چکیدهرسانه ها نقش مهم و تأثیرگذاری بر سلامت مردم دارند و فرهنگ سازی سلامت اجتماعی و بهداشت عمومی با استفاده از محتوای رسانه ای می تواند آگاهی افراد در حوزه بهداشت و سلامت اجتماعی را افزایش دهد. رسانه با توجه به قابلیت های بی نظیرش می تواند به عنوان یک مکانیسم ارتباطی نق More
چکیدهرسانه ها نقش مهم و تأثیرگذاری بر سلامت مردم دارند و فرهنگ سازی سلامت اجتماعی و بهداشت عمومی با استفاده از محتوای رسانه ای می تواند آگاهی افراد در حوزه بهداشت و سلامت اجتماعی را افزایش دهد. رسانه با توجه به قابلیت های بی نظیرش می تواند به عنوان یک مکانیسم ارتباطی نقش مهمی را در زمینه سلامت اجتماعی ایفا کند. در این مقاله تلاش شده است تا با روش های تحلیل محتوای کمی ابتدا محتوای برنامه های سلامت محور رادیو استانی در بُعد سلامت اجتماعی استخراج و تحلیل شود و سپس سبک زندگی مردم شهر همدان به همراه مصرف رسانه ای آنها از طریق روش پیمایشی با نمونه آماری 400 نفر از شهروندان 17 سال به بالا، شناسایی شد و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج به دست آمده از تحلیل محتوا نشان می دهد در میان برنامه های سلامت محور رادیو استانی ابتدا بُعد سلامت اجتماعی برجسته است و سپس اَبعاد روانی،جسمی و معنوی به ترتیب بیشترین فراوانی و مدت زمان را به خود اختصاص داده است. نتایج حاصل از پیمایش نیز نشان می دهد بین سبک زندگی سلامت محور و نوع مخاطبان برنامه های سلامت محور رادیو استانی و همچنین بین سبک زندگی سلامت محور و پایگاه اقتصادی اجتماعی افراد رابطه معناداری وجود دارد.
Manuscript profile
هدف از این پژوهش بررسی وضعیت جامعه مدنی و مطبوعات در شش دوره انقلاب اسلامی ایران و نسبت بین آنها در این ادوار است. در این تحقیق از روش تحلیل محتوای کیفی به همراه روش تاریخی بهره گرفته شده است. واحد تحلیل در پژوهش پیش رو سرمقالههای مطبوعات برجسته هر دو جناح کشور از سال More
هدف از این پژوهش بررسی وضعیت جامعه مدنی و مطبوعات در شش دوره انقلاب اسلامی ایران و نسبت بین آنها در این ادوار است. در این تحقیق از روش تحلیل محتوای کیفی به همراه روش تاریخی بهره گرفته شده است. واحد تحلیل در پژوهش پیش رو سرمقالههای مطبوعات برجسته هر دو جناح کشور از سالهای پس از انقلاب در رخدادهای مهمی که جامعه و قدرت را همزمان درگیر کرده و واکنش مطبوعات را برانگیخته هستند. در این پژوهش ابتدا متن کلیه سرمقالههای نشریات تعیین شده در رویدادهای نامبرده مورد مطالعه قرار گرفته و از بین آنها دو متن که معرف نگاه نشریات هر جناج باشد برگزیده شده است . هم چنین در کنار تحلیل محتوای کیفی آنها کوشش شده تا منابع معتبرو متعدد مورد بررسی قرار بگیرند. در این تحقیق شش دوره تاریخی مورد تحلیل عبارتند از: 1- ابتدای انقلاب 2- دوران جنگ 3- دوران پساجنگ (دولت سازندگی) 4- دوران اصلاحات 5- دوران اصولگرایی 6- دوره اعتدال.در مجموع با مقایسه شش دوره زمانی مطبوعاتی و وضعیت جامعه مدنی در هر دوره چنین نتیجه گرفته شد که مطبوعات به عنوان نیروی مؤثر در رشد جامعه مدنی عمل کردهاند ضمن آن که در این شرایط جامعه مدنی هم زمینهساز تحول مطبوعات شده و رابطهای دوسویه میان آنها برقرار است. هم چنین براساس یافتهها مشخص شد که میتوان دوره چهارم (اصلاحات) را درخشانترین زمان برای جامعه مدنی و مطبوعات تحول یافته خواند
Manuscript profile
Journal of Iranian Social Development Studies
,
Issue47,Year,
Autumn
2020
رسانه ها یکی از مهم ترین بازیگران و ابزارهای شکل دهنده و هدایت گر افکارعمومی در جوامع گوناگون هستند. بنابراین رسانه ها با آگاهی بخشی و جهت دهی به افکار عمومی نسبت به افزایش یادگیری و درک مخاطبان نسبت به حقوق و تکالیف خود، می توانند از اصلی ترین بازیگران و مجراهای تبیین More
