Journal of healthcare management
,
Issue38,Year,
Winter
2021
مقدمه: در طول سالیان اخیر بیمارستانها با چالشهای مختلفی از قبیل کاهش بودجه و افزایش رقابت در حوزههای بهداشتی و درمانی مواجه بودهاند. انتظار میرود که خدمات درمانی مبتنی بر اینترنت اشیا علاوه بر کاهش هزینهها، سطح کیفیت زندگی را افزایش دهد. هدف این پژوهش شناسایی و او More
مقدمه: در طول سالیان اخیر بیمارستانها با چالشهای مختلفی از قبیل کاهش بودجه و افزایش رقابت در حوزههای بهداشتی و درمانی مواجه بودهاند. انتظار میرود که خدمات درمانی مبتنی بر اینترنت اشیا علاوه بر کاهش هزینهها، سطح کیفیت زندگی را افزایش دهد. هدف این پژوهش شناسایی و اولویتبندی کاربردهای فناورانه اینترنت اشیا بر مدیریت کیفیت بیمارستانی با استفاده از رویکرد تفسیری ساختاری میباشد.
روش پژوهش: پژوهش حاضر ازلحاظ هدف، کاربردی، از لحاظ ماهیت پژوهشی به صورت آمیخته و از نظر روش گرداوری دادهها یک پژوهش توصیفی - تحلیلی است. مهمترین کاربردهای فناورانه اینترنت اشیا بر مدیریت کیفیت بیمارستانی از طریق روش دلفی(در 2 مرحله) مشخص و برای تجزیهوتحلیل اطلاعات نیز از مدلسازی تفسیری- ساختاری استفاده گردید.
یافتهها: کاربردهای کنترل علائم حیاتی فرد بیمار، مراقبت از بیماران بدون نیاز حضور فرد در محل، بررسی موجودی تجهیزات و موارد موردنیاز ضروری، ردگیری و نظارت بر عملکرد کارکنان، بیماران و موجودی، نظارت و تنظیم هوشمند شرایط محیطی نگهداری بیمار و دارو، ویزیت از راه دور بیماران در دوران حاد و خاص، کاهش پسماندهای بیمارستانی، نظارت بر فعالیتهای فیزیکی افراد سالمند و راهاندازی جوامع آنلاین و مشاورههای اینترنتی پزشکی بهعنوان کلیدیترین عوامل شناخته شدند.
بحث و نتیجهگیری: با توجه به مؤثر بودن اینترنت اشیا در حوزه مراقبتهای بهداشتی، به مسئولین مراکز درمانی پیشنهاد میگردد که تغییرات مناسبی در حوزه فناوری اطلاعات خود ایجاد کنند تا بتوانند گامهای مفیدی برای ارتقا کیفیت خدمات خود بردارند.
Manuscript profile
Journal of healthcare management
,
Issue39,Year,
Summer
2021
مقدمه: امروزه فناوری اطلاعات سبز بهعنوان یکی از عوامل کلیدی برای دستیابی به توسعه پایدار زیستمحیطی شناختهشده است. هدف از این مطالعه طراحی الگوی آسیبشناسی استقرار فناوری اطلاعات سبز در بیمارستانها و مراکز درمانی بود. روش پژوهش: این مطالعه ازنظر هدف کاربردی و ازنظر More
مقدمه: امروزه فناوری اطلاعات سبز بهعنوان یکی از عوامل کلیدی برای دستیابی به توسعه پایدار زیستمحیطی شناختهشده است. هدف از این مطالعه طراحی الگوی آسیبشناسی استقرار فناوری اطلاعات سبز در بیمارستانها و مراکز درمانی بود. روش پژوهش: این مطالعه ازنظر هدف کاربردی و ازنظر روششناسی بهصورت توصیفی- تحلیلی صورت پذیرفت که در ابتدا دادهها، با مرور مبانی نظری و نظرخواهی از خبرگان، چالشهای استقرار فناوری اطلاعات سبز در بیمارستانها و مراکز درمانی شناسایی شد. سپس از طریق روش دلفی مهمترین چالشهای استقرار فناوری اطلاعات سبز در بیمارستانها و مراکز درمانی مشخص و برای تجزیهوتحلیل اطلاعات نیز از مدلسازی تفسیری ساختاری استفاده گردید. یافتهها: پس از رسیدن اعضا پانل به توافق نظری در دو مرحله، 19 عامل بهمنظور تجزیهوتحلیل درروش مدلسازی تفسیری ساختاری استخراج گردید. نتایج مطالعه نشان میدهد که دو عامل عدمحمایت مالی دولت با ارائه تسهیلات مالی و نبود بودجه و اعتبارت کافی در سازمان برای استقرار فناوری اطلاعات سبز در کلیدیترین سطح عوامل مطالعه قرار میگیرند. بحث و نتیجهگیری: نتایج نشان میدهد که بیمارستانها و مراکز درمانی بدون حمایت دولت استطاعت استقرار زیرساختهای فناوری اطلاعات سبز و بهرهمندی از مزایای آن را نخواهد داشت. دولت میتواند در بعد حمایت مالی از بیمارستانها و مراکز درمانی در راستای خرید تجهیزات و سایر نیازمندیهای استقرار فناوری اطلاعات سبز مثمر ثمر واقع شود.
