• Home
  • رقیه حسن زاده

    List of Articles رقیه حسن زاده


  • Article

    1 - تأثیر اعتبارسنجی مشتریان اعتباری بانکی بر رشد اقتصادی در ایران (مطالعه موردی بانک صادرات ایران)
    Journal of Investment Knowledge , Issue 5 , Year , Winter 2024
    بانک‌ها با فراهم آوردن منابع موردنیاز برای سرمایه‌گذاری واقعی، قادر به تأثیرگذاری بر رشد اقتصادی شده‌اند.در ایران بانک‌ها به‌عنوان مهم‌ترین نهاد بازار پولی نقش بسیار مهمی را در اقتصاد کشور داشته و با توجه به نقش آن‌ها و همچنین بازتاب سریع سیاست‌های این بخش در کل اقتصاد More
    بانک‌ها با فراهم آوردن منابع موردنیاز برای سرمایه‌گذاری واقعی، قادر به تأثیرگذاری بر رشد اقتصادی شده‌اند.در ایران بانک‌ها به‌عنوان مهم‌ترین نهاد بازار پولی نقش بسیار مهمی را در اقتصاد کشور داشته و با توجه به نقش آن‌ها و همچنین بازتاب سریع سیاست‌های این بخش در کل اقتصاد کشور، بررسی عملکرد بانک‌ها از دو جنبه اهمیت دارد: اول به‌عنوان یک بنگاه اقتصادی و خصوصی دوم به‌عنوان بنگاهی که دارای یک هدف عمومی است. یکی از راه‌های بررسی این عملکرد تاثیر اعتبارسنجی مشتریان بانکی بر رشد اقتصادی است.مدل اقتصادسنجی مورد استفاده در این مقاله سیستم معادلات همزمان می‌باشد. بر این اساس از آزمون هاسمن که درون زایی را مورد آزمون قرار می دهد،لزوم استفاده از رویکرد معادلات همزمان برای تخمین را نشان می‌دهد؛ که بصورت چهار مدل با متغیرهای اعتبارسنجی، نرخ تورم و نرخ اشتغال می باشد که تاثیر آنها را بر رشد اقتصادی بررسی می کند. جامعه آماری مورد استفاده در اینمقاله اطلاعات دریافتی مربوط به شعب بانکهای صادرات ایران می باشد و تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار ایویوز صورت پذیرفته است.در گام اول از آزمون های مختلفی از جمله دیکی فولر تعمیم یافته، فیلیپس پرون برای بررسی و گزارش پایایی یا عدم پایایی متغیرها مورد استفاده قرار گرفت و برای تخمین مدل معرفی شده از روش حداقل مربعات وزنی و روش حداقل مربعات دو مرحله ای استفاده شده است. نتایج دریافتی نشان می دهد که متغیر های اعتبارسنجی و نرختورم بر رشد اقتصادی تاثیر دارد و متغیر نرخ اشتغال در رشد اقتصادی تاثیرگذار نمی باشد. Manuscript profile

  • Article

    2 - رابطه مدیریت تصویرسازی و رفتار شهروندی سازمانی با نقش تعدیل‌گری عزت‌نفس سازمانی (موردمطالعه: آموزش‌وپرورش تبادکان مشهد)
    Journal of Modern Management Engineering , Issue 5 , Year , Winter 1395
    پژوهش با هدف بررسی رابطه مدیریت تصویرسازی و رفتار شهروندی سازمانی با نقش تعدیلگری عزت نفس سازمانی به مرحله اجرا در آمده است. جامعه آماری در این پژوهش کارکنان اداره آموزش و پرورش منطقه تبادکان خراسان رضوی در نظر گرفته شدهاند که تعداد آن‌ها 110 نفر میباشند که از میان آن‌ه More
    پژوهش با هدف بررسی رابطه مدیریت تصویرسازی و رفتار شهروندی سازمانی با نقش تعدیلگری عزت نفس سازمانی به مرحله اجرا در آمده است. جامعه آماری در این پژوهش کارکنان اداره آموزش و پرورش منطقه تبادکان خراسان رضوی در نظر گرفته شدهاند که تعداد آن‌ها 110 نفر میباشند که از میان آن‌ها تعداد 85 نفر بهعنوان نمونه با استفاده از فرمول کوکران و روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. روش تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر روش اجرا توصیفی – همبستگی است. ابزار مورد استفاده در این پژوهش، پرسشنامه بود که پرسشنامه مدیریت تصویرسازی وین و فریس(1990)، رفتار شهروندی سازمانی اورگان(1988) و عزت نفس مبتنی بر سازمان پیرس و همکاران(1989) مورد استفاده قرار گرفت. پایایی پرسشنامه با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب (760/0، 886/0، 902/0) به دست آمده که می توان گفت ابزار از پایایی مناسب برخوردار است. در این پژوهش جهت تجزیه و تحلیل داده ها از روش آماری توصیفی و استنباطی استفاده گردیده است. ابتدا جهت تحلیل ویژگی های جمعیت شناختی نمونه مورد نظر از پارامترهای توصیفی شامل جداول و نمودارهای فراوانی و در قسمت آزمون فرضیات با استفاده از نرم افزار SPSS 21 از روش رگرسیون چندگانه و تحلیل عاملی تأییدی استفاده شده است. تجزیه و تحلیل داده های جمع آوری شده نشان داد که بین مدیریت تصویرسازی و رفتار شهروندی سازمانی رابطه معناداری وجود دارد. همچنین تأیید نقش تعدیل کنندگی عزت نفس در رابطه بین مدیریت تصویرسازی و رفتار شهروندی سازمانی حکایت دارد، در انتها پیشنهاداتی برای هر یک از فرضیات بیان گردید Manuscript profile