• Home
  • محمدرضا حمیدی زاده

    List of Articles محمدرضا حمیدی زاده


  • Article

    1 - عوامل شغلی و سازمانی موثر بر انگیزش خدمات عمومی کارکنان دانشگاه علوم پزشکی قزوین
    Journal of Development & Evolution Mnagement , Issue 4 , Year , Winter 2021
    انگیزش عنصر حیاتی در مدیریت منابع انسانی است. از این رو، مدیران امروز نیازمند فهم دلایل کار کردن کارکنان هستند تا بتوانند انگیزش لازم را در آن‌ها ایجاد کنند. هدف پژوهش، بررسی عوامل موثر(شغلی و سازمانی) بر انگیزش خدمات عمومی کارکنان دانشگاه علوم پزشکی قزوین است و به لحاظ More
    انگیزش عنصر حیاتی در مدیریت منابع انسانی است. از این رو، مدیران امروز نیازمند فهم دلایل کار کردن کارکنان هستند تا بتوانند انگیزش لازم را در آن‌ها ایجاد کنند. هدف پژوهش، بررسی عوامل موثر(شغلی و سازمانی) بر انگیزش خدمات عمومی کارکنان دانشگاه علوم پزشکی قزوین است و به لحاظ هدف کاربردی، و از نظر شیوه گردآوری داده‌ها توصیفی-پیمایشی می‌باشد و براساس سوال انجام گرفته است. در این پژوهش از پرسشنامه استاندارد کیم و وندنابیل(2010)، و هاکمن و اولدهام(JDS) و یک پرسشنامه محقق‌ساخته، استفاده شده است. آزمون‌های آماری در سطح خطای 05/0 انجام شده است. پیمایش در جامعه 343 نفری از کارکنان رسمی و پیمانی صورت گرفته که براساس جدول مورگان، تعداد نمونه‌ها 180 نفر به دست آمده است. پژوهش به شکل مقطعی در پاییز 1396 انجام شده است. جهت پاسخ‌گویی به سوالات از روش معادلات ساختاری با رویکرد حداقل مربعات جزئی(PLS) استفاده شده است. یافته‌ها نشان می‌دهد که عوامل شغلی بیشترین تاثیر را بر انگیزش کارکنان دارد و در بین ریزمتغیرها، احساس رضایت از عمل به منفعت عامه بیشترین و پذیرش مسئولیت نتایج کم‌ترین اثر را دارد. در مورد متغیرهای اثرگذار بر سازمان، احساس فرد از هنجارهای سازمان، بیشترین و متغیر احساس فرد از شهرت سازمان، کم‌ترین اثر را دارد. Manuscript profile

  • Article

    2 - ارزیابی اثربخشی تحول استراتژیک سازمانی شرکت ملی حفاری ایران برای ارتقای سطح مزیت رقابتی
    Journal of Development & Evolution Mnagement , Issue 2 , Year , Autumn 2016
    هدف اصلی این پژوهش ارزیابی اثربخشی تحول استراتژیک سازمانی شرکت ملی حفاری ایران برای ارتقای سطح مزیت رقابتی است. از این رو، قابلیت کارآفرینی شرکت نیز بالا خواهد رفت، حجم نمونه براساس رویکرد کوکران، 210 نفر تعیین شد. روش پژوهش حاضر بر اساس هدف، کاربردی و بر حسب نحوه گردآو More
    هدف اصلی این پژوهش ارزیابی اثربخشی تحول استراتژیک سازمانی شرکت ملی حفاری ایران برای ارتقای سطح مزیت رقابتی است. از این رو، قابلیت کارآفرینی شرکت نیز بالا خواهد رفت، حجم نمونه براساس رویکرد کوکران، 210 نفر تعیین شد. روش پژوهش حاضر بر اساس هدف، کاربردی و بر حسب نحوه گردآوری داده‌ها از نوع تحقیقات توصیفی به شمار می‌آید و از حیث ارتباط بین متغیرهای تحقیق از نوع علی و به طور مشخص مبتنی بر مدل‌یابی معادلات ساختاری است. به منظور سنجش متغیرهای تحقیق نیز از پرسشنامه (تحول استراتژیک و مزیت رقابتی) و روش‌های تجزیه و تحلیل آماری با استفاده از نرم افزارSPSS.22 و LISREL 8.5 بهره گرفته شده است. نتایج تجزیه و تحلیل پرسشنامه نشان داد که تحول استراتژیک (محتوای استراتژی، تغییرات در روابط سازمان با محیط خارجی و ساختارهای سازمانی) تاثیر مثبت و معناداری بر مزیت رقابتی (قابلیت کارآفرین، قابلیت فنی، قابلیت سازمانی، قابلیت استراتژیک) دارند و همچنین تحول استراتژیک و مزیت رقابتی در شرکت ملی حفاری ایران در وضعیت اثربخش و مطلوب قرار ندارند. Manuscript profile

