• Home
  • محمد حکاک

    List of Articles محمد حکاک


  • Article

    1 - مطالعه تطبیقی شهر هوشمند با معماری سازمانی فناوری اطلاعاتی - ارتباطی شهرداری
    Journal of Iranian Social Development Studies , Issue 5 , Year , Winter 2022
    آنچه یک شهر را به سمتِ ساختار صحیح مدیریت هوشمند شهری پیش می‌برد، نحوۀ برنامه ریزی و شناسایی ذینفعان اصلی شهر هوشمند، در راستای خدمت رسانی و مدیریت شهری است، که مهم‌ترین آن ارتقای سطح کیفی زندگی شهروندان که به‌عنوان اصلی‌ترین ذینفعان هر جامعه شهری می‌باشند، است. هدف و ن More
    آنچه یک شهر را به سمتِ ساختار صحیح مدیریت هوشمند شهری پیش می‌برد، نحوۀ برنامه ریزی و شناسایی ذینفعان اصلی شهر هوشمند، در راستای خدمت رسانی و مدیریت شهری است، که مهم‌ترین آن ارتقای سطح کیفی زندگی شهروندان که به‌عنوان اصلی‌ترین ذینفعان هر جامعه شهری می‌باشند، است. هدف و نوآوری این تحقیق، طرح تئوریک معماری سازمانی حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات با تکیه بر منطق شهروندی و مطالعه تطبیقی در راستای شناسایی و بررسی عملکرد دیگر شهرهای هوشمند است. این پژوهش با رویکرد کار بنیادی و با استفاده از روش توصیفی- تحلیلی، به شناسایی و بررسی معماری سازمانی این حوزه در مدیریت شهری شهرداری شیراز بر اساس مطالعات تطبیقی شهر هوشمند آمستردام پرداخته است. سؤال اصلی که در این پژوهش مورد بررسی است این است که شهر هوشمند آمستردام با چه سیر تکاملی به معماری سازمانی مناسب شهر هوشمند نزدیک شده است؟ با پاسخ دهی به این سؤال معماری سازمانی حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات شهر شیراز با رویکرد شهر هوشمند و با توجه به نتایج به دست آمده تعریف شده است. Manuscript profile

  • Article

    2 - طراحی مدل و شناسایی عوامل مؤثر بر ایجاد سیاه چاله های منابع انسانی جهت ارتقا بهره وری کسب و کارها با استفاده از روش نقشه شناخت فازی
    The Journal of Productivity Management , Issue 69 , Year , Summer 2024
    امروزه با توجه به رشد جمعیت و همچنین گسترش علم و فناوری¬های جدید، کسب و کارهای گوناگونی در جامعه ایجاد شده است. این کسب¬و¬کارها برای اینکه از بهره¬وری خوبی برخوردار باشند و در مقابل رقبای خود دچار ضعف نشوند، باید به بحث منابع انسانی توجه خاصی داشته باشند. هدف این پژوهش More
    امروزه با توجه به رشد جمعیت و همچنین گسترش علم و فناوری¬های جدید، کسب و کارهای گوناگونی در جامعه ایجاد شده است. این کسب¬و¬کارها برای اینکه از بهره¬وری خوبی برخوردار باشند و در مقابل رقبای خود دچار ضعف نشوند، باید به بحث منابع انسانی توجه خاصی داشته باشند. هدف این پژوهش طراحی مدلی به منظور مشخص شدن عوامل مؤثر بر ایجاد سیاه¬چاله¬های منابع انسانی با استفاده از نقشه شناخت فازی می¬باشد. جامعه آماری این تحقیق شامل خبرگان آشنا با موضوع در دانشگاه لرستان و دانشگاه آزاد می¬باشند که اعضای نمونه بااستفاده از روش نمونه¬گیری گلوله¬برفی و براساس اصل اشباع نظری انتخاب شده¬اند. ابزار گردآوری داده¬ها در بخش کیفی مصاحبه است که روایی آن با استفاده از روایی محتوایی و پایایی آن با استفاده از پایایی درون کدگذار میان کدگذار با ضریب 78/0 محاسبه شده است. همچنین ابزار گردآوری داده¬ها در بخش کمی پرسشنامه است که روایی و پایایی آن به ترتیب بااستفاده از روایی محتوایی و پایایی بازآزمون که ضریب آن 84/0 است، مورد تأیید قرار گرفته است. در این پژوهش برای تحلیل داده¬ها در بخش کیفی از روش تحلیل محتوا و کدگذاری و در بخش کمی از روش نقشه نگاشت فازی استفاده شده است. در این پژوهش یافته¬های بخش کیفی شامل شناسایی عوامل مؤثر بر ایجاد سیاه¬چاله¬های منابع انسانی می¬باشد و یافته¬های بخش کمی شامل رتبه¬بندی این عوامل براساس درجه اهمیت می¬باشد. نتایج پژوهش نشان داد که ترجیح تعهد بر تخصص با بالاترین ظرفیت تأثیرپذیری (03/19) و در نتیجه بالاترین درجه ی مرکزیت (44/36)، به عنوان مهمترین عامل مؤثر بر ایجاد سیاه چاله¬های منابع انسانی است. پس از آن به¬ترتیب بی توجهی مافوق به مسائل و اتفاقات سازمان با درجه مرکزیت (05/36)، فقدان نظام ارزیابی عملکرد درست با درجه مرکزیت (36)، فردگرایی با درجه مرکزیت (97/35) و ناکارآمدی مدیر با درجه مرکزیت (41/35) از دیگر عوامل مهم در ایجاد سیاه¬چاله¬های منابع انسانی می باشند. Manuscript profile

