Sustainability, Development & Environment
,
Issue1,Year,
Spring
2020
دوران معاصر دوران افزایش آگاهی های زیست محیطی و توجه بر نقش محیط زیست سالم و توسعه اکوتوریسم در ارتقاء کیفیت و کمیت حیات انسان و طبیعت است. عوامل بسیاری در توفیق طرح ها و برنامه های مرتبط با محیط زیست سالم و حفظ منابع طبیعی ایفای نقش می کنند. نیروی انسانی یکی از مهم تری More
دوران معاصر دوران افزایش آگاهی های زیست محیطی و توجه بر نقش محیط زیست سالم و توسعه اکوتوریسم در ارتقاء کیفیت و کمیت حیات انسان و طبیعت است. عوامل بسیاری در توفیق طرح ها و برنامه های مرتبط با محیط زیست سالم و حفظ منابع طبیعی ایفای نقش می کنند. نیروی انسانی یکی از مهم ترین آن ها می باشد و با توجه به تأثیر انسان بر محیط اطراف خود، به طور کلی یکی از مهم ترین اقدامات برای رفع مشکلات زیست محیطی، توسعه اکوتوریسم و منابع طبیعی، ارتقاء فرهنگ عمومی در این زمینه است، که این خود نیازمند آموزش درباره محیط زیست می باشد. بنابراین، هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی نقش آگاهی و شناخت زیست محیطی در ایجاد اکوتوریسم پایدار می باشد.جامعه آماری این تحقیق مردم شهرستان ایلام تشکیل می دهد که تعداد 383 نفر از آن ها طبق جدول کرجسی مورگان به صورت تصادفی ساده انتخاب و بین آن ها پرسش نامه پژوهش توزیع شده است. پرسش نامه پژوهش محقق ساخته است که روایی و پایایی آن با استفاده از تحلیل عاملی تأییدی مورد تایید قرار گرفت. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آزمون های همبستگی و T یک طرفه در نرم افزار LISREL انجام شد. نتایج حاصل از بررسی فرضیه ها نشان داد که سواد و آگاهی زیست محیطی با ایجاد اکوتوریسم پایدار در بین مردم شهرستان رابطه مثبت و معناداری وجود دارد، هم چنین، بین میزان استفاده از وسایل ارتباط جمعی بر رفتار مردم در قبال ایجاد اکوتوریسم پایدار رابطه مثبت و معناداری وجود دارد.
Manuscript profile
امروزه با توجه به افزایش سفرها و تمایل افراد به گردشگری و گشت و گذار در طبیعت نگرانیها برای حفظ طبیعت و حفاظت از منابع طبیعی نیز افزایش یافته است. دغدغه تمامی دوستداران محیط زیست این است که چگونه میتوان از منابع طبیعی به نحو صحیح استفاده و از More
امروزه با توجه به افزایش سفرها و تمایل افراد به گردشگری و گشت و گذار در طبیعت نگرانیها برای حفظ طبیعت و حفاظت از منابع طبیعی نیز افزایش یافته است. دغدغه تمامی دوستداران محیط زیست این است که چگونه میتوان از منابع طبیعی به نحو صحیح استفاده و از آنها برای نسلهای آتی مواظبت کرد. در این راستا، پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر سرمایههای اجتماعی بر رفتارهای زیستمحیطی با روش توصیفی - همبستگی انجام شده است. جامعه آماری پژوهش گردشگران ورودی به شهر ایلام در سال 1397 تشکیل داده است که تعداد 384 نفر از آنها با استفاده از فرمول کوکران و به روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب و بین آنها پرسشنامه توزیع شد. از پرسشنامههای استاندارد سرمایه اجتماعی ناهاپیت و گوشال 1998 و رفتارهای زیستمحیطی امامقلی 1390 به-منظور گردآوری دادههای میدانی استفاده شد. تجزیه و تحلیل دادهها از طریق آزمونهای همبستگی و رگرسیون در نرمافزار SPSS انجام شد. یافتهها نشان داد که سرمایههای اجتماعی با رفتارهای زیستمحیطی گردشگران رابطه معناداری دارد. همچنین مؤلفههای سرمایه اجتماعی با رفتارهای زیستمحیطی رابطه معناداری داشتند. از بین مؤلفههای سرمایه اجتماعی، مؤلفه سرمایه شناختی با ضریب بتای 31 درصد بیشترین تأثیر را در تبیین رفتارهای زیستمحیطی داشت. نتیجه بررسی رابطه سرمایه اجتماعی بر مؤلفههای زیستمحیطی نیز حاکی از وجود رابطه مثبت بین سرمایه اجتماعی و صرفهجویی در مصرف گاز، برق و آب توسط گردشگران داشت ولی بین سرمایه اجتماعی و استفاده از تولیدات استاندارد، حفاظت از محیط زیست و استفاده از وسایل بازیافتی رابطهای یافت نشد.
آموزش محیط زیست به عنوان فرایندی مادام العمر که بخش مهمی از آن در محیط مدرسه صورت می پذیرد در بهبود مشکلات زیست محیطی نقشی انکار ناپذیر دارد. از این رو، بررسی آموزش زیست محیطی و تأثیر آن در حفاظت از محیط زیست دارای اهمیت است. بنابراین این پژوهش با هدف بررسی نقش آموزش ها More
آموزش محیط زیست به عنوان فرایندی مادام العمر که بخش مهمی از آن در محیط مدرسه صورت می پذیرد در بهبود مشکلات زیست محیطی نقشی انکار ناپذیر دارد. از این رو، بررسی آموزش زیست محیطی و تأثیر آن در حفاظت از محیط زیست دارای اهمیت است. بنابراین این پژوهش با هدف بررسی نقش آموزش های زیست محیطی در رفتارهای حفاظت از محیط زیست در بین دانش آموزان دخترانه شهر ایلام به روش توصیفی- تحلیلی انجام شده است. تعداد 360 نفر از دانش آموزان به عنوان حجم نمونه انتخاب و بین آن ها پرسش نامه استاندارد به روش نمونه گیری طبقه ای توزیع شد. روایی پرسش نامه توسط اساتید و متخصصین مورد تایید قرار گرفت و پایایی آن با استفاده از آلفای کرونباخ 885/0 محاسبه شد، که نشان از پایایی بالای پرسش نامه دارد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آزمون های T تک نمونه ای، همبستگی و رگرسیون (آنووا)، در نرم افزار SPSS انجام شد. نتایج نشان داد که شناخت دانش آموزان نسبت به مسایل عام و خاص زیست محیطی پایین می باشد. در معادله رگرسیونی تأثیر مثبت نگرش نوین زیست محیطی و آموزش زیست محیطی در رفتار زیست محیطی رد شد و تنها سواد زیست محیطی در رفتار زیست محیطی تأثیر مثبت داشت. در مجموع، با توجه به ضریب تعیین محاسبه شده، این سه متغیر تنها 25 درصد در شکل گیری رفتار زیست محیطی نقش داشته اند و بقیه عواملی هستند که در این تحقیق به علت محدودیت موضوعی مورد بررسی قرار نگرفتند.
Manuscript profile
Sanad
Sanad is a platform for managing Azad University publications