• Home
  • علی رضا کوشکی جهرمی

    List of Articles علی رضا کوشکی جهرمی


  • Article

    1 - بررسی تاثیر هژمونی فرهنگی بر حفاظت از منافع سهامداران: آزمون نقش تعدیل‌کننده‌ی فشار اجتماعی ذینفعان
    Financial Knowledge of Securities Analysis , Issue 1 , Year , Summer 2022
    هژمونی فرهنگی به عنوان یک مکانیزم ایجاد کننده‌ی تسلطِ ارزش‌های موردِتوجه صاحبان قدرت امروزه فقط محدود به نظام‌های کلان حاکمیتی نیست، بلکه در شریان عملکردهای نظام‌های اقتصادی؛ سیاسی؛ اجتماعی و ... نفوذ کرده و باعث برهم خوردن تعادل در سطح حفاظت از منافع گروه‌های اکثریتی ش More
    هژمونی فرهنگی به عنوان یک مکانیزم ایجاد کننده‌ی تسلطِ ارزش‌های موردِتوجه صاحبان قدرت امروزه فقط محدود به نظام‌های کلان حاکمیتی نیست، بلکه در شریان عملکردهای نظام‌های اقتصادی؛ سیاسی؛ اجتماعی و ... نفوذ کرده و باعث برهم خوردن تعادل در سطح حفاظت از منافع گروه‌های اکثریتی شده است که به هیچ قدرتی وابسته نیستند. هژمونی فرهنگی با نفوذ به بازار سرمایه ارزش‌های متوازن و تقارن اطلاعاتی به عنوان مبنای نظام گردش آزاد در بازار را تاحدی برهم‌زده است و باعث ایجاد عدم اطمینان نسبت به کارکردهای عملکردی شرکت‌ها در حفاظت از منافع آنان شده است. هدف این پژوهش آزمون نقش تعدیل‌کننده‌ی فشار اجتماعی ذینفعان نسبت به تاثیر هژمونی فرهنگی بر حفاظت از منافع سهامداران در بورس اوراق بهادار تهران می‌باشد. این پژوهش که در بازه زمانی یکساله ۱۳۹۷-۱۳۹۸ با بررسی مدیران شرکت های بورس اوراق بهادار تهران صورت پذیرفت، ابزار جمع‌آوریِ شامل پرسشنامه و داده‌های افشا افشاء شده در صورت‌های مالی شرکت‌های بورس اوراق بهادار تهران داشت. در واقع باهدف ارتقای سطح نوآوری در پیوند بین فرآیندهای قضاوتی و کمی در انجام پژوهش‌های حسابداری، جهت جمع‌آوری داده‌های هژمونی فرهنگی و فشارهای اجتماعی از پرسشنامه‌ی استاندارد و جهت جمع‌آوری داده‌های حفاظت از منافعِ سهامداران از روش تحلیل آنتروپی استفاده گردید. در نهایت به منظور برازش مطلوبیت مدل از تحلیل حداقل مربعات جزئی (PLS) استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد، هژمونی فرهنگی بر حفاظت از منافع سهامداران تاثیر منفی و معناداری دارد. اما نتیجه فرضیه دوم پژوهش نشان داد، فشار اجتماعی ذینفعان تاثیر منفی هژمونی فرهنگی بر حفاظت از منافع سهامداران تعدیل می‌نماید.. Manuscript profile

  • Article

    2 - دیدگاه زنان شاغل درباره کیفیت زندگی کاری (مورد مطالعه: شرکت عمران، آب، خدمات جزیره کیش)
    Woman Cultural Psychology , Issue 46 , Year , Winter 2020
    هدف پژوهش حاضر شناسایی مولفه‌های موثر بر کیفیت زندگی کاری کارکنان زن شرکت عمران آب خدمات جزیره کیش و عوامل موثر بر این مولفه‌ها بود. جامعه پژوهش کارکنان زن شرکت عمران آب خدمات جزیره کیش بودند. نمونه پژوهش با اجرای مصاحبه نیمه ساختاریافته 24 نفر بود. طرح پژوهش از نوع کیف More
    هدف پژوهش حاضر شناسایی مولفه‌های موثر بر کیفیت زندگی کاری کارکنان زن شرکت عمران آب خدمات جزیره کیش و عوامل موثر بر این مولفه‌ها بود. جامعه پژوهش کارکنان زن شرکت عمران آب خدمات جزیره کیش بودند. نمونه پژوهش با اجرای مصاحبه نیمه ساختاریافته 24 نفر بود. طرح پژوهش از نوع کیفی و تحلیل آن با تجزیه و تحلیل مضمون انجام شد. یافته‌های به دست آمده از پژوهش شامل نه عامل موثر بر بهبود کیفیت زندگی کاری زنان بود که عبارتند از: کیفیت محیط کار، ارتباطات در سازمان، کرامت نیروی انسانی، ارائه تسهیلات و سیاست‌های خانواده محور، عوامل شغلی، توجه به عوامل سازمانی، رفع مشکلات سازمانی، زمینه سازی توسعه کارکنان و پیشرفت سازمان. هم چنین نتایج نشان داد که توجه ویژه به سلامت روحی و روانی زنان شاغل، تامین رفاه آنان، برگزاری مراسم‌های شاد و مفرح، برگزاری دوره‌های کلاس‌های ورزشی، رایزنی با اماکن تفریحی و گردشگری جهت تخفیف دهی به کارکنان سازمان، برگزاری مسابقات ورزشی مخصوص بانوان، حل مشکلات بیمه کارکنان از جمله عواملی هستند که سازمان می‌تواند در جهت تامین سلامت، بهداشت و رفاه کارکنان زن انجام دهد. Manuscript profile