  • Article

    3 - مدل سازی شاخص‌های رهبری هدفمند در مدارس با روش ساختاری تفسیری
    Journal of New Approaches in Educational Administration , Issue 1 , Year , Winter 2022
    هدف از انجام این مطالعه مدلسازی رهبری هدفمند در مدارس بوده است. این مطالعه بر اساس هدف کاربردی و از نظر نوع روش تحقیق در حوزه مطالعات توصیفی از نوع پیمایشی قرار دارد. رویکرد تحلیل صورت‌گرفته، آمیخته و با ترکیب روش‌های‌ کیفی و کمی انجام شده است. جهت شناسایی شاخص‌های رهبر More
    هدف از انجام این مطالعه مدلسازی رهبری هدفمند در مدارس بوده است. این مطالعه بر اساس هدف کاربردی و از نظر نوع روش تحقیق در حوزه مطالعات توصیفی از نوع پیمایشی قرار دارد. رویکرد تحلیل صورت‌گرفته، آمیخته و با ترکیب روش‌های‌ کیفی و کمی انجام شده است. جهت شناسایی شاخص‌های رهبری هدفمند از مصاحبه‌های نیمه‌ساختاریافته با 14 نفر اساتید دانشگاهی در حوزه رفتار سازمانی، رهبری و مدیریت آموزشی که با روش نمونه‌گیری گلوله‌برفی انتخاب شدند، بهره برده شد. روایی و پایایی مصاحبه‌ها به ترتیب با استفاده از روش کیوسرت و شاخص کاپای کوهن موردتایید قرار گرفت. کدگذاری مصاحبه‌ها با استفاده از نرم‌افزار Atlas ti 8 منجر به شناسایی 10 مقوله اصلی به عنوان شاخص‌های رهبری هدفمند گردید. مدلسازی رهبری هدفمند با استفاده از نظرات 32 نفر از مدیران باتجربه مدارس در شهر خرم‌آباد که با روش نمونه‌گیری هدفمند تعیین شدند، با روش ساختاری تفسیری انجام گرفت. روایی و پایایی پرسشنامه مقایسات زوجی به ترتیب با استفاده از روش روایی محتوای نسبی و روش ‌آزمون- پس‌آزمون تایید شد. نتیجه حاصل‌شده شاخص‌های رهبری هدفمند را در پنج سطح طبقه‌بندی نمود که دانش‌محوری در سطح پنجم به عنوان اثرگذارترین شاخص و ارتباطات در سطح اول به عنوان اثرپذیرترین شاخص لحاظ گردیدند. Manuscript profile