Manuscript profile
Journal of Development & Evolution Mnagement
,
Issue5,Year,
Winter
2022
امروزه انتظارات مشتریان درحالتوسعه و بالا رفتن است و از همین رو هر سازمانی به دنبال برآورده کردن انتظارات مشتریان از طریق افزایش کیفیت محصولات و خدمات خود میباشد. با توجه به این موضوع و وضعیت رقابتی کنونی در بازارهای محلی و جهانی، سازمانها به دنبال اتخاذ و بهکارگیری More
امروزه انتظارات مشتریان درحالتوسعه و بالا رفتن است و از همین رو هر سازمانی به دنبال برآورده کردن انتظارات مشتریان از طریق افزایش کیفیت محصولات و خدمات خود میباشد. با توجه به این موضوع و وضعیت رقابتی کنونی در بازارهای محلی و جهانی، سازمانها به دنبال اتخاذ و بهکارگیری رویکردهای جدیدی در سازمان هستند که آنها را برای رسیدن به سطح کیفی بالاتر و عملکرد بهتر کمک کند. هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر مسئولیت اجتماعی شرکت بر عملکرد سازمانی با نقش میانجی مدیریت کیفیت جامع است. روش پژوهش برحسب هدف کاربردی و نحوه گرداوری دادهها از نوع توصیفی علی میباشد که در جامعه پژوهش 274 نفری، با نمونه ۱۶۰ نفری بر اساس روش نمونهگیری تصادفی و با استفاده از جدول کرجسی و مورگان اجرا شد . ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه محقق ساخته بود که پایایی و روایی آن بررسی و تعیینشده است. نرمافزار Smart PLS3 نیز برای تحلیل دادهها و بررسی مدل پژوهش به کار گرفتهشد. نتایج پژوهش نشان داد که مسئولیت اجتماعی شرکتها و مدیریت کیفیت جامع تاثیر مثبت و معناداری بر عملکرد سازمانی خواهد داشت و مدیریت کیفیت جامع نیز بهعنوان متغیر میانجی رابطه مثبت اجتماعی شرکت و عملکرد سازمانی عمل میکند.
Manuscript profile
Journal of Business Management
,
Issue4,Year,
Autumn
2020
پژوهش حاضر با هدف تبیین رابطه بین مؤلفههای رهبری خدمتگزار با کیفیت زندگی کاری با نقش میانجی سرمایه اجتماعی در میان کارکنان شهرداری شهر کرمانشاه انجام شده است. پژوهش حاضر به روش آمیخته (کمی و کیفی) انجام شده است. در بخش کمی از ابزار پرسشنامه و در بخش کیفی از تکنیک دلفی More
پژوهش حاضر با هدف تبیین رابطه بین مؤلفههای رهبری خدمتگزار با کیفیت زندگی کاری با نقش میانجی سرمایه اجتماعی در میان کارکنان شهرداری شهر کرمانشاه انجام شده است. پژوهش حاضر به روش آمیخته (کمی و کیفی) انجام شده است. در بخش کمی از ابزار پرسشنامه و در بخش کیفی از تکنیک دلفی (مصاحبه با خبرگان) استفاده گردید. با استفاده از روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی، 286 نفر از کارکنان با استفاده از روش نمونهگیری طبقهای متناسب با حجم بهطور تصادفی جهت مطالعه انتخاب شدند. برای گردآوری دادههای پژوهش از دو پرسشنامه استاندارد رهبری خدمتگزارلاب، کیفیت زندگی کاری والتون و سرمایه اجتماعی محققساخته استفاده شده است، که پرسشنامه محققساخته از روایی و پایایی مطلوب و مناسبی برخوردار است. روش تجزیه و تحلیل دادهها همبستگی پیرسون با استفاده از نرمافزار Spss25 و معادلات ساختاری با نرمافزار LISREL میباشد. نتایج به دست آمده گویای آن است که مؤلفههای رهبری خدمتگزار با کیفیت زندگی کاری و سرمایه اجتماعی رابطه مثبت و معنیداری دارد. سرمایه اجتماعی با کیفیت زندگی کاری دارای رابطه مثبت و معنیداری است. رهبری خدمتگزار با نقش میانجی سرمایه اجتماعی با کیفیت زندگی کاری رابطه مثبت و معنیداری دارد.
