فصلنامه زبان و ادب فارسی
,
Issue2,Year,
Autumn
2018
نیاز اساسی نقد ادبی توجه به مفهوم زنانگی در روایت و بازنمایی آن به عنوان یک قابلیت ادبی میباشد و هزار و یک شب از متون ادبی چند ملیتی است ،زن در آن حضور فعال دارد. قهرمان قصه زنی با تدبیر و درایت است که با نقل قصههای هوشمندانه پادشاهی خودکامه را به پایگاه خودآگاهی می More
نیاز اساسی نقد ادبی توجه به مفهوم زنانگی در روایت و بازنمایی آن به عنوان یک قابلیت ادبی میباشد و هزار و یک شب از متون ادبی چند ملیتی است ،زن در آن حضور فعال دارد. قهرمان قصه زنی با تدبیر و درایت است که با نقل قصههای هوشمندانه پادشاهی خودکامه را به پایگاه خودآگاهی میرساند. در این پژوهش کارکرد بازی در رمان هزار و یک شب با استفاده از خوانش روانکاوانه پسا ساختارگرا با نگاه به نظریه فاز آینه و زنانگی لاکان و نظریههای تقلید، تفاوت و شکوفایی شهرزاد مورد بررسی قرار گرفته است. شهرزاد شخصیت محوری رمان دربازی آگاهانه و ناخودآگاه خود به روندی جامه عمل میپوشاند که از دیدگاه لاکان یگانه را مبارزه با قدرت گفتمان نرینه محور است. شهرزاد در کوششی بیپایان برای شناخت خود و پرورش شاه ایران، درگیری بازیهایی میشود که گاه موفقیت آمیز بوده و گاه ناموفق و گاه با تقلید آینه وار، ساختار فکری جامعه را مشروعیت میبخشد و زمانی با تقلید خرابکارانه آن را به چالش میکشد، در این روند قصهگویی، به تدریج راهی برای بروز هویت زنانه بعنوان سوژه انسانی (نه شی وکالا) باز میشود.
Manuscript profile
فصلنامه زبان و ادب فارسی
,
Issue2,Year,
Autumn
2018
مکتب ادبی ناتورالیسم از بطن رئالیسم پدید آمده که طبیعت را عنصر اثرگذار بر ساختار زندگی دانسته و هدف آن بیان واقعیتهای دردناک جامعه است. سبک نویسندگی محمود دولتآبادی و علیاشرف درویشیان رئالیسم است و از نویسندگان صاحبسبک در میان داستاننویسان نسل سوم ادبیات داستانی ای More
مکتب ادبی ناتورالیسم از بطن رئالیسم پدید آمده که طبیعت را عنصر اثرگذار بر ساختار زندگی دانسته و هدف آن بیان واقعیتهای دردناک جامعه است. سبک نویسندگی محمود دولتآبادی و علیاشرف درویشیان رئالیسم است و از نویسندگان صاحبسبک در میان داستاننویسان نسل سوم ادبیات داستانی ایران هستند. داستانهای کوتاه این نویسندگان علیرغم تفاوتهای سبک نویسندگی، در بُعد اندیشه شباهتهایی دارند که اندیشههای ناتورالیستی دو نویسنده در داستانهای کوتاهشان یکی از این شباهتهاست، چنان که درونمایههای ناتورالیستی فراوانی در داستانهای کوتاه دولتآبادی (ته شب، ادبار، مرد، از خم چمبر، گاوارهبان، عقیل عقیل، آوسنة باباسبحان، باشبیرو، سایههای خسته) و درویشیان (فصل نان، از این ولایت، همراه آهنگهای بابام، آبشوران) که عموماً مربوط به فضای ایرانِ دورة پهلوی دوم هستند، دیده میشود. این نویسندگان زشتیهای جامعة ایرانِ دهة چهل را آشکارا در شرایط خاصّی از اوضاع سیاسی و اجتماعی عصر پهلوی به تصویر کشیدهاند. بنابر این، پژوهش پیش روی با هدف تبیین جلوههای ناتورالیستی در آثار دولتآبادی و درویشیان با رویکردی توصیفی- تحلیلی انجام شده که دستاورد آن تحلیل و تبیین جلوههایی مشترک از ناتورالیسم مانند: فقر و بیکاری، خشونت علیه زنان، جهل و خرافه، نبود عشق و زیبایی، کارکرد زبان محاوره، توصیف دقیق و شرح جزئیات، مرگ و فرجام غمانگیز توصیف رنجها و سختیهای زندگی شکست حرمت کلمات و مفاهیم، فضاسازی تیره و آزارنده د ر داستانهای کوتاه این دو نویسنده است.
