• Home
  • مهدی کاظم زاده بیطالی

    List of Articles مهدی کاظم زاده بیطالی


  • Article

    1 - رابطه بین توسعه حرفه‌ای کارکنان با خودکارآمدی آنان و نوع قدرت مدیران در دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه
    Public Policy In Administration , Issue 4 , Year , Winter 2017
    زمینه و هدف: توسعه حرفه ای کلید اصلی پیشرفت کارکنان و رشد حرفه ای آنها است. هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی رابطه بین توسعه حرفه ای کارکنان با خودکارآمدی آنان و نوع قدرت مدیران در دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه می باشد. روش: جامعه آماری این پژوهش کلیه کارکنان مرد و زن More
    زمینه و هدف: توسعه حرفه ای کلید اصلی پیشرفت کارکنان و رشد حرفه ای آنها است. هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی رابطه بین توسعه حرفه ای کارکنان با خودکارآمدی آنان و نوع قدرت مدیران در دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه می باشد. روش: جامعه آماری این پژوهش کلیه کارکنان مرد و زن دانشگاه آزاد شهر ارومیه به تعداد 176نفر بوده که کلیه آنها مورد مطالعه قرار گرفته اند. روش تحقیق در این پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی می باشد. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه های توسعه حرفه ای کارکنان که بر مبنای پژوهش و اظهارات ریموند ‌ای .نوا. (1992)، پرداختچی (1388) و استفاده از مدل نظری کاتنر (1997) ساخته شده است و همچنین از پرسشنامه های خودکارآمدی عمومی شرر (1982) و پرسشنامه نوع قدرت مدیران بر اساس چارچوب ارائه شده توسط فرنچ و ریون (1959) استفاده شده است.تجزیه و تحلیل آماری فرضیه های پژوهش در چارچوب ضریب همبستگی، آزمون tمستقل، آزمون تحلیل واریانس یکراهه (ANOVA) و رگرسیون چندگانه انجام گردید. یافته ها: نتایج بدست آمده بیانگر آن است که بین توسعه حرفه ای کارکنان و خودکارآمدی آنان و همین طور بین توسعه حرفه ای کارکنان و قدرت مدیران رابطه معنی داری وجود دارد. ولی بین خودکارآمدی کارکنان و قدرت مدیران رابطه معنی داری وجود ندارد. نتایج حاصل از رگرسیون نشان می دهد که توسعه حرفه ای کارکنان توان پیش بینی خودکارآمدی کارکنان و نوع قدرت مدیران را دارد. نتیجه گیری: با توجه به نقش پیش بینی کنندگی توسعه حرفه لازم است مسئولان دانشگاه به این امر توجه ویژه نمایند. Manuscript profile

