Journal of Development & Evolution Mnagement
,
Issue5,Year,
Winter
2017
هدف از تحقیق حاضر، بررسی رابطه همراستایی هوش رقابتی و عملکرد کارکنان در صنایع دارویی کشور می باشد. به دلیل گسترده بودن جامعه، تعیین دقیق تعداد نمونه مورد نیاز، مشکل خواهد بود، لذا با فرض نامحدود بودن جامعه آماری از روش نمونه گیری جدول مورگان استفاده شده است که 108 نفر ب More
هدف از تحقیق حاضر، بررسی رابطه همراستایی هوش رقابتی و عملکرد کارکنان در صنایع دارویی کشور می باشد. به دلیل گسترده بودن جامعه، تعیین دقیق تعداد نمونه مورد نیاز، مشکل خواهد بود، لذا با فرض نامحدود بودن جامعه آماری از روش نمونه گیری جدول مورگان استفاده شده است که 108 نفر به عنوان نمونه آماری در سطح شرکت دارویی تروپیکال کیش انتخاب گردیده است. در این پژوهش، سعی شده است از روش تحقیق توصیفی پیمایشی استفاده گردد برای گردآوری اطلاعات مربوط به هوش رقابتی، پرسشنامه ای محقق ساخته بر اساس مؤلفههای حاصل از مرور ادبیات تحقیق توسط پژوهشگران تدوین شد و پس از سنجش روایی و پایایی، در اختیار نمونه آماری تحقیق قرار گرفت. پایایی تحقیق از روش آلفای کرونباخ بیانگر وجود پایایی بالای 70 درصد میباشد. طبقه بندی و تفسیر دادهها از روشهای آمار توصیفی و برای آزمون فرضیات از آزمون همبستگی پیرسون استفاده شد. در این تحقیق با توجه به مدل پژوهش چهار بعد همراستایی هوش رقابتی با آگاهی تجاری، همراستایی هوش رقابتی با آگاهی از وضعیت رقبا، همراستایی هوش رقابتی با آگاهی فناوری و تکنیکی و همراستایی هوش رقابتی با آگاهی راهبردی و اجتماعی مد نظر قرار گرفته است که بر اساس سوالات تحقیق از طریق نرم افزار SPSS مورد سنجش قرار گرفته است. نتایج تحلیل های آماری، بیانگر شدت ارتباط همراستایی هوش رقابتی و ابعاد آن با ابعاد عملکرد کارکنان است که بر ابعاد تحقق استراتژی به عنوان متغیر میانجی این پژوهش تأثیر قابل ملاحظه ای را نشان میدهد.
Manuscript profile
Educational Administration Research
,
Issue4,Year,
Winter
2019
هدف پژوهش حاضر بررسی نقش میانجی سرمایه فکری، نوآوری و استراتژیهای سازمانی بین تسهیم دانش و عملکرد سازمانی بوده است. روش اجرای پژوهش حاضر توصیفی و طرح پژوهش همبستگی از نوع معادلات ساختاری بود. جامعهی آماری این پژوهش کلیهی کارکنان اداره آموزش و پرورش استان فارس بودند More
هدف پژوهش حاضر بررسی نقش میانجی سرمایه فکری، نوآوری و استراتژیهای سازمانی بین تسهیم دانش و عملکرد سازمانی بوده است. روش اجرای پژوهش حاضر توصیفی و طرح پژوهش همبستگی از نوع معادلات ساختاری بود. جامعهی آماری این پژوهش کلیهی کارکنان اداره آموزش و پرورش استان فارس بودند که 107 نفر از آنان با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب و به پرسشنامههای تسهیم دانش دیکسون (2000)، سرمایه فکری ورده و همکاران (2016)، نوآوری کیم و همکاران (2012)، استراتژیهای سازمانی کروتو و همکاران (2001) ، عملکرد سازمانی تئودوسیو و همکاران (2012)پاسخ دادند. روایی محتوایی پرسش نامه ها مورد تایید استاد راهنما و تعدادی از صاحب نظران مدیریت آموزشی قرار گرفت و پایایی آنها با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ بررسی و تایید گردید. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از ضریب همبستگی پیرسون و روش معادلات ساختاری با نرم افزار اسمارت پی ال اس استفاده گردید. نتایج نشان داد که تاثیرتسهیم دانش بر سرمایه فکری، نوآوری و استراتژیهای سازمانی معنادار است. تاثیر سرمایه فکری، نوآوری و استراتژیهای سازمانی بر عملکرد سازمانی معنادار بوده است. همچنین تسهیم دانش تاثیر معناداری بر عملکرد سازمانی داشته است. در مجموع نتایج نشان داد که سرمایه فکری، نوآوری و استراتژیهای سازمانی در رابطه بین تسهیم دانش و عمکردسازمانی نقش میانجی دارد.
