• Home
  • مهدی مرتضوی

    List of Articles مهدی مرتضوی


  • Article

    1 - بررسی عوامل اثرگذار بر ارزیابی عملکرد ذیحسابان
    Journal of Development & Evolution Mnagement , Issue 5 , Year , Winter 2022
    هدف تحقیق ، شناسایی عوامل اثرگذار بر عملکرد ذیحسابان و ارزیابی آنهاست که جزو اولویت های هر سازمان بوده و نقش نخبگان سازمانی در این زمینه بسیار مهم است. در تحقیق پیش رو که از جمله تحقیقات کمی است با استفاده از رویکرد دلفی، ابتدا با تکیه بر ادبیات پژوهش در حوزه ارزیابی عم More
    هدف تحقیق ، شناسایی عوامل اثرگذار بر عملکرد ذیحسابان و ارزیابی آنهاست که جزو اولویت های هر سازمان بوده و نقش نخبگان سازمانی در این زمینه بسیار مهم است. در تحقیق پیش رو که از جمله تحقیقات کمی است با استفاده از رویکرد دلفی، ابتدا با تکیه بر ادبیات پژوهش در حوزه ارزیابی عملکرد و نیز نظرات صاحبنظران و خبرگان، مجموعه ای از عوامل مرتبط برگرفته از تعاریف موجود ارزیابی عملکرد ، شناسایی و به شکل شاخص ها و معیارها دسته بندی گردیدند. گروه نخبگان به تعداد 12 نفر با استفاده از روش نمونه گیری گلوله برفی شناسایی و انتخاب شدند. سپس با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته خبرگی، شاخص ها و معیارهای اصلی شامل : مجریان ، عوامل محیطی ، بروکراسی نظام اداری ،خط مشی ، ذی نفعان شناسایی شده و سپس سوالات تدوین و به روش پیمایشی به بررسی تاثیر آنها بر روی عملکرد ذیحسابان در نظام ارزیابی عملکرد پرداخته شده است، این پژوهش در مجموعه وزارت امور اقتصادی و دارایی انجام شده و جامعه نمونه نیز از بین فعالین و کارشناسان خبره در عرصه نظام ذی حسابی کشور می‌باشند که به تعداد 137 نفر به روش سرشماری انتخاب شده‌اند. برای جمع آوری اطلاعات از ابزار پرسشنامه و برای بررسی روابط علی بین متغیر های موجود از تکنیک حداقل مربعات جزئی بهره برده ایم و از نرم افزار SPSS و SmartPLS استفاده شده است. نتایح بدست آمده : از بین شاخص ها، مجریان ، بیشترین و ذی‌نفعان کمترین تاثیر را بر عملکرد ذی‌حسابان و ارزیابی آنها دارند. Manuscript profile

  • Article

    2 - تعامل با ذینفعان راهبردی از طریق مدل تعاملی
    Journal of Development & Evolution Mnagement , Issue 2 , Year , Autumn 2018
    شناخت درست و کامل ذینفعان یکی از بخش های اصلی و هنر تصمیم گیری راهبردی است. بانک ها بعنوان بخش مهمی از اقتصاد کشور با ذینفعان متعددی و حساسی مواجه اند و تغییرات مختلفی را در ساختار ذینفعان خود تجربه می کنند. شناخت و طبقه بندی درست این ذینفعان و اتخاذ استراتژی مناسب برای More
    شناخت درست و کامل ذینفعان یکی از بخش های اصلی و هنر تصمیم گیری راهبردی است. بانک ها بعنوان بخش مهمی از اقتصاد کشور با ذینفعان متعددی و حساسی مواجه اند و تغییرات مختلفی را در ساختار ذینفعان خود تجربه می کنند. شناخت و طبقه بندی درست این ذینفعان و اتخاذ استراتژی مناسب برای تعامل با آنان یکی از راهکارهای بهبود عملکرد است. پژوهش حاضر با هدف ارائه الگوی مدیریت تعامل بانک با ذینفعان راهبردی انجام شده است. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی، از نظر داده ها، کیفی و از نظر ماهیت و روش اجرای آن داده بنیاد است. راهبرد نمونه گیری، هدفمند و روش آن گلوله برفی بوده است. سنجش اعتبار درونی (قابلیت اعتبار) یافته ها، با مقایسه نتایج با مبانی نظری و تایید خبرگان و تأیید دقّت و صحّت داده ها، با روش، بررسی به وسیله اعضای پژوهش و روایی فرم مصاحبه از طریق روایی محتوایی انجام شده است. نتایج به دست آمده حاصل از سه مرحله مصاحبه، اجرای فن دلفی و بارش مغزی، دو بعد؛ شناسایی ذینفعان راهبردی شامل چهار مولفه (قدرت، نفوذ، تاثیرگذاری، منافع و مشروعیت) و تعامل با ذینفعان راهبردی شامل شش مولفه (سیاست‌گذاری، قوانین و مقررات، اداره و سازماندهی، کنترل و نظارت، تامین منابع و فروش خدمات)، که از 76 شاخص حاصل شده اند. Manuscript profile