  • Article

    2 - تأثیر حمایت از خودمختاری معلم و گرایش‌های علیتی خودمختار بر از خودبیگانگی تحصیلی دانش‌آموزان دوره متوسطه دوم با نقش واسطه‌ای نیازهای روان‌شناختی اساسی
    Knowledge & Research in Applied Psychology , Issue 4 , Year , Winter 2018
    هدف این پژوهش، بررسی تأثیر حمایت از خودمختاری معلم و گرایش‌های علیتی خودمختار بر ازخودبیگانگی تحصیلی دانش‌آموزان دوره متوسطه دوم با نقش واسطه‌ای نیازهای روان‌شناختی اساسی در قالب یک مدل علّی بود. این پژوهش توصیفی - همبستگی از نوع مدل یابی معادلات ساختاری با رویکرد تحلیل More
    هدف این پژوهش، بررسی تأثیر حمایت از خودمختاری معلم و گرایش‌های علیتی خودمختار بر ازخودبیگانگی تحصیلی دانش‌آموزان دوره متوسطه دوم با نقش واسطه‌ای نیازهای روان‌شناختی اساسی در قالب یک مدل علّی بود. این پژوهش توصیفی - همبستگی از نوع مدل یابی معادلات ساختاری با رویکرد تحلیل مسیر بود. جامعة آماری پژوهش شامل کلیه دانش‌آموزان دختر و پسر دوره متوسطه دوم شاغل به تحصیل 1395-1394 شهرستان ارومیه بود؛ که از میان آنان 300 نفر با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای انتخاب شدند که برای تعیین حجم نمونه از جدول مورگان استفاده شد. برای گردآوری داده‌ها از پرسشنامه‌های استاندارد ازخودبیگانگی تحصیلی دیلون و گروات (1976)، نیازهای روان‌شناختی اساسی لاگواردیا، ریان، کوچمن و دسی (2000)، حمایت از خودمختاری معلم بلک و دسی (2000) و گرایش‌های علیتی خودمختار روز، مارکلند و پارفیت (2001) استفاده شد. داده‌های حاصل با استفاده از روش تحلیل مسیر، تجزیه‌وتحلیل شد. نتایج این بررسی نشان داد که حمایت از خودمختاری معلم و گرایش‌های علیتی خودمختار بر نیازهای روان‌شناختی اساسی تأثیر مثبت و معنادار دارند (01/0p<). نیازهای روان‌شناسی اساسی بر ازخودبیگانگی تحصیلی دانش‌آموزان تأثیر منفی و معنادار دارند (01/0p<). حمایت از خودمختاری معلم و گرایش‌های علیتی خودمختار بر ازخودبیگانگی تحصیلی دانش‌آموزان تأثیر منفی و معنادار دارند (01/0p<) و درنهایت اینکه نیازهای روان‌شناسی اساسی در رابطه بین حمایت از خودمختاری معلم و گرایش‌های علیتی خودمختار با ازخودبیگانگی تحصیلی دانش‌آموزان نقش واسطه‌ای دارند. Manuscript profile

  • Article

    3 - ارزیابی چارچوب عوامل موثر بر تعهد حرفه ای معلمان مدرسه های دولتی آذربایجان غربی
    The Journal of Modern Thoughts in Education , Issue 5 , Year , Winter 2017
    هدف این پژوهش بررسی عوامل موثر بر تعهد حرفه ای معلمان در مدارس دولتی استان آذربایجان غربی است. روش تحقیق در این پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی می باشد. جامعه آماری این پژوهش کلیه معلمان مرد و زن در سطح استان آذربایجان غربی به تعداد 19707 بودند. حجم نمونه با استفاده از جدو More
    هدف این پژوهش بررسی عوامل موثر بر تعهد حرفه ای معلمان در مدارس دولتی استان آذربایجان غربی است. روش تحقیق در این پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی می باشد. جامعه آماری این پژوهش کلیه معلمان مرد و زن در سطح استان آذربایجان غربی به تعداد 19707 بودند. حجم نمونه با استفاده از جدول مورگان با توجه به جامعه آماری، 377 نفر با روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای در نظر گرفته شد. برای گردآوری اطلاعات از 9 پرسشنامه استاندارد استفاده شده است. ضریب کلی پرسشنامه ها با استفاده از روش آلفای کرونباخ 75/0 بدست آمد. داده های بدست آمده از طریق روش همبستگی و تحلیل رگرسیون به روش گام به گام مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل های آماری نشان داد که بین تمامی عوامل موثر بر تعهد حرفه ای معلمان به جزء تمرکز سازمانی رابطه وجود دارد. همچینین نتایج حاصل از رگرسیون نشان می دهد که از بین عوامل موثر بر تعهد حرفه ای مولفه های رشد حرفه ای، رضایت شغلی و همانند سازی در پیش بینی تعهد حرفه ای در معلمان مورد مطالعه معنادار هستند و تا حدود 377/0 در صد می توان از روی این مولفه ها تعهد حرفه ای را پیش بینی کرد. طبق نتایج تحقیق کلیه ابعاد، مؤلفه های چارچوب ارائه شده دارای اهمیت می باشد و چارچوب اخیر می تواند به عنوان ابزاری جهت ارزیابی تعهد حرفه ای معلمان قرار گیرد. نتایج پژوهشهایی از این قبیل می تواند به عنوان ابزارهایی جهت کمک به برنامه ریزان آموزشی کشور، در ارتقا تعهد حرفه ای معلمان واقع گردد. Manuscript profile