Future study Management
,
Issue112,Year,
Summer
2018
حملونقل هوایی به دلیل سرعت بالای جابجایی و دسترسی به نقاط بیشتر از اهمیت خاصی برای توسعه سیستمهای اقتصادی و اجتماعی هرکشوری برخوردار است. پهنه گسترده ایران به دلیل ویژگیهای جغرافیایی و سرعت تحرکات رشد اقتصادی در توسعه منطقهای محسوب متقاضی گسترش حملونقل هوایی است. ه More
حملونقل هوایی به دلیل سرعت بالای جابجایی و دسترسی به نقاط بیشتر از اهمیت خاصی برای توسعه سیستمهای اقتصادی و اجتماعی هرکشوری برخوردار است. پهنه گسترده ایران به دلیل ویژگیهای جغرافیایی و سرعت تحرکات رشد اقتصادی در توسعه منطقهای محسوب متقاضی گسترش حملونقل هوایی است. هدف اصلی این تحقیق آیندهپژوهی تقاضای مسافرت هوایی و توسعه ظرفیت پایانههای مسافری کشور بوده است. در این تحقیق یک متد توسعه مدل برای پیشبینی تقاضای مسافرت هوایی و برخی از سناریوهای مرتبط با باند فرود و توسعه ظرفیت پایانههای مسافری برای رودررو شدن با آینده تقاضا در افق سال 1414 ازنقطه نظر پویاییهای سیستم ارائه شد. با وجود تعداد زیاد مطالعات در کشور بر روی حوزه حملونقل هوایی ، پژوهشی جهت بررسی تقاضای مسافرت هوایی و توسعه ظرفیت پایانههای مسافری بر اساس رویکرد آیندهپژوهی تاکنون دیده نشده است. با توجه به مدل توسعه داده شده در این مقاله و بررسی سناریوهای بدبینانه و خوشبینانه و مقایسه این سه سناریو با یکدیگر، مقادیر مختلفی از اهداف مورد نظر، تحلیل حساسیت گردید. سناریوهای مورد نظر بر اساس عوامل ظرفیتی تعداد پروازها در هر روز، استفاده از باند فرودگاه و تراکم خطوط هواپیمایی طراحی گردیده است. با استفاده از شرایط متفاوت به وجود آمده در سناریوها و پیشبینی شرایطی که ممکن است در آینده برای صنعت هوایی کشور رخ دهد، میتوان رفتار کلی سیستم را با استفاده از این مدل آزمون کرد. بهمنظور آزمون صحتسنجی و اعتباربخشی نتایج مدل از نرمافزار شبیهسازی پویاییهای سیستم Vensim برای توسعه مدل و تحلیل حساسیت پارامترها استفاده شده است.
Manuscript profile
Journal of Development & Evolution Mnagement
,
Issue5,Year,
Winter
2020
در تحقیق حاضر هدف کلی بررسی ادغام اندازه بنگاه به همراه سه مولفه اصلی و تاثیرگذار، ظرفیت تکنولوژی ، همکاری تامین کنندگان و مشتری مداری در سازمانهای خدمات محورمی باشد. جامعه آماری تعدادی از متخصصین و کاردانان سازمانهای خدمات محور بوده اند که به نمایندگی از آنها تعدادی با More
در تحقیق حاضر هدف کلی بررسی ادغام اندازه بنگاه به همراه سه مولفه اصلی و تاثیرگذار، ظرفیت تکنولوژی ، همکاری تامین کنندگان و مشتری مداری در سازمانهای خدمات محورمی باشد. جامعه آماری تعدادی از متخصصین و کاردانان سازمانهای خدمات محور بوده اند که به نمایندگی از آنها تعدادی بانک و موسسه مالی و اعتباری برگزیده شده اند. یافته های تحقیق نشان داد بین هر چهار متغیر رابطه معناداری وجود دارد که مدل رگرسیونی متشکل از سه متغیر مستقل و یک متغیر وابسته مدل خوبی بوده و مجموع متغیرهای مستقل می توانند نوآوری را تبیین کنند. ضرایب بتای استاندارد اندازه شرکت، همکاری تامین کنندگان، مشتری مداری R&D وظرفیت تکنولوژی و سطح معناداری آنان را نشان می دهد .در نتیجه آن مشتری مداری با ضریب بتای 0.54 بیشترین سهم را در تبیین نوآوری دارد و اندازه بنگاه با ضریب بتای 0.09 کمترین سهم در تبیین نواوری دارد. از طرفی بعلت مهم بودن مولفه اندازه بنگاه و تاثیر آن برای بقای سازمان در بازار رقابتی، دریافتیم که سازمانهای خدمات محور متوسط و بزرگ در ایران کارایی و ثبات بهتری دارند. مدل مفهومی این مقاله می تواند برای اتخاذ تصمیمات استراتژیک مدیران جهت ارتقاء نوآوری در سازمانهای خدمات محور موثر واقع شود.
Manuscript profile
Financial Engineering and Portfolio Management
,
Issue1,Year,
Spring
2021
سرمایه گذاری در بورس انرژی ایران یکی از روشهای دستیابی به بازده میباشد. در میان مدلهای قیمتگذاری دارایی سرمایهای یکی از مهمترین ابزارهای نوین تعیین ریسک و بازده، مدل پنج عاملی فاما و فرنچ است. در این پژوهش به بررسی قدرت توضیح بازده سبد سرمایهگذاری متشکل از 40 شرک More
سرمایه گذاری در بورس انرژی ایران یکی از روشهای دستیابی به بازده میباشد. در میان مدلهای قیمتگذاری دارایی سرمایهای یکی از مهمترین ابزارهای نوین تعیین ریسک و بازده، مدل پنج عاملی فاما و فرنچ است. در این پژوهش به بررسی قدرت توضیح بازده سبد سرمایهگذاری متشکل از 40 شرکت فعال در بروس انرژی ایران از سال 1388 تا 1397 با استفاده از مدل پنج عاملی فاما و فرنچ پرداختهایم. بدین منظور از آزمونهای آماری F لیمر و هاسمن و روش تجزیه و تحلیل رگرسیون چند متغیره در مدلهای سه عاملی و پنج عاملی فاما و فرنچ برای تبیین بازده پرتفوی انرژی استفاده نمودهایم. نتایج این تحقیق نشان میدهد که با افزودن دو عامل سودآوری و سرمایهگذاری به مدل سه عاملی ضریب تعیین از 0.85 به 0.96 افزایش مییابد. در میان این پنج عامل، عامل ارزش بیشترین تاثیر را بر بازده پرتفوی انرژی میگذارد. همچنین با افزودن عوامل بازار، ارزش و سودآوری بازده پرتفوی انرژی افزایش یافت اما عوامل اندازه و سرمایهگذاری ارتباط معکوسی با بازده پرتفوی انرژی داشته و باعث کاهش آن شدند.
Manuscript profile
Sanad
Sanad is a platform for managing Azad University publications