  • Article

    3 - بررسی تاثیر نوآوری سازمانی و استراتژی عمومی رهبری هزینه بر عملکرد سازمان از طریق مزیت رقابتی
    Journal of Development & Evolution Mnagement , Issue 5 , Year , Winter 2017
    هدف اصلی سازمان‌ها، ارتقای عملکرد و رسیدن به سطحی از تعالی و پایداری برای بقا، رشد و سودآوری و پاسخگویی به نیازهای جامعه است. تحقیق حاضر به بررسی تاثیر نوآوری سازمانی و رهبری هزینه بر عملکرد سازمان از طریق مزیت رقابتی می‌پردازد. در این پژوهش نوآوری سازمانی شامل سه بعد م More
    هدف اصلی سازمان‌ها، ارتقای عملکرد و رسیدن به سطحی از تعالی و پایداری برای بقا، رشد و سودآوری و پاسخگویی به نیازهای جامعه است. تحقیق حاضر به بررسی تاثیر نوآوری سازمانی و رهبری هزینه بر عملکرد سازمان از طریق مزیت رقابتی می‌پردازد. در این پژوهش نوآوری سازمانی شامل سه بعد محصول، فرایند و اجرا است. ابعاد متغیر وابسته شامل مالی، مشتری، فرایند داخلی، رشد و یادگیری است. این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی، از نظر ماهیت و روش تحقیق توصیفی، و از نظر داده کمی است. در این پژوهش برای جمع آوری داده‌ها از پرسشنامه استفاده شده است. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از روش مدل معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار lisrl انجام شده است. پرسشنامه ای شامل 54 سوال برگرفته از مقالات لاتین که در میان شرکت‌های تولید کننده مورد آزمون قرار گرفته است و برای انتخاب نمونه از روش تصادفی ساده استفاده شده است. پایایی پرسشنامه با استفاده از آلفای کرونباخ و پایایی مرکب و روایی آن با نظر کارشناسان و از طریق AVE صورت گرفته است. 320 پرسشنامه در میان جامعه آماری توزیع شده است.یافته‌های تحقیق نشان می دهد که نوآوری سازمان به طور مستقیم بر عملکرد تاثیر مثبت ندارد اما از طریق مزیت رقابتی تاثیر مثبت دارد و رهبری هزینه هم به صورت مستقیم و هم از طریق مزیت رقابتی تاثیر مثبت دارد و نوآوری سازمانی و رهبری هزینه از طریق مزیت رقابتی بر عملکرد سازمان تاثیر مثبت و معنادار دارد. Manuscript profile

  • Article

    4 - بررسی تاثیر مدیریت دانش بر خلاقیت سازمانی (مطالعه موردی: کارکنان شرکت مخابرات استان همدان)
    Journal of Development & Evolution Mnagement , Issue 1 , Year , Autumn 2015
    با توجه به اینکه امروزه مدیریت دانش در سازمان ها اهمیت ویژه ای یافته است و مدیریت موفق دانش، مشخصه اصلی بقای یک سازمان است، جوامع علمی و تجاری هر دو براین باورند که سازمان هایی با قدرت دانش می توانند برتری های بلند مدت خود را در عرصه های رقابتی حفظ کنند. همچنین سازمان ه More
    با توجه به اینکه امروزه مدیریت دانش در سازمان ها اهمیت ویژه ای یافته است و مدیریت موفق دانش، مشخصه اصلی بقای یک سازمان است، جوامع علمی و تجاری هر دو براین باورند که سازمان هایی با قدرت دانش می توانند برتری های بلند مدت خود را در عرصه های رقابتی حفظ کنند. همچنین سازمان ها برای رویارویی و مقابله با عوامل عدم اطمینان، حفظ موقعیت و ایجاد خلاقیت و نوآوری جهت گسترش عرصه رقابتی خود باید مدیریت دانش و متقابلاً خلاقیت سازمانی کارکنان را به عنوان یک نیاز استراتژیک و ضروری جهت پیشگامی در عرصه رقابت پذیری، در زمره برنامه های اولویت دار خود قرار دهند.در این پژوهش تاثیر ابعاد مدیریت دانش شامل تولید و اکتساب دانش، ذخیره و سازماندهی دانش، به اشتراک گذاری دانش، ارزیابی دانش، بکارگیری دانش، به عنوان متغیر مستقل بر خلاقیت سازمانی کارکنان به عنوان متغیر وابسته بررسی شده است. جامعه آماری این پژوهش، کارکنان شرکت مخابرات استان همدان می باشند و این پژوهش از نظر هدف یک تحقیق کاربردی و از نظر روش گردآوری اطلاعات توصیفی- پیمایشی است و پس از تعیین و تائید شاخص های مرتبط با متغیر مستقل و وابسته توسط خبرگان، پرسشنامه ای که پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ 938/0 اندازه گیری شده است؛ در نمونه آماری متشکل از 250 نفر که به روش تمام شماری نمونه گیری شده است توزیع گردید و تحلیل داده های جمع آوری شده با استفاده از نرم افزار LISRELبه منظور ارزیابی الگوی معادلات ساختاری و Spss به منظور تحلیل رگرسیون صورت گرفت. یافته های پژوهش نشان داد، ابعاد مدیریت دانش شامل تولید و اکتساب دانش، ذخیره و سازماندهی دانش، به اشتراک گذاری دانش، ارزیابی دانش، بکارگیری دانش بر خلاقیت سازمانی تاثیر گذارند. Manuscript profile