  • Article

    3 - ارائه روش شناسایی ویژگیهای نیروی انسانی دانش مدار (مورد مطالعه: شرکت ایران خودرو)
    Journal of Industrial Strategic Management , Issue 5 , Year , Winter 2012
    کلید موفقیت در اقتصاد مبتنی بر دانش که در آن داشتن مزیت رقابتی باعث تمایز یک سازمان از سایر سازمانها می شود، نیروی انسانی است. در واقع از میان سه مؤلفه اصلی مدیریت دانش(انسان، فرآیند، تکنولوژی)، نیروهای انسانی دانش مدار مهمترین منبع و سرمایه سازمان محسوب می گردند. از ای More
    کلید موفقیت در اقتصاد مبتنی بر دانش که در آن داشتن مزیت رقابتی باعث تمایز یک سازمان از سایر سازمانها می شود، نیروی انسانی است. در واقع از میان سه مؤلفه اصلی مدیریت دانش(انسان، فرآیند، تکنولوژی)، نیروهای انسانی دانش مدار مهمترین منبع و سرمایه سازمان محسوب می گردند. از این رو، باید نیروهای انسانی و دانش و تجارب آنان را به نحو شایسته ای اداره نمود تا سازمان بر پایه ی آن بتواند به مزیت رقابتی دست یابد. به همین دلیل، در این تحقیق با هدف شناسایی ویژگیهای نیروی انسانی دانش مدار در شرکت ایران خودرو و با توجه به مبانی نظری بر گرفته از آرای استوارت که شامل: خلاقیت، اعتماد به نفس، توفیق طلبی، یادگیرندگی، متفکر بودن، خودانگیختگی، انعطاف پذیری، تحرک شغلی، مستقل بودن است، مدل تحلیلی تحقیق ساخته شد و بر این اساس وضعیت شرکت ایران خودرو مورد بررسی قرار گرفت. در انجام تحقیق حاضر روش تحقیق به کار رفته پیمایشی بوده و ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه و جامعه آماری تحقیق نیز کارشناسان واحد تولید قطعات پرسی ایران خودرو بوده است. با توجه به ابعاد مدل تحقیق در آزمون فرضیات، تمامی فرضیه های اصلی و فرعی تحقیق به غیر از استقلال کاری مورد تأیید قرار گرفتند. در انتها پیشنهادهایی برای شناسایی، جذب، نگهداری و به کارگماردن کارآمد نیروهای انسانی دانش مدار به مسؤلین سازمان مربوطه ارائه گردیده است. Manuscript profile

  • Article

    4 - طراحی مدل رویکرد قابلیت های سازمانی مبتنی بر تئوری نقاط مرجع استراتژیک
    Strategic Management Researches , Issue 2 , Year , Autumn 2017
    برای هر سازمان یا هر شرکتی در هر مکان و صنعتی که باشد کلید موفقیت تنها اتکاء بر یک منبع برای کسب مزیت نیست، بلکه بهترین و موفق‌ترین شرکت‌ها می‌دانند که همواره باید قابلیت‌ها و توانمندی‌های رقابتی خود را ارتقا بخشند و بتوانند از این طریق به موفقیت‌های بیشتری دست یابند. ل More
    برای هر سازمان یا هر شرکتی در هر مکان و صنعتی که باشد کلید موفقیت تنها اتکاء بر یک منبع برای کسب مزیت نیست، بلکه بهترین و موفق‌ترین شرکت‌ها می‌دانند که همواره باید قابلیت‌ها و توانمندی‌های رقابتی خود را ارتقا بخشند و بتوانند از این طریق به موفقیت‌های بیشتری دست یابند. لذا هدف اصلی تحقیق حاضر طراحی مدلی مبتنی بر رویکردهای استراتژی‌های قابلیت‌های سازمانی با توجه به ابعاد سازمان‌های دانشی، سنتی و نگرش های دانشی و صنعتی می‌باشد. سوال اصلی این تحقیق اینست که آیا قابلیت‌های سازمانی براساس تئوری نقاط مرجع استراتژیک قابل تبیین است؟ رویکرد این تحقیق براساس فلسفه‌ی علم (معرفت شناسی) و فلسفه‌ی عالم (انسان شناسی)، موردی می‌باشد. به عبارت دیگر براساس مرور ادبیات استراتژی قابلیت‌های سازمانی و مطالعه‌ی کتابخانه ای موضوع مشخص گردید الگویی یکپارچه و هماهنگ با زمینه و بستر قابلیت‌های سازمانی ارائه نشده است و این تحقیق با استفاده از نقاط مرجع استراتژیک بدنبال طراحی مدل قابلیت‌های سازمانی می‌باشد. در این مقاله ابتدا ابعاد مورد توجه این تحقیق شامل، سازمان‌های دانشی، سازمان‌های سنتی، نگرش دانشی و نگرش صنعتی، توضیح داده شدند، پس از آن سعی گردید با استفاده از الگوی هماهنگی مبتنی بر نقاط مرجع استراتژیک، گونه‌های هماهنگ هر یک از استراتژی‌های قابلیت‌های مورد توجه سازمان بر مبنای سازمان‌های دانشی، سازمان‌های سنتی و نگرش دانشی و نگرش صنعتی شناسایی و ارائه شدند. Manuscript profile