  • Article

    3 - توسعه و تبیین ابعاد پیام‌های ترغیبی بازاریابی رسانه‌های اجتماعی بر قصد خرید مشتریان
    Journal of Business Management , Issue 61 , Year , Spring 2024
    نظر به اینکه شناخت گرایش نظام‌مند و نامنظم و پراکندۀ مشتریان به خرید و مصرف در دنیا از شروط مهم و اساسی برای رونق دادن به فضای کسب‌وکارها و رسیدن به رشد و توسعه اقتصادی بنگاه‌ها است؛ هدف این تحقیق، توسعه و تبیین ابعاد پیام‌های ترغیب کننده در بستر بازاریابی رسانه‌های اجت More
    نظر به اینکه شناخت گرایش نظام‌مند و نامنظم و پراکندۀ مشتریان به خرید و مصرف در دنیا از شروط مهم و اساسی برای رونق دادن به فضای کسب‌وکارها و رسیدن به رشد و توسعه اقتصادی بنگاه‌ها است؛ هدف این تحقیق، توسعه و تبیین ابعاد پیام‌های ترغیب کننده در بستر بازاریابی رسانه‌های اجتماعی بر قصد خرید مشتریان می‌باشد. این تحقیق از بعد هدف، کاربردی، از منظر روش تحقیق آمیخته ای از روشهای کیفی و کمی است.در قسمت کیفی پژوهش از نظر خبرگان بازار کالاهای پرمصرف جهت طراحی چهارچوب اولیه پژوهش استفاده شده و سپس در بخش کمی دربخش کمّی بصورت میدانی و بر اساس پرسشنامه حاصل از بخش کیفی از مشتریان و مصرف کنندگان نظرسنجی به عمل آمد. جامعه آماری این تحقیق، کلیه مشتریان فروشگاه‌های مواد غذایی تهران بوده و نمونه آماری آن، 302 نفر از مشتریانی بوده است که در زمان گردآوری داده‌ها، قصد خرید ناگهانی مواد غذایی از فروشگاه کرده‌اند. ابزار جمع آوری داده‌ها، پرسشنامه است و برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از نرم افزار Smart PLS استفاده شده است. Manuscript profile