Manuscript profile
Didactic Literature Review
,
Issue1,Year,
Summer
2016
امروزه بینامتنیت اصطلاحی رایج در نظریههای ادبی و زبانشناسی است. بینامتنیت بر این اصل مبتنی است که هیچ اثری مستقل و خود ساخته مؤلف نیست بلکه از متون گذشته و از اندیشه فراروی ادبیات بهره برده است. بینامتنیت رابطه یک متن با سایر متون را بررسی میکند. هدف این مقاله آن ا More
امروزه بینامتنیت اصطلاحی رایج در نظریههای ادبی و زبانشناسی است. بینامتنیت بر این اصل مبتنی است که هیچ اثری مستقل و خود ساخته مؤلف نیست بلکه از متون گذشته و از اندیشه فراروی ادبیات بهره برده است. بینامتنیت رابطه یک متن با سایر متون را بررسی میکند. هدف این مقاله آن است که با استفاده از این نظریه آموزههای اخلاقی و اجتماعی پروین اعتصامی و انوری را ارزیابی کند. برای نیل به این هدف قطعه اشک یتیم از پروین اعتصامی با قطعه والی شهر ما گدایی بی حیاست از انوری بررسی و تجزیه و تحلیل شده است و تشابه و افتراق آن نمایانده شده است.
Manuscript profile
Didactic Literature Review
,
Issue5,Year,
Winter
2018
شاهنامۀ فردوسی را به سبب تنوع مقولاتِ تعلیمبخشی، قدرت و غنای مباحث تعلیمی و اشکالِ گوناگونِ تعلیمِ گسترده در لایههای پیدا و پنهانِ متن، اگر در زمرۀ ادبیات تعلیمی به شمار آوریم، راه اغراق نپیمودهایم. شاهنامه پرحجمترین و قدیمیترین میراثبَرِ اندرزنامههای ایران باستا More
شاهنامۀ فردوسی را به سبب تنوع مقولاتِ تعلیمبخشی، قدرت و غنای مباحث تعلیمی و اشکالِ گوناگونِ تعلیمِ گسترده در لایههای پیدا و پنهانِ متن، اگر در زمرۀ ادبیات تعلیمی به شمار آوریم، راه اغراق نپیمودهایم. شاهنامه پرحجمترین و قدیمیترین میراثبَرِ اندرزنامههای ایران باستان در بابِ سلوکِ ملوک است و به چند معنا پایهگذار تعلیم پادشاهان، ترغیب آنان به نیکوروشی و تحصیل نیکنامی و تحذیرشان از بدکرداری و بدنامی است. این اثر نه فقط در متنِ خودش مبادیِ تعلیم به رأس قدرت را پایه میگذارد، که حتی زندگینامۀ ساختهشده برای مؤلفش مشابهسازیِ مبادیِ تعلیمیِ این متن و تأویلی تعلیمی برای آن است. زندگی برسازیشدۀ فردوسی در متون، محصول گفتگویِ متونِ بعد از فردوسی با شاهنامهاند و از همان عناصر تعلیم به رأس قدرت برخوردارند. هم شاهنامه و هم زندگینامۀ برسازیشدۀ فردوسی، دستمایه و درسنامۀ تعلیم در متون تعلیمی بودهاند و گفتمان اخلاقگرای تاریخ، از حیث نصیحة الملوک از گفتگوی شاهنامه با زندگیِ مؤلفش و گفتگوی این دو با متون تعلیمی دیگر شکل گرفته است. در این جستار بنا به روششناسی هرمنوتیک در واکاوی و تحلیل متون، به زندگینامۀ برسازیشدۀ فردوسی از بُعد تبعات و نتایج تعلیمی آن برای تاریخ نگریسته شده است.
Manuscript profile
Sanad
Sanad is a platform for managing Azad University publications