رسانه ها یکی از مهم ترین بازیگران و ابزارهای شکل دهنده و هدایت گر افکارعمومی در جوامع گوناگون هستند. بنابراین رسانه ها با آگاهی بخشی و جهت دهی به افکار عمومی نسبت به افزایش یادگیری و درک مخاطبان نسبت به حقوق و تکالیف خود، می توانند از اصلی ترین بازیگران و مجراهای تبیین و نهادینه سازی حقوق شهروندی در جامعه باشد.هدف پژوهش حاضر شناسایی ابعاد، عوامل موثر و پیامدهای رسانه ای حقوق شهروندی ایرانیان است. مطالعه حاضر یک مطالعه کیفی به روش تحلیل محتوا است که مشارکت کنندگان با استفاده از روش نمونه گیری گلوله برفی مشخص شدند. فرآیند گردآوری داده ها، از طریق مصاحبه با 17 نفر از خبرگان رسانه و حقوق شهروندی (تا حد اشباع نظری) ادامه یافت. مراحل کار بدین صورت بود که مصاحبه ها بر روی کاغذ آورده شدند و سپس مصاحبه، نظریه ها، پیشینه تحقیق برای شناسایی ابعاد، عوامل مؤثر و پیامدهای رسانه ای حقوق شهروندی شناسایی و به کمک نرم افزار مکس کیودی ای پایه ریزی شد. همچنین روایی و پایایی داده ها در اختیار همکاران پژوهشگر و تعدادی از اعضای هیئت علمی که با نحوه تحلیل تحقیقات کیفی آشنا بودند، گذاشته شد و از آنان خواسته شد تا صحت آن را مورد بررسی قرار دهند. در این پژوهش، ابعاد؛ (نهادینه کردن مسائل فرهنگی، نظارت رسانه ها به عملکرد دولتمردان، حق آموزش، توزیع قدرت سیاسی، حق استفاده از فناوری، تبلیغات رسانه ای، نوع مالکیت و استقلال رسانه ها، سیاست رسانه ای، رابطه افقی بین حکومت و مردم، دسترسی به حوزه عمومی، بوروکراسی حرفه ای و جامعه پذیری). عوامل موثر؛ (آموزشی، نظارتی، مدیریتی، حقوقی، توسعه گرایی، اقتصادی و تاریخی) و پیامدها؛ (شکل گیری حکومت های شفاف و پاسخگو، داشتن بخش خصوصی خلاق، افزایش تعلق ملی و امنیت ملی، رعایت متقابل حقوق رسانه و مردم و داشتن جامعه رشد یافته) شناسایی شدند.
Manuscript profile
Political Science Quarterly
,
Issue4,Year,
Autumn
2022
تکنولوژیهای نوین ارتباطی، ایدهی دهکدهی جهانی را تحقق بخشیده و نوآوریهای فنی، شرایط جدیدی در سپهر رسانهای ایجاد کرده و به رشد رسانهها کمک بسزایی نموده و موجب تغییر نگرش گسترده در زمینهی تبادل اطلاعات، ایجاد مقررات و سیاستگذاری دولتها در این زمینه شده است. این تغ More
تکنولوژیهای نوین ارتباطی، ایدهی دهکدهی جهانی را تحقق بخشیده و نوآوریهای فنی، شرایط جدیدی در سپهر رسانهای ایجاد کرده و به رشد رسانهها کمک بسزایی نموده و موجب تغییر نگرش گسترده در زمینهی تبادل اطلاعات، ایجاد مقررات و سیاستگذاری دولتها در این زمینه شده است. این تغییرات مهم برنامهریزان و تصمیمگیران را وادار کرده است جهت مدیریت این فضا و ساماندهی آن، در پی ایجاد الگویی کارآمد و مناسب باشند. جریان آزاد اطلاعات نیز قدرت دولتها را به چالش کشیده و موجب شده که روند سیاستگذاری رسانهها از اهمیت خاصی برخوردار شود. پژوهش حاضر در صدد پاسخ به این سوال است که مولفههای اساسی سیاستهای رسانهای جمهوری اسلامی ایران در حوزهی مطبوعات و شبکههای اجتماعی چه میباشد؟ خط مشی رسانهای نظام در قبال جریان آزاد اطلاعات چیست؟ برای این کار، از رهیافت نظری جامعهی شبکهای بهره گرفته شد. جهت انجام این پژوهش کیفی، با استفاده از منابع کتابخانهای و اسنادی، دادههای مختلف جمعآوری و تحلیل شدند. در این راستا، با استناد به اصل 110 قانون اساسی، و با استفاده از روش اسکن محیطی، بیانات رهبری بررسی و مضامین مستخرج به روش تحلیل موضوعی، کدگذاری شدند که ماحصل آن، استخراج مضامین پایهای سیاستهای رسانهای و دستهبندی آنها در قالب مضامین فراگیر (سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و اخلاقی) بود. یافتهها نشانگر 13 مولفهی اصلی در سیاست رسانهای جمهوری اسلامی ایران در زمینهی مطبوعات و شبکههای اجتماعی میباشد. همچنین، به دلیل تاکید بر لزوم برقراری عدالت و ضرورت جریان دوطرفهی اطلاعات، این سیاستها به نظر مخالفان جریان آزاد اطلاعات نزدیکتر است.
Manuscript profile
Sanad
Sanad is a platform for managing Azad University publications