  • Article

    4 - تدوین و ارزیابی الگوهای کارآمد بخش‌بندی بازار صنعت پتروشیمی
    Journal of Business Management , Issue 2 , Year , Summer 1396
    در صنعت پتروشیمی مانند دیگر بازارها توجه‌کردن به تمامی بخش‌های بازار و ارضای نیاز تمام مشتریان، امری غیر‌ممکن است. استفاده از رویکردهای اثر‌بخش بخش‌بندی سبب می‌شود تا با تمرکز منابع بر گروه‌های خاصی از مشتریان از تنوع و ناهمگونی موجود در بازار برای تحقق راهبُردهای سازما More
    در صنعت پتروشیمی مانند دیگر بازارها توجه‌کردن به تمامی بخش‌های بازار و ارضای نیاز تمام مشتریان، امری غیر‌ممکن است. استفاده از رویکردهای اثر‌بخش بخش‌بندی سبب می‌شود تا با تمرکز منابع بر گروه‌های خاصی از مشتریان از تنوع و ناهمگونی موجود در بازار برای تحقق راهبُردهای سازمانی به بهترین نحو بهره‌برداری شود. در این پژوهش با استفاده از مدل بهبودیافته لانه‌ای و با به‌کارگیری رویکرد توصیفی - پیمایشی به تبیین پنج فرضیه بر مبنای متغیرهای مؤثر در بخش‌بندی بازار صنعت پتروشیمی و آزمون آن‌ها با استفاده از فرایند تجزیه‌و‌تحلیل سلسله‌مراتبی یا روش AHP، روش TOPSIS، آزمون مقایسه میانگین دو جامعه آماری و تحلیل واریانس یک‌طرفه پرداخته شده است. مطابق یافته‌های تحقیق، متغیرهای مدل تحقیق نقش تأثیرگذاری در بخش‌بندی بازار صنعت پتروشیمی دارند و این متغیرها مبنایی برای بخش‌بندی اثربخش بازار صنعت پتروشیمی و تدوین الگوی مربوط محسوب می‌شوند. Manuscript profile

  • Article

    5 - تبیین کارایی و تحلیل بازده‌ها نسبت به مقیاس صنعت برق کشور
    Journal of Business Management , Issue 2 , Year , Summer 1394
    کارایی و بهره‌وری از مسائل مهم اقتصادی هر بنگاه به‌شمار می آیند که اندازه گیری و ارزیابی منظم کارایی و بهره وری باعث استفاده بهینه از امکانات موجود و جلوگیری از افزایش نامتعادل هزینه ها می‌شود و موجب ارتقای کیفیت و کمیت کالاها و خدمات تولیدی خواهد شد. این پژوهش با روش ت More
    کارایی و بهره‌وری از مسائل مهم اقتصادی هر بنگاه به‌شمار می آیند که اندازه گیری و ارزیابی منظم کارایی و بهره وری باعث استفاده بهینه از امکانات موجود و جلوگیری از افزایش نامتعادل هزینه ها می‌شود و موجب ارتقای کیفیت و کمیت کالاها و خدمات تولیدی خواهد شد. این پژوهش با روش تحلیل پوششی داده‌ها و با هدف محاسبه انواع کارایی (کارایی مدیریتی، مقیاس و فنی) برای 22 شرکت زیرمجموعه شرکت مدیریت تولید برق کشور در حالت بازدهی متغیر به مقیاس در حالت نهاده‌محور انجام شد؛ به‌علاوه شاخص مالم کوئیست و تغییرات کارایی فنی، فناوری، مقیاس و مدیریتی طی دو سال 1386 و 1387 نیز محاسبه و تحلیل شد. نتایج نشان می دهد که میانگین تغییرات بهره وری برای کل مجموعه، در سال 1387 نسبت به سال 1386، معادل 004/1 است؛ یعنی بهره‌وری به مقدار ناچیزی (004/0درصد) کاهش یافته است. Manuscript profile

