناسایی تأثیران بر سازمانهای چابک است. نوع پژوهش از منظر هدف کاربردی و از منظر روش توصیفی –پیمایشی بوده و جامعه آماری پژوهش کلیه کارمندان شعبه مرکزی بانک ایران زمین بودند ک More
یکی از متغیرهای کلیدی در سازمانهای خدماتی، مسیر شغلی کارکنان است که در پژوهش حاضر به دنبال شناسایی تأثیران بر سازمانهای چابک است. نوع پژوهش از منظر هدف کاربردی و از منظر روش توصیفی –پیمایشی بوده و جامعه آماری پژوهش کلیه کارمندان شعبه مرکزی بانک ایران زمین بودند که بر اساس تعداد جامعه، 118 نمونه از طریق نمونه گیری غیر احتمالی در دسترس انتخاب شدند. پس از تأیید روایی و پایایی پرسشنامه تحلیل دادهها با استفاده از نرم افزار Spss برای توصیف متغیرها و سنجش نرمالیته بودن آنها انجام شد و سپس با توجه به غیر نرمال بودن متغیرهای پژوهش از مدلسازی معادلات ساختاری و نرم افزار smart pls استفاده گردید. نتایج پژوهش نشان داد که تأثیر مسیر شغلی کارکنان بر چابکی سازمان در سطح خطای 5 درصد مورد تأیید واقع شد همچنین در بین ابعاد مسیر شغلی کارکنان، تأثیر بعدهای استقلال، امنیت، خلاقیت، کارکردهای فنی، کارکردهای مدیریتی، خدمت، سبک زندگی معنادار و تأثیر چالشهای ناب در سطح خطای 5 درصد مورد تأیید واقع نشد. بیشترین تاثیرگذاری در بین ابعاد مربوط به متغیر استقلال و کمترین تأثیر مربوط به متغیر امنیت بوده است.
Manuscript profile
Behavioral Studies in Management
,
Issue4,Year,
Autumn
1395
یکی از متغیرهای کلیدی در سازمانهای خدماتی، مسیر شغلی کارکنان است که در پژوهش حاضر به دنبال شناسایی تاثیر ان بر سازمانهای چابک است. نوع پژوهش از منظر هدف کاربردی و از منظر روش توصیفی –پیمایشی بوده و جامعه آماری پژوهش کلیه کارمندان شعبه مرکزی بانک ایران زمین بودند More
یکی از متغیرهای کلیدی در سازمانهای خدماتی، مسیر شغلی کارکنان است که در پژوهش حاضر به دنبال شناسایی تاثیر ان بر سازمانهای چابک است. نوع پژوهش از منظر هدف کاربردی و از منظر روش توصیفی –پیمایشی بوده و جامعه آماری پژوهش کلیه کارمندان شعبه مرکزی بانک ایران زمین بودند که بر اساس تعداد جامعه، 118 نمونه از طریق نمونه گیری غیر احتمالی در دسترس انتخاب شدند. پس از تایید روایی و پایایی پرسشنامه تحلیل دادهها با استفاده از نرم افزار Spss برای توصیف متغیرها و سنجش نرمالیته بودن آنها انجام شد و سپس با توجه به غیر نرمال بودن متغیرهای پژوهش از مدلسازی معادلات ساختاری و نرم افزار smart pls استفاده گردید. نتایج پژوهش نشان داد که تاثیر مسیر شغلی کارکنان بر چابکی سازمان در سطح خطای 5 درصد مورد تایید واقع شد همچنین در بین ابعاد مسیر شغلی کارکنان، تاثیر بعدهای استقلال، امنیت، خلاقیت، کارکردهای فنی، کارکردهای مدیریتی، خدمت، سبک زندگی معنادار و تاثیر چالشهای ناب در سطح خطای 5 درصد مورد تایید واقع نشد. بیشترین تاثیرگذاری در بین ابعاد مربوط به متغیر استقلال و کمترین تاثیر مربوط به متغیر امنیت بوده است.
Manuscript profile
Sanad
Sanad is a platform for managing Azad University publications