Manuscript profile
Journal of New Approaches in Educational Administration
,
Issue1,Year,
Winter
2018
دبیران، کارگزاران اصلی ورود و تعامل موفقیتآمیز فناوری اطلاعات در نظام آموزشی هستند. چنانچه مدیران سازمانهای آموزشی با پرورش خلاقیتها دبیران و ایجاد انگیزههای شغلی، آنها را در جریان اهمیت استفاده از فناوری قرار دهند، دانشآموزان نیز در آینده More
دبیران، کارگزاران اصلی ورود و تعامل موفقیتآمیز فناوری اطلاعات در نظام آموزشی هستند. چنانچه مدیران سازمانهای آموزشی با پرورش خلاقیتها دبیران و ایجاد انگیزههای شغلی، آنها را در جریان اهمیت استفاده از فناوری قرار دهند، دانشآموزان نیز در آینده نسبت به استفاده از فناوری آگاه و در کاربرد آن انعطاف بیشتری نشان خواهند داد. هدف پژوهش حاضر رابطه بین فناوری اطلاعات با انگیزش شغلی و خلاقیت دبیران مقطع متوسط شهرستان بیضا بود. جامعه مورد مطالعه، شامل تمامی دبیران مقطع متوسط شهرستان بیضا در سال 1392 بودند. با توجه به اینکه تعداد کل معلمان 170 نفر میشدند، حجم نمونه با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای 108 نفرانتخاب گردید. ابزار اندازهگیری در این تحقیق شامل سه پرسشنامه بوده که در ذیل جزییات هریک آمده است. پرسشنامه خلاقیت تورنس (1978) که توسط مقیمی در سال (1380) به فارسی ترجمه شده است، استفاده گردیده است و یوسفی میانده ( 1389) پایایی را با استفاده از روش آلفای کرونباخ 80/0 بدست آورده است. ضریب پایایی بدست آمده پژوهش حاضر 95/ 0 بوده است و روایی مورد تأیید اساتید و متخصصان قرار گرفته است. پرسشنامه انگیزش حبیبی (1377) با ضریب پایایی به دست آمده توسط ستوده (1387) با استفاده از روش باز آزمایی به ترتیب 69% و 72%، اعتبار آن 77% به دست آمده است. در نهایت پرسشنامه فناوری اطلاعات محقق ساخته آزادمهر (1389) بوده است. تهیه و تنظیم آن با نظر اساتید محترم کامپیوتر بوده است، روایی صوری آن توسط اساتید محترم راهنما تایید شده است. جهت پایایی نیز 30 نفر از دبیران انتخاب شده از روش همسانی درونی به میزان 91% تایید شد. جهت تجزیه و تحلیل از روشهای آمار توصیفی (میانگین و انحراف استاندارد) و در سطح آمار استنباطی از آزمون همبستگی و رگرسیون استفاده شده است که نتایج تحقیق نشان داد که بین فناوری اطلاعات و تمامی ابعاد آن با انگیزش شغلی و خلاقیت با ضرایب همبستگی برابر با (424/0 و 364/0) رابطه مستقیم و معناداری وجود دارد. مولفه میزان آشنایی با نرمافزارهای رایانه و میزان آشنایی با رایانه، به ترتیب مولفههای پیشبینیکننده قویتری برای خلاقیت و انگیزش شغلی محسوب میشوند.
Manuscript profile
Sanad
Sanad is a platform for managing Azad University publications