  • Article

    6 - پیش بینی شاخص روزانه بورس اوراق بهادار تهران با استفاده از انتخاب ویژگی های مناسب برای شبکه عصبی حافظه کوتاه مدت ماندگار
    Financial Engineering and Portfolio Management , Issue 2 , Year , Summer 2023
    شاخص بورس یکی از عوامل مؤثر در سرمایه گذاری محسوب می شود. زیرا می تواند نشان دهنده وضعیت سلامت و روند تغییرات کلان اقتصادی یک کشور باشد. ویژگیهای متنوعی بر شاخص تأثیر می گذارند. ترکیبهای مختلف این ویژگی ها، یک فضای حالت گسترده ایجاد می کنند. از این رو، فراهم کردن یک مجم More
    شاخص بورس یکی از عوامل مؤثر در سرمایه گذاری محسوب می شود. زیرا می تواند نشان دهنده وضعیت سلامت و روند تغییرات کلان اقتصادی یک کشور باشد. ویژگیهای متنوعی بر شاخص تأثیر می گذارند. ترکیبهای مختلف این ویژگی ها، یک فضای حالت گسترده ایجاد می کنند. از این رو، فراهم کردن یک مجموعه داده شامل همه این ترکیبها برای آموزش مدل پیش بینی شاخص بورس، غیرعملی است. در این پژوهش تلاش شده است پس از جمع آوری تعداد قابل توجهی از ویژگیهای مؤثر بر شاخص، روشی برای انتخاب ویژگیهای مناسب مدل پیش بینی شاخص بورس با هدف افزایش دقت پیش بینی ارائه شود. بدین منظور، از الگوریتم mRMR به عنوان الگوریتم پایه استفاده شده است. همچنین برای انتخاب مدل مناسب، به مقایسه تعدادی از پرکاربردترین مدلهای هوش مصنوعی در پیش بینی شاخص بورس اقدام شد و با توجه به نتایج حاصل شده، شبکه LSTM برای پیش بینی شاخص بورس انتخاب گردید. نتایج این مطالعه نشان می دهد که با استفاده از شبکه LSTM و روش پیشنهادی در گزینش ویژگیها، می توان با 8 ویژگی انتخابی به دقت بالایی در پیش بینی روزانه شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران دست یافت. بطوری که میانگین درصد خطا حدود 2.66 محاسبه شده است. Manuscript profile

  • Article

    7 - طراحی و تبیین شاخص‌های الگوی برتری در سرآمدی مدیریت دانش استراتژیک
    Strategic Management Researches , Issue 1 , Year , Summer 2017
    امروزه اغلب سازمان‌ها به دنبال انتخاب و پیاده سازی شاخص‌های سرآمدی جهت ارتقای سطح کیفی خدمات و محصولات خود و درنهایت خلق ارزش برای کلیه ذینفعان می باشند و شاخص‌های سرآمدی را به‌عنوان چارچوب عملیاتی در زمینه بهبود عملکرد سازمان‌ها در نظر می‌گیرند. ازاین‌رو استقرار شاخص‌ه More
    امروزه اغلب سازمان‌ها به دنبال انتخاب و پیاده سازی شاخص‌های سرآمدی جهت ارتقای سطح کیفی خدمات و محصولات خود و درنهایت خلق ارزش برای کلیه ذینفعان می باشند و شاخص‌های سرآمدی را به‌عنوان چارچوب عملیاتی در زمینه بهبود عملکرد سازمان‌ها در نظر می‌گیرند. ازاین‌رو استقرار شاخص‌های سرآمدی مدیریت دانش استراتژیک اجتناب‌ناپذیر شده است. هدف این مقاله نیز تبیین شاخص‌های سرآمدی مدیریت دانش استراتژیک است. بر همین اساس در این پژوهش علاوه بر مطالعه ادبیات پژوهش از فن دلفی فازی جهت پالایش و انتخاب شاخص‌های مدیریت دانش استراتژیک بهره گرفته‌شده است، ایده سنجی به‌عمل‌آمده در دو مرحله و با استفاده از رویکرد چنگ و لین مورد پالایش قرار گرفته است. جامعه آماری پژوهش را 30 نفر از خبرگان صنعت و دانشگاه تشکیل دادند. جهت بررسی و تحلیل در ابتدا 52 شاخص، برگرفته از ادبیات پژوهش و بررسی الگوهای سرآمدی انتخاب گردید که پس از پالایش نظرات خبرگان صنعت و دانشگاهی و با در نظر گرفتن پاسخ سؤالات باز در هر مرحله از فن دلفی فازی، 80 شاخص مورد تائید قرار گرفت. تا بدین وسیله به کمک شاخص‌های استخراج‌شده مسیر سرآمدی برای سازمان‌ها روشن گردد و بتوانند هر چه سریع‌تر به تحقق سرآمدی در سازمان نائل آیند. Manuscript profile