Manuscript profile
Journal of Business Management
,
Issue5,Year,
Winter
2020
امروزه شرکتهای کوچک و متوسط به عنوان یکی از حوزههایی که توانایی بالایی در توسعه ملی و منطقه ای دارد شناخته میشود و به بهبود فناوری محلی و توسعه کارآفرینان بومی کمک میکنند. این مقاله با هدف شناسایی عوامل مؤثر بر موفقیت کسب و کارهای کوچک و متوسط در شهر کرمانشاه با More
امروزه شرکتهای کوچک و متوسط به عنوان یکی از حوزههایی که توانایی بالایی در توسعه ملی و منطقه ای دارد شناخته میشود و به بهبود فناوری محلی و توسعه کارآفرینان بومی کمک میکنند. این مقاله با هدف شناسایی عوامل مؤثر بر موفقیت کسب و کارهای کوچک و متوسط در شهر کرمانشاه با استفاده از رویکرد تفسیری ساختاری تهیه شده است. پژوهش حاضر ازنظر هدف کاربردی بوده و ازنظر روششناسی کیفی با رویکرد توصیفی تحلیلی هست. جهت تهیه دادهها ابتدا با مرور مبانی نظری و استفاده ازنظر 19 متخصص بهعنوان اعضای پانل از طریق روش دلفی مهمترین عوامل موفقیت کسب و کارهای کوچک و متوسط در شهر کرمانشاه شناسایی و برای تجزیهوتحلیل اطلاعات نیز از 19 متخصص درروش مدلسازی ساختاری- تفسیری استفاده شد. جامعه اماری پژوهش شامل مدیران، کارشناسان و خبرگان در حوزه کسب و کارهای کوچک و متوسط بود که با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند 21 نفر انتخاب شدند. نتایج پژوهش حاکی از آن است که از بین عوامل مؤثر بر موفقیت کسب و کارهای کوچک و متوسط، حمایتهای همه جانبه دولت به عنوان کلیدی ترین عامل مؤثر بر موفقیت کسب و کارهای کوچک و متوسط در شهر کرمانشاه شناخته شده است.
Manuscript profile
Journal of Business Management
,
Issue1,Year,
Spring
2021
امروزه سازمانها رکن اصلی جامعه کنونی را تشکیل داده و دو عامل بسیار مهم و حیاتی آن عبارتند از: مدیریت و رهبری که مهمترین عامل در حیات، رشد و بالندگی یا مرگ سازمان محسوب میشود و دیگری انسانها که گردانندگان اصلی هر سازمان میباشند. درسازمان یکی از ارکان حیاتی رهبری میب More
امروزه سازمانها رکن اصلی جامعه کنونی را تشکیل داده و دو عامل بسیار مهم و حیاتی آن عبارتند از: مدیریت و رهبری که مهمترین عامل در حیات، رشد و بالندگی یا مرگ سازمان محسوب میشود و دیگری انسانها که گردانندگان اصلی هر سازمان میباشند. درسازمان یکی از ارکان حیاتی رهبری میباشد، بدون وجود رهبری ممکن است حلقه اتصال موجود در میان اهداف فردی و سازمانی ضعیف شود. هدف این پژوهش، بررسی تاثیر رهبری خدمتگزار و مسئولیتپذیری اجتماعی بر رفتار مشتریمدارانه کارکنان (بانک ملت سطح شهرکرمانشاه) است. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر ماهیت گردآوری دادهها، توصیفی-پیمایشی و از نوع همبستگی میباشد. جامعه آماری پژوهش، شامل کارکنانی میباشد که درشعب بانک ملت در شهر کرمانشاه فعالیت میکنند. حجم نمونه پژوهش 156نفر میباشد. باتوجه به حجم نمونه و با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده ابزار پرسشنامه در جامعه آماری توزیع شده است. روایی پرسشنامه از طریق روایی صوری و پایایی آن از طریق ضریب آلفای کرونباخ مورد تایید قرار گرفت. برای تجزیهوتحلیل دادهها از مدلسازی معادلات ساختاری، به کمک نرمافزار لیزرل استفاده گردید. نتایج این پژوهش نشان داد که رهبری خدمتگزار و مسئولیت اجتماعی بر رفتار مشتری مدارنه تاثیرگذار است. واژگان کلیدی: رهبری خدمتگزار، مسئولیتپذیری اجتماعی و رفتارمشتریمدارانه.
Manuscript profile
Sanad
Sanad is a platform for managing Azad University publications